Trending 2023 | IFS: 'Businesscase voor duurzaam ondernemen is duidelijk'

Trending 2023 | IFS: 'Businesscase voor duurzaam ondernemen is duidelijk'
Stephan Tromp, Managing Director IFS.

Op het gebied van duurzaamheid heeft de voedingsmiddelenindustrie de komende jaren een enorme uitdaging. Hoewel het streven is dat 'sustainability' een normaal onderdeel wordt van de strategie, staan veel bedrijven slechts aan het begin. "Als je er niet mee aan de slag gaat, kom je in de problemen."

De Europese Klimaatwet bepaalt dat de Europese Unie in 2050 klimaatneutraal moet zijn. Lidstaten moeten op nationaal niveau maatregelen nemen om dit doel te halen. Daarbij wil de Europese Commissie duurzaamheid onderdeel maken van alle wet- en regelgeving rondom voedingsmiddelen. “Duurzaamheid wordt gewoon beleid, zowel op nationaal als op Europees niveau”, zegt Stephan Tromp, Managing Director van de International Featured Standards (IFS). “Elk bedrijf in de voedingsmiddelenketen moet eraan geloven.”

Wanneer bedrijven bij de bank krediet aanvragen, moeten ze uitleggen wat ze doen op het gebied van duurzaamheid”

Financieringscriteria

Door de zogenaamde Taxonomie, in 2021 door de EU gelanceerd, is duurzaamheid een criterium geworden voor geldverstrekkers. Taxonomie is een leidraad die duidelijk maakt welke activiteiten als duurzaam worden gezien en welke niet. Banken zijn verplicht te rapporteren in hoeverre zij financiering verstrekken aan activiteiten die als duurzaam zijn aangemerkt. “Dus wanneer bedrijven krediet aanvragen, moeten ze uitleggen wat ze doen op het gebied van duurzaamheid. Banken nemen dat mee in hun beslissing”, weet Tromp.

Bewuste consument

Duurzaamheid wordt ook steeds belangrijker voor consumenten, zegt Tromp. “Ze willen weten of producten milieuvriendelijk zijn, CO2-neutraal, diervriendelijk, fairtrade, et cetera. Vanwege inflatie kiezen consumenten op dit moment voor de goedkopere producten, maar dat verandert straks weer. Op de lange termijn zal de vraag naar duurzame producten weer toenemen.” Dat maakt duurzaamheid ook essentieel voor ketenpartners, weet Tromp. “Grote retailers als Albert Heijn en Jumbo hebben duurzaamheid al geïntegreerd in hun strategie en inkoopbeleid. Het is onderdeel van de contracten die ze afsluiten.”

Focus op het milieu

Hoe ver zijn voedingsmiddelenbedrijven met duurzaamheid? Grote spelers maken stappen, maar voldoen nog niet aan alle onderdelen van een duurzame strategie, zegt Tromp. “Ze focussen vooral op milieu-aspecten zoals CO2-reductie, maar minder op sociale vraagstukken zoals leefkwaliteit en governance, dus het handelen in het belang van de maatschappij.”

Overweldigend

Een meerderheid van middelgrote en kleine bedrijven is volgens Tromp nog niet consequent bezig met duurzaamheidsvraagstukken en worden geconfronteerd met een groot aantal nieuwe eisen. “En dat kan overweldigend zijn. Het is geen hogere wiskunde, maar wel veelomvattend. Je moet dan prioriteiten stellen, want je kunt simpelweg niet alles tegelijk doen. Ga in gesprek met ketenpartners en bepaal samen wat de prioriteiten zijn.”

Zelfbeoordeling

Kleine en middelgrote voedingsmiddelenbedrijven hebben vooral baat bij kennis, zegt Tromp. “De basiskennis is er wel, maar voor een deep dive is ondersteuning en training nodig.” Om deze bedrijven te helpen, heeft IFS een tool ontwikkeld: de ESG Check. ESG staat voor environmental, social en governance. “Dit bestaat uit een zelfbeoordeling door middel van een vragenlijst en verificatie door een auditeur. Hiermee kunnen bedrijven zien waar ze staan. Op welke onderdelen zijn ze beginners en op welke onderdelen zijn ze al verder? Waar moeten ze aan werken om aan huidige en toekomstige eisen van overheden, ketenpartners en consumenten te voldoen? Het is een startpunt, en vervolgens kunnen ze een actieplan ontwikkelen.” IFS biedt informatie en trainingen over de onderdelen van ESG.

Gevalideerde data

Bedrijven die de ESG Check doen, krijgen geen certificaat, maar een letter of confirmation en een bericht. “Het dient als stimulans, zodat bedrijven herkennen op welke onderdelen ze stappen moeten maken.” De verificatie van de zelfbeoordeling door een auditeur is vrijwillig. Deze vindt op de bedrijfslocatie plaats en kan met een IFS Food audit worden gecombineerd. Het verhoogt volgens Tromp de geloofwaardigheid van de gegevens. “Op die manier hebben bedrijven gevalideerde data die ze kunnen gebruiken als nulmeting. Bovendien is het voor producenten en retailers goed om objectief bewijs te hebben als er vragen komen van NGO’s.”

