“Bilfinger Digital Next, het zusterbedrijf van Bilfinger Tebodin doet nu echt van alles met de data van de klant”, vertelt Aart-Jan Smit, Sales Manager Food & Pharma van Bilfinger Tebodin. “Zij ontvangen de data en kunnen dan precies zien wat er in de fabriek gebeurt. Wat ben je precies aan het doen als het gaat om productie, wat is de stilstand van je machines? Aan de hand van deze analyses worden de onderhoudsplannen en assetsystemen opgesteld en continu bijgesteld.”
Trends van de afgelopen jaren
In het VMT Trendinterview van 2016 kwam hygiënisch ontwerpen als trend aan de orde. Het werd steeds duidelijker dat het belangrijk was om in een vroeg stadium het hygiënisch ontwerp mee te nemen en te valideren. Smit: “Vandaag de dag is hygiënisch ontwerp bij voedingsmiddelenbedrijven geen keuze meer, maar de standaard geworden. In 2017 kwam de biobased economy als belangrijkste trend naar voren. Biobased is nu steeds meer onderdeel van de circulaire economie geworden en die koppeling legden we dan ook in 2019."
"Waar in 2018 datamanagement, digitalisering en BIM-modellen steeds belangrijker werden, zijn ook dat nu vaste onderdelen geworden van de engineering. Afgelopen jaar bleek dat duurzaamheid steeds vaker op de agenda van voedingsmiddelenbedrijven kwam te staan. Onze Pit-stop-aanpak, waarbij je in een heel vroeg stadium van de ontwerpfase met alle stakeholders aan tafel zit, neemt duurzaamheid mee, waaronder CO2-reductie, afval-, water- en energiebesparing.”
Ontwerpen voor hele life cycle
Deze voorgaande trends blijken nog steeds actueel te zijn. Smit vertelt dat de huidige trend het samenvallen van alle puzzelstukjes is. “Bilfinger Tebodin kijkt in het ontwerp steeds meer naar de volledige life cycle van een fabriek en naar de total cost of ownership. Voorheen deden we voornamelijk de engineering en keken we alleen naar het begin: de investering. Nu brengen we ook het duurzame en circulaire ontwerp samen in één model. Dit model staat dan centraal voor het assetmanagement, de validatie en het documentenbeheer."
"We kijken nu vanuit dit model ook bijvoorbeeld naar het onderhoud en hoe je dat in gaat richten. Hoe zorg je ervoor dat je in de ontwerpfase het onderhoud al meeneemt, dat je weet welke data nodig zijn om het onderhoud te kunnen sturen? Een machine valt straks niet meer stil, omdat de technische dienst door het onderhoudsplan precies weet welke machine wanneer een servicebeurt nodig heeft.”
Data komen samen
Digitalisatie levert naast het reduceren van onderhoudskosten en ongeplande stilstand ook data op die gebruikt worden voor het optimaliseren van de productie of de verhoging van de arbeidsproductiviteit. “We werken hierbij samen met onze zusterbedrijven Bilfinger Maintenance en Bilfinger Digital Next. Alle data uit een fabriek worden door ons samengebracht in het cloud-based platform BCAP (Bilfinger Connected Asset Performance). Hier vanuit kunnen we continu verbeteringen adviseren. In dit platform komen ook BIM, assetmanagement, onderhoud, ERP-systemen, P&ID’s, werkorders en documenten samen, waardoor daadwerkelijke businesswaarde gegenereerd wordt.”
Optimaliseren vanuit 0-meting
“Bij klanten kunnen we eerst een zogenaamde 0-meting doen, om te kijken waar ze staan met het onderhoud. We nemen dan de data zoals de fabriek dan draait, de is-situatie. Allerlei aspecten worden dan in kaart gebracht en gescoord, variërend van algemene condities, stilstand en uitvoering tot trainingsprogramma’s, documentatie, rapportage of communicatie."
"Vanuit het BCAP-platform gaan ze vervolgens hun assetmanagement uitvoeren. Ze gaan er hun documenten aan hangen, de workflow, de P&ID’s etc. Het platform vertaalt de data naar zichtbare en leesbare modellen, het zijn niet meer alleen heel veel getallen in Excel-sheets. Vanuit die overzichtelijke data kan dan ook goed gestuurd gaan worden. Ieder jaar wordt dezelfde meting uitgevoerd en de ontwikkeling bekeken.”
Klinkende resultaten
“Wat we zien is dat er echt slagen gemaakt worden, dat de effectiviteit verbetert, de stilstand minimaliseert, puur door op basis van data voorspellingen te doen. Wanneer we ieder jaar een meting op alle aspecten doen, kun je ook echt inzichtelijk maken wat de vooruitgang is en wat de winst en de terugverdientijd van de investeringen is. Met deze aanpak laten klanten bijvoorbeeld 7 tot 15% verbeterde effectiviteit van de fabriek zien, 10 tot 30% lagere onderhoudskosten, 15% verhoogde arbeidsproductiviteit en maar liefst tot 25% vermindering van ongeplande stilstand. Over het algemeen wordt het aangewende kapitaal binnen een jaar terugverdiend.”
Kleinere bedrijven lopen in
“Grote bedrijven zijn dit al volop aan het inrichten. Daarbij voeren we projecten uit van zo’n drie tot vijf jaar. Ze zijn bezig hun verantwoordelijkheden te pakken op het gebied van duurzaamheid. Wij kunnen ze daarbij helpen. Een 0-meting helpt om te bepalen hoe ze hun duurzaamheidsdoelen van 2030 kunnen gaan behalen, wat het laaghangend fruit is om mee te starten. Daarvanuit kunnen ze gaan optimaliseren. De grote bedrijven zullen de komende jaren de voorbeelden zijn voor de kleinere bedrijven."
"Bij kleinere bedrijven zullen dit soort trajecten niet in de volle breedte worden opgepakt. Maar ook daar biedt een 0-meting inzicht. We kijken dan veel meer wat de quick win is. Bedrijven verbeteren continu de veiligheid. Soms is daar snelle winst te behalen door het aanleggen van looproutes, of het inrichten van een veilige productie-omgeving. Op langere termijn zullen de kleinere bedrijven op de grotere gaan inlopen, want bij nieuwbouw kun je bijvoorbeeld alle duurzaamheidsdoelen in een keer meenemen. Dat is eenvoudiger dan bestaande plants verduurzamen.”
Wat is hiervoor nodig?
“Belangrijk is een goede samenwerking met de klant, vaak on site met de juiste stakeholders aan tafel. We moeten echt goed weten wat de klant verwacht. De digitalisering en de verwerking van data kun je heel groot maken, maar dat heeft financieel ook impact. Als de verwachtingen van de klant goed besproken worden, kun je van daaruit een duidelijk stappenplan maken voor meerdere jaren en dan kan het in elk financieel plaatje passen.”
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Bilfinger Tebodin