Trending 2023 | Normec Foodcare: 'We moeten het verhaal van onze voedingsmiddelen vertellen'

Trending 2023 | Normec Foodcare: 'We moeten het verhaal van onze voedingsmiddelen vertellen'
Wat de gehele keten in ieder geval moet doen, zo zegt Normec Foodcare, is het verhaal van de producten vertellen.

Voedingsmiddelenproducenten krijgen steeds meer vragen over hun producten. Consumenten, retailers en verwerkers willen niet alleen informatie over het product, maar ook over de omstandigheden in het bedrijf. Een uitdaging, maar zeker ook een kans voor de agrosector. "We kunnen laten zien wat de waarde is van lokale producten."

Consumenten zijn de laatste jaren kritischer geworden over de voedingsmiddelen die ze bijvoorbeeld in de supermarkt kopen. Daarbij gaat het niet alleen over de ingrediënten, maar ook over zaken als duurzaamheid en diervriendelijkheid. “En die vragen stellen retailers en verwerkers tegenwoordig ook aan de boer”, zegt Iwan Gijsbers, directeur Innovatie Agro bij Normec Foodcare.

“Verwerkers willen bijvoorbeeld van boeren weten of er een hygiëneprotocol is, of een protocol voor de verzorging van dieren of gewassen. Men wil zicht hebben op alle schakels in de keten. Voorheen waren boeren vrij anonieme grondstoffenleveranciers, maar ze zijn steeds meer een zichtbaar onderdeel van die keten.”

Boeren kunnen laten zien wat ze doen, hoe ze het doen, waarom ze iets doen”

Meer verantwoording

Boerenbedrijven moeten dus meer verantwoording afleggen over hun voedingsmiddelen, zegt Gijsbers. “Verwerkers willen zien dat ze certificaten hebben, monsters nemen op kritische plekken, bijvoorbeeld van het drinkwater dat ze aan dieren geven. Van akkerbouwers willen ze weten welke nutriënten en gewasbeschermers er worden gebruikt. Boeren moeten daar antwoord op hebben, met een onderbouwing. En, al dan niet gereguleerd met een protocol waar de boer zich aan moet houden en op aangesproken kan worden. Er komt nogal wat op boeren af. Overigens zijn er genoeg adviseurs om ze te helpen, dus het is niet zo dat boeren er alleen voor staan.”

Kansen

Dat de keten meer vragen stelt aan boeren, biedt volgens Gijsbers kansen. “Boeren kunnen laten zien wat ze doen, hoe ze het doen, waarom ze iets doen.” Daar ligt een rol voor Normec Foodcare. “Met onze dienstverlening – zoals testen, opstellen van protocollen, auditen en ondersteuning bij certificering – maken we de processen transparant.” Normec Foodcare ondersteunt in de gehele voedingsmiddelen keten, van boer, verwerker, distributeur en retailer tot aan de consument. “We hebben inmiddels een behoorlijke agro-propositie opgebouwd, waardoor we ook die sector goed kunnen ondersteunen.”

Iwan Gijsbers, directeur Innovatie Agro bij Normec Foodcare: Met meer lokale producten bouwen we aan onze eigen voedseleconomie."
Iwan Gijsbers, directeur Innovatie Agro bij Normec Foodcare: Met meer lokale producten bouwen we aan onze eigen voedseleconomie."

Langere THT

Een ander voorbeeld is de houdbaarheid van producten. “Als champignons op een bepaalde manier worden gesneden en bewaard, leidt dat tot een langere THT. We hebben samen met een producent gekeken naar bewaartechnieken en daar stappen in gezet, waardoor ze de THT konden verlengen. Dat is zeer interessant voor een retailer.”

Nog een voorbeeld: producenten die bezig zijn met veredeling van tomaten om het vitaminegehalte te verhogen. “Als dat lukt, kan een producent daar samen met een retailer bekendheid aan geven.”

CO2-footprint voedingsmiddelen

Niet alleen de producten zelf worden inzichtelijk gemaakt, zegt Gijsbers. “Omdat we de hele keten in beeld hebben, inclusief agro, is het mogelijk om vanaf de productie de CO2-footprint uit te rekenen. Als ook producten uit het verre buitenland op een gegeven moment aan dezelfde CO2-criteria moeten voldoen, kan dat voor retailers een reden zijn om dat soort producten niet meer in de schappen te leggen. Met meer lokale producten – en met lokaal bedoel ik Noordwest Europa – bouwen we aan onze eigen voedseleconomie.”

