Trending 2024 | Yor-in: Succesvol in het enthousiasmeren van de nieuwe generatie

Trending 2024 | Yor-in: Succesvol in het enthousiasmeren van de nieuwe generatie
Algemeen directeur Jeroen Braam en commercieel directeur Joris Brussen: '‘Geef vertrouwen en kansen aan nieuw talent.'

Het vinden van de juiste mensen voor jouw organisatie kan een uitdaging zijn. Met de overvloed aan beschikbare informatie zijn professionals goed op de hoogte van wat er op de arbeidsmarkt te vinden is. Het is daarom essentieel om iets aantrekkelijks te bieden om nieuw talent aan te trekken. We spraken met algemeen directeur Jeroen Braam en commercieel directeur Joris Brussen van detacheringsorganisatie Yor-in over hun strategieën om de nieuwe generatie te enthousiasmeren voor het werken binnen de Food & Industry.

Yor-in is een detacheringsorganisatie gespecialiseerd in de Food & Industry. Het bedrijf telt ongeveer 100 werknemers, waarvan driekwart buiten de deur werkt. “Mensen komen meestal bij ons in dienst voor een periode van 3 tot 5 jaar,” benoemt Jeroen Braam. “Vervolgens vervullen onze collega’s interim opdrachten in verschillende vakgebieden waaronder Finance, HR, IT, Operations, Quality en Recruitment, met opdrachtduren variërend van drie maanden tot een jaar.”

Ontwikkelingsbehoeften

Hoewel veruit het merendeel van de werknemers op interim basis op opdrachten bij klanten werkt, vindt het bedrijf het erg belangrijk dat iedereen merkt dat ze onderdeel zijn van Yor-in. “Om het teamgevoel te behouden en om in te spelen op de behoefte om met vakgenoten in contact te staan, organiseren we bijvoorbeeld kantoorwerkdagen, waarop alle medewerkers die normaal gesproken buiten de deur werken, bij ons op kantoor samenkomen. Daarnaast komen ze bij ontwikkelingsbehoeften naar ons toe, en niet naar onze klant”, aldus Jeroen.

“Dankzij onze uitgebreide kennis en ervaring in de markt, weten we precies wat er nodig is om de professionals te helpen zich te ontwikkelen”, gaat Joris Brussen verder. “Op die manier zorgen we ervoor dat de medewerker bij iedere opdracht een stapje meer de diepte in kan gaan en daarbij de klant beter kan ontzorgen. Door op deze manier te werk te gaan, hebben we een mooi klantenbestand kunnen opbouwen en weten vooraanstaande bedrijven de weg naar ons te vinden.”

Kennisgedreven generatie

Joris merkt dat deze ontwikkelingsmogelijkheden en de kennis die ze hebben over de industrie naast klanten ook een hele hoop nieuwe talenten aantrekt: “We zien dat de nieuwe generatie enorm kennisgedreven is. En er is natuurlijk genoeg te leren. Innovatie in deze sector is namelijk enorm, mede door verschillende Europese en nationale richtlijnen en ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid. Tegelijkertijd worden er steeds hogere eisen gesteld aan de kwaliteit. We merken dat dit uitdagingen zijn waar de nieuwe generatie enthousiast van wordt.”

Het resultaat is dat we merken dat de nieuwe generatie naar ons toe komt, waardoor we niet langer met losse vacatures hoeven te werken”

“Door zichtbaarheid bij hogescholen en universiteiten, maar ook door een hele goede marketing afdeling, zijn we uitstekend in staat aan nieuw talent weer te geven dat wij ze deze kennis kunnen bieden”, zegt Joris. “Onze promotiestrategie is voornamelijk gericht op online kanalen. We analyseren daarbij zorgvuldig de verschillen en overeenkomsten tussen individuen met diverse studieachtergronden. Vervolgens kijken we wat we deze groep kunnen bieden en spelen hierop in door bijvoorbeeld kennisevenementen te organiseren met vakgenoten. Op deze manier willen we young professionals voorbereiden op de eisen van het werkveld en wat zij kunnen verwachten. Het resultaat is dat we merken dat de nieuwe generatie naar ons toe komt, waardoor we niet langer met losse vacatures hoeven te werken.”

Totaalplaatje

Alleen met kennis ben je er echter niet: mensen willen het ook leuk en gezellig hebben op hun werk. “Om die reden organiseren we laagdrempelige sociale activiteiten voor de collega’s die daar behoefte aan hebben en pakken we een paar keer per jaar groter uit.” zegt Jeroen. “Daarnaast wil de klant ook graag een leuk en sociaal persoon in dienst, aangezien onze professional een heel aantal maanden intensief met hun team zal gaan werken. Alleen een enorme hoeveelheid vakkennis is tegenwoordig dus niet meer genoeg. Het totaalplaatje moet kloppen.”

Cultuur

Terwijl Yor-in erin is geslaagd een cultuur te creëren waarin mensen graag werken en waardoor ze professionals aantrekken, kan het voor andere organisaties binnen de branche nog wel eens lastig zijn. Het moeilijk vinden om nieuw talent de kans en het vertrouwen te geven, is volgens Joris een van de oorzaken: “We werken natuurlijk veel met young professionals, mensen met 0 tot 7 jaar werkervaring, en je ziet daar vaak dat bedrijven het toch spannend vinden om die nieuwe generatie te omarmen, terwijl dit juist zo belangrijk is. Dat proberen wij ook vaak bij onze klanten mee te geven.”

