De toekomst van de verpakkingsketen: wanneer wordt plastic afvalberg een goudmijn?

De toekomst van de verpakkingsketen: wanneer wordt plastic afvalberg een goudmijn?
Verpakkingsspecialist Ariane van Mancius en duurzaamheidsexpert Lucy van Keulen

De hele verpakkingsketen verduurzamen is niet makkelijk. Het probleem van verpakkingsafval is te groot en te complex. Verpakkingsspecialist Ariane van Mancius en duurzaamheidsexpert Lucy van Keulen interviewden experts uit alle schakels in de keten en kwamen tot een verpakkingsvisie voor 2030 en verder.

De experts keken naar de hele verpakkingsketen: productie van verpakkingsmaterialen, ontwerp en productie van verpakkingen, retail en merkeigenaren tot de consument en de afvalverwerking en recycling. Ze formuleerden de trends en verwachtingen richting 2030 maar ook 2040 en 2050.

En het probleem met de afvalberg aan verpakkingen is groot. "Herontwerp, hergebruik en recyclen is onvoldoende om crisis met verpakkingsafval op te lossen," zeggen de twee experts. Ze quoten cijfers van Plastic Recyclers Europe: "Plastic afval in Europa is 30 megaton per jaar."

Recycling loont (nog) niet

Multinationals hebben allemaal targets gesteld om het gebruik van virgin plastic te reduceren, om meer gerecycled plastic te gebruiken of om meer herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar in te zetten. Veel van de targets worden niet gehaald. Sterker nog: Unilever en Nestlé hebben de targets weer bijgesteld en wel naar beneden.

Van Mancius ziet dat beursgenoteerde bedrijven hun targets bijstellen omdat het te duur is om veel recyclaat te gebruiken. “Bovendien voelen ze prijsdruk door inflatie. Dus de aandeelhouderswaarde staat op de agenda. Daarnaast is er niet genoeg recyclaat voor alle grote bedrijven en hun verplichting. Ik zie nu dat steeds meer bedrijven van compete, naar lead of comply schieten. Ze willen eerst weten wat de PPWR en die prijsdruk gaat doen.”

Virgin versus recycled

Recyclen is een moeilijke business. In het afgelopen jaar zijn een aantal recyclingbedrijven failliet geraakt. De vraag is laag en de markt raakt overspoeld door goedkoop virgin plastic uit China en de VS. Er is echter wel een tekort aan hoogwaardig foodgrade rPET.

Ariane van Mancius legt uit: “Op dit moment loont recyclen niet. De prijs van recyclaat moet omhoog en van virgin moet nog hoger zijn. Alleen dan wordt afval een goudmijn.” Van Mancius verwacht dat op de lange termijn wel zal gebeuren vanwege deze redenen:

  • Tekort aan Virgin
  • Hoge prijs voor Virgin
  • Overschot aan recyclaat
  • Wetgeving die recyclaat verplicht

Het best volgens Van Mancius is tariefdifferentiatie of btw-verlaging op recyclaat. “Of juist verhoging op Virgin maar dat gaat wel even duren. Tot die tijd dat Virgin goedkoper is dan recyclaat en wetgeving dit niet voorschrijft gaat er niet veel gebeuren. Maar op de lange termijn 10-20 jaar gaat dit wel veranderen.”

Consumenten willen gemak

Consumenten zijn moe van duurzaamheid en gedragsverandering gaat langzaam. Het moet heel makkelijk voor consumenten worden gemaakt om verpakkingen te recyclen. Hervulbare verpakkingen in de retail zijn nu nog lastig succesvol te maken. Verschillende initiatieven in supermarkten hebben het niet gered. Ook Pieter Pot heeft het lastig gehad, maar is nu weer opgestart. Consumenten willen gemak, ziet de verpakkingsexpert. “Bij het minste of geringste schieten ze terug naar een niet duurzame verpakking.” Het percentage consumenten dat echt duurzamer wil, is nog klein.

Waar verwachten de experts de meeste vooruitgang? Van Mancius: “Ik denk helaas toch vanuit wetgeving.” De volgorde als volgt:

  1. Wetgeving
  2. Bedrijven bewegen door wetgeving
  3. Consumenten die anders willen moet naar kritische massa van 30%
  4. Nieuwe materialen ontwikkelen en omdenken: verpakkingsvrij, bio-plastics, chemische recycling, closed loops

Kortom: Er is niet 1 oplossing voor het probleem van verpakkingsafval, binnen alle gebieden in alle schakels van de keten zijn oplossingen nodig.