Als we echt stappen willen zetten, zouden lokale producten 80 tot 90 procent van het verkoopaanbod moeten uitmaken”

Sleutelspelers

De waarde van een product wordt duidelijker voor retailers, zegt Gijsbers: “Zij zijn sleutelspelers die het verhaal op kunnen pakken door kwaliteit te benadrukken in plaats van prijs. De laagste prijs en goede kwaliteit is op een gegeven moment niet meer te combineren. Wanneer je eisen stelt aan een product – bijvoorbeeld ten aanzien van duurzaamheid en diervriendelijkheid – brengt dat andere kosten en baten met zich mee. Maar het is voor retailers ook lastig, omdat ze in een competitieve markt zitten. En uiteindelijk gaat het erom of de consument het wil betalen. Wat we als keten in ieder geval moeten doen, is het verhaal vertellen. De overheid kan ook een rol spelen, bijvoorbeeld door de btw op bepaalde producten te verlagen.”

Betaalbaar

Een transparante lokale voedseleconomie betekent volgens Gijsbers dat producten uiteindelijk betaalbaar worden. “Door het feit dat je qua volume en logistiek efficiënter gaat opereren, maar ook doordat producenten meer zekerheid hebben. Neem bijvoorbeeld de appels die bij producenten in ons land verpieteren, omdat supermarkten appels van ver importeren. Wanneer retailers garanderen die Nederlandse appels af te nemen, dan kunnen boeren zich daar veel beter op instellen. Daardoor bereik je in de hele keten een efficiëntieslag, waardoor de kosten zakken. Als we echt stappen willen zetten, zouden lokale producten 80 tot 90 procent van het verkoopaanbod moeten uitmaken.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Normec Foodcare.Meer over Normec Foodcare op VMT vind je hier.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.

Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten.

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

Ieder jaar brengt Aptean een F&B/IT Trendrapport uit voor de voedings- en drankensector. In 2025 is er sprake van nieuwe trends, maar ook een verdieping van die van 2024, zo zegt Arjen Verburg van Aptean. "Artificial Intelligence zal nog groter worden en concretere toepassingen vinden."

Nienke Faber, operationeel manager bij Normec Label & Specification: “Nieuwe regelgeving zorgt 
voor meer transparantie.”

Communicatie over je product is een vak apart

Voor retailers en producenten is het belangrijk en wenselijk om unieke producteigenschappen zoveel mogelijk te benadrukken, bijvoorbeeld via een etiket. Consumenten hechten echter ook waarde aan transparante etiketten, met kloppende informatie. Die twee hoeven elkaar niet te bijten, maar het is soms wel een dun koord om op te dansen. Normec Foodcare helpt daarbij. Volgens Nienke Faber zijn er verschillende trends die producenten en retailers niet alleen nu al in de huidige markt, maar ook in 2025 in overweging moeten nemen.

“Met onze technologie kunnen we producenten helpen om de prijsstijging deels op te vangen, zonder dat zij inboeten op de kwaliteit."

Natuurlijke oplossingen voor cacaoreductie zonder smaakconcessies

Het wereldwijde tekort aan cacao en de stijgende prijzen dwingen producenten om op zoek te gaan naar nieuwe oplossingen. Yama Products, vooral bekend van hun actieve bijdrage aan de hartige levensmiddelenindustrie, zet nu stappen in de zoete sector met baanbrekende receptuuraanpassingen voor onder andere cacaoreductie.

“Wij kunnen die specialisten waar de foodsector om vraagt, maar die ze zelf niet kunnen vinden, wél leveren.”

Een team dat mee ademt met het bedrijf

Bilfinger Engineering is steeds meer bij de klant te vinden via de mogelijkheid tot site support. Het bedrijf komt daarmee tegemoet aan de stijgende vraag naar vaste kernteams van engineers in combinatie met projectmatige ondersteuning.

“De belangrijkste eigenschappen zijn bescherming tegen micro-organismen, eenvoudige reiniging en gebruiksgemak bij het vullen."

Betrouwbare desinfectie begint met de Flexxomat

Desinfectie is van cruciaal belang voor bedrijven in de voedingsindustrie. Het voorkomen van bacteriële besmetting in het productieproces, en zeker in het eindproduct, is essentieel. Een besmetting kan leiden tot ernstige gevolgen, zoals productiestilstand of zelfs gezondheidsrisico's voor consumenten. "Met de Flexxomat van Flexxolutions is desinfecteren gemakkelijk en doeltreffend", vertelt Arjan Hoekman van Rouveen Kaasspecialiteiten.

Linda van Hooft en Kevin Frencken van Sonac: “Nieuwe technieken maken nevenstromen nog waardevoller én duurzamer.”

Dierlijke bijproducten maken sector duurzamer

Zo'n 60 procent van een geslacht rund, een varken of een kip wordt als vlees aangemerkt. Uit oogpunt van duurzaamheid en circulariteit is het cruciaal dat de overige 40 procent zo hoogwaardig mogelijk wordt verwerkt, bij voorkeur in voedingsmiddelen. Zo dragen producenten van dierlijke eiwitten en vetten bij aan de verduurzaming van de voedingssector.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.