FrieslandCampina helpt startup plantaardige zuivelalternatieven met lokale keten

FrieslandCampina helpt startup plantaardige zuivelalternatieven met lokale keten

De Nieuwe Melkboer en FrieslandCampina gaan samen een lokale keten voor plantaardige zuivelalternatieven verder ontwikkelen.

De Nieuwe Melkboer is een startup van een FrieslandCampina-lid. Het familiebedrijf Grobben uit Enschede leveren al jaren melk aan FrieslandCampina. De jongste generatie Bart en Tom Grobben besloten om in te spelen op de vraag naar plantaardige zuivelalternatieven. Ze leveren de eerste soja-alternatieven voor melk en yoghurt van Nederlandse bodem.

Sojadrink

“Gek genoeg waren er nog geen lokale zuivelalternatieven verkrijgbaar. En wij vonden dat dat moest veranderen”, aldus Bart en Tom Grobben. De Nieuwe Melkboer is sinds anderhalf jaar op de markt met een sojadrink en plantaardig alternatief voor yoghurt. De startup heeft de ambitie om haar assortiment en de verkrijgbaarheid van de producten verder uit te breiden.

Lokaal en plantaardig

De kennis en expertise van FrieslandCampina willen ze gebruiken om verder te groeien en door ontwikkelen. “Nederland heeft een vooruitstrevende agrarische sector en daarbij hoort ook een lokale keten voor plantaardige zuivelalternatieven. En wij geloven dat FrieslandCampina ons daarbij als geen ander kan helpen met al zijn aanwezige kennis en expertise”, aldus Bart en Tom Grobben.

Belangrijke trends

“De Nieuwe Melkboer speelt op creatieve wijze in op twee belangrijke trends: lokaal en plantaardig. We vinden het heel mooi dat De Nieuwe Melkboer voortkomt uit het melkveebedrijf van een van onze leden en ondersteunen Bart en Tom dan ook graag bij het realiseren van hun droom. We kijken er naar uit om met De Nieuwe Melkboer samen te werken en van elkaar te leren”, aldus Dustin Woodward, Managing Director FrieslandCampina Nederland.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Foto: Shutterstock

Dit is waarom er in januari strengere regels komen voor de verkoop...

De laatste jaren is rauwe melk populair onder consumenten die op zoek zijn naar natuurlijke, onbewerkte voedingsmiddelen. Hoewel de voedselveiligheid van rauwe zuivelproducten in Nederland relatief goed is, blijft de consumptie ervan risicovol. Regels rondom verkoop worden daarom per 1 januari 2025 aangescherpt. Dit artikel zet het op een rij.

FrieslandCampina en Micobel willen fuseren

FrieslandCampina en Micobel willen fuseren

FrieslandCampina en Milcobel maakten afgelopen woensdag 18 december bekend te willen fuseren. Leden-melkveehouders, medewerkers, ondernemingsraden en vakbonden zijn over het voornemen tot fusie geïnformeerd.

Beeld: Suckers

Startup bouwt fabriek voor suikervrije, plasticvrije lolly: 'We...

STARTUP BELICHT - Waarom moeten lolly's op festivals zo vervuilend zijn? Dat vroeg Laura Melenhorst, oprichter van Suckers, zich af. De startup werkt momenteel hard aan het opzetten en inrichten van een eigen fabriek in Nieuwegein. Daar gaat de startup suikervrije lolly's met een eetbaar stokje maken, verpakt in een 100% plasticvrije verpakking. VMT sprak met Melenhorst: "We willen een revolutie starten naar meer plezier op een duurzame manier."

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk voor de doorsnee consument

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk...

Maakt zuivel een comeback? De categorie plantaardige alternatieven voor zuivel groeit nog wel, maar niet overal. Trendbureau The Healthy Marketing Team dook in dit onderwerp en presenteerde op de Food Ingredients Europe de oorzaken en oplossingen voor deze categorie. VMT destilleerde 4 lessen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Beeld: Shutterstock

'Boeren houden van koeien': imagocampagne voor jonge boeren of...

In een recente beslissing legt het College van Beroep (CvB) van de Stichting Reclame Code uit waarom transparantie rondom sponsoring van een ideële campagne door een commerciële organisatie noodzakelijk is. Ook verduidelijkt zij wanneer een partij wordt beschouwd als mede-adverteerder, die de aanbevelingen van de Reclame Code Commissie (RCC) of het CvB ter harte mag nemen. In dit artikel wordt deze recente uitspraak verder toegelicht.

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een hoog eiwitgehalte (met goede smaak)

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een...

Plantaardige eiwitten waren dit jaar nog steeds volop te vinden op de Europese ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. De bekende focus op smaak en textuur was nog steeds te merken, maar er waren ook een paar opvallende veranderingen te noteren.

Beeld: Shutterstock

Food Law Event gemist: Laatste stand van zaken voor...

Hoewel herkomstetikettering in de luwte lijkt te liggen is het zeker niet minder belangrijk. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten? En wat mag er nu wel en niet bij het gebruik van (zuivel)benamingen voor vegan producten? Is 'alternatief voor' de uitweg? Ebba Hoogenraad (Hoogenraad & Haak) en Marloes Kneppers (FNLI) vertellen in deze lezing meer over hoe de industrie met deze onderwerpen om kan gaan.

FrieslandCampina breidt weiproductie uit en vervangt verouderde procesonderdelen

FrieslandCampina breidt weiproductie uit en vervangt verouderde...

FrieslandCampina start met uitbreidingen op zijn productielocaties in Gerkesklooster en Workum. Beide projecten moeten de verwerking van wei naar een hoger niveau tillen en het productieproces duurzamer maken.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.