'Fabrikanten en supermarkten formuleren duurzaamheidsclaims te positief'

'Fabrikanten en supermarkten formuleren duurzaamheidsclaims te positief'
De Europese Commissie komt met een voorstel om 'greenwashing' in duurzaamheidsclaims tegen te gaan

Voedingsmiddelenfabrikanten en supermarkten bieden te veel keuzes aan producten en zijn vaak te positief in hun claims over duurzaamheid. Dat maakt het voor klanten lastig om een geïnformeerde duurzame keuze te maken.

Dat meldt Distrifood, zusterblad van VMT. De helft van de Nederlandse consumenten zegt dat ze duurzaamheid laten meewegen in hun aankopen, maar dat is lastig als er een te grote keuze in het schap, benadrukt directeur Leontien Hasselman-Plugge van Impact Buying, een adviesbureau op het gebied van duurzaam inkopen.

Leontien Hasselman-Plugge
Leontien Hasselman-Plugge

"In theorie hebben consumenten veel invloed, met hun dagelijkse boodschappen. Maar als je voor een schap staat met twintig soorten ingeblikte tomaten, is het lastig om te weten wat je kiest. Hoe kun je dan bepalen aan welk blik moderne slavernij hangt?", zegt Hasselman-Plugge. Volgens haar ligt er een grote rol voor bedrijven om deze ongebreidelde keuzes te beperken. Zo zouden ze producten die overduidelijk maatschappelijke schade veroorzaken dienen te weren. "Het is de rol van de overheid om spelregels op te stellen om de ondergrens hiervoor te bepalen."

Communicatie over duurzaamheid moet anders

Om consumenten de duurzame keuze te laten maken in de supermarkt, moet de communicatie over producten anders, vindt Hasselman. Steeds meer bedrijven communiceren over duurzaamheid op de verpakkingen van hun producten. Maar deze claims formuleren ze vaak te positief, signaleert de directeur van Impact Buying. "Er kan bijvoorbeeld nog steeds milieuschade zijn aangericht in de keten van toeleveranciers, alleen is deze gecompenseerd."

Kansen fabrikanten en supers met true pricing

Een goede manier om duurzaamheid op een goede manier neer te zetten, is true pricing geeft Hasselman aan. Dit toont klanten in de supermarkt de werkelijke kosten van een product. Ook de maatschappelijke kosten in de hele keten en de verpakkingsimpact komen hierin terug, weet de directeur van Impact Buying. "Dit kan duurzame keuzes aantrekkelijk maken voor consumenten. En voor retailers om hun inkoopkeuzes te wijzigen." Ze plaatst wel een kanttekening: "Alleen in een tijd van hoge inflatie is het natuurlijk de vraag hoe haalbaar dit is." Momenteel experimenteert Albert Heijn met de true pricing van koffie. Ook de politiek duikt in het onderwerp. Zo diende Kamerlid Raoul Boucke van D66 een motie in over true pricing waar de Tweede Kamer deze week over stemt.

Volgens Annie Alting onderschatten bedrijven de impact van de CSRD wetgeving
Webinar

Producenten onderschatten impact CSRD wetgeving: 'Het wordt een...

Vanaf 2024 zullen de eerste grote bedrijven volgens de CSRD wetgeving moeten rapporteren op duurzaamheidsgebied. Voor veel bedrijven is er bij deze wetgeving nog sprake van 'bomen' en 'een bos'. Toch is het belangrijk dat zowel grote als kleine bedrijven nu al starten met een goede voorbereiding, stelt Annie Alting, duurzaamheidsconsultant bij Factor Delta. "Niemand kan dit alleen, dus laat die eilandencultuur los."

Ketentransparantie

Voedselproducenten in transitie: op deze 6 borden tegelijk schaken

Ons voedselsysteem loopt zowel economisch, sociaal als ecologisch vast. Met een groeiende wereldbevolking en gelijkblijvende consumptiepatronen zal ons huidige voedselsysteem niet langer voedselzekerheid blijven bieden. Kortom, werk aan de winkel voor de voedingsindustrie, waarbij keteninnovatie een doorslaggevende factor zal worden. Het wordt schaken op 6 borden tegelijk.

Samen met de publicatie van het duurzaamheidsverslag 2022 kondigt Albert Heijn een test aan met true pricing
Duurzaam

AH laat duurzaamheidsdilemma bij klant: 'gewetenloos koffie drinken'...

Albert Heijn zette naar eigen zeggen in 2022 meerdere stappen op het gebied van duurzaamheid. Zo introduceerde de supermarkt dynamisch prijzen en nam zij afscheid van plastic groentezakjes. Samen met de publicatie van het duurzaamheidsverslag 2022 kondigt Albert Heijn aan te gaan voor een B Corp certificering en te testen met true pricing. In dit artikel de belangrijkste stappen van Albert Heijn op een rij.

Duurzaamheid & MVO

Natasja Oerlemans van het Wereld Natuur Fonds: 'Voedselproductie moet...

De wereldwijde biodiversiteit is sinds 1970 afgenomen met 68%. Dit komt volgens het WWF voor een groot deel door hoe wij voedsel consumeren en vooral ook produceren. VMT praat met Natasja Oerlemans, Head of Food & Agriculture bij het Wereld Natuur Fonds (WWF), over wat de voedselindustrie kan veranderen om biodiversiteit in de toekomst te garanderen en pandemieën te verminderen.

