Trending 2024 | Yor-in: Succesvol in het enthousiasmeren van de nieuwe generatie

Trending 2024 | Yor-in: Succesvol in het enthousiasmeren van de nieuwe generatie
Algemeen directeur Jeroen Braam en commercieel directeur Joris Brussen: '‘Geef vertrouwen en kansen aan nieuw talent.'

Het vinden van de juiste mensen voor jouw organisatie kan een uitdaging zijn. Met de overvloed aan beschikbare informatie zijn professionals goed op de hoogte van wat er op de arbeidsmarkt te vinden is. Het is daarom essentieel om iets aantrekkelijks te bieden om nieuw talent aan te trekken. We spraken met algemeen directeur Jeroen Braam en commercieel directeur Joris Brussen van detacheringsorganisatie Yor-in over hun strategieën om de nieuwe generatie te enthousiasmeren voor het werken binnen de Food & Industry.

Yor-in is een detacheringsorganisatie gespecialiseerd in de Food & Industry. Het bedrijf telt ongeveer 100 werknemers, waarvan driekwart buiten de deur werkt. “Mensen komen meestal bij ons in dienst voor een periode van 3 tot 5 jaar,” benoemt Jeroen Braam. “Vervolgens vervullen onze collega’s interim opdrachten in verschillende vakgebieden waaronder Finance, HR, IT, Operations, Quality en Recruitment, met opdrachtduren variërend van drie maanden tot een jaar.”

Ontwikkelingsbehoeften

Hoewel veruit het merendeel van de werknemers op interim basis op opdrachten bij klanten werkt, vindt het bedrijf het erg belangrijk dat iedereen merkt dat ze onderdeel zijn van Yor-in. “Om het teamgevoel te behouden en om in te spelen op de behoefte om met vakgenoten in contact te staan, organiseren we bijvoorbeeld kantoorwerkdagen, waarop alle medewerkers die normaal gesproken buiten de deur werken, bij ons op kantoor samenkomen. Daarnaast komen ze bij ontwikkelingsbehoeften naar ons toe, en niet naar onze klant”, aldus Jeroen.

“Dankzij onze uitgebreide kennis en ervaring in de markt, weten we precies wat er nodig is om de professionals te helpen zich te ontwikkelen”, gaat Joris Brussen verder. “Op die manier zorgen we ervoor dat de medewerker bij iedere opdracht een stapje meer de diepte in kan gaan en daarbij de klant beter kan ontzorgen. Door op deze manier te werk te gaan, hebben we een mooi klantenbestand kunnen opbouwen en weten vooraanstaande bedrijven de weg naar ons te vinden.”

Kennisgedreven generatie

Joris merkt dat deze ontwikkelingsmogelijkheden en de kennis die ze hebben over de industrie naast klanten ook een hele hoop nieuwe talenten aantrekt: “We zien dat de nieuwe generatie enorm kennisgedreven is. En er is natuurlijk genoeg te leren. Innovatie in deze sector is namelijk enorm, mede door verschillende Europese en nationale richtlijnen en ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid. Tegelijkertijd worden er steeds hogere eisen gesteld aan de kwaliteit. We merken dat dit uitdagingen zijn waar de nieuwe generatie enthousiast van wordt.”

Het resultaat is dat we merken dat de nieuwe generatie naar ons toe komt, waardoor we niet langer met losse vacatures hoeven te werken”

“Door zichtbaarheid bij hogescholen en universiteiten, maar ook door een hele goede marketing afdeling, zijn we uitstekend in staat aan nieuw talent weer te geven dat wij ze deze kennis kunnen bieden”, zegt Joris. “Onze promotiestrategie is voornamelijk gericht op online kanalen. We analyseren daarbij zorgvuldig de verschillen en overeenkomsten tussen individuen met diverse studieachtergronden. Vervolgens kijken we wat we deze groep kunnen bieden en spelen hierop in door bijvoorbeeld kennisevenementen te organiseren met vakgenoten. Op deze manier willen we young professionals voorbereiden op de eisen van het werkveld en wat zij kunnen verwachten. Het resultaat is dat we merken dat de nieuwe generatie naar ons toe komt, waardoor we niet langer met losse vacatures hoeven te werken.”

Totaalplaatje

Alleen met kennis ben je er echter niet: mensen willen het ook leuk en gezellig hebben op hun werk. “Om die reden organiseren we laagdrempelige sociale activiteiten voor de collega’s die daar behoefte aan hebben en pakken we een paar keer per jaar groter uit.” zegt Jeroen. “Daarnaast wil de klant ook graag een leuk en sociaal persoon in dienst, aangezien onze professional een heel aantal maanden intensief met hun team zal gaan werken. Alleen een enorme hoeveelheid vakkennis is tegenwoordig dus niet meer genoeg. Het totaalplaatje moet kloppen.”

Cultuur

Terwijl Yor-in erin is geslaagd een cultuur te creëren waarin mensen graag werken en waardoor ze professionals aantrekken, kan het voor andere organisaties binnen de branche nog wel eens lastig zijn. Het moeilijk vinden om nieuw talent de kans en het vertrouwen te geven, is volgens Joris een van de oorzaken: “We werken natuurlijk veel met young professionals, mensen met 0 tot 7 jaar werkervaring, en je ziet daar vaak dat bedrijven het toch spannend vinden om die nieuwe generatie te omarmen, terwijl dit juist zo belangrijk is. Dat proberen wij ook vaak bij onze klanten mee te geven.”

