Trending 2023 | Bilfinger Tebodin: 'Ondanks hordes vooruit met verduurzaming'

Trending 2023 | Bilfinger Tebodin: 'Ondanks hordes vooruit met verduurzaming'

Steeds meer voedingsmiddelenproducenten zijn na de studiefase klaar voor de implementatie van duurzame maatregelen. Echter kunnen ze een aantal flinke hordes tegenkomen. Toch hoeft dat bedrijven niet te weerhouden vooruitgang te boeken, zegt Aart-Jan Smit van Bilfinger Tebodin. "Zet kleine stappen waar het kan."

Eén van de doelstellingen voor 2030 is het reduceren van de CO2-uitstoot met 49 procent. Als het gaat over verduurzaming, zitten veel voedingsmiddelenproducenten nog in de studiefase. Daarin krijgen ze steeds beter zicht op de impact van die maatregelen op de productie en de kosten. Bedrijven die de plannen gereed hebben en over willen gaan op implementatie, komen erachter dat in sommige gevallen niet alles mogelijk is, of niet meteen.

Zet kleine stappen met isolatie, duurzame apparatuur, warmtepompen en zonnepanelen”

Capaciteitstekort

Elektrificatie is een goed voorbeeld volgens Aart-Jan Smit. “Dat klinkt goed, maar er is niet in alle gevallen voldoende capaciteit beschikbaar op het net. Bedrijven kunnen een aanvraag doen bij gemeentes, waarbij ze aangeven dat er een verplichting ligt vanuit de Sustainable Development Goals en dat elektrificatie daaraan bij gaat dragen, maar verder hebben ze er weinig invloed op. Dus elektrificatie is niet altijd direct haalbaar, waarbij het met nieuwbouw nog lastiger is dan met een bestaand pand.”

Risico’s

Bilfinger Tebodin werkt samen met twee andere ingenieursbureaus in opdracht van TenneT aan projecten om het hoogspanningsnet aan te passen. “Dat gaat de goede kant op”, weet Smit. “Anderzijds ontwerpt Bilfinger Tebodin voor de Gasunie een bovengrondse installatie om waterstof te injecteren in lege ondergrondse zoutcavernes voor opslag. Deze installatie zal een belangrijk deel zijn van de waterstof-infrastructuur in een Nederland.” Het is volgens Smit belangrijk om klanten bewust te maken van de risico’s. “Wacht niet tot bijvoorbeeld 2028 omdat je denkt in twee jaar de doelstellingen te kunnen halen. Implementatie kost tijd.”

Korte termijn

Wat is dan wel haalbaar op kortere termijn? Smit: “Hier denken we graag over mee. Dit is vaak klantspecifiek, maar denk hierbij onder andere aan het isoleren van bestaande ruimtes, processen aanpassen om zo duurzamer te produceren en het vervangen van verouderde apparaten met een hoog energieverbruik. Als je kijkt naar warmtepompen en zonnepanelen, krijg je te maken met levertijden die op dit moment niet heel gunstig zijn, dus zet dit tijdig in gang.”

Energieverslinders

Volgens Smit is het cruciaal om oplossingen zoals warmtepompen bij bedrijven in te zetten waar de impact het grootst is. “Dat zijn de grote energieverslinders zoals sproeidrogers, want dat proces vreet energie. Er zijn nu mogelijkheden om een sproeidroger te combineren met een warmtepomp waardoor je het energieverbruik behoorlijk vermindert.” Smit vraagt zich hardop af of er wellicht ook naar het proces zelf gekeken moet worden. “Het kromme van sproeidrogers: ze creëren poeders met name voor logistiek en houdbaarheid. Die poeders gaan als grondstof naar de klant of als eindproduct naar de consument en het eerste wat die doet is de poeders weer oplossen. Het is zeker interessant om na te denken met producent, verwerker en groothandel over een oplossing.”

Bedrijven moeten volgens Aart-Jan Smit van Bilfinger Tebodin ook nadenken over circulariteit. “Alles wat je nu circulair kunt maken, is een stap."
Bedrijven moeten volgens Aart-Jan Smit van Bilfinger Tebodin ook nadenken over circulariteit. “Alles wat je nu circulair kunt maken, is een stap."

Personeelstekort

Naast een ontoereikend elektriciteitsnet en lange levertijden van duurzame componenten, vormt het personeelstekort een derde horde. “Veel voedingsmiddelenbedrijven focussen daarom op het produceren van hun producten en leggen andere zaken zoals engineering en onderhoud bij externe partijen neer. Wij proberen hierop in te spelen door onze klanten te voorzien met site support. We doen dus niet alleen projecten, maar kunnen ook een team leveren die ze daarbij gaan assisteren.”

