Food Future Event 2020: zijn consumentenwensen en retaileisen nog bij te benen?

Het wensenlijstje van de consument anno 2020 is oneindig en het eisenpakket van de foodretail kolossaal. Is het op de markt brengen van een nieuw product dat aan alle eisen voldoet welhaast onmogelijk geworden? Dit vraagstuk staat centraal op het Food Future Event op 10 september.

Directies van voedingsmiddelenbedrijven staan met hun productontwikkelaars en kwaliteitsmanagers voor de buitengewone opgave zoveel mogelijk consumentenwensen te vervullen. Kan een product gezond, duurzaam, lekker, betaalbaar, voedzaam, transparant, clean label, plantaardig, biologisch, palmolievrij, lang houdbaar, allergeenvrij, emissievrij, plasticvrij, suikervrij, laag in zout, glutenvrij, vega(n), ethisch verantwoord, integer, vezelrijk, minimaal bewerkt, traceerbaar en voedselveilig tegelijk zijn? Dat is de centrale vraag op het Food Future Event.

Verenigen

Is het mogelijk om op zijn minst een aantal van deze criteria in één product te verenigen? Welke dilemma’s komen ontwikkelaars tegen, welke kwaliteits- en voedselveiligheidsissues duiken op en hoe gaan zij hiermee om? Het Food Future Event van VMT op 10 september 2020 geeft u in één dag een update. Ook wordt tijdens het event de Jaarprijs Goede Voeding uitgereikt aan een voedingsmiddelenbedrijf dat met een product aantoonbaar bijdraagt aan een gezonder en/of duurzamer voedingspatroon.

Tijdens het plenaire programma geven (internationale) sprekers uit de industrie en experts hun visie. Tijdens de breakoutsessies in de middag geven vooruitstrevende voedingsmiddelenbedrijven hun visie op de ontwikkelingsuitdagingen voor R&D en kwaliteitsmanagement.

De thema’s en highlights Food Future Event 2020

Is de voedingsindustrie de sleutel tot de redding van de wereld? De productie van voedsel bepaalt hoe onze steden, landschappen, politiek, sociale levens, economie en onze ecologische footprint eruit zien. Dat leidt nu tot uitputting van het systeem, maar hoe kunnen we de invloed van food aanwenden om de wereld te verbeteren? De Britse schrijver en docent Carolyn Steel van onder meer ‘De Hongerige Stad’ (2011) schetst oplossingen vanuit haar nieuwe boek Sitopia – How food can save the world.

Hoe Unilever’s met het nieuwe Unilever Foods Innovation Centrein Wageningen innovatie en productontwikkeling versnelt.Welke antwoorden worden in deze nieuwe ‘bijenkorf’ geformuleerd op de vraagstukken rondom groeiende consumentenwensen, klimaatverandering, voedselverspilling en gezondheid? Serpil Tascioglu, Director R&D Foods Transformation, licht toe hoe er wordt samengewerkt met alle stakeholders.

Gezondheids- en duurzaamheidseisen vanuit consument en retail:hoe kunnen producenten rekening houden met sociale en culturele aspecten rondom voeding? Learnings & lessons voor de voedingsmiddelenindustrie door Hilje van der Horst, Universitair hoofddocent bij Wageningen Universiteit & Research.

Hamburger-etenIs minder of geen vlees de oplossing?Vleesproducenten, ontwikkelaars van hybride producten en vleesvervangende producten delen hun inzichten rondom plantaardig.

MachineZijn minimaal bewerkte producten van alternatieve eiwitten mogelijk?Hoe spelen productontwikkelaars in op paradoxale consumentenwensen: voedingsmiddelen op basis van alternatieve eiwitten en toch minimaal bewerkt?

politiekdebat3Debat: voedselveiligheid van onbewerkte en minimaal bewerkte voedingsmiddelen:welke voedselveiligheidsrisico’s liggen er op de loer bij deze groeiende consumententrend? Illustratie met sprekende voorbeelden vanuit kwaliteitsmanagement. Hoe kan de industrie uitleggen waarom en welke bewerkingen nodig zijn voor een veilig product.

De opschaalbaarheid van duurzaamheid. Veel duurzame productalternatieven beginnen als een klein en vriendelijk initiatief. Maar echt verschil te kunnen maken, moeten deze ‘aaibare’ en ‘feelgood’ initiatieven worden opgeschaald of worden omarmd door grote partijen. Hoe dan?

houdbaarheidsdatumVoedselverspilling versus houdbaarheid en food safety. Reststroomverwerking is een hot topic. Maar hoe ga je om met issues als houdbaarheid, tht-data en voedselveiligheid?

koolhydratenWil de consument méér of minder koolhydraten?En hoe gaan we dat regelen? Producenten en ontwikkelaars delen hun cases met betrekking tot deze consumententrend.

