Met het herstel van de foodservicekanalen en de aanhoudende sterke positie van de retail, steeg de omzet (in euros’s) van de twintig grootste zuivelbedrijven samen met 5 procent. De uitblijvende productie in de voornaamste exportregio’s en een forse groei van de Chinese vraag, maakte daarbij dat de prijzen van zuivelproducten vorig jaar aanzienlijk stegen.
Nieuw in de lijst
De verschillen in omzetgroei en strategische manoeuvres als fusies en overnames maken dat er aanzienlijke verschuivingen hebben plaatsgevonden in de top twintig van grootste zuivelproducenten.
Zo is ijsmaker Froneri nieuw in de ranglijst en verdwijnt Kraft Heinz uit beeld. Waar de wat lager geplaatste bedrijven hun omzetverschillen zien verkleinen, is het verschil in omzet tussen nummer 1 (Lactalis) en 2 (Nestlé) fors groter geworden: van 2,2 miljard dollar in 2020 naar 5,4 miljard dollar in het jaar daarop.
Ook Aziatische producenten doen het goed. Yili (op plaats 5) zag de omzet stijgen van 4,4 miljard dollar naar 18,2 miljard.
Plantaardige alternatieven
Veel bedrijven hebben hun omzet weten te verhogen door meer plantaardige alternatieven op de markt te brengen. Danone heroverde de derde plaats, mede dankzij het feit dat nu ook de omzet uit zuivelalternatieven is meegerekend.
Het Nederlandse Friesland Campina ging er een plaats op achteruit. Dit is onder meer een gevolg van het afstoten van dochterondernemingen die niet tot de kernactiviteiten behoren, zoals de poederfabriek in België en diervoederproducent Nutrifeed.
Klimaatdoelstellingen
Een gemeenschappelijke ontwikkeling die volgens de Rabo-onderzoekers in de toekomst een stijgende lijn zal gaan volgen, is het commitment van zuivelondernemingen aan de klimaatdoelstellingen. Een van die doelen is om in 2050 klimaatneutraal te produceren.