Trending in 2022: Hoe haal je in een fabriek de duurzaamheidsdoelen?

Trending in 2022: Hoe haal je in een fabriek de duurzaamheidsdoelen?
Aart-Jan Smit, Sales Manager Food & Pharma van Bilfinger Tebodin: “Digitalisering kan in elk financieel plaatje passen.”

De trend die Aart-Jan Smit voor volgend jaar, maar ook op lange termijn ziet, is dat duurzaamheid in de breedste zin van het woord in de voedingsmiddelenindustrie zijn weerklank zal vinden. "Alle organisaties zijn nu echt wel doordrongen van de urgentie van de global sustainability goals. Hoe en in hoeverre ze daar invulling aan gaan geven, zal blijken."

Aart-Jan Smit, Bilfinger Tebodin: “Hou bij alles duurzaamheid in je achterhoofd.””

Het brede begrip duurzaamheid waar Smit op doelt varieert van start-ups met hun sustainable product- en fabrieksontwerpen tot multinationals die groener willen produceren. “Maar ook de middelgrote fabrieken begeleiden we met het maken van een zogenaamd duurzaam masterplan, waarin we hun duurzaamheidsdoelen naast het financiële plaatje leggen.”

De industrie moet aan veel eisen voldoen

Smit is Sales Manager Food & Pharma bij engineeringsbedrijf Bilfinger Tebodin en schetst kort waar de industrie op dit moment mee te maken heeft: “Organisaties moeten rekening houden met de huidige richtlijnen voor duurzaam opereren, de milieuwetten en regelgeving en de sustainability goals voor 2030 en 2050. De CO2-uitstoot moet zo minimaal mogelijk zijn en de productie moet zo energie-efficiënt mogelijk verlopen. Veel bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie hebben niet de kennis en de specialisten in huis om dit goed te organiseren, dan is een stukje ondersteuning op het gebied van consultancy en engineering daarbij meestal noodzakelijk.”

Duurzaamheid kan ook zitten in de producten die de fabrieken verlaten. Volgens Smit zullen we de komende jaren in de voedingsmiddelenindustrie een exponentiële groei zien in de vlees- en zuivelvervangende industrie, bedrijven die vlees, melk en kaas maken zonder dier, honing zonder bij, ei zonder kip en tevens allemaal nieuwe grondstoffen om de textuur- en smaakbeleving van de alternatieve producten beter te maken. Je ziet de grotere bedrijven overnames doen of op zoek gaan naar een goede strategische partner om ook een vlees- of zuivelvervangend alternatief assortiment te hebben. Dat doen ze om niet over vijf jaar ingehaald te zijn door de start-ups van nu.”

“Start-ups vinden duurzaamheid leuk”

Smit vervolgt: “Kijk je naar start-ups, dan zie je dat die duurzaamheid al snel omarmen, die vinden het leuk om met duurzame productie bezig te zijn. Maar de hele wet- en regelgeving, subsidiëring en alles wat bij het opschalen van de productie komt kijken, vergt toch ook kennis van andere disciplines. Bilfinger Tebodin helpt start-ups bij de scale-up. Want hoe ga je dat hygiënisch doen, volgens de EHEDG-richtlijnen, hoe bouw je daar een gebouw omheen, hoe zorg je voor een goede logistieke stroom, hoe zorg je dat de grondstoffen goed behandeld worden en niet in contact komen met andere stoffen, hoe zorg je voor goede eindproducten, hoe kan je ze verpakken? Kortom, veel vragen waar de techneut-ontwikkelaar hulp bij nodig heeft. Met duurzaamheid altijd in het achterhoofd kun je tot een goed ingerichte en energiezuinige fabriek komen.”

