In Europa is het EU Organic-logo het meest voorkomende biologische voedselkeuzelogo. Het EU Organic-logo vormt sinds 2010 de wettelijke standaard voor biologische voedingsmiddelen op de Europese markt. Volgens Ecovia Intelligence zijn er steeds meer verschillende biologische logo's te vinden op voedselverpakkingen. Binnen Europa heeft Duitsland volgens het onderzoeksbureau de grootste biologische markt. Daar zijn naast het EU Organic-logo het Naturland logo en Bioland logo de meest voorkomende logo's.
Oerwoud van logo's
Volgens Ecovia Intelligence komt het steeds vaker voor dat producenten uit ontwikkelingslanden biologische normen willen aannemen voor exportmarkten, maar wellicht niet voldoen aan de juiste standaarden. Een biologische theeproducent in India zou bijvoorbeeld de EU-norm moeten aannemen voor export naar de Europese markt, de USDA Organic-norm voor de Amerikaanse markt, de JAS-norm voor de Japanse markt en de Indiase biologische norm voor de binnenlandse markt. Het onderzoeksbureau stelt dat internationale biologische normen ontbreken en waarschuwt voor een wildgroei van labels.
Ecovia Intelligence vreest dat er door de opkomst van biologische labels “een wildgroei van labels” ontstaat, wat verwarring kan oproepen bij de consument. Door gebrek aan uniformiteit kunnen er sterke verschillen zijn in de gestelde eisen voor de biologische keurmerken.