Trending 2024 | Yor-in: Succesvol in het enthousiasmeren van de nieuwe generatie

Trending 2024 | Yor-in: Succesvol in het enthousiasmeren van de nieuwe generatie
Algemeen directeur Jeroen Braam en commercieel directeur Joris Brussen: '‘Geef vertrouwen en kansen aan nieuw talent.'

Het vinden van de juiste mensen voor jouw organisatie kan een uitdaging zijn. Met de overvloed aan beschikbare informatie zijn professionals goed op de hoogte van wat er op de arbeidsmarkt te vinden is. Het is daarom essentieel om iets aantrekkelijks te bieden om nieuw talent aan te trekken. We spraken met algemeen directeur Jeroen Braam en commercieel directeur Joris Brussen van detacheringsorganisatie Yor-in over hun strategieën om de nieuwe generatie te enthousiasmeren voor het werken binnen de Food & Industry.

Yor-in is een detacheringsorganisatie gespecialiseerd in de Food & Industry. Het bedrijf telt ongeveer 100 werknemers, waarvan driekwart buiten de deur werkt. “Mensen komen meestal bij ons in dienst voor een periode van 3 tot 5 jaar,” benoemt Jeroen Braam. “Vervolgens vervullen onze collega’s interim opdrachten in verschillende vakgebieden waaronder Finance, HR, IT, Operations, Quality en Recruitment, met opdrachtduren variërend van drie maanden tot een jaar.”

Ontwikkelingsbehoeften

Hoewel veruit het merendeel van de werknemers op interim basis op opdrachten bij klanten werkt, vindt het bedrijf het erg belangrijk dat iedereen merkt dat ze onderdeel zijn van Yor-in. “Om het teamgevoel te behouden en om in te spelen op de behoefte om met vakgenoten in contact te staan, organiseren we bijvoorbeeld kantoorwerkdagen, waarop alle medewerkers die normaal gesproken buiten de deur werken, bij ons op kantoor samenkomen. Daarnaast komen ze bij ontwikkelingsbehoeften naar ons toe, en niet naar onze klant”, aldus Jeroen.

“Dankzij onze uitgebreide kennis en ervaring in de markt, weten we precies wat er nodig is om de professionals te helpen zich te ontwikkelen”, gaat Joris Brussen verder. “Op die manier zorgen we ervoor dat de medewerker bij iedere opdracht een stapje meer de diepte in kan gaan en daarbij de klant beter kan ontzorgen. Door op deze manier te werk te gaan, hebben we een mooi klantenbestand kunnen opbouwen en weten vooraanstaande bedrijven de weg naar ons te vinden.”

Kennisgedreven generatie

Joris merkt dat deze ontwikkelingsmogelijkheden en de kennis die ze hebben over de industrie naast klanten ook een hele hoop nieuwe talenten aantrekt: “We zien dat de nieuwe generatie enorm kennisgedreven is. En er is natuurlijk genoeg te leren. Innovatie in deze sector is namelijk enorm, mede door verschillende Europese en nationale richtlijnen en ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid. Tegelijkertijd worden er steeds hogere eisen gesteld aan de kwaliteit. We merken dat dit uitdagingen zijn waar de nieuwe generatie enthousiast van wordt.”

Het resultaat is dat we merken dat de nieuwe generatie naar ons toe komt, waardoor we niet langer met losse vacatures hoeven te werken”

“Door zichtbaarheid bij hogescholen en universiteiten, maar ook door een hele goede marketing afdeling, zijn we uitstekend in staat aan nieuw talent weer te geven dat wij ze deze kennis kunnen bieden”, zegt Joris. “Onze promotiestrategie is voornamelijk gericht op online kanalen. We analyseren daarbij zorgvuldig de verschillen en overeenkomsten tussen individuen met diverse studieachtergronden. Vervolgens kijken we wat we deze groep kunnen bieden en spelen hierop in door bijvoorbeeld kennisevenementen te organiseren met vakgenoten. Op deze manier willen we young professionals voorbereiden op de eisen van het werkveld en wat zij kunnen verwachten. Het resultaat is dat we merken dat de nieuwe generatie naar ons toe komt, waardoor we niet langer met losse vacatures hoeven te werken.”

Totaalplaatje

Alleen met kennis ben je er echter niet: mensen willen het ook leuk en gezellig hebben op hun werk. “Om die reden organiseren we laagdrempelige sociale activiteiten voor de collega’s die daar behoefte aan hebben en pakken we een paar keer per jaar groter uit.” zegt Jeroen. “Daarnaast wil de klant ook graag een leuk en sociaal persoon in dienst, aangezien onze professional een heel aantal maanden intensief met hun team zal gaan werken. Alleen een enorme hoeveelheid vakkennis is tegenwoordig dus niet meer genoeg. Het totaalplaatje moet kloppen.”

Cultuur

Terwijl Yor-in erin is geslaagd een cultuur te creëren waarin mensen graag werken en waardoor ze professionals aantrekken, kan het voor andere organisaties binnen de branche nog wel eens lastig zijn. Het moeilijk vinden om nieuw talent de kans en het vertrouwen te geven, is volgens Joris een van de oorzaken: “We werken natuurlijk veel met young professionals, mensen met 0 tot 7 jaar werkervaring, en je ziet daar vaak dat bedrijven het toch spannend vinden om die nieuwe generatie te omarmen, terwijl dit juist zo belangrijk is. Dat proberen wij ook vaak bij onze klanten mee te geven.”

