Voedselproducenten zijn  al volop bezig met de gevolgen van prijsstijgingen, vooral in hun contracten. (foto: Shutterstock)
Voedselveiligheid

Onrust op de grondstoffenmarkt - wat doet dat met ketens,...

Het is niet alleen de oorlog in Oekraïne. Er is al veel langer spanning op de grondstoffenmarkt. Dwingen grondstoffentekorten of hoge grondstoffenprijzen de voedingsindustrie tot het maken van andere keuzes? Wat betekenen die keuzes voor de voedselveiligheid en productontwikkeling? En wat zijn de juridische consequenties als het toch mis gaat? De sessie van Van Traa Advocaten en het Comité van Graanhandelaren gaat hier duidelijkheid in geven op 3 november tijdens het Food Safety Event.

Veel zuivelbedrijven zagen de omzet ook groeien dankzij hun plantaardige zuivelalternatieven. Foto: Shutterstock
Zuivel

Grote verschuivingen in de top twintig van zuivelbedrijven

De zuivelmarkt heeft het tijdens corona zwaar gehad. Inmiddels is de omzetgroei weer fors ingezet. Met die groei is de ranglijst van de marktleiders in de zuivelindustrie er behoorlijk anders uit gaan zien. Onderzoekers van de Rabobank zetten de cijfers op een rijtje.

Het blijkt dat door deze onderbezetting bij de overheid er meer smokkelwaar zoals drugs werden vervoerd in de voedseltransport.
Economie & Bedrijven

Food & supply chain: dit zijn de risico's en trends

KENNISPARTNER - Door disrupties in de supply chain ontstaan nieuwe uitdagingen op gebied van voedselveiligheid en voedselfraude. Wat betekenen deze risico's voor de Nederlandse supply chain? BSI biedt vanuit onderzoek handvatten om de organisatorische weerbaarheid van voedingsmiddelenbedrijven te vergroten.

Economie & Bedrijven

Kalfsvleesverwerker ESA staakt tijdelijk activiteiten vanwege corona

ESA, kalfsvleesverwerker in Apeldoorn en onderdeel van de VanDrie Group, staakte per 4 augustus 2021 de slachtactiviteiten omdat een aantal werknemers in de slachthal positief testten op corona.

Economie & Bedrijven

AB InBev verkoopt weer meer dan voor corona

De grootste bierbrouwer ter wereld AB InBev heeft het afgelopen kwartaal weer meer verkocht dan voor de coronapandemie.

Economie & Bedrijven

Nestlé verkoopt meer koffie en producten van Maggi

Levensmiddelenconcern Nestlé merkte ook in het tweede kwartaal een sterke vraag naar zijn koffieproducten. Verder bleek de diervoeding van Purina en Felix populair, evenals de smaakmakers voor in de keuken van Maggi. De sterke verkopen zijn voor het Zwitserse bedrijf reden om zijn verkoopverwachtingen voor het hele jaar iets aan te scherpen.

Economie & Bedrijven

Omzet Coca-Cola stijgt na versoepeling maatregelen: 'Sneller herstel...

Coca-Cola heeft in het tweede kwartaal geprofiteerd van de versoepelingen in de coronamaatregelen wereldwijd.

Ingrediënt & Product

Besmet corona consumenten met vegetarisme? 'De functie van het dier...

Inmiddels leven we ruim een jaar in een wereld waarin het coronavirus huishoudt. Het aanbod van vleesvervangers blijft ook in deze tijd stijgen en steeds meer voedingsproducenten stappen in de productie van plantaardige alternatieven. Maar zorgt de uitbraak van het coronavirus voor een verminderde vleesconsumptie en een versnelde transitie naar plantaardig? VMT zocht het uit en deed een rondvraag bij een aantal experts.

Mark Jolink, Octrooigemachtigde Life Sciences/Octrooibureau EP&C Patent Attorneys.
Wetgeving & Toezicht

Opinie: Nederland dreigt koploperspositie te verliezen als biotechhub

Plantenbiotechnologie heeft de potentie om voedselschaarste uit de wereld te helpen en kan het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen drastisch reduceren. Strenge Europese regels en trage besluitvorming werken echter tegen, waardoor Nederland een koploperspositie dreigt te verliezen, betoogt Mark Jolink, Octrooigemachtigde Life Sciences/Octrooibureau EP&C Patent Attorneys.

Duurzaamheid & MVO

Consument is meer 'eerlijke producten' gaan eten in coronajaar 2020

Fairtradeproducten werden vorig jaar opnieuw vaker verkocht, al waren er per productgroep wel duidelijke verschillen.

  1. ING over trends na corona: Foodbedrijven moeten flexibel inspelen op veranderde vraag
  2. Hertog Jan brouwt nieuw bier speciaal voor heropening horeca
  3. PepsiCo profiteert van thuis snacken in coronatijd
  4. Plafond met luchtzuiveringssysteem, Bioclimatic maakt het mogelijk
  5. Politie beëindigt blokkade slachthuis in Boxtel
  6. De foodindustrie na corona: zo houd je de productieruimte virusvrij
  7. Plasticindustrie moet van Afvalfonds meer gerecycled plastic gebruiken
  8. 'Voeding en weerstand is grote blinde vlek in Nederlandse coronabeleid' (podcast)
  9. Gezondheidsraad legt nog geen ei over effect vitamine D bij preventie Covid-19
  10. Lindt ziet dat meer mensen lekker chocolaatjes snoepen tijdens lockdown
  11. Run op luxe vlees, vis en bakproducten in coronajaar
  12. Voor abonneesBrood zit weer in de lift, corona zorgt voor gunstige positie bakkers
  13. Voor abonneesWebinar: 'QA-projecten liggen stil door corona'
  14. Vraag naar draadloze communicatiesystemen voor luidruchtige werkomgeving groeit
  15. Voor abonneesFNLI over corona: 'Er blijken meer verliezers dan winnaars in de voedingsmiddelenindustrie'
  1. COV-voorzitter Jos Goebbels: 'Meer begrip door duidelijke communicatie'
  2. Packaging Innovations verplaatst naar november 2021
  3. Anuga FoodTec uitgesteld door corona
  4. Interpack 2021 afgelast wegens corona
  5. Voor abonneesMondelēz in trendrapport: Consument ontdekt online nieuwe snacks
  6. Productiepersoneel snel op corona testen? Deze lessen leren we uit de topsport
  7. Seminar: Norman Buysse (GfK) over maatschappelijk verantwoord ondernemen
  8. Legionellaprobleem wordt vaak onderschat
  9. Meer thuis koken leidt tot omzetstijging Kraft Heinz
  10. AB InBev verkocht meer bier in crisistijd: 'Vooral caloriearm bier was populair'
  11. Coronatesten vertragen microbiologisch onderzoek
  12. Voor abonneesVleesindustrie strijdt tegen verspreiding coronavirus
  13. FNLI: 'Productie bij ketenpartijen opnieuw in gevaar'
  14. Weer wordt er productieruimte Duits slachthuis stilgelegd vanwege coronabesmettingen
  15. Voor abonneesBarry Callebaut: 'In postcorona-tijdperk ontstaan 3 typen consumenten'