Merk creëren

Daarnaast is het belangrijk om van jouw bedrijf een ‘merk’ te creëren, waar mensen graag willen werken. “Wat je vaak ziet is dat bedrijven alleen van zich laten horen wanneer er een vacature online staat”, zegt Jeroen. “Dat werkt niet. Je moet eigenlijk 12 maanden per jaar jouw organisatie zo op de kaart zetten dat nieuwe talenten graag voor jou komen werken. Dit is natuurlijk heel lastig als je een kleine organisatie bent en bijvoorbeeld maar twee vacatures per jaar hebt. De vraag is dan of dit in zo’n situatie wel realistisch is. Soms is het voordeliger om partijen in te schakelen die dit voor jou oplossen.”

Je moet eigenlijk 12 maanden per jaar jouw organisatie zo op de kaart zetten dat nieuwe talenten graag voor je komen werken”

Structurele oplossing

Yor-in is zo’n partij die, ook op het gebied van recruitment, waardevolle talenten in huis heeft. Joris: “Onlangs hebben we een groot recruitment project afgerond. Een van onze klanten vulde hun vacatures op verschillende niveaus nogal ad hoc in, wat inefficiënt was. Ze waren op zoek naar een structurele oplossing. Daarop hebben wij een beleidsplan opgesteld en een geheel nieuwe recruitmentafdeling opgebouwd, zodat ze hun vacatures nu op een effectievere manier kunnen invullen.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking metYor-in.

Betrouwbare detectie met DNA-gebaseerde Salmonella typering

Betrouwbare detectie met DNA-gebaseerde Salmonella typering

In de voedingsindustrie is snelle identificatie van Salmonella cruciaal om uitbraken te voorkomen en voedselveiligheid te garanderen. Dankzij een innovatieve DNA-gebaseerde methode is het nu mogelijk om Salmonella serotypes snel en nauwkeurig te typeren, waardoor traditionele, trage processen vervangen worden door snellere en betrouwbaardere oplossingen.

Foto: Pixabay

Eerste geval van vogelgriep bij mens is bevestigd

In Canada is voor het eerst een vermoedelijk geval van H5N1 vogelgriep bij een mens vastgesteld. Het betreft een tiener uit British Columbia die vermoedelijk is blootgesteld aan een besmet dier. Volgens de autoriteiten is het risico voor de bevolking laag, maar het incident benadrukt het belang van waakzaamheid en onderzoek naar de overdracht van deze gevaarlijke ziekte.

Belangrijke functiewisselingen 2024: Ojah benoemt Eric Schut tot CEO

Belangrijke functiewisselingen 2024: Ojah benoemt Eric Schut tot CEO

In dit overzicht de belangrijkste functiewisselingen van het jaar 2024 op een rij. Laatste wapenfeiten: Ojah benoemt Eric Schut tot CEO, MycoTechnology benoemt Rob Case tot voorzitter raad van bestuur en Arla Foods benoemt Mark Boot tot Executive Vice President Europa.

De rol van vochtbeheersing bij bestrijding Listeria en Campylobacter 

De rol van vochtbeheersing bij bestrijding Listeria en Campylobacter

In de voedingsmiddelenindustrie wordt veel aandacht besteed aan reiniging en desinfectie. Hierbij wordt water gebruikt, wat helaas een broedplaats vormt voor veel schimmels, virussen en bacteriën. Wanneer oppervlakken na het reinigen niet goed worden gedroogd, is het schoonmaakwerk zo goed als voor niets geweest. Vochtbeheersing is dus van cruciaal belang. Ontvochtigingssystemen kunnen de overlevingskansen van ziekteverwekkers zoals Listeria en Campylobacter minimaliseren.

Certima voert jaarlijks meer dan 500 certificerings- en second-party audits uit in heel Europa.

Certificering als sleutel tot vertrouwen: voedselveiligheid in een...

Met de toenemende bewustwording van consumenten over voedsel gerelateerde ziekten krijgt veiligheid een steeds hogere prioriteit binnen de voedselindustrie. Een effectieve manier om deze veiligheid te waarborgen én groei te stimuleren onder toenemende marktdruk, is door certificeringsnormen te verkrijgen en te behouden binnen alle voedselbeheersystemen.

2025 Trendrapport: De belangrijkste trends en ontwikkelingen die de voedings- en drankenindustrie in 2025 vormgeven

2025 Trendrapport: De belangrijkste trends en ontwikkelingen die de...

Hoe ver zijn de Nederlandse en Belgische voedingsindustrie met de adoptie van AI? Hoe staat het met de transitie naar Cloud ERP? En hoe ver is de industrie met de automatisering van processen? Ontdek in dit webinar hoe de voedings- en drankensector ervoor staat met de kraakverse onderzoeksresultaten.

Zo ontwerp je een goede e-learning

Zo ontwerp je een goede e-learning

Je hebt e-learning in allerlei soorten en maten, van een PowerPoint tot een website met interactieve opdrachten. De kwaliteit van deze vormen verschilt. Bij Précon vinden ze het belangrijk dat je op een leuke manier echt iets leert en onthoudt na het volgen van een e-learning. De volgende voorwaarden zijn volgens het bedrijf daarom belangrijk voor een effectieve e-learning.

Webinar/eBook: 'Inefficiëntie in voedings- en drankenbedrijven te lijf met machine learning en AI'

Webinar/eBook: 'Inefficiëntie in voedings- en drankenbedrijven te...

Wil je weten welke opkomende automatiseringsmethoden aan populariteit winnen en welke technologieën meer automatisering mogelijk zullen maken? Volgens het nieuwe Expert eBook van Aptean staan we mogelijk aan het begin van een nieuw tijdperk met machine learning en artificial intelligence als sleuteltechnologieën.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.