Marktdata helpt productontwikkelaars Vivera met innovatie

Marktdata helpt productontwikkelaars Vivera met innovatie

Vier jaar geleden schudde Vivera de markt voor vleesvervangers op door de eerste plantaardige biefstuk te introduceren. In de tussentijd is de markt voor vleesvervangers enorm veranderd. Hoe blijft Vivera concurrerend in een drukke markt? Productontwikkelaars Kirsten Schellekens en Robin Haakmat leggen uit hoe ze dat doen tijdens het Food Future Event op 29 september.

“De markt is zeker flink veranderd. Er is zijn veel meer concurrenten bijgekomen. En consumenten eisen veel meer van de producten op de markt,” zien productontwikkelaars Kirsten Schellekens en Robin Haakmat van Vivera.  Ook het bedrijf zelf pakt productontwikkeling anders aan.

Data

“We gebruiken veel meer marktdata bij het begin van een project. Daarmee kunnen we een veel concretere briefing voor onze afdeling maken,” vertelt Haakmat. Een ander verschil met voorheen is volgens Schellekens de tastings. “Voorheen vergeleken we onze producten met andere vleesvervangers. Nu vergelijken we het met vlees. We willen echt de vleeseter over de streep trekken.”

Bereidheid bij consument

Het grootste verschil met een paar jaar geleden is de consument, zeggen de productontwikkelaars. “Zeker in Nederland staat de consument meer open voor nieuwe producten. Er is een grotere bereidheid om producten te proeven.” In Europa is vooral het Verenigd Koninkrijk op plek 1 wat vleesvervangers betreft. Daar is de plantaardige biefstuk van Vivera nog op de schappen. Daarna komt Nederland en Duitsland. “In andere Europese landen is nog veel te winnen.”

Textuur

Volgens Haakmat en Schellekens onderscheidt Vivera zich van de concurrenten op textuur. “We hebben veel verschillende processen om vleesvervangers te maken,” legt Haakmat uit. “Daarom hebben we veel knoppen om aan te draaien.”

Waar ze nu onder andere hard mee bezig zijn, is de uitbreiding van het plantaardig assortiment en onderzoek naar plantaardige spierstukken.

Food Future Event

Hoe Vivera van idee naar product zijn gegaan en alles wat ze onderweg zijn tegengekomen, vertellen ze op 29 september tijdens het Food Future Event.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Communiceren over vleesvervangers? Dit zijn 6 inzichten van experts

Communiceren over vleesvervangers? Dit zijn 6 inzichten van experts

Wat is belangrijk om vleesvervangers succesvol te verkopen nu de markt is veranderd? Tijdens de New Food Conference deelden Redefine Meat, Matr Foods en Novameat - 3 Europese producenten van vleesvervangers - deze 6 inzichten.

Beeld: Schouten Europe

Vezeltechnologie biedt alternatief voor getextureerde plantaardige...

Schouten Europe introduceert een zelfontwikkelde vezel. Hiermee wil de producent een alternatief bieden voor getextureerde eiwitten. De vezeltechnologie zorgt volgens de producent voor een betere textuur en lagere milieu-impact. Schouten Europe lanceert haar eerste product gemaakt van de vezel: een plantaardige schnitzel.

Eiwitmeting: zo brengen 6 supermarkten de verkochte dierlijke en plantaardige eiwit in kaartVoor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Eiwitmeting: zo brengen 6 supermarkten de verkochte dierlijke en...

In Nederland is 39,7% van de eiwitten die de consument koopt in de supermarkt plantaardig en 60,3% dierlijk. Zo blijkt uit de eerste gezamenlijke meting van 6 supermarkten.

Verstegen over Kneed & Klaar: 'We proberen geen vlees na te maken, maar denken vanuit kruiden en specerijen'

Verstegen over Kneed & Klaar: 'We proberen geen vlees na te maken,...

De kruiden- en specerijenproducent Verstegen komt op de markt met een droge mix bestaande uit kruiden, specerijen en een plantaardig eiwit. De consument hoeft alleen water en olie toe te voegen. Brandmanager Nina van Delsen en voedingstechnoloog Guido Slegers vertellen aan VMT over deze ontwikkeling: 'We hebben wel meer dan 30 soorten eiwitten getest.'

Oprichter verkoopt Willicroft na moeilijk jaar

Oprichter verkoopt Willicroft na moeilijk jaar

Oprichter Brad Vanstone meldt dat hij na een moeilijk 2024 zijn bedrijf Willicroft - producent van plantaardige alternatieven voor kaas en boter - heeft verkocht.

Lupineballetjes bij Ekoplaza: 'We zochten naar een meer populaire manier om de peulvrucht aan te bieden'

Lupineballetjes bij Ekoplaza: 'We zochten naar een meer populaire...

Ekoplaza heeft lupineballetjes in het assortiment opgenomen. De lupine komt van ecoboerderij Andre Jurrius. "We willen een korte keten hebben met onze telers," vertelt kwaliteitsmanager Steven IJzerman aan VMT.

Productinnovaties januari: Van Gelder introduceert vegetarische rookworst zonder kunstmatige rookaroma's

Productinnovaties januari: Van Gelder introduceert vegetarische...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties van januari: Van Gelder introduceert vegetarische rookworst zonder kunstmatige rookaroma's, Caffo introduceert salmiaklikeur met natuurlijke ingrediënten en Nescafé Espresso Concentrate.

Foodvalley verwacht dat deze eiwittrends de komende vijf jaar bepalend zijn

Foodvalley verwacht dat deze eiwittrends de komende vijf jaar...

Welke trens bepalen het veld van eiwitten? De TPC-community binnen Foodvalley boog zich over dit onderwerp en formuleerde 8 trends waar voedselproducenten of investeerders hun voordeel mee kunnen doen.

Beeld: Shutterstock

Trends voor 2025 in de ogen van jonge QA'ers en R&D'ers

Het nieuwe jaar is net begonnen. Wat staat ons te wachten in 2025? Wat gaat er veranderen in kwaliteitsmanagement en productontwikkeling? VMT vroeg een aantal jonge QA'ers en R&D'ers hoe zij naar de toekomst kijken en wat zij verwachten voor hun vakgebied.

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten.

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een hoog eiwitgehalte (met goede smaak)

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een...

Plantaardige eiwitten waren dit jaar nog steeds volop te vinden op de Europese ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. De bekende focus op smaak en textuur was nog steeds te merken, maar er waren ook een paar opvallende veranderingen te noteren.

Chocola gemaakt met het cacao-alternatief van Cargill en Voyage Foods

Dit is waarom cacao-alternatieven aan populariteit winnen

Verschillende bedrijven toonden alternatieven voor cacao op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje bij de verschillende aanbieders. Ook trendbureau Mintel ziet 1 ingrediënt als veelbelovend alternatief.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.