Wakker Dier start lange campagne tegen vleesverkoop

Wakker Dier start lange campagne tegen vleesverkoop

Wakker Dier is een lange campagne tegen de vleesverkoop van supermarkten begonnen. Aanleiding is de manier waarop supermarktketens volgens de actiegroep proberen zoveel mogelijk vlees te verkopen.

Verreweg het meeste vlees wordt volgens de actiegroep via supermarkten verkocht. "Supermarkten spelen daarom een sleutelrol in de hoeveelheid vlees die we eten. Wakker Dier start een langlopende campagne met als doel dat de supermarkten nu eindelijk ernst gaan maken met hun belofte dierlijke producten voor een groot deel te vervangen door plantaardige alternatieven, zoals groenten en peulvruchten. Wat Wakker Dier betreft is in 2030 minimaal zestig procent van de eiwitverkoop bij supermarkten plantaardig", meldt de actiegroep in een persbericht.

Campagne begint met krantenadvertentie

De campagne van Wakker Dier begon zaterdag met een advertentie in de Volkskrant, het Financieel Dagblad, het Parool en Trouw. In de krantenadvertentie zien we een stuk worst, met daarbij de hashtag grensoverschrijdend bedrag. Met dat laatste doelt de actiegroep op de prijs van het stuk vlees. Dat zou €0,60 zijn. Volgens Wakker Dier is dit bedrag 'de werkelijke stukprijs van een worstje, in dit geval aangeboden door Jumbo'.

Wakker Dier: supermarkt luistert niet

Wakker Dier stelt ook dat supermarktketens niet luisteren naar de wensen van de klant. "Dagelijks eten we in Nederland 1,8 miljoen kilo vlees, oftewel zo'n 660 duizend dieren. Deze hoge vleesconsumptie benadeelt het milieu, onze gezondheid en de dieren. De omslag is nabij: ongeveer zeventig procent van de Nederlanders wil minder vlees eten. Maar supermarkten houden de prijs van vlees bewust laag. Bij boeren en slachterijen dwingen ze allereerst een lage inkoopprijs af. Daar leggen ze vervolgens slechts een lage marge op, om dit te compenseren met een hogere marge op andere producten die hun klanten kopen. Klanten die ze gelokt hebben met de lage vleesprijzen. Zo verdienen zij flink geld én houden ze de vleesverkoop onwenselijk hoog", zo valt er te lezen in het persbericht.

Onderwerpen aanpassen

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.

  1. Food Future Event 2023: van umami tot herformulering
  2. Capaciteitstekort in plantaardig? Dit zijn de opties om op te schalen
  3. De energiebesparingsplicht zorgt voor kopzorgen, zegt FME
  4. Odin, Ekoplaza en Bionext: Gentech moet op het etiket staan
  5. Albert Heijn en Tony's Chocolonely willen meer traceerbare chocolade. 'Met alleen certificering bereiken we onze doelen niet'
  6. Tetrapak breidt recyclingcapaciteit drankkartons uit
  7. Voor abonnees5 jonge QA'ers over eerste audit: 'De ene audit(or) is de andere niet'
  8. Eiwitten uit lucht en water: startups uit VS en Finland maken stappen
  9. Signaleringssysteem moet mycotoxines in vroeg stadium signaleren
  10. Chefs van Amsterdams restaurant lanceren gefermenteerd alternatief voor E621 (podcast)
  1. Amerika kan aan het kweekvlees: Good Meat en Upside Foods krijgen goedkeuring voor verkoop
  2. Van idee naar product: Waar begin je als productontwikkelaar?
  3. Na doorbraak Oekraïense dam: voedselfraude weer op de loer
  4. Testaankoop vindt Europa niet ver genoeg gaan: 'Gehalte nitriet en nitraat moet verder omlaag'
  5. Kiest een consument eerder voor een vleesvervanger als het naast vlees in het schap ligt? Lidl en WUR zoeken het uit
  6. Opschalen als agrifoodstartup, maar geen geld? Subsidie van Foodvalley NL kan daarbij helpen
  7. Analyse: biologische boterham wordt uiteindelijk goed belegd
  8. Sunt gaat ook bananen uit retail verwerken: 'Het is complexer dan de havens, maar we gaan ervoor'
  9. Heinz blaakt van zelfvertrouwen bij lancering vleesvervanger: 'Onze producten maken plantbased voor íedereen toegankelijk'
  10. Ziek personeel werkte door en veroorzaakte zo een uitbraak