De businesscase is helder volgens Tromp. “De wetgever, de ketenpartners én consumenten vragen allemaal aandacht voor duurzaamheid. Als je er niet mee aan de slag gaat als producent of leverancier, kom je in de problemen. Bovendien laten verschillende studies zien dat bedrijven die duurzaam opereren, succesvoller zijn.”

IFS Food 8: de belangrijkste veranderingen

De IFS Food Standaard is een toonaangevende standaard voor het certificeren van de veiligheid en kwaliteit van verwerkte voedingsmiddelen en productieprocessen. Naar aanleiding van ontwikkelingen in en feedback uit te markt, verschijnt binnenkort een nieuwe versie: IFS Food 8. Stephan Tromp, Managing Director van de International Featured Standards (IFS), licht de belangrijkste veranderingen toe.

  • De B-score wordt in versie 8 weer aangemerkt als een afwijking. In versie 7 was de B-score ‘een punt van aandacht’. “Onze stakeholders willen in staat zijn een corrigerend punt voor een afwijking te definiëren. Dit helpt ze bij kwaliteitsmanagement en het verbeterproces.”
  • IFS introduceert een sterretje om aan te geven dat de audit onaangekondigd was. “Klanten kunnen op die manier meteen zien dat het bedrijf zich onderscheidt.”
  • De administratieve last wordt verder verlicht. “Maar we moeten wel rekening houden met de documentatie-eisen van GFSI-benchmarking en ISO-accreditatie.”
  • Het protocol wordt geherstructureerd om het proces gebruikersvriendelijker te maken. Ook wordt het taalgebruik in de checklist consistenter.
  • Het woord ‘beoordeling’ wordt weer ‘audit’, overeenkomstig met de ISO 22003/2.
  • Het wordt mogelijk om EU PDO (protected designation of origin) of PGI (protected geographical indication) op het IFS-certificaat te zetten.
  • Bedrijven ontvangen binnen twee weken de voorlopige score in plaats van het voorlopige rapport. Gebaseerd op deze score kunnen bedrijven een actieplan maken. “Deze werkwijze is praktischer voor bedrijven en auditeurs.”
  • Food defense wordt onderdeel van hoofdstuk 4.

De IFS Food 8 wordt begin 2023 verwacht.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met IFS.Meer over IFS op VMT vind je hier.

'Vleessector hield informatie achter over populariteit vleestaks in 2021'

'Vleessector hield informatie achter over populariteit vleestaks in...

Toen er in 2021 een politieke discussie gaande was over het wel of niet invoeren van een vleesheffing, was 74% van de Nederlanders voor een prijsstijging. De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) zou dat hebben geweten uit een peiling onder 2550 Nederlanders, maar toen hebben verzwegen. Die beschuldiging uit de TAPP-coalitie. Nederland Vleesland reageert.

Beeld: Shutterstock

Producenten reageren op uitstellen ontbossingswetgeving: 'Uitstel...

Recent werd bekend dat de invoering van de European Union Deforestation (EUDR) met een jaar wordt uitgesteld naar december 2025. Producenten hebben nu dus een jaar langer om zich voor te bereiden op deze wetgeving. Lost het uitstel de onduidelijkheid en aandachtspunten op? Zijn producenten gebaat bij het uitstel? VMT vroeg het aan verschillende producenten.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.

Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Een actueel thema bij de nieuwbouw van Vezet is verder ‘automatisering en robotisering’.

Vezet gaat miljoenen kilo's groente besparen door snij-afval te...

De nieuwbouw van Koninklijke Vezet in Warmenhuizen krijgt een oppervlakte van maar liefst 35.000 m2. In 2026 moet het in bedrijf gaan. In het ontwerp van de nieuwbouw ligt de focus op duurzaamheid, hygiënisch ontwerp en verwaarding van reststromen voor menselijke en dierlijke consumptie.

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

Beeld: Shutterstock

Nieuw Nederlandse allergenenbeleid: 7 tips voor toepassing in je...

Begin 2024 werd bekend dat een nieuw allergenenbeleid gaat gelden in Nederland. Er komen scherpere regels voor kruisbesmettingswaarschuwingen. Als gevolg mogen deze waarschuwingen niet zomaar op verpakkingen staan. Het doel is dat de waarschuwingen die wél geplaatst worden, meer waarde krijgen. Maar hoe pas je dit nieuwe beleid praktisch toe?

Beeld: Royal Smilde

Twee QA'ers delen wetgeving ervaringen: 'Datadrift leidt tot...

VISIE OP WETGEVING - In de voedingsindustrie spreken we volgens Royal Smilde van startups, 'boefjes' die de grenzen van de wetgeving opzoeken en grote betrouwbare commodity spelers. "Men verwacht van ons de creativiteit van een startup, de prijs van een 'boefje' en de professionaliteit van een commodity speler", stellen Ruud Tamsma en Marianne Hoogeveen, kwaliteitsmanagers bij Royal Smilde. VMT sprak met hen over bottlenecks en tips op het gebied van wetgeving. Dit is het tiende artikel in een serie.

Chocola gemaakt met het cacao-alternatief van Cargill en Voyage Foods

Dit is waarom cacao-alternatieven aan populariteit winnen

Verschillende bedrijven toonden alternatieven voor cacao op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje bij de verschillende aanbieders. Ook trendbureau Mintel ziet 1 ingrediënt als veelbelovend alternatief.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.