Van laboratorium tot full-scale fabriek

Bilfinger Tebodin kan start-ups naast technisch en ontwerpadvies ook ondersteunen met het maken van een businessmodel: “Na de start-up komt de demo-plant met een iets grotere capaciteit en uiteindelijk is het doel om full-scale een fabriek te bouwen die op volledige capaciteit draait. Start-ups hebben vaak al snel grote plannen voor een demo-plant, ze willen al snel opschalen. Daar liggen dan wel uitdagingen. Wat hier kan helpen is reverse cost estimating. Breng in kaart hoeveel eenheden de installatie jaarlijks moet produceren en wat de verkoopprijs per eenheid kan zijn. Kijk vervolgens naar de prijs van grondstoffen, operationele kosten en utiliteiten als water en elektra. Het resterende jaarlijkse bedrag gebruiken we voor de afschrijving van de investering. Met een keuze voor gewenste terugverdientijd in jaren is de maximale investering te bepalen.”

Door een inschatting te maken van de nuttige productie-uren per jaar is de capaciteit van de apparatuur in te schatten en met kostcalculatietechnieken is vrij snel te bepalen of de installatie binnen het maximale bedrag realiseerbaar is. Deze aanpak kost aanzienlijk minder engineering om tot een eerste inschatting te komen.

Smit: “Als de klant dus vroegtijdig over duurzaamheid nadenkt en het businessplan en het financieel haalbaarheidskaartje ernaast legt, levert het op het eind een kostenbesparing op. Zeker als je meteen de sustainable development goals meeneemt in een duurzaam ontwerp. Het is makkelijker in de toekomst de productie op te schalen als er aan het begin al over is nagedacht.”

Energiescan bij bestaande fabrieken

“Bestaande fabrikanten kunnen zelf in kaart brengen waar hun grootste energieverbruik ligt of wij doen een scan. Daarmee kunnen we kijken wat we kunnen verbeteren en wat de quick wins zijn. Aan de hand daarvan maken we een duurzaam masterplan. In het masterplan leggen we de duurzaamheidsdoelen op een tijdlijn en daar leggen we dan de duurzame projecten en aanverwante kosten naast. Dit geeft een helder overzicht van de planning en de benodigde investering om de duurzaamheidsdoelen te halen. Uiteraard kunnen wij ze vervolgens ook begeleiden om het daadwerkelijk uit te voeren.”

Energietransitie blijft belangrijk

Hoe ziet de toekomst eruit volgens Smit? “De energietransitie blijft de komende jaren erg belangrijk, zoals CO2-reductie, vermindering van het gebruik van gas, elektrificatie en het opwekken van duurzame energie zoals waterstof. Hoe bedrijven er mee om zullen gaan verschilt, maar de bewustwording dat er iets moet gebeuren is in Nederland best groot.”

Smit besluit: “Hou duurzaamheid bij alles wat je doet in je achterhoofd, denk daarnaast al vroegtijdig na over zaken die later gaan spelen. Dit kan invloed hebben op de plannen en keuzes die je maakt. Schakel vroegtijdig de hulp van een specialist in als je de kennis of ervaring zelf niet in huis hebt.”

Dit artikel maakt onderdeel uit van Trending in 2022 van VMT. Trending in 2022 bevat een serie gesponsorde interviews.

'Vleessector hield informatie achter over populariteit vleestaks in 2021'

'Vleessector hield informatie achter over populariteit vleestaks in...

Toen er in 2021 een politieke discussie gaande was over het wel of niet invoeren van een vleesheffing, was 74% van de Nederlanders voor een prijsstijging. De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) zou dat hebben geweten uit een peiling onder 2550 Nederlanders, maar toen hebben verzwegen. Die beschuldiging uit de TAPP-coalitie. Nederland Vleesland reageert.

Een actueel thema bij de nieuwbouw van Vezet is verder ‘automatisering en robotisering’.

Vezet gaat miljoenen kilo's groente besparen door snij-afval te...

De nieuwbouw van Koninklijke Vezet in Warmenhuizen krijgt een oppervlakte van maar liefst 35.000 m2. In 2026 moet het in bedrijf gaan. In het ontwerp van de nieuwbouw ligt de focus op duurzaamheid, hygiënisch ontwerp en verwaarding van reststromen voor menselijke en dierlijke consumptie.

