Column Suzanne van der Pijll: 'Eiwittransitie is de default omdraaien'

Column Suzanne van der Pijll: 'Eiwittransitie is de default omdraaien'
Vleesvervangers in het schap van de supermarkt. (foto: Hans Prinsen)

COLUMN - In de Week zonder Vlees werden we dit jaar opgeroepen om ook geen zuivel te nuttigen. Dat was voor mij aanleiding voor een beroepsmatig rondje door de supermarkt. Ergens wist ik het natuurlijk wel, maar het viel toch op: het enorme aanbod aan vleesvervangers.

Zagen we enkele jaren geleden slechts een paar vegaburgers liggen, zien we nu bij grotere supermarkten soms wel meer dan vijftig verschillende producten. Vleesvervangers krijgen veel meer schapruimte dan je qua omzet zou verwachten. 

En dat stemt mij blij. Want om de eiwittransitie te laten slagen dienen alle mogelijke instrumenten ingezet te worden: regelgeving vanuit de overheid, productinnovatie door voedingsmiddelenbedrijven en communicatie richting de consument. Een van de belangrijkste pijlers in het veranderen van consumentengedrag is het veranderen van de omgeving. We zien dat ook bij de horeca: als je met veel promotie een dagmenu aanbiedt, kiest meer dan de helft voor het dagmenu. Ook als dat vegetarisch is. Hetzelfde bij donorregistratie: je bent donor, tenzij je anders aangeeft. En de meest recente variant is in Rotterdam bedacht: je krijgt geen reclame door de brievenbus, tenzij je expliciet met een sticker aangeeft dit te willen. Met deze opt-out aanpak draai je de default om. Het gewenste gedrag is de eerste keus, als je het anders wilt, moet je meer moeite doen.

 Door de hulp van gekleurde schaplabels, logo’s op producten en aanduidingen in de gangpaden, kun je er als consument niet meer omheen. Ook in de koelingen bij de kant-en-klaarmaaltijden of de maaltijdsalades staan steeds vaker veganistische en vegetarische varianten. De vegetariër en veganist krijgen het dus makkelijker, terwijl de vleeseter wordt verleid om vaker een vegetarische of veganistische keuze te maken. En het magazine van de winkel helpt je dan ook nog met geschikte en aanpasbare recepten. Nu nog zien dat de tip “Vervang de gehakt door vega-gehakt en je hebt een heerlijke vegetarische schotel”, omgezet wordt in “Dit gerecht kan ook met vlees, vervang de vegan rulstukjes door rundergehakt.”

Dat de retailers zich zo inspannen om het aanbod zichtbaar te maken helpt enorm, de communicatie naar de consument was in de Week zonder Vlees en Zuivel indrukwekkend, regelgeving laat nog wat op zich wachten. Maar de default omdraaien kunnen we allemaal. Gewoontegedrag, ook de goede kant op, moet tenslotte langzaam inslijpen.

Deze column is eerder op Foodagribusiness.nl verschenen.

Auteur: Suzanne van der Pijll, Schuttelaar & Partners, kennispartner van VMT.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.

  1. Onderzoekslab: 'Belangen industrie spelen hoofdrol bij gesprekken met VWS over productverbetering'
  2. Belgische fabriek Ferrero moet sluiten, alle Kinder-chocolade moet uit Belgische schappen. Update: recall wordt ook in Nederland uitgebreid
  3. Onderzoek Questionmark: 'Prijsverschil tussen dierlijke en plantaardige producten neemt af'
  4. Verstopte filter in fabriek is oorzaak salmonella-uitbraak chocolade eieren
  5. LEVO: 'Voldoende olie alternatieven beschikbaar voor voedselindustrie, hamsteren is onnodig'
  6. NVWA handhaaft tijdelijk niet op foutieve etiketten door tekorten zonnebloemolie (update)
  7. Jan-Willem Grievink: 'Bakkerij en meelfabrikant moeten loskomen van kilo-denken'
  8. 'Erectiestimulerende honing' door NVWA uit de verkoop gehaald
  9. Recall: ook in Nederland chocolade eieren Ferrero uit de schappen vanwege Salmonella
  10. FDA vindt vijf stammen Cronobacter sakazakii in babyvoeding fabriek Abbott
  1. Fevia vraagt steun en flexibiliteit om de voedingsketen draaiende te houden.
  2. Column: Duurzaamheidswetgeving hinderlijk obstakel voor voedselzekerheid?
  3. Albert Heijn rolt AH verpakkingsvrij uit naar 50 winkels
  4. Salmonella-uitbraak surprise eieren: recall in België, NVWA start onderzoek in Nederland
  5. Overgangsregeling voorbij: merken met claims moeten vanaf nu aan de Claimsverordening voldoen
  6. Nieuwe plantaardige eiwitten, wat is de potentie?
  7. Voedselzekerheid (nog) niet in gevaar, stijgende voedselprijzen zorgen voor grootste knelpunten
  8. Danone, Mars, Pepsico en Nestlé gaan met AI verpakkingsafval scheiden en recyclen
  9. Oxfam Novib: Lidl en Aldi boeken vooruitgang mensenrechten
  10. Ketenpartners doen dringende oproep naar alle actoren en de overheid