Totaaloplossing voor verduurzaming

Bedrijven willen volgens Smit een totaaloplossing om duurzaamheidsdoelstellingen te halen. “Een design, build and run-oplossing voor het ontwerp, de implementatie, het opstarten en eventueel zelfs het onderhoud. Deze samenwerking kunnen we bieden samen met Bilfinger Life Science, onze zusterorganisatie, gespecialiseerd in de implementatie en het onderhoud van de productie.”

Hoe meer de deadline van 2030 in zicht komt, hoe groter de druk wordt op voedingsmiddelenproducenten om te verduurzamen”

Kleine stappen

Ondanks hordes moeten de bedrijven wel vooruit met verduurzaming, zegt Smit. “Zet kleine stappen waar het kan, bijvoorbeeld met isolatie, duurzame apparatuur, warmtepompen en zonnepanelen. En maak een plan voor de langere termijn. Daarmee blijft het behapbaar. Maar dan duurt het mogelijk wel langer voordat je je doelen haalt. Hoe meer de deadline van 2030 in zicht komt, hoe groter die druk wordt op voedingsmiddelenproducenten om te verduurzamen. Breng in kaart of die kleine stapjes genoeg zijn om de uiteindelijke doelen te halen, of dat er voor 2030 meer ingrijpende investeringen nodig zijn.”

Niet complex

Bedrijven moeten ook nadenken over circulariteit, ook al is dat pas een doel voor 2050. “Alles wat je nu circulair kunt maken, is een stap. Uiteindelijk levert het ook geld op, dus waarom zou je het niet doen? Er zijn behoorlijk veel bedrijven die er al mee bezig zijn. Denk aan hergebruik van warmte die je normaal naar buiten blaast. Dat is een kleine stap. Circulariteit is niet altijd zo complex als men denkt.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Bilfinger Tebodin.Meer over Bilfinger Tebodin op VMT vind je hier.

Illustratie: Larissa Sas

Tip van jouw advocaat: Influencermarketing, hoe zit het precies?

KENNISPARTNER - COLUMN - Zet je als adverteerder wel eens influencers in voor je marketing? Dit is een effectieve manier om bepaalde doelgroepen te bereiken. Maar er gelden ook regels. Jouw advocaat bespreekt de belangrijkste aandachtspunten en geeft tips.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.

Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Een actueel thema bij de nieuwbouw van Vezet is verder ‘automatisering en robotisering’.

Vezet gaat miljoenen kilo's groente besparen door snij-afval te...

De nieuwbouw van Koninklijke Vezet in Warmenhuizen krijgt een oppervlakte van maar liefst 35.000 m2. In 2026 moet het in bedrijf gaan. In het ontwerp van de nieuwbouw ligt de focus op duurzaamheid, hygiënisch ontwerp en verwaarding van reststromen voor menselijke en dierlijke consumptie.

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

Beeld: Shutterstock

'Boeren houden van koeien': imagocampagne voor jonge boeren of...

In een recente beslissing legt het College van Beroep (CvB) van de Stichting Reclame Code uit waarom transparantie rondom sponsoring van een ideële campagne door een commerciële organisatie noodzakelijk is. Ook verduidelijkt zij wanneer een partij wordt beschouwd als mede-adverteerder, die de aanbevelingen van de Reclame Code Commissie (RCC) of het CvB ter harte mag nemen. In dit artikel wordt deze recente uitspraak verder toegelicht.

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

Ieder jaar brengt Aptean een F&B/IT Trendrapport uit voor de voedings- en drankensector. In 2025 is er sprake van nieuwe trends, maar ook een verdieping van die van 2024, zo zegt Arjen Verburg van Aptean. "Artificial Intelligence zal nog groter worden en concretere toepassingen vinden."

Nienke Faber, operationeel manager bij Normec Label & Specification: “Nieuwe regelgeving zorgt 
voor meer transparantie.”

Communicatie over je product is een vak apart

Voor retailers en producenten is het belangrijk en wenselijk om unieke producteigenschappen zoveel mogelijk te benadrukken, bijvoorbeeld via een etiket. Consumenten hechten echter ook waarde aan transparante etiketten, met kloppende informatie. Die twee hoeven elkaar niet te bijten, maar het is soms wel een dun koord om op te dansen. Normec Foodcare helpt daarbij. Volgens Nienke Faber zijn er verschillende trends die producenten en retailers niet alleen nu al in de huidige markt, maar ook in 2025 in overweging moeten nemen.

“Met onze technologie kunnen we producenten helpen om de prijsstijging deels op te vangen, zonder dat zij inboeten op de kwaliteit."

Natuurlijke oplossingen voor cacaoreductie zonder smaakconcessies

Het wereldwijde tekort aan cacao en de stijgende prijzen dwingen producenten om op zoek te gaan naar nieuwe oplossingen. Yama Products, vooral bekend van hun actieve bijdrage aan de hartige levensmiddelenindustrie, zet nu stappen in de zoete sector met baanbrekende receptuuraanpassingen voor onder andere cacaoreductie.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.