Jumbo verduurzaamt productieketen cashewnoten en vermijdt jaarlijks 63 zeecontainers 

Jumbo verduurzaamt productieketen cashewnoten en vermijdt jaarlijks 63 zeecontainers 
Beeld: Jumbo

Jumbo's cashewnotenleverancier Foodtrend pelt voortaan machinaal eigen cashewnoten in het land van herkomst. Voorheen werden cashewnoten verscheept van Tanzania naar India, om daar handmatig gepeld te worden. Jumbo bespaart hiermee 174 ton CO2 en vermijdt jaarlijks 63 zeecontainers.

Foodtrend, onderdeel van Monchy Food Company, verwerkt cashewnoten voortaan semi-machinaal, in een eigen fabriek in Tandahimba in Tanzania. Na het pellen worden de noten in grote vacuümzakken verscheept met zeecontainers naar de Rotterdamse haven. Op jaarbasis 'bespaart’ het bedrijf hiermee 11.000 kilometers op zee. Dit betekent dat het bedrijf per jaar 174 ton CO2 kan besparen. Dit komt neer op een CO2-reductie van 62% voor transport.  

Nieuwe verpakking 

Jumbo meldt dat het ook de verpakking van de cashewnoten vernieuwt. Vanaf heden gebruikt de supermarkt plastic stazakken, gemaakt van 100% polypropyleen. Hierdoor zijn de verpakkingen volgens Jumbo nu volledig recyclebaar. VMT stelde Jumbo wat aanvullende vragen over de productie van de noten en de nieuwe verpakking, maar wacht nog op een reactie.  

Varianten cashewnoten

Jumbo biedt deze cashewnoten aan in verschillende vormen en maten, onder haar eigen huismerk:  

  • Ongezouten – 200 gram 
  • Ongezouten – 500 gram 
  • Gezouten – 200 gram 
  • Gezouten – 500 gram 
  • Ongebrand en ongezouten – 200 gram 
  • Dry roasted – 125 gram 
Didi de Koning

Didi de Koning

Redacteur VMT

Didi is sinds 2023 redacteur bij VMT en schrijft onder meer over voedselveiligheid & kwaliteit. 

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft inzicht in wat goed gaat en wat niet

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft...

Supermarkten hebben stevige doelen geformuleerd voor de transitie naar meer plantaardig: 60/40 plantaardig/dierlijk in 2030. Met hun beleid en in hun assortimenten, aanbiedingen en winkelinrichting kunnen supermarkten de consumptie van minder dierlijk en meer plantaardig bevorderen. Hoe vordert het? Supermarkten lijken flink te experimenteren, maar er is meer nodig.

Edamameboontjes telen in de Hollandse klei, vanaf volgend jaar bij Jumbo in het schap

Edamameboontjes telen in de Hollandse klei, vanaf volgend jaar bij...

Op een regenachtige dag eind september is een klein gezelschap welkom op Harry's Farm in Flevoland. Op dat moment zitten de edamamepeultjes nog aan de plant, maar het zal niet lang meer duren voordat de boontjes worden geoogst. En deze vinden in het eerste kwartaal van 2025 hun weg naar het vriesversschap van Jumbo.

HAK verlaagt prijzen peulvruchten

HAK verlaagt prijzen peulvruchten

HAK wil dat consumenten vaker peulvruchten eten Daarom verlagen ze de consumentenadviesprijs van het merendeel van haar producten.

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert een nieuw foodmerk: Jumbo's. Volgens de supermarktketen combineert het merk kwaliteit en betaalbaarheid. De eerste producten onder dit merk zijn een reeks verse maaltijden, sauzen, koffie en ontbijtproducten zoals fruitspreads.

Consumentenbond ziet meer volkoren granen in kant-en-klaarmaaltijden van huismerken

Consumentenbond ziet meer volkoren granen in kant-en-klaarmaaltijden...

In kant-en-klare maaltijden zijn steeds vaker volkorengranen verwerkt, concludeert de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek naar 400 kant-en-klaarmaaltijden met pasta, noedels, rijst of couscous.

Laurens Hoedemaker, voorzitter van de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) en onderzoeker Klaas Dijkstra van Zest (rechts) deelden tijdens de presentatie hun inzichten over de vleesconsumptie en de perceptie ervan in Nederland.

'Vleesindustrie moet meer lef tonen om identiteit en kwaliteit te...

De grote aandacht die er is voor negatieve gevolgen van vleesconsumptie, heeft niet geleid tot minder vleeseters in Nederland. Nog altijd 95% van de Nederlanders eet vlees. Opvallend genoeg schatten Nederlanders dat zelf veel lager in: gemiddeld 74%. "Een grote discrepantie tussen realiteit en perceptie die laat zien dat de vleessector veel te voorzichtig is geworden."

foto: Kalver-Liefde.nl

Diervriendelijk zuivel? Jumbo verkoopt melk van start-up Kalverliefde

Jumbo heeft vanaf vandaag melk van start-up Kalverliefde opgenomen in het assortiment.

Na Lidl komt ook supermarkt Dirk met hybride vleesproducten

Na Lidl komt ook supermarkt Dirk met hybride vleesproducten

Supermarktketen Dirk volgt Lidl en introduceert half-om-half gehakt en runderhamburgers met 'plantaardige toevoeging'.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.