'Fabrikanten en supermarkten formuleren duurzaamheidsclaims te positief'

'Fabrikanten en supermarkten formuleren duurzaamheidsclaims te positief'
De Europese Commissie komt met een voorstel om 'greenwashing' in duurzaamheidsclaims tegen te gaan

Voedingsmiddelenfabrikanten en supermarkten bieden te veel keuzes aan producten en zijn vaak te positief in hun claims over duurzaamheid. Dat maakt het voor klanten lastig om een geïnformeerde duurzame keuze te maken.

Dat meldt Distrifood, zusterblad van VMT. De helft van de Nederlandse consumenten zegt dat ze duurzaamheid laten meewegen in hun aankopen, maar dat is lastig als er een te grote keuze in het schap, benadrukt directeur Leontien Hasselman-Plugge van Impact Buying, een adviesbureau op het gebied van duurzaam inkopen.

Leontien Hasselman-Plugge
Leontien Hasselman-Plugge

"In theorie hebben consumenten veel invloed, met hun dagelijkse boodschappen. Maar als je voor een schap staat met twintig soorten ingeblikte tomaten, is het lastig om te weten wat je kiest. Hoe kun je dan bepalen aan welk blik moderne slavernij hangt?", zegt Hasselman-Plugge. Volgens haar ligt er een grote rol voor bedrijven om deze ongebreidelde keuzes te beperken. Zo zouden ze producten die overduidelijk maatschappelijke schade veroorzaken dienen te weren. "Het is de rol van de overheid om spelregels op te stellen om de ondergrens hiervoor te bepalen."

Communicatie over duurzaamheid moet anders

Om consumenten de duurzame keuze te laten maken in de supermarkt, moet de communicatie over producten anders, vindt Hasselman. Steeds meer bedrijven communiceren over duurzaamheid op de verpakkingen van hun producten. Maar deze claims formuleren ze vaak te positief, signaleert de directeur van Impact Buying. "Er kan bijvoorbeeld nog steeds milieuschade zijn aangericht in de keten van toeleveranciers, alleen is deze gecompenseerd."

Kansen fabrikanten en supers met true pricing

Een goede manier om duurzaamheid op een goede manier neer te zetten, is true pricing geeft Hasselman aan. Dit toont klanten in de supermarkt de werkelijke kosten van een product. Ook de maatschappelijke kosten in de hele keten en de verpakkingsimpact komen hierin terug, weet de directeur van Impact Buying. "Dit kan duurzame keuzes aantrekkelijk maken voor consumenten. En voor retailers om hun inkoopkeuzes te wijzigen." Ze plaatst wel een kanttekening: "Alleen in een tijd van hoge inflatie is het natuurlijk de vraag hoe haalbaar dit is." Momenteel experimenteert Albert Heijn met de true pricing van koffie. Ook de politiek duikt in het onderwerp. Zo diende Kamerlid Raoul Boucke van D66 een motie in over true pricing waar de Tweede Kamer deze week over stemt.

Volgens Annie Alting onderschatten bedrijven de impact van de CSRD wetgeving

Producenten onderschatten impact CSRD wetgeving: 'Het wordt een...

Vanaf 2024 zullen de eerste grote bedrijven volgens de CSRD wetgeving moeten rapporteren op duurzaamheidsgebied. Voor veel bedrijven is er bij deze wetgeving nog sprake van 'bomen' en 'een bos'. Toch is het belangrijk dat zowel grote als kleine bedrijven nu al starten met een goede voorbereiding, stelt Annie Alting, duurzaamheidsconsultant bij Factor Delta. "Niemand kan dit alleen, dus laat die eilandencultuur los."

Voedselproducenten in transitie: op deze 6 borden tegelijk schaken

Voedselproducenten in transitie: op deze 6 borden tegelijk schaken

Ons voedselsysteem loopt zowel economisch, sociaal als ecologisch vast. Met een groeiende wereldbevolking en gelijkblijvende consumptiepatronen zal ons huidige voedselsysteem niet langer voedselzekerheid blijven bieden. Kortom, werk aan de winkel voor de voedingsindustrie, waarbij keteninnovatie een doorslaggevende factor zal worden. Het wordt schaken op 6 borden tegelijk.

Samen met de publicatie van het duurzaamheidsverslag 2022 kondigt Albert Heijn een test aan met true pricing

AH laat duurzaamheidsdilemma bij klant: 'gewetenloos koffie drinken'...

Albert Heijn zette naar eigen zeggen in 2022 meerdere stappen op het gebied van duurzaamheid. Zo introduceerde de supermarkt dynamisch prijzen en nam zij afscheid van plastic groentezakjes. Samen met de publicatie van het duurzaamheidsverslag 2022 kondigt Albert Heijn aan te gaan voor een B Corp certificering en te testen met true pricing. In dit artikel de belangrijkste stappen van Albert Heijn op een rij.

