Oxfam Novib: Lidl en Aldi boeken vooruitgang mensenrechten

Oxfam Novib: Lidl en Aldi boeken vooruitgang mensenrechten

Supermarktketens Lidl en Aldi presteren volgens Oxfam Novib beter op het gebied van mensenrechten dan andere supermarktenketens in Nederland. Dat meldt de organisatie op basis van eigen onderzoek.

Oxfam maakt sinds 2018 bijna elk jaar een lijst waarin ze de activiteiten van de 5 grootste Nederlandse supermarkten op het gebied van mensenrechten vergelijken. Ze kijken hoe samen met arbeiders, boeren en vrouwen in hun toeleveringsketens in productielanden wordt gewerkt.

Volgens de lijst van 2022 blijven Albert Heijn en Jumbo ver achter. "PLUS blijft de grote achterloper", aldus Oxfam Novib. Deze supermarkten reageren tegen de ANP over de lijst.

De scores van 2022 tov  2018. (beeld: Oxfam Novib)
De scores van 2022 tov 2018. (beeld: Oxfam Novib)

Jumbo beter dan vorig jaar

Jumbo scoorde onvoldoende, maar wel hoger dan een jaar eerder. "We stellen het op prijs dat onze inspanningen hebben geresulteerd in een hogere beoordeling van onze presentaties ten opzichte van de vorige ranglijst", zegt een woordvoerster tegen het ANP. Volgens Jumbo is een deel van de inspanningen in onder meer de koffieketen niet meegenomen in de score. "Daardoor wordt ons inziens onterecht een te negatief beeld geschetst over onze voortgang."

Albert Heijn

Bij Albert Heijn wijst een woordvoerster erop dat in het rapport alle merken van Ahold Delhaize meegenomen worden en dus niet alleen Albert Heijn. Hierdoor ontstaat volgens haar een vertekend beeld. Albert Heijn zou binnen het supermarktconcern juist een voorloper zijn.

Plus

PLUS kreeg van Oxfam Novib weer de laagste score van de Nederlandse supermarkten. "Het rapport van Oxfam Novib doet naar onze mening onvoldoende recht aan onze inspanningen", zegt een woordvoerster. "Er is nog veel te doen, en als verantwoorde supermarkt doen we dat graag."

Voor het eerst voldoendes

"Voor het eerst sinds de lancering van de ranglijst in 2018 zien we dat enkele supermarkten voldoendes scoren", zegt mensenrechtenexpert Charlotte Vollaard van Oxfam Novib. "Koplopers Lidl en Aldi moeten nu laten zien dat hun beleid en praktijken ook echt tot concrete verbetering leiden." De ontwikkelingsorganisatie vindt dat elke supermarktketen nog steeds veel meer kan en moet doen om uitbuiting tegen te gaan.

Nieuw beleid

Oxfam Novib zag dat supermarkten de afgelopen maanden veel nieuw beleid op dit onderwerp publiceerden.

Enkele voorbeelden:

- Onderzoek naar de arbeidsomstandigheden in de Italiaanse tomatenteelt. Vooral seizoenarbeiders die in Italië in de tomaten werken zouden structureel worden uitgebuit.

- Albert Heijn, Aldi, Jumbo en Lidl gaan genderongelijkheid aanpakken.

- Lidl deed -volgens Oxfam Novib de enige supermarkt - mensenrechtenonderzoek naar vrouwenrechten.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Beeld: Shutterstock

Aldi Süd verliest zaak herkomstetikettering: Dubai-reep moet uit...

De populaire Dubai-chocoladerepen mogen in Duitsland niet meer onder die naam worden verkocht als deze niet in Dubai zijn gemaakt. Dat heeft een lokale rechter in Keulen maandag besloten.

Albert Heijn haalt blauwe bessen terug vanwege hepatitis A

Albert Heijn haalt blauwe bessen terug vanwege hepatitis A

Albert Heijn haalt per direct blauwe bessen van het huismerk uit de schappen. Het diepvriesproduct is mogelijk besmet met hepatitis A.

Beeld: Unsplash

Proveg: Om deze 3 redenen zijn vlees- en zuivelvervangers in...

HEB JE DIT GEMIST IN DECEMBER? - Vlees- en zuivelvervangers zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden, zowel wereldwijd als in Nederland. Nederlandse vlees- en zuivelvervangers lopen voorop als het gaat om voedingswaarde in vergelijking met andere landen. Volgens Proveg komt dit door drie redenen.

Een Carrefour in België (foto: Shutterstock).

Belgische voedingsproducenten kunnen samen met supermarkten gezonde...

Supermarkten en voedingsproducenten zijn gezamenlijk in staat om consumenten aan te sporten om gezondere voeding te kopen. Dit blijkt uit een experiment van Be4Life, het onderzoekscentrum van de Universiteit Gent, in samenwerking met de sectorfederaties Fevia en Comeos, en bedrijven uit de voedingsindustrie en de retailhandel.

Beeld: Foodwatch

Albert Heijn Lekkerbekjes winnaar 'krimpflatie'-Gouden Windei 2024

Foodwatch roept de Albert Heijn Lekkerbekjes uit tot winnaar van het Gouden Windei van 2024. Het product ontving de meeste stemmen van consumenten, namelijk 39%. Albert Heijn is het niet eens met de nominatie en weigerde volgens Foodwatch de prijs in ontvangst te nemen.

Zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden krijgt vorm in NAPV

Zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden krijgt vorm in NAPV

De eerste 20 afspraken in het kader van de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV) staan online. Deze gaan over zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden.

Beeld: Foodwatch

Producenten reageren op 'krimpflatie'-nominaties Gouden Windei 2024:...

Foodwatch maakt 7 genomineerden bekend voor het Gouden Windei van 2024. Eén van de zeven producten zal gekroond worden tot 'meest misleidende product van 2024'. De genomineerden zijn Albert Heijn, Liga, Knorr, Danerolles, Hertog IJs, Nescafé en Milka. Allen zijn genomineerd vanwege 'krimpflatie' en 'beknibbelflatie'. VMT vroeg de genomineerden om een reactie.

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Supermarkten ondernemen nauwelijks stappen om hun assortiment gezonder te maken. Volgens denktank Questionmark bestaat 83 procent van de supermarktaanbiedingen nog altijd uit ongezonde producten. Ekoplaza doet het het beste. Jumbo, Aldi, Albert Heijn en Plus lopen achter.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.