Volgens Autoriteit Consument & Markt (ACM) hebben voedselleveranciers vaak te maken met grote afnemers zoals handelaren en supermarkten. Deze afnemers kunnen de voedselleveranciers inkoopvoorwaarden opleggen en kunnen deze eenzijdig wijzigen. Kleinere voedselproducenten durven volgens ACM hun afnemers hier vaak niet op aan te spreken door de scheve machtsverhoudingen.
Nu ook oude contracten
Sinds 1 november vorig jaar moeten nieuwe contracten al voldoen aan de wet. Vanaf 15 april moeten alle bestaande oudere contracten ook voldoen aan de wet oneerlijke handelspraktijken, stelt ACM. Deze wet verbiedt nu onder andere de volgende handelspraktijken:
- Late betalingen (na 30 dagen voor bederfelijke producten en na 60 dagen voor niet-bederfelijke producten)
- Last-minute annuleringen
- Eenzijdig wijzigen van afspraken
- Vergeldingsacties (bijvoorbeeld geen medewerking aan actie-aanbiedingen of communicatie)
(Anoniem) melding maken
Mochten voedselleveranciers misstanden ervaren, kunnen zij dit – eventueel anoniem – melden bij ACM. “Ook brancheorganisaties, verenigingen of groepen leveranciers kunnen namens hun leden een melding doen. Dat heeft als voordeel dat kleine leveranciers gezamenlijk sterker staan en eventueel ook op die manier anoniem kunnen melden”, aldus de autoriteit. Overtreding van de wet oneerlijke handelspraktijken kan volgens ACM leiden tot een boete of last onder dwangsom.
Food Law Event
Tijdens het Food Law Event op 7 juni vertellen Karin Verzijden (Axon Advocaten) en Ingrid Cayet (Madaga) over de valkuilen uit de praktijk bij het maken van contractuele afspraken en tips ter voorkoming daarvan. Bij geschillen over verwachtingen omtrent de samenwerking vallen partijen vaak terug op de gemaakte afspraken in het contract. Maar de afspraken in het contract m.b.t. de samenwerking blijken vaak niet goed geregeld, zijn vaak onduidelijk of leiden anderszins tot ellende. Terwijl dat te voorkomen kan zijn door duidelijke contractuele afspraken met betrekking tot de productie, distributie of het onderzoek rondom een product.
Waar moet je rekening mee houden bij het opstellen van een contract? Wie is er verantwoordelijk voor etikettering van producten, de producent (externe fabriek) of degene die het product verkoopt in de supermarkt? Hoe maak je duidelijke afspraken over verantwoordelijkheid, samenwerking, prijs, kwaliteit en leveringsvoorwaarden? En wat spreek je af over mogelijkheden tot beëindiging van de samenwerking?