Friesche Vlag zet eerste schreden op plantaardige markt met opschuimbare haverdrank

Friesche Vlag zet eerste schreden op plantaardige markt met opschuimbare haverdrank
Friesche Vlag: “De introductie van de plantaardige haverdrank is een belangrijke stap voor ons."

De groeiende populariteit van havermelk heeft zuivelreus FrieslandCampina doen besluiten ook actief te worden in deze markt. Het merk Friesche Vlag komt met een eigen plantaardige opschuimmelk 'Barista Haver'.

Friesche Vlag speelt met de lancering van de plantaardige haverdrank naar eigen zeggen in op de vraag naar plantaardige alternatieven en geeft koffieliefhebbers nu keuze uit ‘een breder assortiment’. Het eerste product van Friesche Vlag is daarmee een tegenhanger van bijvoorbeeld Oatly en Alpro die ook een opschuimmelk verkopen.

‘Stevige schuimlaag’

Volgens FrieslandCampina zorgt het product voor een stevige schuimlaag. Belangrijk volgens de producent, want “de kwaliteit van de schuimlaag wordt door de helft van de consumenten als een van de belangrijkste factoren gezien om te kiezen voor een bepaalde melk- of plantaardige drank.” 79% van de Nederlandse huishoudens drinkt koffie, waarvan 43% cappuccino's en 13% macchiato's, meldt FrieslandCampina.

Cappuccino-met-Hartje

Belangrijke stap

Robbert Kleiren, Brand Leader Chocomel, Fristi en Friesche Vlag: "De introductie van de plantaardige haverdrank is een belangrijke stap voor ons. We zien dat veel mensen behalve een uitgebreid zuivelassortiment, ook plantaardige producten willen - onder andere voor het maken van een heerlijke cappuccino."

Willem Paul de Mooij

Willem Paul de Mooij

Hoofdredacteur VMT

Willem Paul de Mooij is hoofdredacteur van VMT. Binnen VMT schrijft hij vooral over het thema Voedselveiligheid & Kwaliteit.

Oprichter Willicroft verkoopt na moeilijk jaar: 'opschalen in plantaardig is lastig'

Oprichter Willicroft verkoopt na moeilijk jaar: 'opschalen in...

Oprichter Brad Vanstone meldt dat hij na een moeilijk 2024 zijn bedrijf Willicroft - producent van plantaardige alternatieven voor kaas en boter - heeft verkocht.

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk voor de doorsnee consumentVoor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees 4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk...

Maakt zuivel een comeback? De categorie plantaardige alternatieven voor zuivel groeit nog wel, maar niet overal. Trendbureau The Healthy Marketing Team dook in dit onderwerp en presenteerde op de Food Ingredients Europe de oorzaken en oplossingen voor deze categorie. VMT destilleerde 4 lessen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Foodvalley verwacht dat deze eiwittrends de komende vijf jaar bepalend zijn

Foodvalley verwacht dat deze eiwittrends de komende vijf jaar...

Welke trens bepalen het veld van eiwitten? De TPC-community binnen Foodvalley boog zich over dit onderwerp en formuleerde 8 trends waar voedselproducenten of investeerders hun voordeel mee kunnen doen.

Foto: Shutterstock

Dit is waarom er in januari strengere regels komen voor de verkoop...

De laatste jaren is rauwe melk populair onder consumenten die op zoek zijn naar natuurlijke, onbewerkte voedingsmiddelen. Hoewel de voedselveiligheid van rauwe zuivelproducten in Nederland relatief goed is, blijft de consumptie ervan risicovol. Regels rondom verkoop worden daarom per 1 januari 2025 aangescherpt. Dit artikel zet het op een rij.

FrieslandCampina en Micobel willen fuseren

FrieslandCampina en Micobel willen fuseren

FrieslandCampina en Milcobel maakten afgelopen woensdag 18 december bekend te willen fuseren. Leden-melkveehouders, medewerkers, ondernemingsraden en vakbonden zijn over het voornemen tot fusie geïnformeerd.

Beeld: Shutterstock

'Boeren houden van koeien': imagocampagne voor jonge boeren of...

In een recente beslissing legt het College van Beroep (CvB) van de Stichting Reclame Code uit waarom transparantie rondom sponsoring van een ideële campagne door een commerciële organisatie noodzakelijk is. Ook verduidelijkt zij wanneer een partij wordt beschouwd als mede-adverteerder, die de aanbevelingen van de Reclame Code Commissie (RCC) of het CvB ter harte mag nemen. In dit artikel wordt deze recente uitspraak verder toegelicht.

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een hoog eiwitgehalte (met goede smaak)

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een...

Plantaardige eiwitten waren dit jaar nog steeds volop te vinden op de Europese ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. De bekende focus op smaak en textuur was nog steeds te merken, maar er waren ook een paar opvallende veranderingen te noteren.

Beeld: ShutterstockVoor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Food Law Event gemist: Laatste stand van zaken voor...

Hoewel herkomstetikettering in de luwte lijkt te liggen is het zeker niet minder belangrijk. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten? En wat mag er nu wel en niet bij het gebruik van (zuivel)benamingen voor vegan producten? Is 'alternatief voor' de uitweg? Ebba Hoogenraad (Hoogenraad & Haak) en Marloes Kneppers (FNLI) vertellen in deze lezing meer over hoe de industrie met deze onderwerpen om kan gaan.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.