Trending 2024 | Aptean: 'Hogere winstverwachting voor foodbedrijven die optimaliseren en digitaliseren met moderne software'

Trending 2024 | Aptean: 'Hogere winstverwachting voor foodbedrijven die optimaliseren en digitaliseren met moderne software'
Joris Kolff, Director Food & Beverage en Martijn Pattje, Vice President Sales, Europe.

Aptean kijkt vooruit. Afgelopen augustus deed het softwarebedrijf, samen met onderzoeksbureau B2B International, onderzoek naar de voedingsmiddelenindustrie. Wereldwijd werden er 450 zakelijke besluitvormers van productie- en distributiebedrijven in voeding en dranken ondervraagd, waarvan 110 specifiek gericht op de Benelux. "Hierdoor kunnen we met een wereldwijde blik lokaal inzoomen. Deze inzichten willen we delen met de markt", vertellen Joris Kolff, Director Food & Beverage en Martijn Pattje, VP EU Sales.

“Klanten vragen duurzaamheid, retailers stellen veel meer eisen en ook zie je dat er Europese wetgeving aankomt op het vlak van duurzaamheid, cybersecurity en databeveiliging”, aldus Kolff. “Daar moeten bedrijven op reageren en daar kan moderne automatisering een grote rol in spelen. Uit het trendrapport komt duidelijk naar voren dat bedrijven die dit doen een beter resultaat behalen. Zowel op omzet als op winstgroei.”

Winstverwachting is kwestie van mindset

Zo blijkt dat bedrijven die product lifecycle management (PLM)-software gebruiken een aanzienlijk grotere winstgroei verwachten (31%) dan bedrijven die handmatige processen gebruiken. Ondertussen verwachten degenen die ERP-software (Enterprise Resource Planning) gebruiken een 28% hogere winst dan bedrijven zonder geautomatiseerde activiteiten. Dit verschil is volgens Kolff te verklaren door de mindset van bedrijven.

“Wanneer je, met de juiste business cases, op zoek bent naar oplossingen om te optimaliseren en digitaliseren dan leidt dat tot meer winst- en omzetgroei. Bedrijven hebben te maken met heel veel veranderde factoren zoals hogere operationele kosten, duurzaamheid, stijgende inflatie, materiaalprijzen en veranderde eisen van de consument.”

De hamvraag zit volgens Kolff in het omgaan met die marktuitdagingen. “Een bedrijf wordt bijvoorbeeld geconfronteerd met stijgende energiekosten, grondstofprijzen of andere kosten. Hoe kan je dan door goede automatisering inzicht krijgen waar deze zitten. Wat betekent het als de energieprijs 20% omhoog gaat? Voor vandaag, de komende maand en dit jaar. Met moderne cloud ERP software kan je die slag maken en zorg je voor wendbaarheid.”

Obstakels digitaliseringsproces

Redenen om terughoudend te zijn met het implementeren van moderne software worden redenen om juist wél te moderniseren. “Zo was de beveiliging vroeger een punt van zorg. Door alle certificeringen -en zeker wat Microsoft allemaal doet- op het gebied van beveiliging, is het juist een reden geworden om te digitaliseren. Een bedrijf kan dit op een kleinere schaal nooit zelf doen.”

Als je verouderde software gebruikt en je gaat daar ineens nieuwe software naast zetten voor een ander bedrijfsonderdeel, dan moet het ook allemaal met elkaar communiceren en compatible zijn”

Daarbij kan de overstap naar één automatiseringslandschap als een grote stap voelen. “Wat we zien bij bedrijven die oudere software gebruiken is dat hun systemen, en dat kan op meerdere deelgebieden zijn, de modernisering van andere software enigszins gijzelt. Als je verouderde software gebruikt en je gaat daar ineens nieuwe software naast zetten voor een ander bedrijfsonderdeel, dan moet het ook allemaal met elkaar communiceren en compatible zijn.”

Een solide fundering

Wanneer bedrijven digitaal transformeren en optimaliseren, dan is het volgens Kolff belangrijk dat de fundering goed is. De fundering van de financiële-, logistieke-, productie- en kwaliteitsstroom. Dat die hele basis in een ERP zit die branche specifiek is en in de cloud zit. “Door je primaire proces goed te organiseren kan er al een grote winst geboekt worden. Aptean kan deze oplossingen leveren en integreren door kennis en kunde van de branche. Zodat je één automatiseringslandschap hebt in plaats van een hele versplintering aan oplossingen met verschillende leveranciers. Veel bedrijven kopen links en rechts maar wat en krijgen daarmee uiteindelijk niet het gewenste resultaat. Misschien wel voor een specifieke afdeling en het proces dat ze daar hebben, maar niet voor het grote geheel. Aptean combineert de schaalgrootte van een innovatief internationaal opererend softwarebedrijf met lokale advisering, executie en ondersteuning.”

