productontwikkeling

Betoog: zo draagt Nutri-Score bij aan een gezonder voedselaanbod

De discussie over nut en noodzaak van het invoeren van voedselkeuzelogo Nutri-Score is volop gaande. VMT heeft de verschillende standpunten uitgebreid belicht. Het volgende artikel is een betoog van Valérie Lalisang, expert Nutri-Score bij Schuttelaar & Partners. Volgens haar is Nutri-Score een enorme drijfveer voor productverbetering.

Ingrediënt & Product

Plantaardige vleesvervangers: wat zijn de nieuwste inzichten?

KENNISPARTNER - In Nederland zijn steeds meer mensen zich bewuster van de oorsprong van ons eten. We willen rekening houden met het milieu en duurzame voedingskeuzes maken. In de supermarkt zijn er steeds meer plantaardige vleesvervangers te vinden. Wat zijn de nieuwste inzichten voor de productie van plantaardige vleesvervangers?

Wetgeving & Toezicht

De juiste voedingswaarden op het etiket: zo doe je dat

KENNISPARTNER - Als producent ben je verplicht om bepaalde informatie over de voedingswaarde op het etiket van een product te plaatsen. Van de calorische waarde tot vet, suikers, eiwitten en zout. Ook zijn er voedingswaarden die je vrijwillig mag vermelden. Maar: producenten moeten wél zorgen voor de juiste waarden op het etiket.

Ingrediënt & Product

Extra aandacht voor voedselfraude na coronatijden

KENNISPARTNER - "De coronatijd zorgt ervoor dat er extra kans is op gesjoemel met ingrediënten en de herkomst van producten." Dat stelt Hans van der Moolen, International Food Fraude Consultant bij Eurofins Food, Feed, Water Benelux.

Ingrediënt & Product

Nederlandse consument wil vooral meer plantaardige opties in deze 3...

De Nederlandse consument vindt de huidige keuze aan plantaardige varianten van kaas, kant-en-klaarmaaltijden en gebak in supermarkten beperkt. De klanten van Aldi en Lidl zijn het minst tevreden, die van Ekoplaza het meest.

Ingrediënt & Product

Belgische chocolade: kwaliteit telt

KENNISPARTNER - België is van oudsher bekend om zijn chocolade, wafels, frieten en bier. Met name chocolade is populair bij toeristen en Belgische chocoladebedrijven exporteren wereldwijd hun 'Belgian chocolates', zowel in reepvorm als gevulde praline. Belgen zelf behoren tot de grootste consumenten van chocolade ter wereld en eten jaarlijks minstens 6 kilo aan chocolade en pralines. Wat maakt dat de Belgische chocolade als zo veel beter wordt beschouwd dan andere chocolade?

Wetgeving & Toezicht

'Optimel vanillevla-uitspraak zorgt voor meer onduidelijkheid'

KENNISPARTNER - De uitspraak van de Reclame Code Commissie (RCC) dat 'Optimel vla Vanille' een misleidende productnaam is, zorgt voor nog meer onduidelijkheid binnen de voedingsmiddelenindustrie rondom productbenamingen. Dat betoogt advocaat Victor van Ahee, advocaat in het Food & Beverages team van Loyens & Loeff.

Ingrediënt & Product

Algen: hulkjes onder de voedingsstoffen

Het grote publiek raakt steeds meer doordrongen van de gezondheidsvoordelen van plantaardige voeding, inclusief 'superfoods' als Chlorella en Spirulina. Dat de toepassing van algen in voedingsmiddelen nog geen hoge vlucht heeft genomen, is voor een belangrijk deel te danken aan de (niet zo lekkere) smaak. Maar daarvoor is inmiddels een oplossing.

Ingrediënt & Product

Anuga 2017: Natuurlijk en caloriearm is niet meer genoeg

De consument van nu wil natuurlijke én caloriearme dranken, die daarnaast ook nog een positief effect zouden hebben op de gezondheid van de consument. Bijvoorbeeld ongefilterd gemberbier gezoet met stevia.

Technologie & Techniek

Expertsystemen bij productontwikkeling

Expertsystemen geven informatie over het effect van grondstofeigenschappen, procesontwerp en proces- en opslagcondities op de kwaliteit en functionaliteit van eindproducten.