Plantaardige vleesvervangers: wat zijn de nieuwste inzichten?

Plantaardige vleesvervangers: wat zijn de nieuwste inzichten?

KENNISPARTNER - In Nederland zijn steeds meer mensen zich bewuster van de oorsprong van ons eten. We willen rekening houden met het milieu en duurzame voedingskeuzes maken. In de supermarkt zijn er steeds meer plantaardige vleesvervangers te vinden. Wat zijn de nieuwste inzichten voor de productie van plantaardige vleesvervangers?

“Het vergt kennis om te innoveren en nieuwe plantaardige producten te maken”, vertelt Jeroen van Soest, Business Innovation Manager bij Eurofins CCC. Het Eurofins Expertise Centre for Complex Carbohydrates and Chemistry (CCC) in Heerenveen ondersteunt producenten bij het maken van plantaardige vleesvervangers, in samenwerking met het Eurofins Vitamin Competence Centre en het Eurofins Amino Acid Competence Centre in Denemarken.

“Vaak zijn nieuwe labanalyses nodig of moeten deze worden aangepast. De analyseresultaten geven informatie over het productieproces. Het gaat om het vinden van de juiste balans.”

Productie: in balans voor de perfecte burger?

Vlees vervangen is niet eenvoudig. Vlees is een bron van eiwitten. Plantaardige alternatieven moeten daarom de eiwitten uit vlees vervangen. “Het type eiwit en het eiwitgehalte zijn belangrijk voor de voedingswaarde. Plantaardige eiwitten bevatten namelijk niet alle aminozuren, die eiwitten uit vlees wel bevatten”, legt Van Soest uit.

“Ook ijzer, mineralen en vitaminen zoals B1 en B12 haalt ons lichaam uit vlees en niet uit plantaardige producten. Producenten voegen deze stoffen soms toe aan plantaardige producten. Het is dan van belang om goed te meten wat dat doet met de balans van het totale product. Goede kwaliteitscontroles moeten de maximumgehaltes monitoren.”

Vlees vervangen: de basis

De sector heeft een aantal alternatieven voor ons traditionele vlees gevonden. We lichten hieronder kort toe welke.

  • Tofu: al langer bekend uit de Aziatische keuken. Van Soest: “Tofu heeft minder smaak en een minder prettig ‘mondgevoel’ voor veel mensen.”
  • Zuivel: het plantaardige alternatief van zuivel ligt al enkele jaren in de schappen.
  • Verwerkte soja: krijgt de textuur en structuur van vlees. “Hier wordt veel onderzoek naar gedaan. Dit lijkt een goed alternatief voor vleesliefhebbers”, vertelt Van Soest.
  • Algen en zeewier: zijn recent gekozen door producenten als nieuwe alternatieven voor vlees.
  • Insecten: zijn op dit moment in zekere mate toegelaten voor toepassing voor menselijke consumptie. Van Soest: “Veel ogen zijn gericht op het gebruik van insecten als alternatief voor vlees. We zien dat daar nu ook veel onderzoek naar wordt gedaan.”
  • Kweekvlees: staat nog in de kinderschoenen. “Dit is echt een mogelijkheid voor de langere termijn. Kweekvlees kan al wel in het lab worden gekweekt, maar het is nog de vraag hoe dat in fatsoenlijke hoeveelheden zou kunnen. En het moet natuurlijk veilig zijn voor de consument en het moet nog door de EFSA worden toegelaten op de markt, aan de hand van toxiciteitsstudies”, aldus Van Soest.

De koolhydraten uit zeewier en algen dienen ook als voedingsvezels en hydrocolloïden”

Plantaardige voordelen

De ‘nieuwe’ plantaardige ingrediënten hebben mooie voordelen. “De koolhydraten uit zeewier en algen dienen ook als voedingsvezels en hydrocolloïden, die functioneel zijn als verdikkingsmiddel. Sommige hebben zelfs een prebiotische werking. Koolhydraten uit zeewier en pectine uit appelschillen geven structuur en kunnen het mondgevoel aanpassen.”

Van Soest vervolgt: “Het aanpassen van de structuur komt wel heel precies. Producenten voegen 0,5 tot 2% van deze stoffen toe. We hebben daarvoor ingewikkelde testen, om de gehaltes uiterst precies vast te stellen. Een miniem verschil kan al een groot effect hebben op het product. We willen voorkomen dat het droog wordt of te stevig. Tijdens de productie kunnen we dat daarom secuur monitoren.”

