“Klanten vragen duurzaamheid, retailers stellen veel meer eisen en ook zie je dat er Europese wetgeving aankomt op het vlak van duurzaamheid, cybersecurity en databeveiliging”, aldus Kolff. “Daar moeten bedrijven op reageren en daar kan moderne automatisering een grote rol in spelen. Uit het trendrapport komt duidelijk naar voren dat bedrijven die dit doen een beter resultaat behalen. Zowel op omzet als op winstgroei.”
Winstverwachting is kwestie van mindset
Zo blijkt dat bedrijven die product lifecycle management (PLM)-software gebruiken een aanzienlijk grotere winstgroei verwachten (31%) dan bedrijven die handmatige processen gebruiken. Ondertussen verwachten degenen die ERP-software (Enterprise Resource Planning) gebruiken een 28% hogere winst dan bedrijven zonder geautomatiseerde activiteiten. Dit verschil is volgens Kolff te verklaren door de mindset van bedrijven.
“Wanneer je, met de juiste business cases, op zoek bent naar oplossingen om te optimaliseren en digitaliseren dan leidt dat tot meer winst- en omzetgroei. Bedrijven hebben te maken met heel veel veranderde factoren zoals hogere operationele kosten, duurzaamheid, stijgende inflatie, materiaalprijzen en veranderde eisen van de consument.”
De hamvraag zit volgens Kolff in het omgaan met die marktuitdagingen. “Een bedrijf wordt bijvoorbeeld geconfronteerd met stijgende energiekosten, grondstofprijzen of andere kosten. Hoe kan je dan door goede automatisering inzicht krijgen waar deze zitten. Wat betekent het als de energieprijs 20% omhoog gaat? Voor vandaag, de komende maand en dit jaar. Met moderne cloud ERP software kan je die slag maken en zorg je voor wendbaarheid.”
Obstakels digitaliseringsproces
Redenen om terughoudend te zijn met het implementeren van moderne software worden redenen om juist wél te moderniseren. “Zo was de beveiliging vroeger een punt van zorg. Door alle certificeringen -en zeker wat Microsoft allemaal doet- op het gebied van beveiliging, is het juist een reden geworden om te digitaliseren. Een bedrijf kan dit op een kleinere schaal nooit zelf doen.”
Daarbij kan de overstap naar één automatiseringslandschap als een grote stap voelen. “Wat we zien bij bedrijven die oudere software gebruiken is dat hun systemen, en dat kan op meerdere deelgebieden zijn, de modernisering van andere software enigszins gijzelt. Als je verouderde software gebruikt en je gaat daar ineens nieuwe software naast zetten voor een ander bedrijfsonderdeel, dan moet het ook allemaal met elkaar communiceren en compatible zijn.”
Een solide fundering
Wanneer bedrijven digitaal transformeren en optimaliseren, dan is het volgens Kolff belangrijk dat de fundering goed is. De fundering van de financiële-, logistieke-, productie- en kwaliteitsstroom. Dat die hele basis in een ERP zit die branche specifiek is en in de cloud zit. “Door je primaire proces goed te organiseren kan er al een grote winst geboekt worden. Aptean kan deze oplossingen leveren en integreren door kennis en kunde van de branche. Zodat je één automatiseringslandschap hebt in plaats van een hele versplintering aan oplossingen met verschillende leveranciers. Veel bedrijven kopen links en rechts maar wat en krijgen daarmee uiteindelijk niet het gewenste resultaat. Misschien wel voor een specifieke afdeling en het proces dat ze daar hebben, maar niet voor het grote geheel. Aptean combineert de schaalgrootte van een innovatief internationaal opererend softwarebedrijf met lokale advisering, executie en ondersteuning.”
Wat de oplossingen van Aptean gemeen hebben? “Dat ze modern, toekomstbestendig en bewezen voor de voedings- en dranken industrie zijn. In plaats van dat bedrijven het zelf moeten uitvinden, kunnen ze leunen op de ervaringen van meer dan vierhonderd food and beverage klanten wereldwijd. Alle ervaringen van onze klanten tezamen zorgen ervoor dat we processen en functionaliteit kunnen standaardiseren in bijvoorbeeld onze F&B ERP oplossing, waardoor implementaties sneller verlopen en hierdoor minder kostbaar en risicovol zijn.”, aldus Martijn Pattje.
Partnerschappen opbouwen
De Director Food & Beverage is veel in contact met bedrijven om hun IT-strategie te bespreken. “Het realiseren van die strategie, dat is iets waar Aptean bedrijven in kan helpen. We leveren niet alleen moderne software, maar zijn juist ook een partner om op strategisch vlak voor de komende jaren mee te denken. Dan bekijken we bijvoorbeeld hoe bepaalde niet -wendbare, statische on-premise oplossingen omgezet kunnen worden naar moderne, dynamische, altijd up-to-date systemen, wat bedrijven helpt een datagedreven en flexibele organisatie te zijn. Richting de toekomst verwachten we dat klanten behoefte gaan hebben aan een oplossing waar het systeem door middel van AI zelf mee gaat denken, suggesties gaat doen of voorspellingen doet op basis van externe factoren. We zien al diverse voorbeelden waarbij je vragen kunt stellen aan je softwareoplossing, je hoeft zelf niet meer te gaan zoeken.”
Noodzaak
Enkel het leveren van een software oplossing draagt volgens Kolff dus niet voldoende bij aan de doelstelling van bedrijven om meer wendbaar, toekomstig bestendig en data-gedreven te worden. “Dan wordt een foodbedrijf bijna een IT-bedrijf, want ze moeten dat allemaal managen. Daar hebben ze vaak de kennis en de kunde niet voor in huis en daarbij willen bedrijven hun tijd besteden aan waar ze goed in zijn. Het is voor veel MKB foodbedrijven een lastig vraagstuk. Dit zijn bedrijven die automatisering zien als een noodzaak die erbij hoort. Men wil eenvoudigweg gewoon dat het werkt. Daar ben je bij Aptean voor aan het juiste adres.”
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Aptean.