Oxfam Novib: Lidl en Aldi boeken vooruitgang mensenrechten

Oxfam Novib: Lidl en Aldi boeken vooruitgang mensenrechten

Supermarktketens Lidl en Aldi presteren volgens Oxfam Novib beter op het gebied van mensenrechten dan andere supermarktenketens in Nederland. Dat meldt de organisatie op basis van eigen onderzoek.

Oxfam maakt sinds 2018 bijna elk jaar een lijst waarin ze de activiteiten van de 5 grootste Nederlandse supermarkten op het gebied van mensenrechten vergelijken. Ze kijken hoe samen met arbeiders, boeren en vrouwen in hun toeleveringsketens in productielanden wordt gewerkt.

Volgens de lijst van 2022 blijven Albert Heijn en Jumbo ver achter. "PLUS blijft de grote achterloper", aldus Oxfam Novib. Deze supermarkten reageren tegen de ANP over de lijst.

De scores van 2022 tov  2018. (beeld: Oxfam Novib)
De scores van 2022 tov 2018. (beeld: Oxfam Novib)

Jumbo beter dan vorig jaar

Jumbo scoorde onvoldoende, maar wel hoger dan een jaar eerder. "We stellen het op prijs dat onze inspanningen hebben geresulteerd in een hogere beoordeling van onze presentaties ten opzichte van de vorige ranglijst", zegt een woordvoerster tegen het ANP. Volgens Jumbo is een deel van de inspanningen in onder meer de koffieketen niet meegenomen in de score. "Daardoor wordt ons inziens onterecht een te negatief beeld geschetst over onze voortgang."

Albert Heijn

Bij Albert Heijn wijst een woordvoerster erop dat in het rapport alle merken van Ahold Delhaize meegenomen worden en dus niet alleen Albert Heijn. Hierdoor ontstaat volgens haar een vertekend beeld. Albert Heijn zou binnen het supermarktconcern juist een voorloper zijn.

Plus

PLUS kreeg van Oxfam Novib weer de laagste score van de Nederlandse supermarkten. "Het rapport van Oxfam Novib doet naar onze mening onvoldoende recht aan onze inspanningen", zegt een woordvoerster. "Er is nog veel te doen, en als verantwoorde supermarkt doen we dat graag."

Voor het eerst voldoendes

"Voor het eerst sinds de lancering van de ranglijst in 2018 zien we dat enkele supermarkten voldoendes scoren", zegt mensenrechtenexpert Charlotte Vollaard van Oxfam Novib. "Koplopers Lidl en Aldi moeten nu laten zien dat hun beleid en praktijken ook echt tot concrete verbetering leiden." De ontwikkelingsorganisatie vindt dat elke supermarktketen nog steeds veel meer kan en moet doen om uitbuiting tegen te gaan.

Nieuw beleid

Oxfam Novib zag dat supermarkten de afgelopen maanden veel nieuw beleid op dit onderwerp publiceerden.

Enkele voorbeelden:

- Onderzoek naar de arbeidsomstandigheden in de Italiaanse tomatenteelt. Vooral seizoenarbeiders die in Italië in de tomaten werken zouden structureel worden uitgebuit.

- Albert Heijn, Aldi, Jumbo en Lidl gaan genderongelijkheid aanpakken.

- Lidl deed -volgens Oxfam Novib de enige supermarkt - mensenrechtenonderzoek naar vrouwenrechten.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Alternatief voor zuivel

Zal lokale soja yoghurteters over de streep trekken? Jumbo en De...

De Nieuwe Melkboer ontwikkelde een plantaardige yoghurtvariatie waarin ze onder andere de hele - in Nederland geteelde- sojaboon gebruiken. Jumbo legt het in meer dan 300 winkels in de schappen onder het huismerk Jumbo met het label 'Direct van de Boerderij'. Dit product raakt alle trends aan: lekker, Nutri-Score A, eiwit- en vezelrijk en lokaal geproduceerd. Hoe dat tot stand is gekomen, vertelt Menno Wigtman van Jumbo aan VMT. En Tom Grobben van De Nieuwe Melkboer vertelt over de productontwikkeling.

Lidl

Lidl omarmt 'planetary health diet' van WNF en schroeft verkoopdoel...

Lidl omarmt in alle 31 landen waar zij actief het 'planetary health diet'. Dat betekent dat ze verkoopdoelstellingen op volkoren, plantaardige eiwitten en groente en fruit.

herbruikbare verpakkingen

Weg met het blauwe champignonbakje? Belgische retailers ontwikkelen...