Interessante insecten

Ook insecten zijn veelbelovend als vleesvervanger. Van Soest: “De insectenhuid bevat chitine, een voedingsvezel waar nu nog geen meetmethode voor bestaat. Op dit moment is ons team bezig met het uitwerken van een analysemethode. Als een van de weinige laboratoria hebben wij al wel een test voor de analyse van trehalose, een suiker uit insecten met unieke eigenschappen, zoals verhoogde vries-dooi stabiliteit.”

En zo hebben insecten nog meer bijzondere voedingswaarden, die misschien wel beter zijn dan die in plantaardige bronnen, legt Van Soest uit. “Zoals de mineralensamenstelling en de eiwitten met speciale aminozuren. Het gebruik van eiwitten uit insecten: dat kan voor het maken van de vleesvervangers – voor de niet-veganisten onder ons – weleens heel interessant zijn.”

Voorzichtig met zout, suiker en vet

Tegelijkertijd ziet hij in de praktijk dat sommige producten voor een goede smaak en structuur toch relatief veel zout, suiker en vet bevatten. “Vet zorgt voor structuur en maakt het smeuïger. En zout blijft nog steeds de goedkoopste smaakversterker. Het is een uitdaging om de juiste balans te vinden voor de smaak, structuur, voedingswaarde en calorische waarde”, vertelt Van Soest.

Stabiliteit en kwaliteit

Zeker bij plantaardige vleesvervangers zijn ook de stabiliteit en kwaliteit een issue. “Omdat producenten afhankelijk zijn van een seizoensafhankelijke grondstof – met elk seizoen nieuwe leveringen – kan dat effect hebben op de samenstelling van de vleesvervanger. Bijvoorbeeld op de waterbinding en de hoeveelheid verdikkingsmiddel. Daarom is het zaak om de grondstoffen ook goed te monitoren, zodat het product niet de ene keer smeuïg is, en de andere keer niet. Oók na het ontdooien en bakken”, tipt Van Soest.

Analyses voor vleesvervangers

Tijdens en na de productie komen veel analyses van pas, die belangrijke informatie geven. Welke analyses zijn relevant of noodzakelijk voor vleesvervangers?

  1. Eiwitten, voedingsvezels, vocht, suikergehalte, vetten, vetzuren, zout, mineralen en vitamines voor de noodzakelijke etiketinformatie.
  2. Contaminanten als zware metalen, pesticiden en mycotoxines zijn belangrijk voor plantaardige producten.
  3. Allergietesten sluiten uit dat bepaalde stoffen in het product voorkomen, die een allergische reactie of intolerantie kunnen veroorzaken, zoals (sporen van) noten of lactose (koemelksuiker). Ook claims als ‘diervrij’ kunnen producenten met zekerheid voeren na enkele tests.

Van Soest: “Veel producten zijn nieuw op de markt. En daar zijn analyses voor nodig. Soms bestaan die analyses nog niet, soms passen we de test aan. Bijvoorbeeld omdat een analyse nog niet geschikt is voor alle voedingsmiddelen. Daar zijn we druk mee, samen met de collega’s uit Denemarken van de expertisecentra voor vitaminen, aminozuren en eiwitten.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Eurofins Food, Feed, Water Benelux, kennispartner van VMT

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk voor de doorsnee consument

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk...

Maakt zuivel een comeback? De categorie plantaardige alternatieven voor zuivel groeit nog wel, maar niet overal. Trendbureau The Healthy Marketing Team dook in dit onderwerp en presenteerde op de Food Ingredients Europe de oorzaken en oplossingen voor deze categorie. VMT destilleerde 4 lessen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een hoog eiwitgehalte (met goede smaak)

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een...

Plantaardige eiwitten waren dit jaar nog steeds volop te vinden op de Europese ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. De bekende focus op smaak en textuur was nog steeds te merken, maar er waren ook een paar opvallende veranderingen te noteren.

Beeld: Shutterstock

Vleesvervangers ultrabewerkt? 5 producenten vertellen hoe ze hiermee...

Veel producenten stappen in de productie van vleesvervangers in het kader van duurzaamheid. Wel is er steeds meer kritiek op vleesvervangers vanwege de mate van bewerking van de producten. Hoe gaan producenten om met deze kritiek en hoe kijken zij hier tegenaan? VMT sprak met vijf producenten over het onderwerp op de SIAL in Parijs.

Innovaties voor vlees- en proteïneverwerking op IFFA 2025, met als hoofdthema ‘Increasing Performance’. Bron: Messe Frankfurt

IFFA 2025 wil de toekomst van vlees en plantaardige eiwitten laten...

