ACM spoort voedselbedrijven aan duurzaamheidsclaims te controleren

ACM spoort voedselbedrijven aan duurzaamheidsclaims te controleren
Beeld: Shutterstock

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) spoort bedrijven in de levensmiddelensector aan hun duurzaamheidsclaims te controleren en zo nodig aan te passen. Volgens de toezichthouder worden er veel onduidelijke claims gedaan op producten, in advertenties en in winkels. Consumenten hebben juist behoefte aan duidelijkheid om duurzaamheid mee te wegen in hun keuze voor een bepaald eet- of drinkproduct, meent de ACM.

"Veel levensmiddelen worden aangeprezen met allerlei duurzaamheidsclaims, labels, logo's en keurmerken", legt Edwin van Houten, directeur consumenten van de ACM, uit. "We zien duurzaamheidsclaims die gaan over milieuaspecten, maar ook claims over arbeidsomstandigheden of dierenwelzijn. Daarbij is niet altijd duidelijk wat de claim precies inhoudt of waar het logo voor staat. Dat moet wel," meldt het ANP.

Handhaving duurzaamheidsclaims

De marktwaakhond roept bedrijven op in actie te komen, voordat de ACM de juistheid van claims gaat controleren. "Mocht de ACM claims aantreffen die niet voldoen aan de consumentenwetgeving dan kan zij daarop handhaven", waarschuwt zij. "Daarbij kan de ACM een boete of last onder dwangsom opleggen."

Duurzaamheidsclaims

De ACM geeft als voorbeeld van vage of algemene termen ethisch verantwoord, duurzaam of eerlijk geteeld. Een claim die wel gebruikt kan worden is bijvoorbeeld de zin: "Ons product bevat alleen ingrediënten uit Nederland". Het gaat erom dat voor de consument in één oogopslag duidelijk is wat het specifieke duurzaamheidsvoordeel van het product is, aldus de ACM. De toezichthouder heeft eerder duurzaamheidsclaims in andere sectoren gecontroleerd, onder meer bij kleding- en transportbedrijven.

Food Law Event

Tijdens het Food Law Event vertelt ACM meer over het nieuwe handhavingsbeleid.

Nieuw in 2025: de ACM neemt het voortouw in handhaving van duurzaamheidsclaims in de food sector. Hoe ziet dat eruit? Wat kan je verwachten? Willemien Steketee, medewerker toezicht en jurist bij de ACM vertelt over de visie van de ACM en de wijze van handhaving.

En dan de praktijk: Ebba Hoogenraad, advocaat food law en reclamerecht bij Hoogenraad & Haak, bespreekt concrete voorbeelden van duurzaamheidsclaims. Wat kan wel en wat kan niet volgens de rechter, de ACM en de Reclame Code Commissie? Hoe krijg je als bedrijf jouw duurzaamheidsclaims op orde?

Sprekers:
Ebba Hoogenraad - Partner advertising and food law bij Hoogenraad & Haak advocaten (trademarks, copyrights, recall)
Willemien Steketee - Medewerker toezicht en jurist bij de ACM

Wil je bij het Food Law Event aanwezig zijn en de genoemde presentaties bijwonen? Bekijk dan nu het programma en meld je aan.   

Bekijk het volledige programma

Meld je aan

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

Onderwerpen aanpassen

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.