In plaats van dat bedrijven het zelf moeten uitvinden, kunnen ze leunen op de ervaringen van meer dan vierhonderd food and beverage klanten wereldwijd”

Wat de oplossingen van Aptean gemeen hebben? “Dat ze modern, toekomstbestendig en bewezen voor de voedings- en dranken industrie zijn. In plaats van dat bedrijven het zelf moeten uitvinden, kunnen ze leunen op de ervaringen van meer dan vierhonderd food and beverage klanten wereldwijd. Alle ervaringen van onze klanten tezamen zorgen ervoor dat we processen en functionaliteit kunnen standaardiseren in bijvoorbeeld onze F&B ERP oplossing, waardoor implementaties sneller verlopen en hierdoor minder kostbaar en risicovol zijn.”, aldus Martijn Pattje.

Partnerschappen opbouwen

De Director Food & Beverage is veel in contact met bedrijven om hun IT-strategie te bespreken. “Het realiseren van die strategie, dat is iets waar Aptean bedrijven in kan helpen. We leveren niet alleen moderne software, maar zijn juist ook een partner om op strategisch vlak voor de komende jaren mee te denken. Dan bekijken we bijvoorbeeld hoe bepaalde niet -wendbare, statische on-premise oplossingen omgezet kunnen worden naar moderne, dynamische, altijd up-to-date systemen, wat bedrijven helpt een datagedreven en flexibele organisatie te zijn. Richting de toekomst verwachten we dat klanten behoefte gaan hebben aan een oplossing waar het systeem door middel van AI zelf mee gaat denken, suggesties gaat doen of voorspellingen doet op basis van externe factoren. We zien al diverse voorbeelden waarbij je vragen kunt stellen aan je softwareoplossing, je hoeft zelf niet meer te gaan zoeken.”

Noodzaak

Enkel het leveren van een software oplossing draagt volgens Kolff dus niet voldoende bij aan de doelstelling van bedrijven om meer wendbaar, toekomstig bestendig en data-gedreven te worden. “Dan wordt een foodbedrijf bijna een IT-bedrijf, want ze moeten dat allemaal managen. Daar hebben ze vaak de kennis en de kunde niet voor in huis en daarbij willen bedrijven hun tijd besteden aan waar ze goed in zijn. Het is voor veel MKB foodbedrijven een lastig vraagstuk. Dit zijn bedrijven die automatisering zien als een noodzaak die erbij hoort. Men wil eenvoudigweg gewoon dat het werkt. Daar ben je bij Aptean voor aan het juiste adres.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Aptean.

Gesponsord
Gesponsord
Listeria

Gesponsord Zekerheid in voedselveiligheid: Challengetesten voor Listeria...

Voedselveiligheid is cruciaal, en de risico's rond Listeria monocytogenes vragen om een gerichte aanpak. Steeds strengere controles door autoriteiten benadrukken het belang van goede challengetesten. Maar hoe zorgt u ervoor dat deze testen correct worden uitgevoerd?

Young R&D

Young R&D: 'Hoe ontwikkel je producten in het spanningsveld van...

In de rubriek Young R&D stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren vakgenoten.

Overzicht

Nieuwe voedselmachines 2025: Arla Foods Ingredients installeert...

Dit is een overzicht van nieuwe voedselmachines. Dit zijn de laatste wapenfeiten: Arla Foods Ingredients installeert elektrische ketel voor CO₂-reductie, GEA introduceert CO₂-vrij verdampersysteem en Lewa introduceert modulair doseersysteem voor snoep productie.

Duurzame productie

Deze vier Belgische foodbedrijven zijn gekroond tot 'Factory of the...

Tijdens de elfde editie van awardceremonie 'Factory of the Future' selecteerde de jury 11 bedrijven voor de titel waarvan 4 voedingsbedrijven. De titel is bestemd voor de meest toekomstbestendige Belgische fabrieken.

Gesponsord
Gesponsord
Audit

Gesponsord Voedselveiligheidsaudits zijn een blijvertje: hoe haal je er meer...

Voedselveiligheidsaudits spelen een essentiële rol bij het controleren van de naleving van veiligheidsnormen en het behouden van het vertrouwen van de consument. Hoewel audits vaak worden gezien als een noodzaak om aan de wettelijke vereisten te voldoen, ligt hun echte waarde in wat bedrijven met de bevindingen doen nadat de audit is voltooid.

Innovatie

HAS studenten ontwikkelen voedsel van de toekomst: van...

Next food waves was het thema van de HAS Food Experience 2025. Meer dan 150 bijna afgestudeerde studenten toonden hun bijdragen aan de toekomst van voeding. VMT sprak met een aantal studenten over hun innovatieve concepten. De ideeën haken aan bij trends die nu actueel zijn zoals hybride voeding en duurzame verpakkingen.

productontwikkeling

Productinnovaties februari: KelpEat introduceert eiwitrijke snack

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties van februari: KelpEat introduceert eiwitrijke snack.

productontwikkeling

Productinnovaties januari: Gudrun introduceert duurzame en...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties van januari: Gudrun introduceert duurzame en plantaardige Belgische chocolade, Oatly en Nestlé introduceren koffiecapsule met plantaardige havermelk en Vivera introduceert nieuwe tofu range.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.