Investeringen in startups steeds populairder: Roquette en Beneo stappen in startups

Investeringen in startups steeds populairder: Roquette en Beneo stappen in startups
Roquette en Beneo investeren in buitenlandse startups

Steeds meer multinationals investeren in veelbelovende startups. Roquette, producent van plantaardige ingrediënten, kondigt een investering in het Japanse Diaz Inc. aan. Beneo kondigt daarnaast aan 14% van de aandelen in Duitse startup Grillido aan te schaffen.

Roquette investeert in Japanse startup Diaz Inc. De startup ontwikkelde een technologie om de textuur, smaak en het voedingsprofiel van plantaardige voedingsmiddelen te verbeteren. Dit doen zij door gebruik te maken van ontkieming van plantenzaden in combinatie met een extrusieproces. Door de samenwerking willen de bedrijven consumenten voorzien van kwalitatieve plantaardige producten.

Ontkiemingstechnologie

Diaz Inc. ontwikkelde de technologie initieel voor soja-eiwitten, maar inmiddels is de technologie ook toepasbaar voor erwteneiwit. De bedrijven kijken nu gezamenlijk naar verdere uitbreiding van de samenwerking om zo ook vis- en zuivelvervangers te ontwikkelen. “We zijn blij met ons partnerschap met Roquette. Erwteneiwit is een onmisbaar ingrediënt voor plantaardige vleesvervangers. Wij verwachten dat onze ontkiemingstechnologie door deze partnerschap kan bijdragen aan de verdere verbetering van de functionaliteiten van erwteneiwit in de markt van plantaardige alternatieven”, aldus Tsuyoshi Ide, eigenaar van DIAZ Inc.

Plantaardige eiwitten strategie

Beneo, producent van functionele ingrediënten, kondigt daarnaast aan 14% van de aandelen te kopen van Duitse startup Grillido. De startup maakt hybride, vegetarische en vegan producten. Door de aanschaf van de aandelen neemt de producent van functionele ingrediënten naar eigen zeggen ‘de volgende stap in haar plantaardige eiwitten strategie’.

Consumenten inzichten

Grillido ontwikkelt en produceert plantaardige producten en doet ook de marketing en distributie hiervan. Daardoor heeft Grillido volgens Beneo toegang tot consumenteninzichten vanuit verkopen in verschillende kanalen. De producent wil deze inzichten gebruiken voor directe feedback en inzichten in plantaardige voorkeuren en behoeften. “Zo kunnen we onze plantaardige producten verbeteren en een belangrijke stap maken in onze plantaardige eiwitten roadmap”, stelt Dominic Speleers van Beneo.

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

Bedrijfsovernames in voeding 2024: Concorp neemt Max's Mints over

Bedrijfsovernames in voeding 2024: Concorp neemt Max's Mints over

Binnen de voedingsindustrie vinden regelmatig bedrijfsovernames plaats. In dit artikel enkele opvallende bedrijfsovernames van dit jaar op een rij. De laatste wapenfeiten: Concorp neemt Max's Mints over, Arla Foods neemt Volac over en Dossche Mills neemt Mühle Rüningen over.

Beeld: Shutterstock

Nieuw product ontwikkelen? 4 trends om in de gaten te houden voor 2025

Het einde van het jaar nadert. De trends voor 2025 komen dan ook langzaam weer om de hoek kijken. Mintel voorspelt vier trends voor aankomend jaar: voedzame voeding 'als medicijn', rebelse consumenten die soms zoeken naar 'ongezonde' producten, veranderende ketens die leiden tot meer lokale of wereldwijde producten en samenwerking tussen technologie en landbouw. In dit artikel de vier trends verder uitgewerkt.

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Supermarkten ondernemen nauwelijks stappen om hun assortiment gezonder te maken. Volgens denktank Questionmark bestaat 83 procent van de supermarktaanbiedingen nog altijd uit ongezonde producten. Ekoplaza doet het het beste. Jumbo, Aldi, Albert Heijn en Plus lopen achter.

Productinnovaties november en december: duurzame vleesvervangers

Productinnovaties november en december: duurzame vleesvervangers

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november en december: duurzame vleesvervangers, plantaardige en eiwitrijke portein bowls, gut shot in recyclebare fles en pasta grootverpakking.

Koffie met functionele eigenschappen van het Nederlandse Two Align

Zo spelen 10 drankenproducenten in op trends: focus op functionele...

Op de SIAL in Parijs stonden veel drankenproducenten. Hier presenteerden zij nieuwe of verbeterde producten. Producenten spelen vooral in op gezondere dranken met functionele eigenschappen. In dit artikel 10 innovaties van producenten op een rij.

Beeld: Shutterstock

Column: Voedingsproducent heeft beperkt zicht op...

De Europese CSRD-wetgeving verplicht voedingsproducenten om de impact van externe factoren zoals klimaatverandering op hun bedrijfsvoering te analyseren. Hoewel veel grote bedrijven steeds meer inzicht krijgen in hun impact op het milieu en sociale omstandigheden, ontbreekt vaak een gedetailleerd beeld van hoe deze externe factoren hun eigen financiële weerbaarheid beïnvloeden.

Innovaties in verpakkingen spotten: bladeren als grondstof tot hersluitbare blikjes

Innovaties in verpakkingen spotten: bladeren als grondstof tot...

Reduce, reuse and recycle (3R), PPWR-wetgeving: bekende begrippen in de verpakkingswereld. Hoe spelen verpakkingsproducenten in op de wens voor minder plastic, meer gerecycled materiaal en de wens voor hergebruik? Op de All4Pack, een Parijse verpakkingsbeurs, was een aantal innovaties te zien.

De smaak van vleesvervangers verbeteren? AI-tool biedt hulp

De smaak van vleesvervangers verbeteren? AI-tool biedt hulp

Wageningen Food & Biobased Research (WFBR) lanceert Flavour-AI, een methode om met Artificial Intelligence smaakstoffen ontstaan uit fermentatie te screenen. Het doel? Een optimaal smaakprofiel ontwikkelen voor bijvoorbeeld vleesvervangers.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.