Food Future Event: Het ultieme product ontwikkelen, hoe doe je dat?

Food Future Event: Het ultieme product ontwikkelen, hoe doe je dat?

Productontwikkelaars of R&D'er lopen er onvermijdelijk tegenaan: de hobbels die op de loer liggen bij de ontwikkeling van een nieuw product of concept. Wat zijn de belangrijkste stappen in productontwikkeling van idee tot succesvol eindproduct? Het Food Future Event op 29 september in De Fabrique in Utrecht vat dit onderwerp bij de hoorns.

Het zijn de vragen waar iedere productontwikkelaar of R&D-er zich nu het hoofd over breekt:

  • Hoe zet je de inspiratie om naar een goed recept of product?
  • Hoe zet je een krachtig concept neer?
  • Hoe selecteer je de juiste grondstoffen, vooral als het om alternatieve eiwitten gaat?
  • Hoe verbeter je de Nutri-Score van je product en houd je het tegelijkertijd lekker?
  • Hoe schaal je op de juiste manier op?
  • Hoe, waarom en wanneer voer je houdbaarheidstesten uit?
  • Hoe gebruik je sensorische testen?
  • Waar let je op bij de keuze voor een duurzame verpakking?

Het Food Future Event biedt een dag vol praktische handvatten en tips. Het is een must voor iedere jonge, maar ook ervaren R&D-er in food.

Programma

Het programma is opgedeeld in vier onderdelen:

1 Young R&D in de praktijk

VMT heeft al een aantal jaar de rubriek Young R&D. In deze rubriek stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren collega's over het vak. Op het Food Future Event brengen we deze rubriek tot leven. Onder leiding van de dagvoorzitter gaan een jonge en ervaren productontwikkelaar in gesprek over de dilemma's en behoeftes van productontwikkelaars.

2 Workshops

In 6 workshops duiken we dieper in een aantal onderdelen van het productontwikkelproces. We gaan van conceptvorming en grondstoffenselectie tot houdbaarheidstesten en duurzaam verpakken.

Bekijk hier de onderwerpen van de zes workshops.

3 Best Practices

Aan het woord komen bedrijven zoals Rival Foods die middenin het proces zitten van concept naar de markt brengen, die hun assortiment herformuleren of nieuwe producten ontwikkelen met een gunstige Nutri-score.

4 Inspiratiesessies

Inspiratie komt onder andere van sterrenchef Jermain de Rozario van sterrenzaak De Rozario over waar hij zijn inspiratie vandaan haalt en hoe hij dit vervolgens omzet naar een recept of product. Welke uitdagingen komt hij tegen?

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Als Tasty Basics een nieuw product ontwikkelt, gebruiken ze vooral onbewerkte ingrediënten zoals noten en zaden, hele grondstoffen in plaats van bewerkte ingrediënten
productontwikkeling

Onbewerkt en toch smeuïg: hoe Tasty Basics er zonder boter en suiker...

Ultrabewerkt is ongewenst, onbewerkt is 'in'. Maar hoe lastig is het om met onbewerkte ingrediënten te werken? Maarten Duursma weet niet anders als productontwikkelaar bij Tasty Basics, producent van ontbijtgranen en graanrepen. "Doordat we veel noten en zaden gebruiken, zijn onze producten vetrijk, maar dat is de keuze die we maken als we voor onbewerkt gaan."

Young R&D

Young R&D: 'Hoe ontwikkel je producten in het spanningsveld van...

In de rubriek Young R&D stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren vakgenoten.

Alternatief voor zuivel

Zal lokale soja yoghurteters over de streep trekken? Jumbo en De...

De Nieuwe Melkboer ontwikkelde een plantaardige yoghurtvariatie waarin ze onder andere de hele - in Nederland geteelde- sojaboon gebruiken. Jumbo legt het in meer dan 300 winkels in de schappen onder het huismerk Jumbo met het label 'Direct van de Boerderij'. Dit product raakt alle trends aan: lekker, Nutri-Score A, eiwit- en vezelrijk en lokaal geproduceerd. Hoe dat tot stand is gekomen, vertelt Menno Wigtman van Jumbo aan VMT. En Tom Grobben van De Nieuwe Melkboer vertelt over de productontwikkeling.

Beeld: Shutterstock
Etikettering

Voedingsexpert over etiketvoorstel retail: 'Een Engelstalig etiket...

COLUMN - Vorige week opperden verschillende Nederlandse supermarktketens de invoering van één Engelstalig etiket voor levensmiddelen. Dit voor betere prijsonderhandelingen met multinationals en producenten. Minister Beljaars van Economische Zaken steunde deze oproep en gaf aan al in Brussel te pleiten voor een etiket in één taal. Maar waar één Engelstalig etiket wellicht de onderhandelingspositie van supermarkten iets versterkt om de inkoopkosten verder te drukken, wordt de consumenten er uiteindelijk alleen maar slechter van.

Voor abonnees
Voor abonnees
Etikettering

Voor abonnees 2 foutjes op 1 etiket en dus: een recall

Op 6 februari 2025 riep de Zweedse retailorganisatie ICA het product Beef Stew Bites terug omdat het product varkensvlees bevat. Het product is met een rundvleeslabel onjuist geëtiketteerd. Ook de houdbaarheidsdatum van 12-11-2024 klopt niet.

Beeld: Stichting Week Zonder Vlees
Plantaardig

Nationale week zonder vlees & zuivel in maart focust extra op...

Van 3 tot 9 maart vindt de Nationale week zonder vlees en zuivel plaats. Dit is de achtste keer dat de organisatie deze week organiseert. Dit jaar richt de week zich op een lokale aanpak. Zo hoopt de campagne in te spelen op de verschillende houdingen rondom vlees- en zuivelconsumptie in Nederland, en deelname in achterlopende regio's te stimuleren.

PEF-behandelde sappen. Door het gebruik van Pulsed Electric Field (PEF) blijven de natuurlijke kleur, smaak en voedingsstoffen van de sappen beter behouden, terwijl de houdbaarheid wordt verlengd.Voor abonnees
Voor abonnees
tht

Voor abonnees Wordt het PEF, HPP of oldschool pasteurisatie: de juiste keuze voor...

Pulsed Electric Field (PEF) is een conserveringstechniek die steeds vaker wordt ingezet. Maar hoe verhoudt PEF zich tot High Pressure Processing (HPP) en traditionele pasteurisatie? Dit artikel geeft inzicht in de werking, toepassingen en strategische afwegingen van PEF voor sappenproducenten. Maar ook zuivel en plantaardige zuivelalternatieven komen aan bod.

Innovatie

HAS studenten ontwikkelen voedsel van de toekomst: van...

Next food waves was het thema van de HAS Food Experience 2025. Meer dan 150 bijna afgestudeerde studenten toonden hun bijdragen aan de toekomst van voeding. VMT sprak met een aantal studenten over hun innovatieve concepten. De ideeën haken aan bij trends die nu actueel zijn zoals hybride voeding en duurzame verpakkingen.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.