Jaarprijs_Goede Opvoeding_Logo_Zonder_Winnaar_2019Jaarprijs Goede Voeding 2020.Ondernemingen laten binnen deze competitie zien hoe zij bezig zijn met productverbeteringen die bijdragen aan een gezonder voedingspatroon. De winnaar zet in een presentatie uiteen hoe het tot de ontwikkeling is gekomen van een gezonder product.

Willem Paul de Mooij

Willem Paul de Mooij

Hoofdredacteur VMT

Willem Paul de Mooij is hoofdredacteur van VMT. Binnen VMT schrijft hij vooral over het thema Voedselveiligheid & Kwaliteit.

Oprichter verkoopt Willicroft na moeilijk jaar

Oprichter verkoopt Willicroft na moeilijk jaar

Oprichter Brad Vanstone meldt dat hij na een moeilijk 2024 zijn bedrijf Willicroft - producent van plantaardige alternatieven voor kaas en boter - heeft verkocht.

Lidl omarmt 'planetary health diet' van WNF en schroeft verkoopdoel volkoren op

Lidl omarmt 'planetary health diet' van WNF en schroeft verkoopdoel...

Lidl omarmt in alle 31 landen waar zij actief het 'planetary health diet'. Dat betekent dat ze verkoopdoelstellingen op volkoren, plantaardige eiwitten en groente en fruit.

Afbeelding: PixabayVoor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees E. coli-uitbraak in romaine sla maakt 88 mensen ziek, leverancier...

De Food and Drug Administration (FDA) heeft in de Verenigde Staten een E. coli O157:H7-uitbraak die gelinkt werd aan romaine sla officieel beëindigd. Tijdens de uitbraak, die minstens 88 mensen ziek maakte, bleef de identiteit van de slaleverancier onbekend. Dit gebrek aan transparantie roept vragen op over voedselveiligheid en het informeren van consumenten.

Lupineballetjes bij Ekoplaza: 'We zochten naar een meer populaire manier om de peulvrucht aan te bieden'

Lupineballetjes bij Ekoplaza: 'We zochten naar een meer populaire...

Ekoplaza heeft lupineballetjes in het assortiment opgenomen. De lupine komt van ecoboerderij Andre Jurrius. "We willen een korte keten hebben met onze telers," vertelt kwaliteitsmanager Steven IJzerman aan VMT.

Goed voorbereid op veranderende wetgeving? Dit gebeurde er in 2024 en komt eraan in 2025

Goed voorbereid op veranderende wetgeving? Dit gebeurde er in 2024 en...

Bij de start van 2025 kijken we veelal nog terug naar het vorige jaar. Want wat gebeurde er in 2024 op het gebied van levensmiddelenwetgeving? Er gebeurde veel in onder andere duurzaamheidswetgeving, rookaroma's, allergenenbeleid en de Nutri-Score. Ook dit jaar staat ons weer genoeg te wachten op gebied van wetgeving. VMT zet 10 belangrijke wettelijke gebeurtenissen op een rij.

Foto: shutterstock

Biologische labels winnen aan populariteit: 'Internationale normen...

Biologische voedselkeuzelogo's zijn steeds vaker terug te vinden op verpakkingen. Naast huidige biologische standaarden zijn er nieuwe biologische schema's in opkomst. Advies- en onderzoeksbureau Ecovia Intelligence ziet een stijgende trend in biologische voedselkeuzelogo's.

QA'er en R&D'er in discussie: 'Wetgeving geeft helderheid die we niet altijd willen horen'

QA'er en R&D'er in discussie: 'Wetgeving geeft helderheid die we niet...

VISIE OP WETGEVING - Kwaliteitsmanagers en productontwikkelaars ervaren wetgeving anders. Waar de kwaliteitsmanager moet waken dat wetten worden nageleefd, ervaart een R&D'er wetgeving soms als belemmering. VMT ging in gesprek met Jilles Littel (senior productontwikkelaar) en Annemiek de Vries (QA adviseur) van Dr. Oetker over de bottlenecks waar zij tegenaan lopen op gebied van wetgeving. Dit is het elfde artikel in een serie.

Een Carrefour in België (foto: Shutterstock).

Belgische voedingsproducenten kunnen samen met supermarkten gezonde...

Supermarkten en voedingsproducenten zijn gezamenlijk in staat om consumenten aan te sporten om gezondere voeding te kopen. Dit blijkt uit een experiment van Be4Life, het onderzoekscentrum van de Universiteit Gent, in samenwerking met de sectorfederaties Fevia en Comeos, en bedrijven uit de voedingsindustrie en de retailhandel.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.