'Fabrikanten en supermarkten formuleren duurzaamheidsclaims te positief'

'Fabrikanten en supermarkten formuleren duurzaamheidsclaims te positief'
De Europese Commissie komt met een voorstel om 'greenwashing' in duurzaamheidsclaims tegen te gaan

Voedingsmiddelenfabrikanten en supermarkten bieden te veel keuzes aan producten en zijn vaak te positief in hun claims over duurzaamheid. Dat maakt het voor klanten lastig om een geïnformeerde duurzame keuze te maken.

Dat meldt Distrifood, zusterblad van VMT. De helft van de Nederlandse consumenten zegt dat ze duurzaamheid laten meewegen in hun aankopen, maar dat is lastig als er een te grote keuze in het schap, benadrukt directeur Leontien Hasselman-Plugge van Impact Buying, een adviesbureau op het gebied van duurzaam inkopen.

Leontien Hasselman-Plugge
Leontien Hasselman-Plugge

"In theorie hebben consumenten veel invloed, met hun dagelijkse boodschappen. Maar als je voor een schap staat met twintig soorten ingeblikte tomaten, is het lastig om te weten wat je kiest. Hoe kun je dan bepalen aan welk blik moderne slavernij hangt?", zegt Hasselman-Plugge. Volgens haar ligt er een grote rol voor bedrijven om deze ongebreidelde keuzes te beperken. Zo zouden ze producten die overduidelijk maatschappelijke schade veroorzaken dienen te weren. "Het is de rol van de overheid om spelregels op te stellen om de ondergrens hiervoor te bepalen."

Communicatie over duurzaamheid moet anders

Om consumenten de duurzame keuze te laten maken in de supermarkt, moet de communicatie over producten anders, vindt Hasselman. Steeds meer bedrijven communiceren over duurzaamheid op de verpakkingen van hun producten. Maar deze claims formuleren ze vaak te positief, signaleert de directeur van Impact Buying. "Er kan bijvoorbeeld nog steeds milieuschade zijn aangericht in de keten van toeleveranciers, alleen is deze gecompenseerd."

Kansen fabrikanten en supers met true pricing

Een goede manier om duurzaamheid op een goede manier neer te zetten, is true pricing geeft Hasselman aan. Dit toont klanten in de supermarkt de werkelijke kosten van een product. Ook de maatschappelijke kosten in de hele keten en de verpakkingsimpact komen hierin terug, weet de directeur van Impact Buying. "Dit kan duurzame keuzes aantrekkelijk maken voor consumenten. En voor retailers om hun inkoopkeuzes te wijzigen." Ze plaatst wel een kanttekening: "Alleen in een tijd van hoge inflatie is het natuurlijk de vraag hoe haalbaar dit is." Momenteel experimenteert Albert Heijn met de true pricing van koffie. Ook de politiek duikt in het onderwerp. Zo diende Kamerlid Raoul Boucke van D66 een motie in over true pricing waar de Tweede Kamer deze week over stemt.

Volgens Annie Alting onderschatten bedrijven de impact van de CSRD wetgeving

Producenten onderschatten impact CSRD wetgeving: 'Het wordt een...

Vanaf 2024 zullen de eerste grote bedrijven volgens de CSRD wetgeving moeten rapporteren op duurzaamheidsgebied. Voor veel bedrijven is er bij deze wetgeving nog sprake van 'bomen' en 'een bos'. Toch is het belangrijk dat zowel grote als kleine bedrijven nu al starten met een goede voorbereiding, stelt Annie Alting, duurzaamheidsconsultant bij Factor Delta. "Niemand kan dit alleen, dus laat die eilandencultuur los."

Voedselproducenten in transitie: op deze 6 borden tegelijk schaken

Voedselproducenten in transitie: op deze 6 borden tegelijk schaken

Ons voedselsysteem loopt zowel economisch, sociaal als ecologisch vast. Met een groeiende wereldbevolking en gelijkblijvende consumptiepatronen zal ons huidige voedselsysteem niet langer voedselzekerheid blijven bieden. Kortom, werk aan de winkel voor de voedingsindustrie, waarbij keteninnovatie een doorslaggevende factor zal worden. Het wordt schaken op 6 borden tegelijk.

