Column Suzanne van der Pijll: 'Eiwittransitie is de default omdraaien'

Column Suzanne van der Pijll: 'Eiwittransitie is de default omdraaien'
Vleesvervangers in het schap van de supermarkt. (foto: Hans Prinsen)

COLUMN - In de Week zonder Vlees werden we dit jaar opgeroepen om ook geen zuivel te nuttigen. Dat was voor mij aanleiding voor een beroepsmatig rondje door de supermarkt. Ergens wist ik het natuurlijk wel, maar het viel toch op: het enorme aanbod aan vleesvervangers.

Zagen we enkele jaren geleden slechts een paar vegaburgers liggen, zien we nu bij grotere supermarkten soms wel meer dan vijftig verschillende producten. Vleesvervangers krijgen veel meer schapruimte dan je qua omzet zou verwachten. 

En dat stemt mij blij. Want om de eiwittransitie te laten slagen dienen alle mogelijke instrumenten ingezet te worden: regelgeving vanuit de overheid, productinnovatie door voedingsmiddelenbedrijven en communicatie richting de consument. Een van de belangrijkste pijlers in het veranderen van consumentengedrag is het veranderen van de omgeving. We zien dat ook bij de horeca: als je met veel promotie een dagmenu aanbiedt, kiest meer dan de helft voor het dagmenu. Ook als dat vegetarisch is. Hetzelfde bij donorregistratie: je bent donor, tenzij je anders aangeeft. En de meest recente variant is in Rotterdam bedacht: je krijgt geen reclame door de brievenbus, tenzij je expliciet met een sticker aangeeft dit te willen. Met deze opt-out aanpak draai je de default om. Het gewenste gedrag is de eerste keus, als je het anders wilt, moet je meer moeite doen.

 Door de hulp van gekleurde schaplabels, logo’s op producten en aanduidingen in de gangpaden, kun je er als consument niet meer omheen. Ook in de koelingen bij de kant-en-klaarmaaltijden of de maaltijdsalades staan steeds vaker veganistische en vegetarische varianten. De vegetariër en veganist krijgen het dus makkelijker, terwijl de vleeseter wordt verleid om vaker een vegetarische of veganistische keuze te maken. En het magazine van de winkel helpt je dan ook nog met geschikte en aanpasbare recepten. Nu nog zien dat de tip “Vervang de gehakt door vega-gehakt en je hebt een heerlijke vegetarische schotel”, omgezet wordt in “Dit gerecht kan ook met vlees, vervang de vegan rulstukjes door rundergehakt.”

Dat de retailers zich zo inspannen om het aanbod zichtbaar te maken helpt enorm, de communicatie naar de consument was in de Week zonder Vlees en Zuivel indrukwekkend, regelgeving laat nog wat op zich wachten. Maar de default omdraaien kunnen we allemaal. Gewoontegedrag, ook de goede kant op, moet tenslotte langzaam inslijpen.

Deze column is eerder op Foodagribusiness.nl verschenen.

Auteur: Suzanne van der Pijll, Schuttelaar & Partners, kennispartner van VMT.

tegengaan milieuschade

Europees Hof over EU-biologo op producten uit derde landen:...

De Europese Unie beschouwt de Amerikaanse biologische wetgeving als gelijkwaardig aan de Europese. Op sommige punten wijkt deze Amerikaanse bio-wetgeving echter iets af van Europese. Mag in dat geval het EU-biologo op het Amerikaanse product worden gebruikt? In dit artikel meer over de uitspraak van de Europese rechter.

Beeld: De Graaf Bakeries

Ervaring QA'er: 'Klanten kunnen als een accelerator op de wetgeving...

VISIE OP WETGEVING - Wetgeving is lang niet altijd even leuk of makkelijk. Het is dan ook zeker niet haar hobby, stelt Kerstin van der Elst, kwaliteitsmanager bij De Graaf Bakeries. Leuk of niet, elk bedrijf heeft ermee te maken. VMT sprak met Van der Elst over bottlenecks en tips op het gebied van wetgeving. Dit is het negende artikel in een serie.

De smaak van vleesvervangers verbeteren? AI-tool biedt hulp

De smaak van vleesvervangers verbeteren? AI-tool biedt hulp

Wageningen Food & Biobased Research (WFBR) lanceert Flavour-AI, een methode om met Artificial Intelligence smaakstoffen ontstaan uit fermentatie te screenen. Het doel? Een optimaal smaakprofiel ontwikkelen voor bijvoorbeeld vleesvervangers.

Startup King Konjac

15 startup innovaties op de SIAL: van cacao- en koffievervangers tot...

De SIAL in Parijs toont veel voedsel- en drankeninnovaties. Ook verschillende startups toonden innovaties op de beurs, gezondheid voert hier absoluut de boventoon. VMT liep een rondje over het startupplein en zet 15 innovaties op een rij.

Edamameboontjes telen in de Hollandse klei, vanaf volgend jaar bij Jumbo in het schap

Edamameboontjes telen in de Hollandse klei, vanaf volgend jaar bij...

Op een regenachtige dag eind september is een klein gezelschap welkom op Harry's Farm in Flevoland. Op dat moment zitten de edamamepeultjes nog aan de plant, maar het zal niet lang meer duren voordat de boontjes worden geoogst. En deze vinden in het eerste kwartaal van 2025 hun weg naar het vriesversschap van Jumbo.

Bedrijfsovernames in voeding 2024: Arla Foods neemt Volac over

Bedrijfsovernames in voeding 2024: Arla Foods neemt Volac over

Binnen de voedingsindustrie vinden regelmatig bedrijfsovernames plaats. In dit artikel enkele opvallende bedrijfsovernames van dit jaar op een rij. De laatste wapenfeiten: Arla Foods neemt Volac over, Dossche Mills neemt Mühle Rüningen over en VEOS Group neemt activiteiten OvalInnovations over.

Vet verlagen door toevoegen van champignons? Puree kan tot 41% vet verminderen

Vet verlagen door toevoegen van champignons? Puree kan tot 41% vet...

Scelta Mushrooms won in Parijs de SIAL Innovatie Award voor het product Fungible. Dit is een vetvervanger die de producent maakt voor gebruik in vlees en plantaardige producten. De vetvervanger kan het vet in producten tot 41% verlagen. VMT sprak op de beurs met de producent over het nieuwe product.

Vlnr: Annie Alting (Factor Delta), Dionne Irving (VMT), Wouter Kleijbeuker (Luiten vleeswaren) en Jan Mones (Boboli)

Webinar terugkijken: Hoe zie je de bomen door het 'CSRD-bos'? Expert...

Foodbedrijven zijn druk bezig met de voorbereidingen voor de CSRD-wetgeving. Eerder organiseerde VMT een webinar waarin Factor Delta deze duurzaamheidswetgeving uitlegde. Het bedrijf heeft intussen veel praktijkervaring opgedaan. In dit webinar deelt Annie Alting praktische lessen en tips & tricks. Ook schoven 2 kwaliteitsmanagers aan (van Luiten vleeswaren en Boboli) om te vertellen over hun aanpak.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.