Merk creëren

Daarnaast is het belangrijk om van jouw bedrijf een ‘merk’ te creëren, waar mensen graag willen werken. “Wat je vaak ziet is dat bedrijven alleen van zich laten horen wanneer er een vacature online staat”, zegt Jeroen. “Dat werkt niet. Je moet eigenlijk 12 maanden per jaar jouw organisatie zo op de kaart zetten dat nieuwe talenten graag voor jou komen werken. Dit is natuurlijk heel lastig als je een kleine organisatie bent en bijvoorbeeld maar twee vacatures per jaar hebt. De vraag is dan of dit in zo’n situatie wel realistisch is. Soms is het voordeliger om partijen in te schakelen die dit voor jou oplossen.”

Je moet eigenlijk 12 maanden per jaar jouw organisatie zo op de kaart zetten dat nieuwe talenten graag voor je komen werken”

Structurele oplossing

Yor-in is zo’n partij die, ook op het gebied van recruitment, waardevolle talenten in huis heeft. Joris: “Onlangs hebben we een groot recruitment project afgerond. Een van onze klanten vulde hun vacatures op verschillende niveaus nogal ad hoc in, wat inefficiënt was. Ze waren op zoek naar een structurele oplossing. Daarop hebben wij een beleidsplan opgesteld en een geheel nieuwe recruitmentafdeling opgebouwd, zodat ze hun vacatures nu op een effectievere manier kunnen invullen.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking metYor-in.

Belangrijke functiewisselingen 2025: Derk Jan Terhorst benoemd tot nieuwe CEO van Barentz

Belangrijke functiewisselingen 2025: Derk Jan Terhorst benoemd tot...

In dit overzicht de belangrijkste functiewisselingen van het jaar 2025 op een rij. Laatste wapenfeiten: Derk Jan Terhorst benoemd tot nieuwe CEO van Barentz, Roland Thiemann benoemd tot nieuwe directeur van Anuga FoodTec en Henrico van Lammeren benoemd tot nieuwe voorzitter van de KVNW.

Snel, betrouwbaar en effectief: microbiële controle met MALDI-TOF MSGesponsord
Gesponsord

Gesponsord Snel, betrouwbaar en effectief: microbiële controle met MALDI-TOF MS

In een industrie waar voedselveiligheid en productkwaliteit essentieel zijn, biedt Lavetan, lid van de GBA Group website, een geavanceerde oplossing: MALDI-TOF MS (Matrix-Assisted Laser Desorption/Ionization Time-of-Flight Mass Spectrometry). Deze techniek vervangt klassieke bevestigingstests voor bacteriële pathogenen en stelt bedrijven in staat om snelle, betrouwbare identificatie van micro-organismen uit te voeren, wat hen helpt om de strenge normen van voedselveiligheid te handhaven.

Belangrijke functiewisselingen 2024: Arnauld Demoulin benoemd tot nieuwe CEO van Stegeman

Belangrijke functiewisselingen 2024: Arnauld Demoulin benoemd tot...

In dit overzicht de belangrijkste functiewisselingen van het jaar 2024 op een rij. Laatste wapenfeiten: Arnauld Demoulin benoemd tot nieuwe CEO van Stegeman, Marloes Groenewegen directeur Fairtrade Nederland en Chris Bruijns vertrekt bij Kennisinstituut Duurzaam Verpakken.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord "In 2025 wordt AI concreter toegepast"

Ieder jaar brengt Aptean een F&B/IT Trendrapport uit voor de voedings- en drankensector. In 2025 is er sprake van nieuwe trends, maar ook een verdieping van die van 2024, zo zegt Arjen Verburg van Aptean. "Artificial Intelligence zal nog groter worden en concretere toepassingen vinden."

Nienke Faber, operationeel manager bij Normec Label & Specification: “Nieuwe regelgeving zorgt 
voor meer transparantie.”Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Communicatie over je product is een vak apart

Voor retailers en producenten is het belangrijk en wenselijk om unieke producteigenschappen zoveel mogelijk te benadrukken, bijvoorbeeld via een etiket. Consumenten hechten echter ook waarde aan transparante etiketten, met kloppende informatie. Die twee hoeven elkaar niet te bijten, maar het is soms wel een dun koord om op te dansen. Normec Foodcare helpt daarbij. Volgens Nienke Faber zijn er verschillende trends die producenten en retailers niet alleen nu al in de huidige markt, maar ook in 2025 in overweging moeten nemen.

“Met onze technologie kunnen we producenten helpen om de prijsstijging deels op te vangen, zonder dat zij inboeten op de kwaliteit."Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Natuurlijke oplossingen voor cacaoreductie zonder smaakconcessies

Het wereldwijde tekort aan cacao en de stijgende prijzen dwingen producenten om op zoek te gaan naar nieuwe oplossingen. Yama Products, vooral bekend van hun actieve bijdrage aan de hartige levensmiddelenindustrie, zet nu stappen in de zoete sector met baanbrekende receptuuraanpassingen voor onder andere cacaoreductie.

“Wij kunnen die specialisten waar de foodsector om vraagt, maar die ze zelf niet kunnen vinden, wél leveren.”Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Een team dat mee ademt met het bedrijf

Bilfinger Engineering is steeds meer bij de klant te vinden via de mogelijkheid tot site support. Het bedrijf komt daarmee tegemoet aan de stijgende vraag naar vaste kernteams van engineers in combinatie met projectmatige ondersteuning.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.