Snoepproductie - Beeld: Cloetta
Fabriek van de Toekomst

Cloetta gaat toch geen duurzame snoepfabriek in Roosendaal bouwen

Het Zweedse snoepbedrijf Cloetta, fabrikant van snoepmerken zoals Red Band, Venco en Lonka, ziet af van de duurzame snoepfabriek in Roosendaal.

Beeld: Shutterstock
Duurzaamheidsclaims

ACM start handhaving duurzaamheidsclaims in de levensmiddelensector

COLUMN - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) kondigt aan dat zij in 2025 haar focus legt op duurzaamheidsclaims in de levensmiddelensector. In dit artikel meer over wat de levensmiddelenindustrie kan verwachten en tips voor producenten.

Voor abonnees
Voor abonnees
Energietransitie

Voor abonnees Zo kan de foodindustrie stappen zetten in energietransitie

Het elektriciteitsnet in Nederland zit vol waardoor voedingsproducenten op korte termijn nauwelijks kunnen overstappen van aardgas op groen stroom. Volgens Rabobank kunnen producenten desondanks al starten met energietransitie. Dit zijn 4 voorstellen die de bank aandraagt.

Voor abonnees
Voor abonnees
Duurzaamheid

Voor abonnees Duurzaamheidsscores berekenen? Deze tools helpen daarbij

Dit artikel biedt een overzicht van een aantal tools waarmee foodbedrijven een duurzaamheidsscore kunnen berekenen. Dit is geen uitputtende lijst maar een overzicht van een aantal tools die op dit moment in de foodsector worden gebruikt.

Biologisch

Stikstofbeleid raakt voedselproducenten, kansen voor biologisch:...

De uitspraak van de rechter over het terugdringen van de stikstofuitstoot raakt niet alleen de agrarische sector, maar ook de voedselproducenten. Voedsel zal duurder worden. De biologische sector ziet juist kansen door de uitspraak.

Beeld: ShutterstockVoor abonnees
Voor abonnees
Op de klaagbank

Voor abonnees Op de klaagbank: 2 tips voor gebruik claim 'zero sugar added' en...

OP DE KLAAGBANK - De Reclame Code Commissie (RCC) doet jaarlijks zo'n 400 uitspraken. Zo'n 10% daarvan gaan over voedingsmiddelen. In de serie 'Op de klaagbank' bespreekt Margreet Verhoef, hoofd klachtenbehandeling bij de Stichting Reclame Code, recente cases. Mét tips om misleiding te voorkomen. In dit eerste artikel: de claims 'zero sugar added' en 'zonder calorieën'.

Foto: shutterstock
Duurzaamheidsclaims

Biologische labels winnen aan populariteit: 'Internationale normen...

Biologische voedselkeuzelogo's zijn steeds vaker terug te vinden op verpakkingen. Naast huidige biologische standaarden zijn er nieuwe biologische schema's in opkomst. Advies- en onderzoeksbureau Ecovia Intelligence ziet een stijgende trend in biologische voedselkeuzelogo's.

Beeld: ShutterstockVoor abonnees
Voor abonnees
NVWA

Voor abonnees Webinar terugkijken: Voedings- of gezondheidsclaim maken? Hier ligt...

Producenten proberen zich door middel van claims te onderscheiden van andere producenten. Maar niet alles mag zomaar geclaimd worden. Hoe ziet zo'n traject van het maken van een claim eruit? Hoe weet je of een voedings- of gezondheidsclaim gemaakt mag worden? En hoe kijkt de NVWA naar dit onderwerp? Eerder was deze webinar te zien op VMT waarin drie verschillende sprekers uitgebreid inzoomen op claims.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.

  1. Wakker Dier start lange campagne tegen vleesverkoop
  2. Nederlandse recalls en waarschuwingen juni: salmonella in worst en bacillus cereus in tempeh
  3. Food Future Event 2023: van umami tot herformulering
  4. Capaciteitstekort in plantaardig? Dit zijn de opties om op te schalen
  5. De energiebesparingsplicht zorgt voor kopzorgen, zegt FME
  6. Odin, Ekoplaza en Bionext: Gentech moet op het etiket staan
  7. Albert Heijn en Tony's Chocolonely willen meer traceerbare chocolade. 'Met alleen certificering bereiken we onze doelen niet'
  8. Tetrapak breidt recyclingcapaciteit drankkartons uit
  9. Voor abonnees5 jonge QA'ers over eerste audit: 'De ene audit(or) is de andere niet'
  10. Eiwitten uit lucht en water: startups uit VS en Finland maken stappen
  1. Signaleringssysteem moet mycotoxines in vroeg stadium signaleren
  2. Chefs van Amsterdams restaurant lanceren gefermenteerd alternatief voor E621 (podcast)
  3. Amerika kan aan het kweekvlees: Good Meat en Upside Foods krijgen goedkeuring voor verkoop
  4. Van idee naar product: Waar begin je als productontwikkelaar?
  5. Na doorbraak Oekraïense dam: voedselfraude weer op de loer
  6. Testaankoop vindt Europa niet ver genoeg gaan: 'Gehalte nitriet en nitraat moet verder omlaag'
  7. Kiest een consument eerder voor een vleesvervanger als het naast vlees in het schap ligt? Lidl en WUR zoeken het uit
  8. Opschalen als agrifoodstartup, maar geen geld? Subsidie van Foodvalley NL kan daarbij helpen
  9. Analyse: biologische boterham wordt uiteindelijk goed belegd
  10. Sunt gaat ook bananen uit retail verwerken: 'Het is complexer dan de havens, maar we gaan ervoor'