Food Future Event 2020: zijn consumentenwensen en retaileisen nog bij te benen?

Het wensenlijstje van de consument anno 2020 is oneindig en het eisenpakket van de foodretail kolossaal. Is het op de markt brengen van een nieuw product dat aan alle eisen voldoet welhaast onmogelijk geworden? Dit vraagstuk staat centraal op het Food Future Event op 10 september.

Directies van voedingsmiddelenbedrijven staan met hun productontwikkelaars en kwaliteitsmanagers voor de buitengewone opgave zoveel mogelijk consumentenwensen te vervullen. Kan een product gezond, duurzaam, lekker, betaalbaar, voedzaam, transparant, clean label, plantaardig, biologisch, palmolievrij, lang houdbaar, allergeenvrij, emissievrij, plasticvrij, suikervrij, laag in zout, glutenvrij, vega(n), ethisch verantwoord, integer, vezelrijk, minimaal bewerkt, traceerbaar en voedselveilig tegelijk zijn? Dat is de centrale vraag op het Food Future Event.

Verenigen

Is het mogelijk om op zijn minst een aantal van deze criteria in één product te verenigen? Welke dilemma’s komen ontwikkelaars tegen, welke kwaliteits- en voedselveiligheidsissues duiken op en hoe gaan zij hiermee om? Het Food Future Event van VMT op 10 september 2020 geeft u in één dag een update. Ook wordt tijdens het event de Jaarprijs Goede Voeding uitgereikt aan een voedingsmiddelenbedrijf dat met een product aantoonbaar bijdraagt aan een gezonder en/of duurzamer voedingspatroon.

Tijdens het plenaire programma geven (internationale) sprekers uit de industrie en experts hun visie. Tijdens de breakoutsessies in de middag geven vooruitstrevende voedingsmiddelenbedrijven hun visie op de ontwikkelingsuitdagingen voor R&D en kwaliteitsmanagement.

De thema’s en highlights Food Future Event 2020

Is de voedingsindustrie de sleutel tot de redding van de wereld? De productie van voedsel bepaalt hoe onze steden, landschappen, politiek, sociale levens, economie en onze ecologische footprint eruit zien. Dat leidt nu tot uitputting van het systeem, maar hoe kunnen we de invloed van food aanwenden om de wereld te verbeteren? De Britse schrijver en docent Carolyn Steel van onder meer ‘De Hongerige Stad’ (2011) schetst oplossingen vanuit haar nieuwe boek Sitopia – How food can save the world.

Hoe Unilever’s met het nieuwe Unilever Foods Innovation Centrein Wageningen innovatie en productontwikkeling versnelt.Welke antwoorden worden in deze nieuwe ‘bijenkorf’ geformuleerd op de vraagstukken rondom groeiende consumentenwensen, klimaatverandering, voedselverspilling en gezondheid? Serpil Tascioglu, Director R&D Foods Transformation, licht toe hoe er wordt samengewerkt met alle stakeholders.

Gezondheids- en duurzaamheidseisen vanuit consument en retail:hoe kunnen producenten rekening houden met sociale en culturele aspecten rondom voeding? Learnings & lessons voor de voedingsmiddelenindustrie door Hilje van der Horst, Universitair hoofddocent bij Wageningen Universiteit & Research.

Hamburger-etenIs minder of geen vlees de oplossing?Vleesproducenten, ontwikkelaars van hybride producten en vleesvervangende producten delen hun inzichten rondom plantaardig.

MachineZijn minimaal bewerkte producten van alternatieve eiwitten mogelijk?Hoe spelen productontwikkelaars in op paradoxale consumentenwensen: voedingsmiddelen op basis van alternatieve eiwitten en toch minimaal bewerkt?

politiekdebat3Debat: voedselveiligheid van onbewerkte en minimaal bewerkte voedingsmiddelen:welke voedselveiligheidsrisico’s liggen er op de loer bij deze groeiende consumententrend? Illustratie met sprekende voorbeelden vanuit kwaliteitsmanagement. Hoe kan de industrie uitleggen waarom en welke bewerkingen nodig zijn voor een veilig product.