Natasja Oerlemans van het Wereld Natuur Fonds: 'Voedselproductie moet drastisch veranderen om biodiversiteit en voedselzekerheid te garanderen' (podcast)

Natasja Oerlemans van het Wereld Natuur Fonds: 'Voedselproductie moet...

De wereldwijde biodiversiteit is sinds 1970 afgenomen met 68%. Dit komt volgens het WWF voor een groot deel door hoe wij voedsel consumeren en vooral ook produceren. VMT praat met Natasja Oerlemans, Head of Food & Agriculture bij het Wereld Natuur Fonds (WWF), over wat de voedselindustrie kan veranderen om biodiversiteit in de toekomst te garanderen en pandemieën te verminderen.

Beeld: Shutterstock

Webinar: Voedings- of gezondheidsclaim maken? Hier ligt de focus van...

Producenten proberen zich door middel van claims te onderscheiden van andere producenten. Maar niet alles mag zomaar geclaimd worden. Hoe ziet zo'n traject van het maken van een claim eruit? Hoe weet je of een voedings- of gezondheidsclaim gemaakt mag worden? En hoe kijkt de NVWA naar dit onderwerp? Tijdens deze webinar zoomen drie verschillende sprekers uitgebreid in op claims.

NVWA: Meer dan helft claims manukahoning misleidend

NVWA: Meer dan helft claims manukahoning misleidend

Meer dan de helft van de 38 onderzochte websites die manukahoning aanbieden, gebruikt misleidende medische claims.

Laurens Hoedemaker, voorzitter van de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) en onderzoeker Klaas Dijkstra van Zest (rechts) deelden tijdens de presentatie hun inzichten over de vleesconsumptie en de perceptie ervan in Nederland.

'Vleesindustrie moet meer lef tonen om identiteit en kwaliteit te...

De grote aandacht die er is voor negatieve gevolgen van vleesconsumptie, heeft niet geleid tot minder vleeseters in Nederland. Nog altijd 95% van de Nederlanders eet vlees. Opvallend genoeg schatten Nederlanders dat zelf veel lager in: gemiddeld 74%. "Een grote discrepantie tussen realiteit en perceptie die laat zien dat de vleessector veel te voorzichtig is geworden."

Maakt een medische claim iets een geneesmiddel? Uitspraak geeft duidelijkheid

Maakt een medische claim iets een geneesmiddel? Uitspraak geeft...

Consumentenreviews met het woord 'pijn' of een verwijzing naar ziekte bij een levensmiddel: dit zijn verboden medische claims. Maar hoe beoordeel je deze claims? Is het daardoor een geneesmiddel geworden? Na jarenlange discussie is er eindelijk uitsluitsel. Is een product zelf duidelijk een levensmiddel? Dan is het levensmiddelenrecht van toepassing, en niet de geneesmiddelenwet.

foto: Kalver-Liefde.nl

Diervriendelijk zuivel? Jumbo verkoopt melk van start-up Kalverliefde

Jumbo heeft vanaf vandaag melk van start-up Kalverliefde opgenomen in het assortiment.

Tip van jouw advocaat: Wat is 'nieuw' en hoe lang is iets 'nieuw'?

Tip van jouw advocaat: Wat is 'nieuw' en hoe lang is iets 'nieuw'?

KENNISPARTNER - COLUMN - 'Nieuw' is een veelgebruikte term op verpakkingen; het trekt extra de aandacht van de consument. Maar wanneer mag je die claim gebruiken? En hoe lang blijft iets 'nieuw'?

VMT 6 (2024): Wetgeving duurzaamheid

VMT 6 (2024): Wetgeving duurzaamheid

Duurzaamheid is voor voedselproducenten geen keuze meer, maar onderdeel van wetgeving. Hoe ga je om met reststroomverwerking? Wat is de laatste stand van zaken voor verpakkingen? En wat zijn tips voor de aankomende CSDDD-wetgeving? Dit en meer in dit themanummer.

Kees de Jong (links) presenteert het Mobi Mushroom-concept aan Henk Staghouwer (rechts), voormalig minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Paddenstoelen vervangen de veestapel? Mobiele kwekerij moet...

Hoe kan de voedingsmiddelenindustrie minder CO2 produceren? Mobi Mushroom en paddenstoelenproducent Mitro Fresh hebben een mobiele 40-foot-container ontwikkeld waarin paddenstoelen groeien zoals shiitake, enoki of oesterzwam. De bedrijven zien dat boeren onder druk staan doordat de overheid verwacht dat de veestapel krimpt. Is een paddenstoelencontainer een duurzamere oplossing als alternatief voor de afnemende veestapel?

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.