Trending 2024 | Yama: 'Met HYBIND is fosfaat in vlees verleden tijd'

Trending 2024 | Yama: 'Met HYBIND is fosfaat in vlees verleden tijd'

De vraag naar Clean Label-producten groeit. Consumenten willen steeds vaker een verantwoord product waarin geen additieven verwerkt zijn die wellicht schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid. Yama heeft met het product HYBIND een perfecte vervanging gevonden voor gebruik van fosfaat in de vleesverwerkende industrie en sluit hiermee aan bij de wens om het gebruik van minder E-nummers.

Martijn Muijsers is Key Account Sales Manager bij Yama, dat umami levert. "Ons bedrijf kent een lange geschiedenis, maar waar het in de kern op neerkomt, is dat wij een product lekker maken. We zorgen voor de smaak en dat kunnen we tegenwoordig met minder zout en minder smaakversterkers of E-nummers. We beleveren de volledige voedingsindustrie met umami. Het is de smaak die verder gaat dan de vier basissmaken. Umami voegt diepte en complexiteit toe, zonder overheersend te zijn."

Helpende hand

Yama heeft als umami-specialist de afgelopen jaren veel bijgedragen aan het leveren van Clean Label-producten. Iets waar de industrie, de retail, maar zeker ook de consument op zaten te wachten. Een goed product is namelijk meer dan alleen lekker. De vraag naar voedzaam en gezond voedsel blijft groeien. Net als de groep mensen die minder of zelfs geen dierlijke eiwitten eet. Yama biedt een helpende hand om invulling te geven aan de laatste trends en ontwikkelingen in de voedingsindustrie. Van de eiwittransitie tot een clean(er) label en van populaire smaakprofielen tot voedselveiligheid. “Geen E-nummers meer, geen smaakversterkers en minder zout. Allemaal eisen waar wij met onze grondstoffen aan kunnen voldoen en die tegelijkertijd toch de juiste smaak kunnen geven aan een eindproduct.”

Revolutionair

Onze partner CJ FNT uit Zuid-Korea deed een revolutionaire ontdekking waarmee de vleesindustrie in één klap van zijn fosfaatgebruik af kan komen, zo legt Muijsers uit. “We hebben daar veel aandacht en tijd in gestoken want het is echt fantastisch als er geen fosfaten meer gebruikt hoeven te worden in de vleesindustrie. Fosfaten kent iedereen nog wel van de discussie die in de jaren negentig werd gevoerd over gebruik ervan in wasmiddelen. Die stof wordt dus ook gebruikt in de vleesindustrie. In wasmiddelen zijn fosfaten alweer een aantal jaren verboden, maar in vlees nog niet. Ons product kan dus helpen om fosfaten weg te laten uit het verwerkingsproces en zo de gezondheid en voedselveiligheid te vergoten.”

Martijn Muijsers, Key Account Sales Manager bij Yama: “Veel andere industrieën hebben die stap al gezet en 
nu is het de beurt aan de vleesverwerkende industrie.”
Martijn Muijsers, Key Account Sales Manager bij Yama: “Veel andere industrieën hebben die stap al gezet en nu is het de beurt aan de vleesverwerkende industrie.”

HYBIND

Waarom wordt fosfaat dan gebruikt in de vleesindustrie? “De functionaliteit van fosfaat is eigenlijk het losmaken van eiwitten, het plakkerig maken van deeg maar ook het binden van water in een product. In veel vleesproducten wordt water gebruikt, al dan niet in de vorm van pekelinjectie. Dit water mag natuurlijk niet uittreden tijdens processing of erger nog, bij de klant, fosfaat zorgt hiervoor. Wij zijn erin geslaagd om fosfaat op een natuurlijke manier te vervangen met het product wat de naam HYBIND heeft gekregen. Dit product geeft hetzelfde effect als fosfaat. Het verlaagt het iso-elektrisch punt van het spierweefsel waardoor het vlees meer water kan binden."

Het verlaagt het iso-elektrisch punt van het spierweefsel waardoor het vlees meer water kan binden”

"Daarnaast versterkt het de eiwit-extractie uit het vlees tijdens de mechanische behandeling waardoor het vlees meer ‘plakt’ en de juiste structuur krijgt. HYBIND werkt daarmee beter dan alternatieve binders omdat het dat plakkerig effect geeft dat alternatieven veel minder kunnen bieden.”

Fosfaat hoeft niet meer

Met HYBIND kunnen vleesverwerkers in één klap van hun fosfaatgebruik af, zegt Muijsers. “Veel andere industrieën hebben die stap al gezet en nu is het de beurt aan de vleesverwerkende industrie om hun producten declaratievriendelijk te maken en meer passend bij wat de consument wil.”