De opschaalbaarheid van duurzaamheid. Veel duurzame productalternatieven beginnen als een klein en vriendelijk initiatief. Maar echt verschil te kunnen maken, moeten deze ‘aaibare’ en ‘feelgood’ initiatieven worden opgeschaald of worden omarmd door grote partijen. Hoe dan?

houdbaarheidsdatumVoedselverspilling versus houdbaarheid en food safety. Reststroomverwerking is een hot topic. Maar hoe ga je om met issues als houdbaarheid, tht-data en voedselveiligheid?

koolhydratenWil de consument méér of minder koolhydraten?En hoe gaan we dat regelen? Producenten en ontwikkelaars delen hun cases met betrekking tot deze consumententrend.

Jaarprijs_Goede Opvoeding_Logo_Zonder_Winnaar_2019Jaarprijs Goede Voeding 2020.Ondernemingen laten binnen deze competitie zien hoe zij bezig zijn met productverbeteringen die bijdragen aan een gezonder voedingspatroon. De winnaar zet in een presentatie uiteen hoe het tot de ontwikkeling is gekomen van een gezonder product.

Willem Paul de Mooij

Willem Paul de Mooij

Hoofdredacteur VMT

Willem Paul de Mooij is hoofdredacteur van VMT. Binnen VMT schrijft hij vooral over het thema Voedselveiligheid & Kwaliteit.

Visie van Geert Houben op allergenen: 'Op etiketten kan nu een waarschuwing staan die niet nodig is'

Visie van Geert Houben op allergenen: 'Op etiketten kan nu een...

Als eerste land ter wereld heeft Nederland sinds 1 januari dit jaar een richtlijn met eisen voor de vermelding van allergenen kruisbesmetting op de verpakking. 'Kan sporen bevatten van…' is te vaag en dat zorgt voor problemen. "Terwijl dat helemaal niet nodig is", zegt prof. dr. Geert Houben van TNO en het UMC Utrecht.

Beeld: Shutterstock

Column: Voedingsproducent heeft beperkt zicht op...

De Europese CSRD-wetgeving verplicht voedingsproducenten om de impact van externe factoren zoals klimaatverandering op hun bedrijfsvoering te analyseren. Hoewel veel grote bedrijven steeds meer inzicht krijgen in hun impact op het milieu en sociale omstandigheden, ontbreekt vaak een gedetailleerd beeld van hoe deze externe factoren hun eigen financiële weerbaarheid beïnvloeden.

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft inzicht in wat goed gaat en wat niet

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft...

Supermarkten hebben stevige doelen geformuleerd voor de transitie naar meer plantaardig: 60/40 plantaardig/dierlijk in 2030. Met hun beleid en in hun assortimenten, aanbiedingen en winkelinrichting kunnen supermarkten de consumptie van minder dierlijk en meer plantaardig bevorderen. Hoe vordert het? Supermarkten lijken flink te experimenteren, maar er is meer nodig.

De smaak van vleesvervangers verbeteren? AI-tool biedt hulp

De smaak van vleesvervangers verbeteren? AI-tool biedt hulp

Wageningen Food & Biobased Research (WFBR) lanceert Flavour-AI, een methode om met Artificial Intelligence smaakstoffen ontstaan uit fermentatie te screenen. Het doel? Een optimaal smaakprofiel ontwikkelen voor bijvoorbeeld vleesvervangers.

Startup King Konjac

15 startup innovaties op de SIAL: van cacao- en koffievervangers tot...

De SIAL in Parijs toont veel voedsel- en drankeninnovaties. Ook verschillende startups toonden innovaties op de beurs, gezondheid voert hier absoluut de boventoon. VMT liep een rondje over het startupplein en zet 15 innovaties op een rij.

Heineken bouwt r&d-centrum in Zoeterwoude

Heineken bouwt r&d-centrum in Zoeterwoude

Heineken gaat een nieuw r&d-centrum bouwen in Zoeterwoude. De bierbrouwer investeert 45 miljoen euro in het zogeheten Dr. H.P. Heineken Centre, dat medio 2025 wordt geopend.

Innova top 10 trends 2025: dit verwachten consumenten van ingrediënten, plantaardig en van AI

Innova top 10 trends 2025: dit verwachten consumenten van...

Wat denken consumenten van AI-ontwikkelde producten? Wat verwachten ze van de plantaardige producten? En welk product blijven ze kopen zelfs als de prijs flink stijgt? Lees meer over de 10 trends voor 2025 van Innova Market Insights.

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert een nieuw foodmerk: Jumbo's. Volgens de supermarktketen combineert het merk kwaliteit en betaalbaarheid. De eerste producten onder dit merk zijn een reeks verse maaltijden, sauzen, koffie en ontbijtproducten zoals fruitspreads.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.