Trending 2024 | Eurofins: 'Extra onderdelen op wijnetiket door nieuwe wetgeving'

Trending 2024 | Eurofins: 'Extra onderdelen op wijnetiket door nieuwe wetgeving'
Hans van der Moolen: “De voedingswaarde komt in het vervolg op het etiket te staan, zodat de klant weet hoeveel vet, suikers en koolhydraten erin zitten.”

Wijnproducenten en -distributeurs opgelet: vanaf begin december moeten wijnflessen worden uitgerust met een nieuw etiket. Hans van der Moolen van Eurofins vertelt precies waarom en wat de gevolgen zijn, ook qua risico's voor de voedselauthenticiteit en -gezondheid.

Eurofins Scientific is een internationaal bedrijf dat haar klanten voorziet van hoogwaardig laboratoriumonderzoek en advies. Eurofins Scientific is wereldwijd marktleider op het gebied van bio-analytische testen voor voeding, water, milieu en farmaceutische producten. De wortels van Eurofins liggen in de Franse wijnindustrie, licht Van der Moolen kort de activiteiten van zijn werkgever toe. “Zo’n 35 jaar geleden is door de familie van de eigenaren een methode ontwikkeld om de authenticiteit van wijn vast te stellen. In de loop der jaren is het bedrijf echter veel breder geworden tot wat we nu zijn. Maar de trends in etikettering zetten het product waar het allemaal mee begonnen is, weer even prominent op de kaart.”

Huidige etiketten

De nu nog geldende etiketteringsvoorschriften voor wijnbouwproducten zijn opgenomen in artikel 119 van Verordening (EU) nr. 1308/2013. Ook zijn de wettelijke voorschriften uit Verordening (EU) nr. 1169/2011 van toepassing. Een wijnetiket moet momenteel informatie bevatten over het alcoholgehalte, allergenen, inhoud, naam van de bottelaar, de producent, importeur of verkoper, land van herkomst en het lotnummer. En als het om een kwaliteitswijn gaat: de aanduiding BOB of BGA, met het gebied van herkomst. Behalve die verplichte etiketteringsvoorschriften, kan het wijnetiket nog aangevuld worden met enkele facultatieve vermeldingen. Denk daarbij aan het zwangerschapslogo, kwaliteits- of smaakaanduidingen, het oogstjaar en/of het druivenras(sen) of de naam en/of eigenaar van het wijnhuis.

Afwijkingen

De afgelopen jaren gaat het eigenlijk best goed als we kijken naar de hoeveelheid wijn die wordt getest op authenticiteit, aldus Van der Moolen. “We testen dan, heel kort door de bocht, is een Bordeaux wel een Bordeaux? We kijken naar de ingrediënten, herkomst, druivensoort et cetera. Al met al scoort zo’n 83 procent of iets meer daar goed op. Ongeveer zeventien procent echter niet, maar dat wil niet zeggen dat er dan automatisch fraude in het spel is. Het kan een productiefout zijn of iets anders, maar fraude is niet uitgesloten. De druivensoort kan afwijken, het alcoholpercentage kan onjuist zijn, het suikergehalte, de herkomst van de druiven, de kleur, de smaak, de ouderdom van de wijn. Al die zaken kunnen afwijken van wat er op het etiket staat, in veel van die gevallen kan fraude een rol spelen. Een brede screening is heel belangrijk omdat er zoveel verschillende elementen zijn die kunnen afwijken.”

Nieuwe etiketten

Niet alle zaken die kunnen afwijken, staan nu al op het etiket. En dat gaat per 8 december dit jaar veranderen door nieuwe wetgeving waardoor extra onderdelen op het etiket komen, zegt Van der Moolen. “De voedingswaarde komt er in het vervolg op te staan, zodat de klant weet hoeveel vet, suikers en koolhydraten erin zitten. Vooral bij suikers vermoed ik dat er veel meer afwijkingen gevonden zullen worden. Met de huidige methode zien we al dat zeven procent van de gevallen niet klopt.”

Vooral bij suikers vermoed ik dat er veel meer afwijkingen gevonden zullen worden”

Verder komt per 8 december op het etiket te staan welke ingrediënten er in de wijn zitten en in het geval van een fles wijn die een alcoholpercentage heeft van minder dan tien procent, moet er een minimale houdbaarheidsdatum op de fles vermeld worden. “Die staat er eigenlijk nu nooit op en dat is best vreemd want op alle andere voedingsmiddelen, ook bier, staat wel een datum”, zegt Van der Moolen. “Op wijn met een hoger alcoholpromillage hoeft geen datum te staan omdat micro-organismen niet kunnen uitgroeien.”

Elektronische etiketten

Sommige wijnproducenten zullen op het papieren etiket al deze zaken gaan toevoegen, maar anderen zullen gebruik gaan maken van de mogelijkheid tot een elektronisch etiket. “Dat gaat dan via een QR-code op het etiket waarmee de consument in de winkel die additionele informatie kan bekijken. Maar daar ligt ook weer een stukje fraudegevoeligheid. Want wie gaat mij vertellen dat de informatie achter die QR-code niet door iemand wordt aangepast? Het is in theorie mogelijk dat wanneer ik in de winkel het etiket scan, de inhoud ervan veranderd is op het moment dat ik thuiskom en de fles open. En dat geldt ook voor retailers. Stel ze kopen een hoeveelheid wijn in, controleren die en leggen die in de schappen. Intussen zou dan de etikettering aangepast kunnen worden waardoor ze uiteindelijk iets heel anders blijken te verkopen dan ze zelf dachten. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.”