Meer informatie over trends en duurzaam verpakken bij NowNewNext.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Food Future Event: zo maken foodbedrijven keuzes in duurzame verpakkingen en ingrediënten

Food Future Event: zo maken foodbedrijven keuzes in duurzame...

Ieder foodbedrijf wil een zo duurzaam mogelijk product in een zo duurzaam mogelijke verpakking, toch? Maar wat is duurzaam en wat accepteert de consument? Wat zijn de ervaringen in de praktijk?

Ingrediënten uit reststromen: wat kan de productontwikkelaar ermee?

Ingrediënten uit reststromen: wat kan de productontwikkelaar ermee?

Geupcyclede ingrediënten gebruiken als productontwikkelaar. Duurzaam zijn ze zeker. Maar voor succesvolle productontwikkeling vragen foodbedrijven om een constante kwaliteit en een groot volume. Is dat altijd haalbaar? Wat is nodig in de hele keten om deze ingrediënten zo goed mogelijk te gebruiken?

Handig overzicht: productontwikkeling met reststromen

Handig overzicht: productontwikkeling met reststromen

Geupcyclede ingrediënten gebruiken als productontwikkelaar. Duurzaam zijn ze zeker. Maar waar lopen productontwikkelaars tegen aan als ze met deze ingrediënten werken? In dit artikel een aantal praktijkcases op een rij.

Van ingrediënten tot keurmerken: Wat moet een productontwikkelaar weten over duurzaamheid?

Van ingrediënten tot keurmerken: Wat moet een productontwikkelaar...

Productontwikkelaars moeten niet alleen letten op de Nutri-score, ook een ecolabel komt eraan. En vele landen in Europa - ook Nederland - ontwikkelen zo'n label om het milieu-effect van een voedingsmiddel te ranken. En niet alleen landen, ook bedrijven doen dat. Zelfs Albert Heijn plaatst sinds dit jaar de CO2-uitstoot op een aantal producten. Als productontwikkelaar is het belangrijk op de hoogte te zijn van al deze ontwikkelingen.

Beeld: Foodwatch

Albert Heijn Lekkerbekjes winnaar 'krimpflatie'-Gouden Windei 2024

Foodwatch roept de Albert Heijn Lekkerbekjes uit tot winnaar van het Gouden Windei van 2024. Het product ontving de meeste stemmen van consumenten, namelijk 39%. Albert Heijn is het niet eens met de nominatie en weigerde volgens Foodwatch de prijs in ontvangst te nemen.

NVWA publiceert 2 nieuwe handboeken en aangepast handboek additieven

NVWA publiceert 2 nieuwe handboeken en aangepast handboek additieven

De NVWA publiceert twee nieuwe handboeken: het handboek aroma's en het handboek enzymen. Daarnaast publiceert de NVWA ook een aangepaste versie van het handboek additieven.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.

Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Een actueel thema bij de nieuwbouw van Vezet is verder ‘automatisering en robotisering’.

Vezet gaat miljoenen kilo's groente besparen door snij-afval te...

De nieuwbouw van Koninklijke Vezet in Warmenhuizen krijgt een oppervlakte van maar liefst 35.000 m2. In 2026 moet het in bedrijf gaan. In het ontwerp van de nieuwbouw ligt de focus op duurzaamheid, hygiënisch ontwerp en verwaarding van reststromen voor menselijke en dierlijke consumptie.

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

Beeld: Shutterstock

Wat brengt 2025 voor R&D? 5 trends en praktische tips om deze te...

2025 staat voor de deur, en verschillende marktonderzoekers komen met trends voor volgend jaar. Zo presenteert Euromonitor 5 trends voor 2025: gezondheidsplannen, verstandigere portemonnee, Eco Logisch, gefilterde focus en AI ambivalent. In dit artikel de vijf trends uitgewerkt op een rij en tips van Euromonitor hoe deze te implementeren.

foto: shutterstock

Overgewicht in Nederland problematisch? RIVM roept voedingsbedrijven...

Het RIVM verwacht dat het bevolkingspercentage met overgewicht in Nederland zal stijgen van 50 procent (2022) naar 64 procent in 2050. Dat blijkt uit het recente rapport 'Kiezen voor een gezonde toekomst'. Volgens het RIVM moeten voedingsbedrijven, supermarkten en de overheid nog meer investeren in gezonde voeding om overgewicht tegen te gaan.

Chocola gemaakt met het cacao-alternatief van Cargill en Voyage Foods

Dit is waarom cacao-alternatieven aan populariteit winnen

Verschillende bedrijven toonden alternatieven voor cacao op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje bij de verschillende aanbieders. Ook trendbureau Mintel ziet 1 ingrediënt als veelbelovend alternatief.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.