FrieslandCampina breidt weiproductie uit en vervangt verouderde procesonderdelen

FrieslandCampina breidt weiproductie uit en vervangt verouderde...

FrieslandCampina start met uitbreidingen op zijn productielocaties in Gerkesklooster en Workum. Beide projecten moeten de verwerking van wei naar een hoger niveau tillen en het productieproces duurzamer maken.

Vleessector zoekt naar identiteit: ruimte voor vlees of strikte klimaateisen?

Vleessector zoekt naar identiteit: ruimte voor vlees of strikte...

Moet de overheid ruimte geven aan de vleessector, of moet de klimaatpolitieke lijn van de Europese Unie leidend zijn? Is landbouw een strategische, geopolitieke troef voor Nederland en de EU? Voor welke markt produceert de Nederlandse vleessector eigenlijk en hoe draagt vlees bij aan een gezond voedingspatroon?

Foto: Shutterstock

Dit is waarom er in januari strengere regels komen voor de verkoop...

De laatste jaren is rauwe melk populair onder consumenten die op zoek zijn naar natuurlijke, onbewerkte voedingsmiddelen. Hoewel de voedselveiligheid van rauwe zuivelproducten in Nederland relatief goed is, blijft de consumptie ervan risicovol. Regels rondom verkoop worden daarom per 1 januari 2025 aangescherpt. Dit artikel zet het op een rij.

FrieslandCampina en Micobel willen fuseren

FrieslandCampina en Micobel willen fuseren

FrieslandCampina en Milcobel maakten afgelopen woensdag 18 december bekend te willen fuseren. Leden-melkveehouders, medewerkers, ondernemingsraden en vakbonden zijn over het voornemen tot fusie geïnformeerd.

Bedrijfsovernames in voeding 2024: FrieslandCampina en Milcobel kondigen intentie tot fusie aan

Bedrijfsovernames in voeding 2024: FrieslandCampina en Milcobel...

In dit artikel recente bedrijfsovernames in de voedingsindustrie op een rij. Het laatste wapenfeit: FrieslandCampina en Milcobel kondigen intentie tot fusie aan.

Food Law Event gemist: dit houdt het nieuwe Nederlandse allergenenbeleid in voor de industrie (video)

Food Law Event gemist: dit houdt het nieuwe Nederlandse...

Per 1 januari 2024 is er een nieuw Nederlands allergenenbeleid, vastgesteld door het ministerie van VWS. Daarnaast hebben de FNLI, het CBL en de NVWA een richtlijnendocument opgesteld. Wat staat hier precies in? En wat kunnen we verder nog verwachten op gebied van allergenen en kruisbesmetting? In deze lezing vertellen Krista Baar (Normec), Marjan van Ravenhorst (Allergenen Consultancy) en Marloes Kneppers (FNLI) meer over dit onderwerp.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.

Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk voor de doorsnee consument

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk...

Maakt zuivel een comeback? De categorie plantaardige alternatieven voor zuivel groeit nog wel, maar niet overal. Trendbureau The Healthy Marketing Team dook in dit onderwerp en presenteerde op de Food Ingredients Europe de oorzaken en oplossingen voor deze categorie. VMT destilleerde 4 lessen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

Beeld: Shutterstock

'Boeren houden van koeien': imagocampagne voor jonge boeren of...

In een recente beslissing legt het College van Beroep (CvB) van de Stichting Reclame Code uit waarom transparantie rondom sponsoring van een ideële campagne door een commerciële organisatie noodzakelijk is. Ook verduidelijkt zij wanneer een partij wordt beschouwd als mede-adverteerder, die de aanbevelingen van de Reclame Code Commissie (RCC) of het CvB ter harte mag nemen. In dit artikel wordt deze recente uitspraak verder toegelicht.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.