Wakker Dier start lange campagne tegen vleesverkoop

Wakker Dier start lange campagne tegen vleesverkoop

Wakker Dier is een lange campagne tegen de vleesverkoop van supermarkten begonnen. Aanleiding is de manier waarop supermarktketens volgens de actiegroep proberen zoveel mogelijk vlees te verkopen.

Verreweg het meeste vlees wordt volgens de actiegroep via supermarkten verkocht. "Supermarkten spelen daarom een sleutelrol in de hoeveelheid vlees die we eten. Wakker Dier start een langlopende campagne met als doel dat de supermarkten nu eindelijk ernst gaan maken met hun belofte dierlijke producten voor een groot deel te vervangen door plantaardige alternatieven, zoals groenten en peulvruchten. Wat Wakker Dier betreft is in 2030 minimaal zestig procent van de eiwitverkoop bij supermarkten plantaardig", meldt de actiegroep in een persbericht.

Campagne begint met krantenadvertentie

De campagne van Wakker Dier begon zaterdag met een advertentie in de Volkskrant, het Financieel Dagblad, het Parool en Trouw. In de krantenadvertentie zien we een stuk worst, met daarbij de hashtag grensoverschrijdend bedrag. Met dat laatste doelt de actiegroep op de prijs van het stuk vlees. Dat zou €0,60 zijn. Volgens Wakker Dier is dit bedrag 'de werkelijke stukprijs van een worstje, in dit geval aangeboden door Jumbo'.

Wakker Dier: supermarkt luistert niet

Wakker Dier stelt ook dat supermarktketens niet luisteren naar de wensen van de klant. "Dagelijks eten we in Nederland 1,8 miljoen kilo vlees, oftewel zo'n 660 duizend dieren. Deze hoge vleesconsumptie benadeelt het milieu, onze gezondheid en de dieren. De omslag is nabij: ongeveer zeventig procent van de Nederlanders wil minder vlees eten. Maar supermarkten houden de prijs van vlees bewust laag. Bij boeren en slachterijen dwingen ze allereerst een lage inkoopprijs af. Daar leggen ze vervolgens slechts een lage marge op, om dit te compenseren met een hogere marge op andere producten die hun klanten kopen. Klanten die ze gelokt hebben met de lage vleesprijzen. Zo verdienen zij flink geld én houden ze de vleesverkoop onwenselijk hoog", zo valt er te lezen in het persbericht.

Hans Blonk

'Berekenen van duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Met name...

Metingen van bijvoorbeeld de impact die een bedrijf heeft op het broeikaseffect, het landgebruik en de biodiversiteit worden steeds belangrijker. Ze krijgen steeds meer businesswaarde, zegt Hans Blonk, directeur van Blonk Consultants en Blonk Sustainability Tools. Hij ziet de vraag exploderen en adviseert ondernemers om hiermee bezig te gaan. "Dan houd je als voedingsmiddelenbedrijf zelf de regie. Als de markt jou om cijfers vraagt, dan ben je voorbereid."

'Als we de rol van vleesvervangers in het dieet beter begrijpen, kunnen we gezondere producten maken'

'Als we de rol van vleesvervangers in het dieet beter begrijpen,...

De state of the art in plantaardige vleesvervangers is verzameld in het boek 'Scientific reviews on meat analogues and plant-based ingredients' van hoogleraar Atze Jan van der Goot en collega's van Food Process Engineering van Wageningen University & Research (WUR). "We hebben echt goed op een rijtje gezet wat er allemaal in vleesvervangers zit, en waarom het erin zit." Aan het eind van dit artikel worden de meest gebruikte ingrediënten voor vleesvervangers op een rijtje gezet.

'40% van de toekomstige vleesconsumptie bestaat uit kweekvlees'

'40% van de toekomstige vleesconsumptie bestaat uit kweekvlees'

Kweekvlees gaat volgens nieuw onderzoek een groot onderdeel uitmaken van het toekomstige dieet. Consumenten staan er steeds meer voor open om kweekvlees te proberen, vooral de jongere generaties. Het onderzoek voorspelt dat 40 procent van de toekomstige vleesinname bestaat uit kweekvlees. Communicatie is daarbij wel een belangrijke pijler om acceptatie te bevorderen.

'Bindmiddel voor vleesvervangers is te vaak een black box voor productontwikkelaars'

'Bindmiddel voor vleesvervangers is te vaak een black box voor...

Studio Fava helpt onder andere producenten van vleesvervangers met productontwikkeling, opschaling en het verbeteren van de kwaliteit. Het bedrijf kijkt daarbij ook veel naar het bindingssysteem, een van de belangrijkste bouwstenen die de kwaliteit van een vleesvervanger bepaalt, vertelt Dennis Favier.

Bedrijfsovernames in voeding 2024: FrieslandCampina en Milcobel kondigen intentie tot fusie aan

Bedrijfsovernames in voeding 2024: FrieslandCampina en Milcobel...

In dit artikel recente bedrijfsovernames in de voedingsindustrie op een rij. Het laatste wapenfeit: FrieslandCampina en Milcobel kondigen intentie tot fusie aan.

Food Law Event gemist: dit houdt het nieuwe Nederlandse allergenenbeleid in voor de industrie (video)

Food Law Event gemist: dit houdt het nieuwe Nederlandse...

Per 1 januari 2024 is er een nieuw Nederlands allergenenbeleid, vastgesteld door het ministerie van VWS. Daarnaast hebben de FNLI, het CBL en de NVWA een richtlijnendocument opgesteld. Wat staat hier precies in? En wat kunnen we verder nog verwachten op gebied van allergenen en kruisbesmetting? In deze lezing vertellen Krista Baar (Normec), Marjan van Ravenhorst (Allergenen Consultancy) en Marloes Kneppers (FNLI) meer over dit onderwerp.

'Vleessector hield informatie achter over populariteit vleestaks in 2021'

'Vleessector hield informatie achter over populariteit vleestaks in...

Toen er in 2021 een politieke discussie gaande was over het wel of niet invoeren van een vleesheffing, was 74% van de Nederlanders voor een prijsstijging. De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) zou dat hebben geweten uit een peiling onder 2550 Nederlanders, maar toen hebben verzwegen. Die beschuldiging uit de TAPP-coalitie. Nederland Vleesland reageert.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.

Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Een actueel thema bij de nieuwbouw van Vezet is verder ‘automatisering en robotisering’.

Vezet gaat miljoenen kilo's groente besparen door snij-afval te...

De nieuwbouw van Koninklijke Vezet in Warmenhuizen krijgt een oppervlakte van maar liefst 35.000 m2. In 2026 moet het in bedrijf gaan. In het ontwerp van de nieuwbouw ligt de focus op duurzaamheid, hygiënisch ontwerp en verwaarding van reststromen voor menselijke en dierlijke consumptie.

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een hoog eiwitgehalte (met goede smaak)

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een...

Plantaardige eiwitten waren dit jaar nog steeds volop te vinden op de Europese ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. De bekende focus op smaak en textuur was nog steeds te merken, maar er waren ook een paar opvallende veranderingen te noteren.

Chocola gemaakt met het cacao-alternatief van Cargill en Voyage Foods

Dit is waarom cacao-alternatieven aan populariteit winnen

Verschillende bedrijven toonden alternatieven voor cacao op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje bij de verschillende aanbieders. Ook trendbureau Mintel ziet 1 ingrediënt als veelbelovend alternatief.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.