Trending 2023 | Bilfinger Tebodin: 'Ondanks hordes vooruit met verduurzaming'

Trending 2023 | Bilfinger Tebodin: 'Ondanks hordes vooruit met...

Steeds meer voedingsmiddelenproducenten zijn na de studiefase klaar voor de implementatie van duurzame maatregelen. Echter kunnen ze een aantal flinke hordes tegenkomen. Toch hoeft dat bedrijven niet te weerhouden vooruitgang te boeken, zegt Aart-Jan Smit van Bilfinger Tebodin. "Zet kleine stappen waar het kan."

Trending in food 2023: dit zijn de 6 ontwikkelingen die er nu toe doen

Trending in food 2023: dit zijn de 6 ontwikkelingen die er nu toe doen

Jaarlijks bespreekt VMT met een aantal partners de grote trends binnen de voedingsindustrie. In deze serie interviews onder de noemer 'Trending in 2023' komen de belangrijkste ontwikkelingen volgens KTBA, IFS, Bilfinger Tebodin, Normec Foodcare, Eurofins en Siemens aan de orde. Een overzicht.

Om alle uitdagingen in de voedingsmiddelenindustrie het hoofd te bieden, ziet Chiel Spruit van Siemens maar één oplossing, en dat is digitaliseren.

Trending 2023 | Chiel Spruit, Siemens over digitalisering: 'Minder...

Digitalisering en de voedingsmiddelenindustrie gaan nog te weinig hand in hand. "De branche is van nature behoorlijk conservatief", zo zegt Chiel Spruit van Siemens Digital Industries Software. Maar verandering is in aantocht, veroorzaakt door een 'perfect storm' van omstandigheden die digitalisering in de kaart spelen. "En dat is nodig ook, anders kun je je afvragen of je bedrijf over vijf jaar nog wel bestaat."

Stephan Tromp, Managing Director IFS.

Trending 2023 | IFS: 'Businesscase voor duurzaam ondernemen is...

Op het gebied van duurzaamheid heeft de voedingsmiddelenindustrie de komende jaren een enorme uitdaging. Hoewel het streven is dat 'sustainability' een normaal onderdeel wordt van de strategie, staan veel bedrijven slechts aan het begin. "Als je er niet mee aan de slag gaat, kom je in de problemen."

Trending 2023 | KTBA: 'Zorg dat je een aantrekkelijke werkgever bent en investeer daarin'

Trending 2023 | KTBA: 'Zorg dat je een aantrekkelijke werkgever bent...

De foodindustrie is continu in beweging en heeft te maken met een groot aantal ontwikkelingen en uitdagingen. Naast oplopende kosten van ingrediënten en energiekosten liggen er ook uitdagingen op het gebied van inflatie, prijsverhogingen, recessie, verduurzaming en er woedt een heuse 'war on talent'. Maar met de nodige kennis en kunde is het goed mogelijk om alle uitdagingen het hoofd te bieden. KTBA schetst wat er zoal speelt in de branche en hoe zij een helpende hand kan toesteken.

Hans van der Moolen van Eurofins Food Safety Solutions: “We zien eigenlijk pas dat er ergens iets niet klopt, als het ontdekt wordt."

Trending 2023 | Eurofins: 'Voedselfraude kan overal in de keten...

Meer dan ooit willen wij als consument weten wat we eten. Voor producenten en retailers is het belangrijk betrouwbare informatie te krijgen over de herkomst van hun grondstoffen en producten, zo legt Hans van der Moolen van Eurofins Food Safety Solutions uit. "En dat wordt steeds lastiger, want overal waar geld wordt verdiend, loert fraude. Ook in de voedselindustrie."

Wat de gehele keten in ieder geval moet doen, zo zegt Normec Foodcare, is het verhaal van de producten vertellen.

Trending 2023 | Normec Foodcare: 'We moeten het verhaal van onze...

Voedingsmiddelenproducenten krijgen steeds meer vragen over hun producten. Consumenten, retailers en verwerkers willen niet alleen informatie over het product, maar ook over de omstandigheden in het bedrijf. Een uitdaging, maar zeker ook een kans voor de agrosector. "We kunnen laten zien wat de waarde is van lokale producten."

Lars de Keijser is gespecialiseerd duurzaamheidsconsultant van KTBA, een dochteronderneming van Merieux Nutrisciences.

Trending in 2022: Ook MKB moet duurzaamheidsvragen gaan stellen

Liggen de duurzaamheidsvraagstukken nu nog vooral bij de multinationals, ook het MKB in de voedingsmiddelenindustrie moet zich gaan opmaken voor de vragen die zij zullen gaan krijgen en vervolgens ook aan hun leveranciers moeten gaan stellen. Lars de Keijser: "Het is zaak goed geïnformeerd en voorbereid te zijn, zodat straks niet iedere vragenlijst een grote administratieve hobbel wordt."

Kathleen Malfroy, CEO Normec Foodcare QA België: “Er is een cultuuromslag nodig om voedselveiligheid echt te kunnen borgen.”

Trending in 2022: Voedselveiligheid en duurzaamheid onlosmakelijk...

De voedingsmiddelenindustrie heeft zich de afgelopen jaren heel flexibel en snel moeten aanpassen aan alles wat op de industrie afkwam. De verschillende normen en klantenaudits namen tegen de verwachting in alleen maar toe, maar ook had de industrie te kampen met diverse crises als de dioxine-, fipronil- en Listeriacrisis. "In dat speelveld raken QA-diensten vaak overbelast", vertelt Kathleen Malfroy. "Zeker als ook het duurzaamheidsthema op hun bordje terechtkomt. De cultuur van de organisatie wordt daarom steeds belangrijker."

Tomaso Della Vedova, Industry Manager Food and Life Sciences bij Endress+Hauser: “Inline metingen van de kwaliteit en samenstelling van proteïnen zijn mogelijk”

Trending in 2022: Kwalitatieve data worden steeds belangrijker

Endress+Hauser ziet dat digitalisering, duurzaamheid en efficiënt produceren nog steeds hoog op de agenda staan bij de voedingsmiddelenbedrijven. Tomaso Della Vedova: "Wel zien we de focus binnen deze thema's verschuiven. Zo groeit het inzicht dat kwalitatieve data belangrijk zijn en dat energiereductie een-op-een samenhangt met procesoptimalisatie en de samenstelling van producten."