De grootste internationale vakbeurs voor vlees- en eiwittechnologie, de IFFA, opent van 3 tot en met 8 mei 2025 de deuren in Frankfurt am Main. Onder het motto 'Rethinking Meat and Proteins' presenteert de beurs innovatieve oplossingen en de nieuwste trends voor de complete productieketen, van grondstof tot eindproduct​.

Illustratie: Larissa Sas

Tip van jouw advocaat: Influencermarketing, hoe zit het precies?

KENNISPARTNER - COLUMN - Zet je als adverteerder wel eens influencers in voor je marketing? Dit is een effectieve manier om bepaalde doelgroepen te bereiken. Maar er gelden ook regels. Jouw advocaat bespreekt de belangrijkste aandachtspunten en geeft tips.

Beeld: Shutterstock

'Boeren houden van koeien': imagocampagne voor jonge boeren of...

In een recente beslissing legt het College van Beroep (CvB) van de Stichting Reclame Code uit waarom transparantie rondom sponsoring van een ideële campagne door een commerciële organisatie noodzakelijk is. Ook verduidelijkt zij wanneer een partij wordt beschouwd als mede-adverteerder, die de aanbevelingen van de Reclame Code Commissie (RCC) of het CvB ter harte mag nemen. In dit artikel wordt deze recente uitspraak verder toegelicht.

Beeld: Shutterstock

Food Law Event gemist: Laatste stand van zaken voor...

Hoewel herkomstetikettering in de luwte lijkt te liggen is het zeker niet minder belangrijk. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten? En wat mag er nu wel en niet bij het gebruik van (zuivel)benamingen voor vegan producten? Is 'alternatief voor' de uitweg? Ebba Hoogenraad (Hoogenraad & Haak) en Marloes Kneppers (FNLI) vertellen in deze lezing meer over hoe de industrie met deze onderwerpen om kan gaan.

Beeld: Shutterstock

Misleidende reclame op voeding voorkomen? 8 opvallende uitspraken van...

Hoe ver mag je gaan met het aanprijzen van voedingsmiddelen? In 2024 boog de Reclame Code Commissie (RCC) zich opnieuw over reclames en voedselclaims die consumenten op het verkeerde been zouden kunnen zetten. Van fastfood tot snoep, van eieren tot bier. Dit artikel geeft een beknopt overzicht van de meest opvallende kwesties in 2024.

Ceo Unilever tegen FD: Voedingsmerken te koop die onvoldoende bij portfolio passen

Ceo Unilever tegen FD: Voedingsmerken te koop die onvoldoende bij...

Hein Schumacher zegt tegen het FD dat ze voedingsmerken met in totaal €1 mrd aan omzet in de verkoop. Het gerucht dat De Vegetarische Slager daaronder valt, bevestigt hij niet tegen de krant. Volgens Jeroen Willemsen van de Green Protein Alliance hebben merken in plantaardig het moeilijk. "De opwaartse lijn zit er voorzichtig weer in bij merken, het zijn evengoed vooral private label en ingrediënten die momenteel groeien."

FiE 2024: 'Introductie hybride gehakt van Lidl zorgt voor meer interesse van foodproducenten'

FiE 2024: 'Introductie hybride gehakt van Lidl zorgt voor meer...

Is nu het momentum voor hybride foodproducten? Op de Food Ingredients Beurs FiEurope lijkt het onderwerp een nieuw leven beschoren onder druk van duurzaamheid. VMT sprak twee bedrijven die zien dat hybride groeit mede onder druk van de aankomende duurzaamheidswetgeving. Maar zegt een marketingexpert: 'Hybride is een industrie push, het voordeel voor de consument is niet duidelijk.'

tegengaan milieuschade

Europees Hof over EU-biologo op producten uit derde landen:...

De Europese Unie beschouwt de Amerikaanse biologische wetgeving als gelijkwaardig aan de Europese. Op sommige punten wijkt deze Amerikaanse bio-wetgeving echter iets af van Europese. Mag in dat geval het EU-biologo op het Amerikaanse product worden gebruikt? In dit artikel meer over de uitspraak van de Europese rechter.

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft inzicht in wat goed gaat en wat niet

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft...

Supermarkten hebben stevige doelen geformuleerd voor de transitie naar meer plantaardig: 60/40 plantaardig/dierlijk in 2030. Met hun beleid en in hun assortimenten, aanbiedingen en winkelinrichting kunnen supermarkten de consumptie van minder dierlijk en meer plantaardig bevorderen. Hoe vordert het? Supermarkten lijken flink te experimenteren, maar er is meer nodig.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.