Het bestaande machinepark en het productieproces hoeven dus niet aangepast te worden”

De dosering van HYBIND is net iets hoger dan fosfaat, licht Muijsers toe. “Er is ongeveer twintig procent meer HYBIND nodig om te injecteren dan fosfaat, maar het injecteren gaat verder op precies dezelfde manier. Het bestaande machinepark en het productieproces hoeven dus niet aangepast te worden. HYBIND kan onmiddellijk worden toegepast. Wel is het zo dat HYBIND wat duurder is dan fosfaat, maar gezien de mooie bijeffecten is dat prima te verantwoorden en je krijgt er een mooi Clean Label-product voor terug dat perfect past in de eiwittransitie, en dat is toch de kant die ook de vleesindustrie op zal moeten.”

Proeven

Klanten van Yama hebben inmiddels de eerste testen met HYBIND gedaan en zijn bijzonder enthousiast, vertelt Muijsers. “Uiteraard hebben wij, maar ook onze Zuid-Koreaanse partner, al de nodige testen gedaan en ook die zijn allemaal uiterst positief verlopen. HYBIND is inmiddels ook in Nederland commercieel verkrijgbaar. Het gaat er nu vooral om meer bekendheid te geven aan de mogelijkheden die het product biedt.” Dat kan door erover te vertellen, maar het product echt proeven is natuurlijk de beste manier om mensen over de streep te trekken. Yama stond op de FI Europe; de beurs in Frankfurt die tussen 28-30 november werd gehouden voor partijen die actief zijn op de markt van voedselingrediënten. Hier hebben ze laten zien wat HYBIND allemaal kan doen. “De reacties laten zien dat we een kwalitatief en innovatief product voor de toekomst in handen hebben.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking metYama.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.

Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Deze foto is door VMT gegenereerd met behulp van AI

Visie van VMT: terugblik op 2024 en vooruitblik op trends 2025

Welke ontwikkelingen heeft de voedingsindustrie doorgemaakt in 2024? De redactie van VMT kijkt terug op het afgelopen jaar. Waar heeft de voedingsindustrie naar inzien van de redactieleden de tanden in gezet? En welke onderwerpen verwachten de redacteuren in 2025 voor de boeg te hebben?

Beeld: Shutterstock

Wat brengt 2025 voor R&D? 5 trends en praktische tips om deze te...

2025 staat voor de deur, en verschillende marktonderzoekers komen met trends voor volgend jaar. Zo presenteert Euromonitor 5 trends voor 2025: gezondheidsplannen, verstandigere portemonnee, Eco Logisch, gefilterde focus en AI ambivalent. In dit artikel de vijf trends uitgewerkt op een rij en tips van Euromonitor hoe deze te implementeren.

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten.

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

Ieder jaar brengt Aptean een F&B/IT Trendrapport uit voor de voedings- en drankensector. In 2025 is er sprake van nieuwe trends, maar ook een verdieping van die van 2024, zo zegt Arjen Verburg van Aptean. "Artificial Intelligence zal nog groter worden en concretere toepassingen vinden."

Nienke Faber, operationeel manager bij Normec Label & Specification: “Nieuwe regelgeving zorgt 
voor meer transparantie.”

Communicatie over je product is een vak apart

Voor retailers en producenten is het belangrijk en wenselijk om unieke producteigenschappen zoveel mogelijk te benadrukken, bijvoorbeeld via een etiket. Consumenten hechten echter ook waarde aan transparante etiketten, met kloppende informatie. Die twee hoeven elkaar niet te bijten, maar het is soms wel een dun koord om op te dansen. Normec Foodcare helpt daarbij. Volgens Nienke Faber zijn er verschillende trends die producenten en retailers niet alleen nu al in de huidige markt, maar ook in 2025 in overweging moeten nemen.

“Met onze technologie kunnen we producenten helpen om de prijsstijging deels op te vangen, zonder dat zij inboeten op de kwaliteit."

Natuurlijke oplossingen voor cacaoreductie zonder smaakconcessies

Het wereldwijde tekort aan cacao en de stijgende prijzen dwingen producenten om op zoek te gaan naar nieuwe oplossingen. Yama Products, vooral bekend van hun actieve bijdrage aan de hartige levensmiddelenindustrie, zet nu stappen in de zoete sector met baanbrekende receptuuraanpassingen voor onder andere cacaoreductie.

“Wij kunnen die specialisten waar de foodsector om vraagt, maar die ze zelf niet kunnen vinden, wél leveren.”

Een team dat mee ademt met het bedrijf

Bilfinger Engineering is steeds meer bij de klant te vinden via de mogelijkheid tot site support. Het bedrijf komt daarmee tegemoet aan de stijgende vraag naar vaste kernteams van engineers in combinatie met projectmatige ondersteuning.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.