Beeld: Shutterstock

Misleidende reclame op voeding voorkomen? 8 opvallende uitspraken van...

Hoe ver mag je gaan met het aanprijzen van voedingsmiddelen? In 2024 boog de Reclame Code Commissie (RCC) zich opnieuw over reclames en voedselclaims die consumenten op het verkeerde been zouden kunnen zetten. Van fastfood tot snoep, van eieren tot bier. Dit artikel geeft een beknopt overzicht van de meest opvallende kwesties in 2024.

Beeld: Shutterstock

Belangrijkste punten onderzoek etikettering: 'Hiaten in EU-wetgeving...

De Europese rekenkamer publiceerde een rapport over voedseletikettering in Europa. Uit het rapport blijkt dat het groeiende aantal claims, logo's, slogans, labels en scores verwarrend én misleidend kunnen werken. De Rekenkamer pleit voor meer Europese harmonisatie en voedselvoorlichting. VMT dook in het rapport en benoemt de opvallendste bevindingen.

VMT 6 (2024): Wetgeving duurzaamheid

VMT 6 (2024): Wetgeving duurzaamheid

Duurzaamheid is voor voedselproducenten geen keuze meer, maar onderdeel van wetgeving. Hoe ga je om met reststroomverwerking? Wat is de laatste stand van zaken voor verpakkingen? En wat zijn tips voor de aankomende CSDDD-wetgeving? Dit en meer in dit themanummer.

Beeld: Shutterstock

Farm to Fork-strategie teleurstelling voor duurzame etikettering? Dit...

2024 markeert het einde van de programmaperiode van de Farm to Fork (F2F)-strategie. Dit gaat gepaard met een gevoel van teleurstelling. Een van de belangrijkste doelstellingen van de strategie was het integreren van duurzaamheid in de huidige en toekomstige regelgeving voor voedseletikettering. Hierbij waren er hoge verwachtingen. Tot nu toe zijn deze verwachtingen niet waargemaakt. In dit artikel de meest recente ontwikkelingen op een rij.

Consument koopt meer duurzame voeding

Consument koopt meer duurzame voeding

Consumenten in Nederland gaven vorig jaar 12,6 miljard euro uit aan voeding. De totale hoeveelheid verkochte duurzame voedselproducten groeide 3 procent. Het volume van al het verkochte voedsel nam 1 procent toe.

Een op drie mensen weet keurmerk niet te onderscheiden van neplogo

Een op drie mensen weet keurmerk niet te onderscheiden van neplogo

Eén derde van de consumenten kan gecertificeerde duurzaamheidskeurmerken niet onderscheiden van fictieve logo's en valse claims. De voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal lanceert daarom een vernieuwde Keurmerkenwijzer die consumenten meer duidelijkheid moet geven over betrouwbare keurmerken en logo's.

Gezondheids-, voedings- of duurzaamheidsclaims op je product? Deze artikelen helpen je op weg

Gezondheids-, voedings- of duurzaamheidsclaims op je product? Deze...

Welke wetgeving geldt er op het gebied van claims? Waar ligt de grens tussen 'verleiden' en 'misleiden'? Wat mag er wel en niet op het gebied van duurzaamheidsclaims? De nieuwe collectie van VMT over claims bevat een aantal 'must-reads' voor iedereen die claims wil maken op voedingsmiddelen.

Van ingrediënten tot keurmerken: Wat moet een productontwikkelaar weten over duurzaamheid?

Van ingrediënten tot keurmerken: Wat moet een productontwikkelaar...

Productontwikkelaars moeten niet alleen letten op de Nutri-score, ook een ecolabel komt eraan. En vele landen in Europa - ook Nederland - ontwikkelen zo'n label om het milieu-effect van een voedingsmiddel te ranken. En niet alleen landen, ook bedrijven doen dat. Zelfs Albert Heijn plaatst sinds dit jaar de CO2-uitstoot op een aantal producten. Als productontwikkelaar is het belangrijk op de hoogte te zijn van al deze ontwikkelingen.

'Liever een beetje greenwashing, dan geen communicatie over duurzaamheid': 6 ontwikkelingen in ecolabeling

'Liever een beetje greenwashing, dan geen communicatie over...

Duurzaamheidsexpert Koen Boone heeft in de afgelopen twee jaar meer dan 50 presentaties gegeven over ecolabeling. Een van daarvan was op de VMT's Food Sustainability Update in april. De ontwikkelingen in dit veld gaan snel. Daarom haalt VMT aan het eind van dit jaar het net op bij Boone. "De Fransen gaan snel, maar bedrijven kunnen volgend jaar ook in Nederland al private ecolabels tegenkomen." [LONGREAD]

Startup berekent een product-LCA binnen een minuut: 'Communicatie over duurzaamheid moet onwijs simpel zijn'

Startup berekent een product-LCA binnen een minuut: 'Communicatie...

Het verzamelen en communiceren van duurzaamheidsdata wordt steeds belangrijker voor foodproducenten, met name vanwege de opkomende CSRD-wetgeving. Dat betekent data verzamelen en omzetten in communiceerbare kenmerken zoals CO2-uitstoot. Er zijn veel bedrijven die systemen aanbieden die dit faciliteren. Online supermarkt Crisp gebruikt GreenSwapp. VMT sprak met oprichter Ajay Varadharajan: 'We kunnen een LCA van een product binnen een minuut uitrekenen.'