Van ingrediënten tot keurmerken: Wat moet een productontwikkelaar weten over duurzaamheid?

Van ingrediënten tot keurmerken: Wat moet een productontwikkelaar weten over duurzaamheid?

Productontwikkelaars moeten niet alleen letten op de Nutri-score, ook een ecolabel komt eraan. En vele landen in Europa - ook Nederland - ontwikkelen zo'n label om het milieu-effect van een voedingsmiddel te ranken. En niet alleen landen, ook bedrijven doen dat. Zelfs Albert Heijn plaatst sinds dit jaar de CO2-uitstoot op een aantal producten. Als productontwikkelaar is het belangrijk op de hoogte te zijn van al deze ontwikkelingen.

Op het Food Future Event op 3 oktober zal duurzaamheidsexpert Koen Boone in een keynote de laatste ontwikkelingen op het gebied van ecolabels uiteenzetten. Ook Albert Heijn zal vertellen hoe zij grote thema’s als duurzaamheid (en gezondheid) aanvliegen.

Bekijk het hele programma en meld je aan voor 8 juli voor een vroegboekkorting van 75 euro!

Ecolabel

“Ecolabeling werkt anders dan certificering als fairtrade of biologisch”, vertelde Boone eerder aan VMT. De duurzaamheidsexpert werkt bij het Wageningen Economic Research, onderdeel van Wageningen University. Daarnaast is hij directeur Europa van The Sustainability Consortium (TSC).

Hij vertelt: “Een ecolabel is een methode om voedsel te categoriseren (klassen A tot en met E) op een geaggregeerde manier, zoals Nutri-Score dat rond gezondheid doet.” Frankrijk is ver met de ontwikkeling van zo een label, maar ook in Nederland maken organisaties stappen.

Impact ingrediënten

Zo berekent PS in Foodservice de duurzaamheidsimpact van ingredienten gebruikt in de horeca. Het bedrijf werkt samen met HowGood die openbare informatie gebruikt voor een duurzaamheidsscore. "Het lijkt mij fantastisch als we in een restaurant - al dan niet met een QR-code - kunnen zien wat onze maaltijdkeuze betekent voor bijvoorbeeld de biodiversiteit of juist de CO2-uitstoot," zegt directeur Gerard Sterkenburg.

Hij vertelde dit jaar aan VMT:

“In de foodservice is de aanname: hoe meer lokaal, hoe beter. Maar een paprika uit Ethiopië is echt duurzamer dan een paprika uit de kassen in Aalsmeer.” Dit was niet de enige eyeopener voor Sterkenburg.

“Een populair product in catering is filet americain. Dit broodbeleg heeft een hoge impactscore, mede door de CO2-footprint van vlees. Sowieso is vlees een relatief grote categorie in foodservice. Wat betreft milieuscore valt kip wel mee. Rundvlees niet, tenzij we met z'n allen ouwe melkkoeien gaan eten. Dat scheelt al twee derde.”

Een ander voorbeeld is een vegetarische quiche met biologische groenten. “Die kwam er echt helemaal niet goed uit. In zo'n product zit zoveel zuivel waardoor de impact omhooggaat. Voor mij is het ook behoorlijk teleurstellend, want ik ben dol op zuivel.”

Hybride producten

Albert Heijn introduceerde dit jaar half om halfproducten die een combinatie zijn van kip en rundvlees. Dit product heeft een lagere CO2e-uitstoot dan regulier rundvlees. Het nieuwe rundvlees-kip-assortiment bestaat uit gehakt en een burger half-om-half. Een van het rundvlees is van Nederlandse weidegang koeien en een deel van het kippenvlees is van 1 ster Beter leven kippen. De rundvlees-kip producten hebben minimaal 37% minder uitstoot per kg product dan de reguliere varianten met rundvlees.

Kortom, ook voor productontwikkelaars een belangrijke ontwikkeling om in de gaten te houden!

Bekijk het hele programma van het Food Future Event!

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Beeld: PeelPioneers

Zo bouwt PeelPioneers een nóg grotere schillenfabriek: 'Uiteindelijk...

Sinds PeelPioneers in 2021 verhuisde naar de huidige fabriek in Den Bosch, groeide het bedrijf hard. Na een investeringsronde waarin het bedrijf €4...

Op deze zes manieren probeert Albert Heijn voedselverspilling tegen te gaan 

Op deze zes manieren probeert Albert Heijn voedselverspilling tegen...

Vanaf vandaag staat er een 'kijk-, ruik- en proeflogo' op de verpakkingen van Albert Heijn eigenmerk magere- en volle yoghurt en karnemelk. Het logo...

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse snackproducenten in op trends

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse...

Hoe spelen Amerikaanse snackproducenten in op veranderende eetpatronen van de consument? De populariteit van afslankmedicijnen zoals Ozempic en...

Food Future Event: met Meatable, Verstegen Spices&Sauces en Phycom praten over risico's nemen in productontwikkeling

Food Future Event: met Meatable, Verstegen Spices&Sauces en Phycom...

Wat is nodig om succesvol duurzame en/of gezonde ingrediënten in te zetten in productontwikkeling? Hoe ontwikkel je een product voor een heel nieuwe...

Foto: FSSC 22000

FSSC 22000 versie 6 krijgt GFSI-erkenning

Foundation FSSC meldt dat de nieuwste versie van hun schema, FSSC 22000 versie 6, op 23 augustus 2024 de Global Food Safety Initiative (GFSI)...

Een op drie mensen weet keurmerk niet te onderscheiden van neplogo

Een op drie mensen weet keurmerk niet te onderscheiden van neplogo

Eén derde van de consumenten kan gecertificeerde duurzaamheidskeurmerken niet onderscheiden van fictieve logo's en valse claims. De...

Ben and Jerry’s fabriek in Hellendoorn
foto:Arie Kievit

Checklist van 7 punten: 'Voedselveiligheid in de hele organisatie...

Dat voedselveiligheidsbeleid effectief moet zijn, spreekt vanzelf. Maar hoe zorg je voor een goede evaluatie van je voedselveiligheidsbeleid om te...

Food Future Event: Deze 6 thema's zijn belangrijk voor productontwikkelaars

Food Future Event: Deze 6 thema's zijn belangrijk voor...

Nieuwe concepten ontwikkelen, die ook nog gezond zijn. Creatief blijven maar toch voldoen aan de wetgeving. Wat wil de consument nu echt? Hoe gaan...