Samen met de publicatie van het duurzaamheidsverslag 2022 kondigt Albert Heijn een test aan met true pricing

AH laat duurzaamheidsdilemma bij klant: 'gewetenloos koffie drinken'...

Albert Heijn zette naar eigen zeggen in 2022 meerdere stappen op het gebied van duurzaamheid. Zo introduceerde de supermarkt dynamisch prijzen en nam zij afscheid van plastic groentezakjes. Samen met de publicatie van het duurzaamheidsverslag 2022 kondigt Albert Heijn aan te gaan voor een B Corp certificering en te testen met true pricing. In dit artikel de belangrijkste stappen van Albert Heijn op een rij.

Natasja Oerlemans van het Wereld Natuur Fonds: 'Voedselproductie moet drastisch veranderen om biodiversiteit en voedselzekerheid te garanderen' (podcast)

Natasja Oerlemans van het Wereld Natuur Fonds: 'Voedselproductie moet...

De wereldwijde biodiversiteit is sinds 1970 afgenomen met 68%. Dit komt volgens het WWF voor een groot deel door hoe wij voedsel consumeren en vooral ook produceren. VMT praat met Natasja Oerlemans, Head of Food & Agriculture bij het Wereld Natuur Fonds (WWF), over wat de voedselindustrie kan veranderen om biodiversiteit in de toekomst te garanderen en pandemieën te verminderen.

Beeld: Shutterstock

Webinar terugkijken: Voedings- of gezondheidsclaim maken? Hier ligt...

Producenten proberen zich door middel van claims te onderscheiden van andere producenten. Maar niet alles mag zomaar geclaimd worden. Hoe ziet zo'n traject van het maken van een claim eruit? Hoe weet je of een voedings- of gezondheidsclaim gemaakt mag worden? En hoe kijkt de NVWA naar dit onderwerp? Eerder was deze webinar te zien op VMT waarin drie verschillende sprekers uitgebreid inzoomen op claims.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.

Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Een actueel thema bij de nieuwbouw van Vezet is verder ‘automatisering en robotisering’.

Vezet gaat miljoenen kilo's groente besparen door snij-afval te...

De nieuwbouw van Koninklijke Vezet in Warmenhuizen krijgt een oppervlakte van maar liefst 35.000 m2. In 2026 moet het in bedrijf gaan. In het ontwerp van de nieuwbouw ligt de focus op duurzaamheid, hygiënisch ontwerp en verwaarding van reststromen voor menselijke en dierlijke consumptie.

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

Chocola gemaakt met het cacao-alternatief van Cargill en Voyage Foods

Dit is waarom cacao-alternatieven aan populariteit winnen

Verschillende bedrijven toonden alternatieven voor cacao op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje bij de verschillende aanbieders. Ook trendbureau Mintel ziet 1 ingrediënt als veelbelovend alternatief.

Beeld: Shutterstock

Misleidende reclame op voeding voorkomen? 8 opvallende uitspraken van...

Hoe ver mag je gaan met het aanprijzen van voedingsmiddelen? In 2024 boog de Reclame Code Commissie (RCC) zich opnieuw over reclames en voedselclaims die consumenten op het verkeerde been zouden kunnen zetten. Van fastfood tot snoep, van eieren tot bier. Dit artikel geeft een beknopt overzicht van de meest opvallende kwesties in 2024.

Beeld: Shutterstock

Belangrijkste punten onderzoek etikettering: 'Hiaten in EU-wetgeving...

De Europese rekenkamer publiceerde een rapport over voedseletikettering in Europa. Uit het rapport blijkt dat het groeiende aantal claims, logo's, slogans, labels en scores verwarrend én misleidend kunnen werken. De Rekenkamer pleit voor meer Europese harmonisatie en voedselvoorlichting. VMT dook in het rapport en benoemt de opvallendste bevindingen.

NVWA: Meer dan helft claims manukahoning misleidend

NVWA: Meer dan helft claims manukahoning misleidend

Meer dan de helft van de 38 onderzochte websites die manukahoning aanbieden, gebruikt misleidende medische claims.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.