Investeringen in startups steeds populairder: Roquette en Beneo stappen in startups

Investeringen in startups steeds populairder: Roquette en Beneo stappen in startups
Roquette en Beneo investeren in buitenlandse startups

Steeds meer multinationals investeren in veelbelovende startups. Roquette, producent van plantaardige ingrediënten, kondigt een investering in het Japanse Diaz Inc. aan. Beneo kondigt daarnaast aan 14% van de aandelen in Duitse startup Grillido aan te schaffen.

Roquette investeert in Japanse startup Diaz Inc. De startup ontwikkelde een technologie om de textuur, smaak en het voedingsprofiel van plantaardige voedingsmiddelen te verbeteren. Dit doen zij door gebruik te maken van ontkieming van plantenzaden in combinatie met een extrusieproces. Door de samenwerking willen de bedrijven consumenten voorzien van kwalitatieve plantaardige producten.

Ontkiemingstechnologie

Diaz Inc. ontwikkelde de technologie initieel voor soja-eiwitten, maar inmiddels is de technologie ook toepasbaar voor erwteneiwit. De bedrijven kijken nu gezamenlijk naar verdere uitbreiding van de samenwerking om zo ook vis- en zuivelvervangers te ontwikkelen. “We zijn blij met ons partnerschap met Roquette. Erwteneiwit is een onmisbaar ingrediënt voor plantaardige vleesvervangers. Wij verwachten dat onze ontkiemingstechnologie door deze partnerschap kan bijdragen aan de verdere verbetering van de functionaliteiten van erwteneiwit in de markt van plantaardige alternatieven”, aldus Tsuyoshi Ide, eigenaar van DIAZ Inc.

Plantaardige eiwitten strategie

Beneo, producent van functionele ingrediënten, kondigt daarnaast aan 14% van de aandelen te kopen van Duitse startup Grillido. De startup maakt hybride, vegetarische en vegan producten. Door de aanschaf van de aandelen neemt de producent van functionele ingrediënten naar eigen zeggen ‘de volgende stap in haar plantaardige eiwitten strategie’.

Consumenten inzichten

Grillido ontwikkelt en produceert plantaardige producten en doet ook de marketing en distributie hiervan. Daardoor heeft Grillido volgens Beneo toegang tot consumenteninzichten vanuit verkopen in verschillende kanalen. De producent wil deze inzichten gebruiken voor directe feedback en inzichten in plantaardige voorkeuren en behoeften. “Zo kunnen we onze plantaardige producten verbeteren en een belangrijke stap maken in onze plantaardige eiwitten roadmap”, stelt Dominic Speleers van Beneo.

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

Als Tasty Basics een nieuw product ontwikkelt, gebruiken ze vooral onbewerkte ingrediënten zoals noten en zaden, hele grondstoffen in plaats van bewerkte ingrediënten
productontwikkeling

Onbewerkt en toch smeuïg: hoe Tasty Basics er zonder boter en suiker...

Ultrabewerkt is ongewenst, onbewerkt is 'in'. Maar hoe lastig is het om met onbewerkte ingrediënten te werken? Maarten Duursma weet niet anders als productontwikkelaar bij Tasty Basics, producent van ontbijtgranen en graanrepen. "Doordat we veel noten en zaden gebruiken, zijn onze producten vetrijk, maar dat is de keuze die we maken als we voor onbewerkt gaan."

Young R&D

Young R&D: 'Hoe ontwikkel je producten in het spanningsveld van...

In de rubriek Young R&D stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren vakgenoten.

Beeld: Stichting Week Zonder Vlees
Plantaardig

Nationale week zonder vlees & zuivel in maart focust extra op...

Van 3 tot 9 maart vindt de Nationale week zonder vlees en zuivel plaats. Dit is de achtste keer dat de organisatie deze week organiseert. Dit jaar richt de week zich op een lokale aanpak. Zo hoopt de campagne in te spelen op de verschillende houdingen rondom vlees- en zuivelconsumptie in Nederland, en deelname in achterlopende regio's te stimuleren.

Bedrijfsovername

Bedrijfsovernames in voeding 2025: Vrumona neemt GiG Drinks over

In dit artikel recente bedrijfsovernames in de voedingsindustrie op een rij. De laatste wapenfeiten: Vrumona neemt GiG Drinks over, The New Originals Company neemt SoFine over en Plukon Food Group neemt Grupo Avícola Hidalgo over.

Overzicht

Nieuwe voedselmachines 2025: Arla Foods Ingredients installeert...

Dit is een overzicht van nieuwe voedselmachines. Dit zijn de laatste wapenfeiten: Arla Foods Ingredients installeert elektrische ketel voor CO₂-reductie, GEA introduceert CO₂-vrij verdampersysteem en Lewa introduceert modulair doseersysteem voor snoep productie.

Innovatie

HAS studenten ontwikkelen voedsel van de toekomst: van...

Next food waves was het thema van de HAS Food Experience 2025. Meer dan 150 bijna afgestudeerde studenten toonden hun bijdragen aan de toekomst van voeding. VMT sprak met een aantal studenten over hun innovatieve concepten. De ideeën haken aan bij trends die nu actueel zijn zoals hybride voeding en duurzame verpakkingen.

productontwikkeling

Productinnovaties februari: KelpEat introduceert eiwitrijke snack

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties van februari: KelpEat introduceert eiwitrijke snack.

productontwikkeling

Productinnovaties januari: Gudrun introduceert duurzame en...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties van januari: Gudrun introduceert duurzame en plantaardige Belgische chocolade, Oatly en Nestlé introduceren koffiecapsule met plantaardige havermelk en Vivera introduceert nieuwe tofu range.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.

  1. Met deze 9 producten willen startups gezondere alternatieven bieden
  2. CBL: 'Voorlopig geen krekelmeel in voedingsmiddelen'
  3. Trends in dranken: van botanicals tot eetbare cocktails
  4. Hooghoudt brengt korte keten terug met Graanrepubliek: 'Smaak is direct verbonden met herstel biodiversiteit'
  5. Voor abonneesOn Topic: de antwoorden op deze 10 vraagstukken geven de beginnende QA'er een streepje voor (update)
  6. 'Consumenten kopen meer biologische versproducten dan houdbare producten'
  7. Crisp gaat maaltijdboxen aanbieden door overname De Krat
  8. Voor abonneesOn Topic: dit zijn de NAPV-criteria per productgroep
  9. Column Simone Hertzberger: Verkeerde bron
  10. Broodnodig onderzoek naar uitbraken door tahini, hummus en halva levert betere kennis op
  1. Nieuwe normen voor verschillende voedselcategorieën: 'PFAS's zijn schadelijker dan werd gedacht'
  2. Zo werkt Iglo aan herformulering: 'Met kant-en-klare producten rijden consumenten minder snel een scheve schaats'
  3. HAK stapt over op lokaal biologisch: 'Disruptieve aanpak nodig om vraag te vergroten'
  4. Wereldhandel zorgt voor grenzeloze uitbraken
  5. Zo spelen startups in op trends: 10 innovaties op de Horecava
  6. Met deze 11 plantaardige producten brengen startups de markt in beweging
  7. Uitbraak met 100 zieken blijkt veroorzaakt door rucola
  8. Eyeopener voor producenten zuigelingenvoeding: rechter ziet 'groeimelk' als gezondheidsclaim
  9. Productinnovaties januari: Ben & Jerry's chocoladerepen, botanische soda en plantaardige visfilet
  10. Erwteneiwit meest populair in productintroducties, rijst en favaboon volgen