Directies van voedingsmiddelenbedrijven staan met hun productontwikkelaars en kwaliteitsmanagers voor de buitengewone opgave zoveel mogelijk consumentenwensen te vervullen. Kan een product gezond, duurzaam, lekker, betaalbaar, voedzaam, transparant, clean label, plantaardig, biologisch, palmolievrij, lang houdbaar, allergeenvrij, emissievrij, plasticvrij, suikervrij, laag in zout, glutenvrij, vega(n), ethisch verantwoord, integer, vezelrijk, minimaal bewerkt, traceerbaar en voedselveilig tegelijk zijn? Dat is de centrale vraag op het Food Future Event.
Verenigen
Is het mogelijk om op zijn minst een aantal van deze criteria in één product te verenigen? Welke dilemma’s komen ontwikkelaars tegen, welke kwaliteits- en voedselveiligheidsissues duiken op en hoe gaan zij hiermee om? Het Food Future Event van VMT op 10 september 2020 geeft u in één dag een update. Ook wordt tijdens het event de Jaarprijs Goede Voeding uitgereikt aan een voedingsmiddelenbedrijf dat met een product aantoonbaar bijdraagt aan een gezonder en/of duurzamer voedingspatroon.
Tijdens het plenaire programma geven (internationale) sprekers uit de industrie en experts hun visie. Tijdens de breakoutsessies in de middag geven vooruitstrevende voedingsmiddelenbedrijven hun visie op de ontwikkelingsuitdagingen voor R&D en kwaliteitsmanagement.
De thema’s en highlights Food Future Event 2020
Is de voedingsindustrie de sleutel tot de redding van de wereld? De productie van voedsel bepaalt hoe onze steden, landschappen, politiek, sociale levens, economie en onze ecologische footprint eruit zien. Dat leidt nu tot uitputting van het systeem, maar hoe kunnen we de invloed van food aanwenden om de wereld te verbeteren? De Britse schrijver en docent Carolyn Steel van onder meer ‘De Hongerige Stad’ (2011) schetst oplossingen vanuit haar nieuwe boek Sitopia – How food can save the world.
Hoe Unilever’s met het nieuwe Unilever Foods Innovation Centrein Wageningen innovatie en productontwikkeling versnelt.Welke antwoorden worden in deze nieuwe ‘bijenkorf’ geformuleerd op de vraagstukken rondom groeiende consumentenwensen, klimaatverandering, voedselverspilling en gezondheid? Serpil Tascioglu, Director R&D Foods Transformation, licht toe hoe er wordt samengewerkt met alle stakeholders.
Gezondheids- en duurzaamheidseisen vanuit consument en retail:hoe kunnen producenten rekening houden met sociale en culturele aspecten rondom voeding? Learnings & lessons voor de voedingsmiddelenindustrie door Hilje van der Horst, Universitair hoofddocent bij Wageningen Universiteit & Research.
Is minder of geen vlees de oplossing?Vleesproducenten, ontwikkelaars van hybride producten en vleesvervangende producten delen hun inzichten rondom plantaardig.
Zijn minimaal bewerkte producten van alternatieve eiwitten mogelijk?Hoe spelen productontwikkelaars in op paradoxale consumentenwensen: voedingsmiddelen op basis van alternatieve eiwitten en toch minimaal bewerkt?
Debat: voedselveiligheid van onbewerkte en minimaal bewerkte voedingsmiddelen:welke voedselveiligheidsrisico’s liggen er op de loer bij deze groeiende consumententrend? Illustratie met sprekende voorbeelden vanuit kwaliteitsmanagement. Hoe kan de industrie uitleggen waarom en welke bewerkingen nodig zijn voor een veilig product.
De opschaalbaarheid van duurzaamheid. Veel duurzame productalternatieven beginnen als een klein en vriendelijk initiatief. Maar echt verschil te kunnen maken, moeten deze ‘aaibare’ en ‘feelgood’ initiatieven worden opgeschaald of worden omarmd door grote partijen. Hoe dan?
Voedselverspilling versus houdbaarheid en food safety. Reststroomverwerking is een hot topic. Maar hoe ga je om met issues als houdbaarheid, tht-data en voedselveiligheid?
Wil de consument méér of minder koolhydraten?En hoe gaan we dat regelen? Producenten en ontwikkelaars delen hun cases met betrekking tot deze consumententrend.
Jaarprijs Goede Voeding 2020.Ondernemingen laten binnen deze competitie zien hoe zij bezig zijn met productverbeteringen die bijdragen aan een gezonder voedingspatroon. De winnaar zet in een presentatie uiteen hoe het tot de ontwikkeling is gekomen van een gezonder product.