Pieter Pot stopt nieuwe wijn in oude flessen

Pieter Pot stopt nieuwe wijn in oude flessen

Pieter Pot introduceert een circulaire wijnfles. Ten opzichte van een reguliere, eenmalig bruikbare wijnfles stoot de circulaire fles zo'n 36% minder CO2 uit, zegt de verpakkingsvrije online supermarkt.

Het bedrijf begint met een hervulbare wijnflessen voor zes varianten biologische wijn. Het statiegeld op de fles bedraagt maar liefst 2 euro. Jouri Schoemaker, CEO van Pieter Pot licht de keuze voor een hervulbare fles toe: “Glas wordt vaak gepositioneerd als duurzame keuze, terwijl het enorm veel energie kost om glas te recyclen, wat resulteert in een hoge CO2-uitstoot.”

Life Cycle Assessment

Pieter Pot liet een Life Cycle Assessment (LCA) uitvoeren voor circulaire wijnflessen en daaruit blijkt dat het herbruikbare systeem 36% minder CO2 uitstoot dan het wegwerpsysteem.

Bierflessen

Hiernaast introduceert Pieter Pot ook hervulbare bierflesjes gevuld met biologisch en aardgasvrij geproduceerd speciaalbier. Schoemaker: “Een volledige ommezwaai naar statiegeld op álle speciaalbieren ontbreekt nog altijd in de sector.  Door een statiegeldsysteem volledig te omarmen kunnen bierflesjes gemiddeld wel 25 keer hergebruikt worden. De markt voor speciaalbier groeit nog altijd en daarom is een statiegeldsysteem extra belangrijk”, vindt Schoemaker. “In 2021 werd in Nederland een kleine anderhalf miljoen hectoliter speciaalbier verkocht. Dat zijn zo’n 1 op de 8 verkochte bierflesjes, waarvan het leeuwendeel nu in de glasbak belandt”.

Over Pieter Pot

Pieter Pot, opgericht in 2019, is de eerste online supermarkt die verpakkingsvrij boodschappen bij de consument bezorgt door producten in glazen weckpotten te verpakken. Lege potten worden weer mee teruggenomen om te wassen en opnieuw te vullen; een circulair proces dat het grote aantal (plastic) verpakkingen terugdringt. Het bedrijf hoopt in 2022 met de circulaire wijn- en bierflessen 200.000 verpakkingen te besparen.

Willem Paul de Mooij

Willem Paul de Mooij

Hoofdredacteur VMT

Willem Paul de Mooij is hoofdredacteur van VMT. Binnen VMT schrijft hij vooral over het thema Voedselveiligheid & Kwaliteit.

Heineken bouwt r&d-centrum in Zoeterwoude

Heineken bouwt r&d-centrum in Zoeterwoude

Heineken gaat een nieuw r&d-centrum bouwen in Zoeterwoude. De bierbrouwer investeert 45 miljoen euro in het zogeheten Dr. H.P. Heineken Centre, dat medio 2025 wordt geopend.

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert een nieuw foodmerk: Jumbo's. Volgens de supermarktketen combineert het merk kwaliteit en betaalbaarheid. De eerste producten onder dit merk zijn een reeks verse maaltijden, sauzen, koffie en ontbijtproducten zoals fruitspreads.

Consumentenbond ziet meer volkoren granen in kant-en-klaarmaaltijden van huismerken

Consumentenbond ziet meer volkoren granen in kant-en-klaarmaaltijden...

In kant-en-klare maaltijden zijn steeds vaker volkorengranen verwerkt, concludeert de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek naar 400 kant-en-klaarmaaltijden met pasta, noedels, rijst of couscous.

Laurens Hoedemaker, voorzitter van de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) en onderzoeker Klaas Dijkstra van Zest (rechts) deelden tijdens de presentatie hun inzichten over de vleesconsumptie en de perceptie ervan in Nederland.

'Vleesindustrie moet meer lef tonen om identiteit en kwaliteit te...

De grote aandacht die er is voor negatieve gevolgen van vleesconsumptie, heeft niet geleid tot minder vleeseters in Nederland. Nog altijd 95% van de Nederlanders eet vlees. Opvallend genoeg schatten Nederlanders dat zelf veel lager in: gemiddeld 74%. "Een grote discrepantie tussen realiteit en perceptie die laat zien dat de vleessector veel te voorzichtig is geworden."

foto: Kalver-Liefde.nl

Diervriendelijk zuivel? Jumbo verkoopt melk van start-up Kalverliefde

Jumbo heeft vanaf vandaag melk van start-up Kalverliefde opgenomen in het assortiment.

Na Lidl komt ook supermarkt Dirk met hybride vleesproducten

Na Lidl komt ook supermarkt Dirk met hybride vleesproducten

Supermarktketen Dirk volgt Lidl en introduceert half-om-half gehakt en runderhamburgers met 'plantaardige toevoeging'.

Van idee naar schap: 'Het supermarktschap halen is lastig, maar niet onmogelijk'

Van idee naar schap: 'Het supermarktschap halen is lastig, maar niet...

Producenten bieden producten graag aan in de supermarktschappen. Maar de weg van het bedenken van een product tot het daadwerkelijk in de schappen leggen hiervan kan lang zijn. Hoe gaan kleine producenten hiermee om, hoe hebben zij dit aangepakt en welke 10 tips hebben zij? VMT vroeg het aan 7 startup ondernemers.

VMT 6 (2024): Wetgeving duurzaamheid

VMT 6 (2024): Wetgeving duurzaamheid

Duurzaamheid is voor voedselproducenten geen keuze meer, maar onderdeel van wetgeving. Hoe ga je om met reststroomverwerking? Wat is de laatste stand van zaken voor verpakkingen? En wat zijn tips voor de aankomende CSDDD-wetgeving? Dit en meer in dit themanummer.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.