Clean Label

Zo denken Amerikanen over ultrabewerkte voeding: 5 inzichten

Ook in de Verenigde Staten is ultraprocessed een populair onderwerp. Innova Market Insights deed consumentenonderzoek en kwam tot 5 inzichten. Bij de presentatie gaven ze ook 3 manieren voor productontwikkelaars om met dit onderwerp om te gaan. Deze zijn ook waardevol voor Nederlandse consumenten.

Credit: PlantFWD
Startup

Jonge startups gaan voor minder bewerkte vlees-, vis- en...

Voorheen ontwikkelden startups vleesvervangers die heel erg op vlees moesten lijken, een lange ingrediëntenlijst maakte niet uit. Jonge startups opgericht tijdens of na de coronacrisis hameren juist op minimale bewerking en weinig ingrediënten. Fermentatie lijkt ook hier de weg.

Cargill zet vol in op fermentatieVoor abonnees
Voor abonnees
Fermentatie

Voor abonnees Cargill's antwoord op vraag naar minder ultraprocessed is...

Niels Boetje, leider van Cargill Nederland vertelt aan VMT dat de multinational inzet op fermentatie als antwoord op de consumentenvraag naar natuurlijke ingrediënten. "We moeten fermentatie positioneren als een nieuwe manier om voedsel te produceren, niet als iets wat ultraprocessed food oplevert."

Trending 2024

Trending 2024 | Yama: 'Met HYBIND is fosfaat in vlees verleden tijd'

De vraag naar Clean Label-producten groeit. Consumenten willen steeds vaker een verantwoord product waarin geen additieven verwerkt zijn die wellicht schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid. Yama heeft met het product HYBIND een perfecte vervanging gevonden voor gebruik van fosfaat in de vleesverwerkende industrie en sluit hiermee aan bij de wens om het gebruik van minder E-nummers.

Ingredient

Smaaktrends op de FiE: nostalgie, clean label en de populariteit van...

Nostalgie, maar ook avontuur. Clean label smaakmakers via fermentatie. VMT bezocht een aantal exposanten op de FiE en ontdekte een aantal smaaktrends.

Clean Label

Clean label blijft aandacht vragen: hoe blijf je scherp als producent?

ANALYSE - Consumenten en marketingafdelingen vragen onverminderd om clean label producten. Als producent moet je dit onderwerp in detail kennen en telkens weer beslissingen nemen of clean label ingrediënten in jouw producten gebruikt worden. Hoe voldoe je aan deze behoefte zonder mee te doen aan het witwassen van labels?

Additieven

Deze hordes hebben natuurlijke additieven nog te nemen: houdbaarheid,...

Natuurlijke conserveringsmiddelen zijn aan een opmars bezig. Logisch, gezien het feit dat de consument minder kunstmatige ingrediënten in zijn eten wil. Maar er zijn nog de nodige obstakels te overwinnen voor de industrie om er op grote schaal mee aan de slag te gaan. Zo gaan ze minder lang mee, werken ze niet altijd even goed en zijn de producten waarin ze gebruikt worden vaak duur. VMT duikt erin.

Startup Fooditive zegt een zoetstof zonder calorieën te maken uit fruitreststromen, maar is dit ook zo?
Achtergrond

Zoetstof lijkt te mooi om waar te zijn: 'Deze startup stapelt leugen...

Als je als R&D'er op zoek bent naar een vervanger voor suiker of een nieuw clean label-ingrediënt, stel je er dan zeker van dat je met betrouwbare partijen werkt. Test en doe onderzoek. Zeker als een ingrediënt te mooi lijkt om waar te zijn. Dat is de pijnlijke les uit het volgende verhaal.

De winnaars en de nummers twee en drie in de vier categorieën.
Ingrediënt & Product

Gouden Tavola's voor innovaties opnieuw uitgereikt

Uit de inzendingen voor de Gouden Tavola's kwam naar voren dat nog meer dan in het verleden de consument mee aan zet en stuurt hij/zij het ontwikkelings- en productieproces van (nieuwe) producten mee.

Wetgeving & Toezicht

Natuurazijn op het etiket: erkenning voor een natuurlijke smaakmaker

KENNISPARTNER - Tot voor kort werden azijn én natuurazijn door de Nederlandse wet -anders dan in andere landen- over één kam geschoren. Er zijn echter belangrijke verschillen. Sinds 1 juli kent de Nederlandse Warenwet een gereserveerde aanduiding voor natuurazijn. Dat maakt het voedingsmerken mogelijk om duidelijkheid te verschaffen richting de consument over de natuurlijke samenstelling van azijn en van producten waar azijn in is verwerkt.

  1. Free From Food Expo: ideeën genoeg, maar productiecapaciteit is schaars
  2. 'Meer dan de helft van de R&D-ers kijkt gewoon op Google voor nieuwe ingrediënten' (podcast)
  3. Met deze bril kijkt de NVWA naar jouw 'clean label'-product
  4. Voor abonneesWebinar: Innova Foodtrends 2022 over consumenten die bescherming planeet als gezamenlijke verantwoordelijkheid zien
  5. Clean labelling - slimme productinnovatie of tricky business?
  6. ADM voorspelt 8 trends voor 2022: microbioom is middelpunt van gezondheid
  7. 'Europa gedwongen clean label te harmoniseren als onderdeel van Farm-to-Fork-strategie'
  8. Imkje Tiesinga: 'Nutri-Score alleen zal niet leiden tot gezonder voedingspatroon'
  9. 'Clean label' garnalen van Roem van Yerseke: 'Als mensen aan de smaak gewend zijn geraakt, willen ze niet anders meer'
  10. Consumentenbond wil regels voor 'natuurlijk' en 'puur' op voedseletiketten
  11. Onder de loep: alles over het gevreesde E-nummer
  12. Foodtrends: Ingrediëntenleverancier EHL verwacht in 2021 veel van kikkererwten
  13. Functioneel rijstzetmeel moet clean label alternatief zijn voor gemodificeerd zetmeel
  1. De foodindustrie moet in post-coronatijdperk juist inspelen op clean label
  2. 'Consumenten geven voorkeur aan duidelijke etikettering'
  3. Nieuwe baas Euroma zet in op natuurlijke smaakstoffen en zout- en suikeralternatieven
  4. Voor abonneesToekomstig verbod op titaniumdioxide (E171) geeft boost aan productie rijstzetmeel
  5. FAVV: 2019 was een jaar zonder commotie (+video)
  6. Kerry: 8 voeding- en drankentrends voor 2020
  7. HAS Food Experience 2020: Van bakmix met fruitpulp tot algendumplings
  8. Food Future Event 2020: zijn consumentenwensen en retaileisen nog bij te benen?
  9. Innovatie-Awards FiE: 10 innovatieve winnaars (video)
  10. 150 jaar Buteressence: 'Jubileum onderstreept trots gevoel'
  11. Innovatie-awards: van citrusvezels tot erwteneiwit
  12. NVWA-dossier: duidelijkheid over additieven (longread)
  13. 'Clean label maakt productherformulering onnodig ingewikkeld' (longread)