Beide bedrijven werken naar eigen zeggen met ‘seizoensgebonden, verse producten van vooral lokale komaf’. Ook werken beide bedrijven in een korte keten zonder tussenschakels. “De Krat biedt al 10 jaar een box die met veel aandacht en bevlogenheid wordt samengesteld met veelal biologische producten die direct bij de boer vandaan komen. Consumenten zoeken steeds vaker naar lokale en duurzame producten”, vertelt Tessa Venker, directeur van De Krat.
‘Je moet eten kunnen vertrouwen’
In 2015 ontving de leverancier van maaltijdboxen een B Corp certificering. “Wat je eet, moet je kunnen vertrouwen”, vervolgt Venker. “Consumenten willen gezond en gevarieerd eten uit het seizoen, van onze eigen Nederlandse boeren. Met die gedeelde filosofie schoven we bij Crisp aan tafel en zagen we een perfecte match en logische kruisbestuiving. Met de logistieke slagkracht en digitale expertise van Crisp kan een nog grotere groep mensen genieten van beter eten. Daarmee maken we samen de meeste impact.”
Gemak voor consument
“De Krat is een bewezen succesformule”, vertelt Eric Klaassen, medeoprichter van Crisp. “Maar het is vooral een prachtig voorbeeld van lokaal ondernemerschap en een product dat het waard is om beschikbaar te maken voor veel meer mensen.” In september nam Crisp De Eetfabriek over, waarmee de online supermarkt vers bereide kant-en-klare maaltijden uit eigen keuken aan het assortiment toevoegde. Met de overname van De Krat wil Crisp nog meer gemak bieden voor de consument.
Supermarkt én maaltijd abonnement
“We combineren het aanbod van een volwaardige supermarkt met een flexibel maaltijdbox-abonnement. Je kunt zo voor alle eetmomenten terecht op één plek”, stelt Klaassen. “Groot voordeel is dat je niet langer hoeft na te denken over wat je gaat eten. Daarnaast zorgt het voor grip op je uitgaven, door de zekerheid van een vast bedrag per week, in een periode waarin dit voor iedereen steeds belangrijker wordt.”
Volledige intergratie
Volgens de twee bedrijven bestond er al overlap in de leveranciers, makers, telers en kwekers waarmee de partijen samenwerken. Vanaf begin dit jaar kunnen klanten van De Krat al boodschappen van Crisp aan hun mandje toevoegen. De komende periode gaan de bedrijven het aanbod van De Krat opschalen met de eigen software en logistiek van Crisp. Crisp-klanten krijgen dan vanaf februari de optie om voor een maaltijdbox-abonnement te kiezen. In de zomer vindt de volledige merk- en ketenintegratie plaats. Alle medewerkers van De Krat gaan mee naar Crisp.