Jumbo verduurzaamt productieketen cashewnoten en vermijdt jaarlijks 63 zeecontainers 

Jumbo verduurzaamt productieketen cashewnoten en vermijdt jaarlijks 63 zeecontainers 
Beeld: Jumbo

Jumbo's cashewnotenleverancier Foodtrend pelt voortaan machinaal eigen cashewnoten in het land van herkomst. Voorheen werden cashewnoten verscheept van Tanzania naar India, om daar handmatig gepeld te worden. Jumbo bespaart hiermee 174 ton CO2 en vermijdt jaarlijks 63 zeecontainers.

Foodtrend, onderdeel van Monchy Food Company, verwerkt cashewnoten voortaan semi-machinaal, in een eigen fabriek in Tandahimba in Tanzania. Na het pellen worden de noten in grote vacuümzakken verscheept met zeecontainers naar de Rotterdamse haven. Op jaarbasis 'bespaart’ het bedrijf hiermee 11.000 kilometers op zee. Dit betekent dat het bedrijf per jaar 174 ton CO2 kan besparen. Dit komt neer op een CO2-reductie van 62% voor transport.  

Nieuwe verpakking 

Jumbo meldt dat het ook de verpakking van de cashewnoten vernieuwt. Vanaf heden gebruikt de supermarkt plastic stazakken, gemaakt van 100% polypropyleen. Hierdoor zijn de verpakkingen volgens Jumbo nu volledig recyclebaar. VMT stelde Jumbo wat aanvullende vragen over de productie van de noten en de nieuwe verpakking, maar wacht nog op een reactie.  

Varianten cashewnoten

Jumbo biedt deze cashewnoten aan in verschillende vormen en maten, onder haar eigen huismerk:  

  • Ongezouten – 200 gram 
  • Ongezouten – 500 gram 
  • Gezouten – 200 gram 
  • Gezouten – 500 gram 
  • Ongebrand en ongezouten – 200 gram 
  • Dry roasted – 125 gram 
Didi de Koning

Didi de Koning

Redacteur VMT

Didi is sinds 2023 redacteur bij VMT en schrijft onder meer over voedselveiligheid & kwaliteit. 

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.

Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Een actueel thema bij de nieuwbouw van Vezet is verder ‘automatisering en robotisering’.

Vezet gaat miljoenen kilo's groente besparen door snij-afval te...

De nieuwbouw van Koninklijke Vezet in Warmenhuizen krijgt een oppervlakte van maar liefst 35.000 m2. In 2026 moet het in bedrijf gaan. In het ontwerp van de nieuwbouw ligt de focus op duurzaamheid, hygiënisch ontwerp en verwaarding van reststromen voor menselijke en dierlijke consumptie.

Zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden krijgt vorm in NAPV

Zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden krijgt vorm in NAPV

De eerste 20 afspraken in het kader van de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV) staan online. Deze gaan over zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden.

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

Beeld: Shutterstock

Wat brengt 2025 voor R&D? 5 trends en praktische tips om deze te...

2025 staat voor de deur, en verschillende marktonderzoekers komen met trends voor volgend jaar. Zo presenteert Euromonitor 5 trends voor 2025: gezondheidsplannen, verstandigere portemonnee, Eco Logisch, gefilterde focus en AI ambivalent. In dit artikel de vijf trends uitgewerkt op een rij en tips van Euromonitor hoe deze te implementeren.

Chocola gemaakt met het cacao-alternatief van Cargill en Voyage Foods

Dit is waarom cacao-alternatieven aan populariteit winnen

Verschillende bedrijven toonden alternatieven voor cacao op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje bij de verschillende aanbieders. Ook trendbureau Mintel ziet 1 ingrediënt als veelbelovend alternatief.

Weg met het blauwe champignonbakje? Belgische retailers ontwikkelen herbruikbaar alternatief

Weg met het blauwe champignonbakje? Belgische retailers ontwikkelen...

Albert Heijn, ALDI, Carrefour, Colruyt, Delhaize en Lidl verenigen zich in de Reusable Packaging Coalition. Ze willen de mogelijkheden rond hergebruik van verpakkingen onderzoeken. In een eerste proefproject zetten ze de overstap naar herbruikbare verpakkingen voor champignons in regio Mechelen.

FiE 2024: 'Introductie hybride gehakt van Lidl zorgt voor meer interesse van foodproducenten'

FiE 2024: 'Introductie hybride gehakt van Lidl zorgt voor meer...

Is nu het momentum voor hybride foodproducten? Op de Food Ingredients Beurs FiEurope lijkt het onderwerp een nieuw leven beschoren onder druk van duurzaamheid. VMT sprak twee bedrijven die zien dat hybride groeit mede onder druk van de aankomende duurzaamheidswetgeving. Maar zegt een marketingexpert: 'Hybride is een industrie push, het voordeel voor de consument is niet duidelijk.'

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.