Hoe binden smaakmoleculen aan plantaardige eiwitten? IFF, Unilever en WUR zoeken het uit

Hoe binden smaakmoleculen aan plantaardige eiwitten? IFF, Unilever en WUR zoeken het uit

Plantaardige eiwitten geven vaak een ongewenste bijsmaak aan plantaardige vleesvervangers. Maskeren is de meest gebruikte aanpak, maar dit kan volgens IFF leiden tot ongewenste smaken. Daarom starten ze een diepgaand onderzoek.

Hoe binden smaakstoffen aan plantaardige eiwitten? Dat willen IFF, Unilever en Wageningen University and Research weten. Het doel is om nieuwe smaakstrategieën te bedenken om de eetervaring van plantaardige vleesvervangers te verbeteren.

Eiwit-smaakinteractie

IFF heeft veel kennis van eiwitzuivering en natuurlijke smaakstoffen. Met dit project zijn ze op zoek naar smaakcombinaties die de beste eetervaring opleveren. “We willen de eiwit-smaakinteracties ontrafelen, onderzoeken waarom er smaakverlies optreedt en het algehele smaakprofiel verbeteren,” zegt Neil Da Costa, hoofdonderzoeker bij IFF.

Behoefte consument

Unilever zorgt ervoor dat het onderzoek zich blijft richten op de voorkeuren van de consument. “Meer plantaardig eten is belangrijk voor onze gezondheid en onze planeet,” zegt Manfred Aben, hoofd van wetenschap en technologie Nutrition& Icecream bij Unilever. “Technologie is de sleutel om plantaardige producten te maken die even goed smaken als vlees maar een lagere milieufootprint hebben. We willen dat onze producten aansluiten bij de behoefte van de consument. Daar zal dit onderzoek – begrijpen hoe smaakstoffen werken in vleesvervangers - bij helpen.”

Praktische kennis

Wageningen University&Research draagt bij door geavanceerde analytische methodes te gebruiken om na te gaan hoe eiwitten en smaakstoffen op elkaar reageren. Hans-Gerd Janssen, deeltijdsprofessor bij de vakgroep Organische Chemie van Wageningen University&Research en wetenschapper bij Unilever: “Door samen te werken kunnen we de kennis van de universiteit omzetten in praktische kennis. En de bedrijven brengen ons ervaringen uit de praktijk.”

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Unilever vindt koper voor Conimex

Unilever vindt koper voor Conimex

Unilever verkoopt Conimex aan het Finse foodbedrijf Paulig bekend van de merken Santa Maria en Poco Loco.

Beeld: Shutterstock

Unilever verkoopt Unox en Zwan aan Zwanenberg Food Group

Unilever ontving een bindend bod van Zwanenberg Food Group voor de overname van de merken Unox en Zwan. Beide merken maken al bijna een eeuw deel uit van de Unilever-portfolio. Unox sinds 1937 en Zwan sinds 1928.

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een hoog eiwitgehalte (met goede smaak)

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een...

Plantaardige eiwitten waren dit jaar nog steeds volop te vinden op de Europese ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. De bekende focus op smaak en textuur was nog steeds te merken, maar er waren ook een paar opvallende veranderingen te noteren.

Beeld: Shutterstock

Vleesvervangers ultrabewerkt? 5 producenten vertellen hoe ze hiermee...

Veel producenten stappen in de productie van vleesvervangers in het kader van duurzaamheid. Wel is er steeds meer kritiek op vleesvervangers vanwege de mate van bewerking van de producten. Hoe gaan producenten om met deze kritiek en hoe kijken zij hier tegenaan? VMT sprak met vijf producenten over het onderwerp op de SIAL in Parijs.

Beeld: Foodwatch

Producenten reageren op 'krimpflatie'-nominaties Gouden Windei 2024:...

Foodwatch maakt 7 genomineerden bekend voor het Gouden Windei van 2024. Eén van de zeven producten zal gekroond worden tot 'meest misleidende product van 2024'. De genomineerden zijn Albert Heijn, Liga, Knorr, Danerolles, Hertog IJs, Nescafé en Milka. Allen zijn genomineerd vanwege 'krimpflatie' en 'beknibbelflatie'. VMT vroeg de genomineerden om een reactie.

Ceo Unilever tegen FD: Voedingsmerken te koop die onvoldoende bij portfolio passen

Ceo Unilever tegen FD: Voedingsmerken te koop die onvoldoende bij...

Hein Schumacher zegt tegen het FD dat ze voedingsmerken met in totaal €1 mrd aan omzet in de verkoop. Het gerucht dat De Vegetarische Slager daaronder valt, bevestigt hij niet tegen de krant. Volgens Jeroen Willemsen van de Green Protein Alliance hebben merken in plantaardig het moeilijk. "De opwaartse lijn zit er voorzichtig weer in bij merken, het zijn evengoed vooral private label en ingrediënten die momenteel groeien."

Unilever schrapt fors minder banen dan gepland, hoofdkantoor komt in Amsterdam

Unilever schrapt fors minder banen dan gepland, hoofdkantoor komt in...

Levensmiddelenconcern Unilever neemt in Europa afscheid van een stuk minder mensen dan het eerder zei. Bij de ijsjesdivisie, die volgend jaar wordt afgesplitst, kunnen juist duizend mensen extra aan het werk. Dat zullen volgens Hermann Soggeberg, de voorzitter van Unilevers European Works Council (UEWC), vooral mensen zijn die op andere plekken binnen het bedrijf moesten vertrekken. Het hoofdkantoor van de afgestoten divisie komt in Amsterdam.

De smaak van vleesvervangers verbeteren? AI-tool biedt hulp

De smaak van vleesvervangers verbeteren? AI-tool biedt hulp

Wageningen Food & Biobased Research (WFBR) lanceert Flavour-AI, een methode om met Artificial Intelligence smaakstoffen ontstaan uit fermentatie te screenen. Het doel? Een optimaal smaakprofiel ontwikkelen voor bijvoorbeeld vleesvervangers.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.