Albert Heijn, ALDI, Carrefour, Colruyt, Delhaize en Lidl verenigen zich in de Reusable Packaging Coalition. Ze willen de mogelijkheden rond hergebruik van verpakkingen onderzoeken. In een eerste proefproject zetten ze de overstap naar herbruikbare verpakkingen voor champignons in regio Mechelen.

eiwittransitie

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft...

Supermarkten hebben stevige doelen geformuleerd voor de transitie naar meer plantaardig: 60/40 plantaardig/dierlijk in 2030. Met hun beleid en in hun assortimenten, aanbiedingen en winkelinrichting kunnen supermarkten de consumptie van minder dierlijk en meer plantaardig bevorderen. Hoe vordert het? Supermarkten lijken flink te experimenteren, maar er is meer nodig.

AH vermeldt land van herkomst op kilozak blauwe bessen uit diepvries. Foto: Distrifood
Hepatitis A

Albert Heijn brengt blauwe bessen terug: nieuw land van herkomst

Albert Heijn verkoopt weer kilozakken blauwe bessen uit de diepvries. De marktleider heeft na de terugroepactie van vorige maand, vanwege hepatitis A, enkele wijzigingen doorgevoerd.

Beeld: Shutterstock
Etikettering

Voedingsexpert over etiketvoorstel retail: 'Een Engelstalig etiket...

COLUMN - Vorige week opperden verschillende Nederlandse supermarktketens de invoering van één Engelstalig etiket voor levensmiddelen. Dit voor betere prijsonderhandelingen met multinationals en producenten. Minister Beljaars van Economische Zaken steunde deze oproep en gaf aan al in Brussel te pleiten voor een etiket in één taal. Maar waar één Engelstalig etiket wellicht de onderhandelingspositie van supermarkten iets versterkt om de inkoopkosten verder te drukken, wordt de consumenten er uiteindelijk alleen maar slechter van.

Beeld: Shutterstock
Etikettering

Geen Nederlandse etiketten meer? Jumbo, Plus en Picnic opperen 1...

Supermarkten Jumbo, Plus en Picnic opperen één Engelstalig etiket op voedingsmiddelen in de hele Europese Unie. Volgens de supermarktleiders zou de overheid niet meer moeten eisen dat de informatie op etiketten in de Nederlandse supermarkten Nederlandstalig moet zijn. Zo willen de supermarkten een sterkere positie krijgen in de onderhandelingen met internationale leveranciers.

Beeld: Shutterstock
Hepatitis A

Blauwe bessen in opspraak: 31 zieken melden zich bij Albert Heijn

31 mensen hebben zich inmiddels bij Albert Heijn gemeld omdat ze ziek zijn geworden na het eten van blauwe bessen van de supermarktketen.

Beeld: Shutterstock
Herkomstetikettering

Aldi Süd verliest zaak herkomstetikettering: Dubai-reep moet uit...

De populaire Dubai-chocoladerepen mogen in Duitsland niet meer onder die naam worden verkocht als deze niet in Dubai zijn gemaakt. Dat heeft een lokale rechter in Keulen maandag besloten.

Albert Heijn

Albert Heijn haalt blauwe bessen terug vanwege hepatitis A

Albert Heijn haalt per direct blauwe bessen van het huismerk uit de schappen. Het diepvriesproduct is mogelijk besmet met hepatitis A.

Voor abonnees
Voor abonnees
Nieuws

Voor abonnees Proveg: Om deze 3 redenen zijn vlees- en zuivelvervangers in...

HEB JE DIT GEMIST IN DECEMBER? - Vlees- en zuivelvervangers zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden, zowel wereldwijd als in Nederland. Nederlandse vlees- en zuivelvervangers lopen voorop als het gaat om voedingswaarde in vergelijking met andere landen. Volgens Proveg komt dit door drie redenen.

Een Carrefour in België (foto: Shutterstock).
België

Belgische voedingsproducenten kunnen samen met supermarkten gezonde...

Supermarkten en voedingsproducenten zijn gezamenlijk in staat om consumenten aan te sporten om gezondere voeding te kopen. Dit blijkt uit een experiment van Be4Life, het onderzoekscentrum van de Universiteit Gent, in samenwerking met de sectorfederaties Fevia en Comeos, en bedrijven uit de voedingsindustrie en de retailhandel.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.