Alert zijn

De aanstaande aanpassingen van het wijnetiket zijn voor verschillende groepen belangrijk, aldus Van der Moolen. “Allereerst voor de consument. Die wil meer zien tegenwoordig, dat geldt vooral voor jong volwassenen. Zij eisen meer informatie en willen ook zeker weten hoe gezond of ongezond hun aankoop is. Het is een combinatie van meer transparantie, eerlijkheid over de inhoud en voedselkwaliteit checken.” Ook wijnproducenten, retailers en inkopers moeten alvast gaan opletten, vindt Van der Moolen. “Alles wat tot 8 december nog gebotteld wordt kan nog op de oude manier, maar vanaf 8 december moet alles precies kloppen volgens de nieuwe wetgeving. Daar moet iedereen dus alert op zijn.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Eurofins Food Safety Solutions. Meer van Eurofins op VMT vind je hier.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.

Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Deze foto is door VMT gegenereerd met behulp van AI

Visie van VMT: terugblik op 2024 en vooruitblik op trends 2025

Welke ontwikkelingen heeft de voedingsindustrie doorgemaakt in 2024? De redactie van VMT kijkt terug op het afgelopen jaar. Waar heeft de voedingsindustrie naar inzien van de redactieleden de tanden in gezet? En welke onderwerpen verwachten de redacteuren in 2025 voor de boeg te hebben?

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

Ieder jaar brengt Aptean een F&B/IT Trendrapport uit voor de voedings- en drankensector. In 2025 is er sprake van nieuwe trends, maar ook een verdieping van die van 2024, zo zegt Arjen Verburg van Aptean. "Artificial Intelligence zal nog groter worden en concretere toepassingen vinden."

Beeld: Shutterstock

Nieuw Nederlandse allergenenbeleid: 7 tips voor toepassing in je...

Begin 2024 werd bekend dat een nieuw allergenenbeleid gaat gelden in Nederland. Er komen scherpere regels voor kruisbesmettingswaarschuwingen. Als gevolg mogen deze waarschuwingen niet zomaar op verpakkingen staan. Het doel is dat de waarschuwingen die wél geplaatst worden, meer waarde krijgen. Maar hoe pas je dit nieuwe beleid praktisch toe?

Nienke Faber, operationeel manager bij Normec Label & Specification: “Nieuwe regelgeving zorgt 
voor meer transparantie.”

Communicatie over je product is een vak apart

Voor retailers en producenten is het belangrijk en wenselijk om unieke producteigenschappen zoveel mogelijk te benadrukken, bijvoorbeeld via een etiket. Consumenten hechten echter ook waarde aan transparante etiketten, met kloppende informatie. Die twee hoeven elkaar niet te bijten, maar het is soms wel een dun koord om op te dansen. Normec Foodcare helpt daarbij. Volgens Nienke Faber zijn er verschillende trends die producenten en retailers niet alleen nu al in de huidige markt, maar ook in 2025 in overweging moeten nemen.

“Met onze technologie kunnen we producenten helpen om de prijsstijging deels op te vangen, zonder dat zij inboeten op de kwaliteit."

Natuurlijke oplossingen voor cacaoreductie zonder smaakconcessies

Het wereldwijde tekort aan cacao en de stijgende prijzen dwingen producenten om op zoek te gaan naar nieuwe oplossingen. Yama Products, vooral bekend van hun actieve bijdrage aan de hartige levensmiddelenindustrie, zet nu stappen in de zoete sector met baanbrekende receptuuraanpassingen voor onder andere cacaoreductie.

“Wij kunnen die specialisten waar de foodsector om vraagt, maar die ze zelf niet kunnen vinden, wél leveren.”

Een team dat mee ademt met het bedrijf

Bilfinger Engineering is steeds meer bij de klant te vinden via de mogelijkheid tot site support. Het bedrijf komt daarmee tegemoet aan de stijgende vraag naar vaste kernteams van engineers in combinatie met projectmatige ondersteuning.

“De belangrijkste eigenschappen zijn bescherming tegen micro-organismen, eenvoudige reiniging en gebruiksgemak bij het vullen."

Betrouwbare desinfectie begint met de Flexxomat

Desinfectie is van cruciaal belang voor bedrijven in de voedingsindustrie. Het voorkomen van bacteriële besmetting in het productieproces, en zeker in het eindproduct, is essentieel. Een besmetting kan leiden tot ernstige gevolgen, zoals productiestilstand of zelfs gezondheidsrisico's voor consumenten. "Met de Flexxomat van Flexxolutions is desinfecteren gemakkelijk en doeltreffend", vertelt Arjan Hoekman van Rouveen Kaasspecialiteiten.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.