Marktdata helpt productontwikkelaars Vivera met innovatie

Marktdata helpt productontwikkelaars Vivera met innovatie

Vier jaar geleden schudde Vivera de markt voor vleesvervangers op door de eerste plantaardige biefstuk te introduceren. In de tussentijd is de markt voor vleesvervangers enorm veranderd. Hoe blijft Vivera concurrerend in een drukke markt? Productontwikkelaars Kirsten Schellekens en Robin Haakmat leggen uit hoe ze dat doen tijdens het Food Future Event op 29 september.

“De markt is zeker flink veranderd. Er is zijn veel meer concurrenten bijgekomen. En consumenten eisen veel meer van de producten op de markt,” zien productontwikkelaars Kirsten Schellekens en Robin Haakmat van Vivera.  Ook het bedrijf zelf pakt productontwikkeling anders aan.

Data

“We gebruiken veel meer marktdata bij het begin van een project. Daarmee kunnen we een veel concretere briefing voor onze afdeling maken,” vertelt Haakmat. Een ander verschil met voorheen is volgens Schellekens de tastings. “Voorheen vergeleken we onze producten met andere vleesvervangers. Nu vergelijken we het met vlees. We willen echt de vleeseter over de streep trekken.”

Bereidheid bij consument

Het grootste verschil met een paar jaar geleden is de consument, zeggen de productontwikkelaars. “Zeker in Nederland staat de consument meer open voor nieuwe producten. Er is een grotere bereidheid om producten te proeven.” In Europa is vooral het Verenigd Koninkrijk op plek 1 wat vleesvervangers betreft. Daar is de plantaardige biefstuk van Vivera nog op de schappen. Daarna komt Nederland en Duitsland. “In andere Europese landen is nog veel te winnen.”

Textuur

Volgens Haakmat en Schellekens onderscheidt Vivera zich van de concurrenten op textuur. “We hebben veel verschillende processen om vleesvervangers te maken,” legt Haakmat uit. “Daarom hebben we veel knoppen om aan te draaien.”

Waar ze nu onder andere hard mee bezig zijn, is de uitbreiding van het plantaardig assortiment en onderzoek naar plantaardige spierstukken.

Food Future Event

Hoe Vivera van idee naar product zijn gegaan en alles wat ze onderweg zijn tegengekomen, vertellen ze op 29 september tijdens het Food Future Event.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten.

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een hoog eiwitgehalte (met goede smaak)

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een...

Plantaardige eiwitten waren dit jaar nog steeds volop te vinden op de Europese ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. De bekende focus op smaak en textuur was nog steeds te merken, maar er waren ook een paar opvallende veranderingen te noteren.

Chocola gemaakt met het cacao-alternatief van Cargill en Voyage Foods

Dit is waarom cacao-alternatieven aan populariteit winnen

Verschillende bedrijven toonden alternatieven voor cacao op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje bij de verschillende aanbieders. Ook trendbureau Mintel ziet 1 ingrediënt als veelbelovend alternatief.

Beeld: Shutterstock

Vleesvervangers ultrabewerkt? 5 producenten vertellen hoe ze hiermee...

Veel producenten stappen in de productie van vleesvervangers in het kader van duurzaamheid. Wel is er steeds meer kritiek op vleesvervangers vanwege de mate van bewerking van de producten. Hoe gaan producenten om met deze kritiek en hoe kijken zij hier tegenaan? VMT sprak met vijf producenten over het onderwerp op de SIAL in Parijs.

Innovaties voor vlees- en proteïneverwerking op IFFA 2025, met als hoofdthema ‘Increasing Performance’. Bron: Messe Frankfurt

IFFA 2025 wil de toekomst van vlees en plantaardige eiwitten laten...

De grootste internationale vakbeurs voor vlees- en eiwittechnologie, de IFFA, opent van 3 tot en met 8 mei 2025 de deuren in Frankfurt am Main. Onder het motto 'Rethinking Meat and Proteins' presenteert de beurs innovatieve oplossingen en de nieuwste trends voor de complete productieketen, van grondstof tot eindproduct​.

Ceo Unilever tegen FD: Voedingsmerken te koop die onvoldoende bij portfolio passen

Ceo Unilever tegen FD: Voedingsmerken te koop die onvoldoende bij...

Hein Schumacher zegt tegen het FD dat ze voedingsmerken met in totaal €1 mrd aan omzet in de verkoop. Het gerucht dat De Vegetarische Slager daaronder valt, bevestigt hij niet tegen de krant. Volgens Jeroen Willemsen van de Green Protein Alliance hebben merken in plantaardig het moeilijk. "De opwaartse lijn zit er voorzichtig weer in bij merken, het zijn evengoed vooral private label en ingrediënten die momenteel groeien."

Beeld: Shutterstock

Nieuw product ontwikkelen? 4 trends om in de gaten te houden voor 2025

Het einde van het jaar nadert. De trends voor 2025 komen dan ook langzaam weer om de hoek kijken. Mintel voorspelt vier trends voor aankomend jaar: voedzame voeding 'als medicijn', rebelse consumenten die soms zoeken naar 'ongezonde' producten, veranderende ketens die leiden tot meer lokale of wereldwijde producten en samenwerking tussen technologie en landbouw. In dit artikel de vier trends verder uitgewerkt.

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Supermarkten ondernemen nauwelijks stappen om hun assortiment gezonder te maken. Volgens denktank Questionmark bestaat 83 procent van de supermarktaanbiedingen nog altijd uit ongezonde producten. Ekoplaza doet het het beste. Jumbo, Aldi, Albert Heijn en Plus lopen achter.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.