Merk creëren

Daarnaast is het belangrijk om van jouw bedrijf een ‘merk’ te creëren, waar mensen graag willen werken. “Wat je vaak ziet is dat bedrijven alleen van zich laten horen wanneer er een vacature online staat”, zegt Jeroen. “Dat werkt niet. Je moet eigenlijk 12 maanden per jaar jouw organisatie zo op de kaart zetten dat nieuwe talenten graag voor jou komen werken. Dit is natuurlijk heel lastig als je een kleine organisatie bent en bijvoorbeeld maar twee vacatures per jaar hebt. De vraag is dan of dit in zo’n situatie wel realistisch is. Soms is het voordeliger om partijen in te schakelen die dit voor jou oplossen.”

Je moet eigenlijk 12 maanden per jaar jouw organisatie zo op de kaart zetten dat nieuwe talenten graag voor je komen werken”

Structurele oplossing

Yor-in is zo’n partij die, ook op het gebied van recruitment, waardevolle talenten in huis heeft. Joris: “Onlangs hebben we een groot recruitment project afgerond. Een van onze klanten vulde hun vacatures op verschillende niveaus nogal ad hoc in, wat inefficiënt was. Ze waren op zoek naar een structurele oplossing. Daarop hebben wij een beleidsplan opgesteld en een geheel nieuwe recruitmentafdeling opgebouwd, zodat ze hun vacatures nu op een effectievere manier kunnen invullen.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking metYor-in.

Belangrijke functiewisselingen 2024: Marloes Groenewegen directeur Fairtrade Nederland

Belangrijke functiewisselingen 2024: Marloes Groenewegen directeur...

In dit overzicht de belangrijkste functiewisselingen van het jaar 2024 op een rij. Laatste wapenfeiten: Marloes Groenewegen directeur Fairtrade Nederland, Chris Bruijns vertrekt bij Kennisinstituut Duurzaam Verpakken en Koninklijke Euroma B.V. benoemt Mathys Boeren tot CEO.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.

Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Deze foto is door VMT gegenereerd met behulp van AI

Visie van VMT: terugblik op 2024 en vooruitblik op trends 2025

Welke ontwikkelingen heeft de voedingsindustrie doorgemaakt in 2024? De redactie van VMT kijkt terug op het afgelopen jaar. Waar heeft de voedingsindustrie naar inzien van de redactieleden de tanden in gezet? En welke onderwerpen verwachten de redacteuren in 2025 voor de boeg te hebben?

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

Ieder jaar brengt Aptean een F&B/IT Trendrapport uit voor de voedings- en drankensector. In 2025 is er sprake van nieuwe trends, maar ook een verdieping van die van 2024, zo zegt Arjen Verburg van Aptean. "Artificial Intelligence zal nog groter worden en concretere toepassingen vinden."

Nienke Faber, operationeel manager bij Normec Label & Specification: “Nieuwe regelgeving zorgt 
voor meer transparantie.”

Communicatie over je product is een vak apart

Voor retailers en producenten is het belangrijk en wenselijk om unieke producteigenschappen zoveel mogelijk te benadrukken, bijvoorbeeld via een etiket. Consumenten hechten echter ook waarde aan transparante etiketten, met kloppende informatie. Die twee hoeven elkaar niet te bijten, maar het is soms wel een dun koord om op te dansen. Normec Foodcare helpt daarbij. Volgens Nienke Faber zijn er verschillende trends die producenten en retailers niet alleen nu al in de huidige markt, maar ook in 2025 in overweging moeten nemen.

“Met onze technologie kunnen we producenten helpen om de prijsstijging deels op te vangen, zonder dat zij inboeten op de kwaliteit."

Natuurlijke oplossingen voor cacaoreductie zonder smaakconcessies

Het wereldwijde tekort aan cacao en de stijgende prijzen dwingen producenten om op zoek te gaan naar nieuwe oplossingen. Yama Products, vooral bekend van hun actieve bijdrage aan de hartige levensmiddelenindustrie, zet nu stappen in de zoete sector met baanbrekende receptuuraanpassingen voor onder andere cacaoreductie.

“Wij kunnen die specialisten waar de foodsector om vraagt, maar die ze zelf niet kunnen vinden, wél leveren.”

Een team dat mee ademt met het bedrijf

Bilfinger Engineering is steeds meer bij de klant te vinden via de mogelijkheid tot site support. Het bedrijf komt daarmee tegemoet aan de stijgende vraag naar vaste kernteams van engineers in combinatie met projectmatige ondersteuning.

“De belangrijkste eigenschappen zijn bescherming tegen micro-organismen, eenvoudige reiniging en gebruiksgemak bij het vullen."

Betrouwbare desinfectie begint met de Flexxomat

Desinfectie is van cruciaal belang voor bedrijven in de voedingsindustrie. Het voorkomen van bacteriële besmetting in het productieproces, en zeker in het eindproduct, is essentieel. Een besmetting kan leiden tot ernstige gevolgen, zoals productiestilstand of zelfs gezondheidsrisico's voor consumenten. "Met de Flexxomat van Flexxolutions is desinfecteren gemakkelijk en doeltreffend", vertelt Arjan Hoekman van Rouveen Kaasspecialiteiten.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.