Zo denken Amerikanen over ultrabewerkte voeding: 5 inzichten

Zo denken Amerikanen over ultrabewerkte voeding: 5 inzichten

Ook in de Verenigde Staten is ultraprocessed een populair onderwerp. Innova Market Insights deed consumentenonderzoek en kwam tot 5 inzichten. Bij de presentatie gaven ze ook 3 manieren voor productontwikkelaars om met dit onderwerp om te gaan. Deze zijn ook waardevol voor Nederlandse consumenten.

Credit: PlantFWD

Jonge startups gaan voor minder bewerkte vlees-, vis- en...

Voorheen ontwikkelden startups vleesvervangers die heel erg op vlees moesten lijken, een lange ingrediëntenlijst maakte niet uit. Jonge startups opgericht tijdens of na de coronacrisis hameren juist op minimale bewerking en weinig ingrediënten. Fermentatie lijkt ook hier de weg.

Cargill zet vol in op fermentatie

Cargill's antwoord op vraag naar minder ultraprocessed is...

Niels Boetje, leider van Cargill Nederland vertelt aan VMT dat de multinational inzet op fermentatie als antwoord op de consumentenvraag naar natuurlijke ingrediënten. "We moeten fermentatie positioneren als een nieuwe manier om voedsel te produceren, niet als iets wat ultraprocessed food oplevert."

Trending 2024 | Yama: 'Met HYBIND is fosfaat in vlees verleden tijd'

Trending 2024 | Yama: 'Met HYBIND is fosfaat in vlees verleden tijd'

De vraag naar Clean Label-producten groeit. Consumenten willen steeds vaker een verantwoord product waarin geen additieven verwerkt zijn die wellicht schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid. Yama heeft met het product HYBIND een perfecte vervanging gevonden voor gebruik van fosfaat in de vleesverwerkende industrie en sluit hiermee aan bij de wens om het gebruik van minder E-nummers.

Smaaktrends op de FiE: nostalgie, clean label en de populariteit van Koreaanse smaken

Smaaktrends op de FiE: nostalgie, clean label en de populariteit van...

Nostalgie, maar ook avontuur. Clean label smaakmakers via fermentatie. VMT bezocht een aantal exposanten op de FiE en ontdekte een aantal smaaktrends.

Clean label blijft aandacht vragen: hoe blijf je scherp als producent?

Clean label blijft aandacht vragen: hoe blijf je scherp als producent?

ANALYSE - Consumenten en marketingafdelingen vragen onverminderd om clean label producten. Als producent moet je dit onderwerp in detail kennen en telkens weer beslissingen nemen of clean label ingrediënten in jouw producten gebruikt worden. Hoe voldoe je aan deze behoefte zonder mee te doen aan het witwassen van labels?

Deze hordes hebben natuurlijke additieven nog te nemen: houdbaarheid, werking en prijs

Deze hordes hebben natuurlijke additieven nog te nemen: houdbaarheid,...

Natuurlijke conserveringsmiddelen zijn aan een opmars bezig. Logisch, gezien het feit dat de consument minder kunstmatige ingrediënten in zijn eten wil. Maar er zijn nog de nodige obstakels te overwinnen voor de industrie om er op grote schaal mee aan de slag te gaan. Zo gaan ze minder lang mee, werken ze niet altijd even goed en zijn de producten waarin ze gebruikt worden vaak duur. VMT duikt erin.

Startup Fooditive zegt een zoetstof zonder calorieën te maken uit fruitreststromen, maar is dit ook zo?

Zoetstof lijkt te mooi om waar te zijn: 'Deze startup stapelt leugen...

Als je als R&D'er op zoek bent naar een vervanger voor suiker of een nieuw clean label-ingrediënt, stel je er dan zeker van dat je met betrouwbare partijen werkt. Test en doe onderzoek. Zeker als een ingrediënt te mooi lijkt om waar te zijn. Dat is de pijnlijke les uit het volgende verhaal.

De winnaars en de nummers twee en drie in de vier categorieën.

Gouden Tavola's voor innovaties opnieuw uitgereikt

Uit de inzendingen voor de Gouden Tavola's kwam naar voren dat nog meer dan in het verleden de consument mee aan zet en stuurt hij/zij het ontwikkelings- en productieproces van (nieuwe) producten mee.

Natuurazijn op het etiket: erkenning voor een natuurlijke smaakmaker

Natuurazijn op het etiket: erkenning voor een natuurlijke smaakmaker

KENNISPARTNER - Tot voor kort werden azijn én natuurazijn door de Nederlandse wet -anders dan in andere landen- over één kam geschoren. Er zijn echter belangrijke verschillen. Sinds 1 juli kent de Nederlandse Warenwet een gereserveerde aanduiding voor natuurazijn. Dat maakt het voedingsmerken mogelijk om duidelijkheid te verschaffen richting de consument over de natuurlijke samenstelling van azijn en van producten waar azijn in is verwerkt.