Unilever maakt vet-, zout- en suikerscore in producten inzichtelijker

Unilever maakt vet-, zout- en suikerscore in producten inzichtelijker

Unilever gaat onder druk van investeerders het suiker-, vet- en zoutgehalte van zijn producten beter inzichtelijk maken. Het levensmiddelenconcern belooft om publiekelijk verslag te zullen doen van de prestaties van de eigen producten, afgezet tegen een zestal door overheden goedgekeurde maatstaven zoals de Europese Nutri-Score.


Voedingsconcern Unilever, dat onder druk staat van investeerders om meer verantwoordelijkheid te nemen voor het verbeteren van de gezondheid van consumenten, zal de scores jaarlijks gaan publiceren, zo melden ANP en Blomberg. Daarmee wordt in oktober van dit jaar begonnen.

Druk van beleggers om meer inzicht gezondheid

Deze stap volgt op het initiatief van een grote groep beleggers die een resolutie indienden waarbij Unilever opgeroepen werd doelen te stellen om het aandeel gezonde producten dat het verkoopt te vergroten. Volgens Unilever is die resolutie nu ingetrokken.
"Een voedingsmiddelenfabrikant zo groot als Unilever heeft de macht om de gezondheid van miljoenen mensen over de hele wereld te verbeteren," zei ShareAction, de aandeelhoudersgroep die Unilever onder druk zette over de veranderingen. "De beloofde transparantie stelt een nieuwe norm voor de sector. We hopen en verwachten dat anderen zullen volgen."

De beloofde transparantie stelt een nieuwe norm voor de sector. We hopen en verwachten dat anderen zullen volgen”

Voedingsdoelstellingen zout, suiker en calorieën

Unilever publiceerde eind 2020 voedingsdoelstellingen, waaronder doelstellingen voor de verkoop van plantaardige voedingsmiddelen, de vermindering van zout, suiker en calorieën, en een grotere verkoop van gezondere voedingsmiddelen. Het bedrijf is van plan om zijn specifieke doelstellingen die eind 2022 aflopen, bij te werken en te versterken, aldus een verklaring van Unilever.

Annemiek Jorritsma (1974) is freelance redacteur voor VMT. Zij richt zich op de programmacoördinatie van het jaarlijkse Food Safety Event en is sinds februari 2024 als hoofdredacteur ad interim verantwoordelijk voor de tweewekelijkse Thema Update Voedselveiligheid.
Zij voert haar werk als zelfstandige uit onder de naam Grip op Content.

Beeld: Shutterstock
Pesticides

PesticidenEetwijzer maakt consumenten bewust van pesticiden op...

Pesticide Action Network (PAN-NL) lanceert de PesticidenEetwijzer. De online eetwijzer is gebaseerd op metingen van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en toont hoeveel bestrijdingsmiddelen zijn aangetroffen op groente- en fruit. PAN-NL wil consumenten zo bewuster maken over pesticiden.

Kant-en-klaarproducten

Consumentenbond: 'Veel kant-en-klaarmaaltijden ongezonder dan gedacht'

Veel kant-en-klaarmaaltijden van blijken ongezonder dan beweerd. Dat concludeert de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek. De bond onderzocht 224 bezorgmaaltijden van vijftien verschillende onlinediensten. Daarvan bleken er maar acht een gezonde maaltijd te zijn op basis van de richtlijnen van het Voedingscentrum.

Supermarkten

Plantaardige alternatieven goedkoper dan vlees

Vlees en zuivel zijn in veel supermarkten goedkoper dan de plantaardige alternatieven. Denktank Questionmark onderzocht vorig jaar bij Albert Heijn, Aldi, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl en Plus de prijsverschillen tussen dierlijk zuivel en vlees en vegan producten. Bij zes van de zeven supermarkten waren de alternatieven goedkoper.

Consumentenonderzoek

Hoe denkt 'eigenzinnig gewoontedier' over duurzame foodmerken? Tool...

"We zien vaak dat duurzame foodmerken het belang overschatten dat consumenten hechten aan duurzaamheid." Daarom lanceren Food Cabinet en Future of Food Institute de tool 'Food Profiles'. Door deze doelgroepsegmentatie kunnen ondernemers, marketeers en brand managers zorgen dat het merkverhaal en de communicatie beter aansluit bij de consument.

Ceo Robert van Ballengooien van Van Loon Group. Foto Bert Jansen
hybride

Ceo Van Loon Group: 'Geen toekomst vleesvervangers, wel voor hybride'

Volgens ceo Robert van Ballegooijen (59) van Van Loon Group is het vrijwel onmogelijk voor supermarkten om de doelen van de eiwittransitie te behalen in 2030. Bovendien brengt het inzetten van vleesvervangers of het stoppen met vleesreclames, zoals Jumbo deed, deze transitie niet dichterbij, stelt Van Ballegooijen in gesprek met Distrifood. Meer tijd en andere oplossingen zijn nodig.

Alternatief voor zuivel

Zal lokale soja yoghurteters over de streep trekken? Jumbo en De...

De Nieuwe Melkboer ontwikkelde een plantaardige yoghurtvariatie waarin ze onder andere de hele - in Nederland geteelde- sojaboon gebruiken. Jumbo legt het in meer dan 300 winkels in de schappen onder het huismerk Jumbo met het label 'Direct van de Boerderij'. Dit product raakt alle trends aan: lekker, Nutri-Score A, eiwit- en vezelrijk en lokaal geproduceerd. Hoe dat tot stand is gekomen, vertelt Menno Wigtman van Jumbo aan VMT. En Tom Grobben van De Nieuwe Melkboer vertelt over de productontwikkeling.

Beeld: Stichting Week Zonder Vlees
Plantaardig

Nationale week zonder vlees & zuivel in maart focust extra op...

Van 3 tot 9 maart vindt de Nationale week zonder vlees en zuivel plaats. Dit is de achtste keer dat de organisatie deze week organiseert. Dit jaar richt de week zich op een lokale aanpak. Zo hoopt de campagne in te spelen op de verschillende houdingen rondom vlees- en zuivelconsumptie in Nederland, en deelname in achterlopende regio's te stimuleren.

Voor abonnees
Voor abonnees
Overzicht

Voor abonnees Goed voorbereid op veranderende wetgeving? Dit gebeurde er in 2024 en...

Bij de start van 2025 kijken we veelal nog terug naar het vorige jaar. Want wat gebeurde er in 2024 op het gebied van levensmiddelenwetgeving? Er gebeurde veel in onder andere duurzaamheidswetgeving, rookaroma's, allergenenbeleid en de Nutri-Score. Ook dit jaar staat ons weer genoeg te wachten op gebied van wetgeving. VMT zet 10 belangrijke wettelijke gebeurtenissen op een rij.

Beeld: Shutterstock
Consumentenbond

Onderzoeken Consumentenbond 2025: 'Krimpflatie gaat maar door'

In dit artikel zet VMT de onderzoeken en uitkomsten van de Consumentenbond uit 2025 op een rij. Het laatste onderzoek gaat over krimpflatie. De Consumentenbond stelt dat producenten, ondanks kritiek van consumenten, minder product in verpakkingen blijven doen. Volgens de consumentenorganisatie geven producenten 'kul-argumenten' over de reden van de verkleiningen.

Beeld: Shutterstock
Etikettering

Vleesbenamingen op Franse vegetarische producten toch toegestaan in...

Bedrijven in Frankrijk mogen doorgaan met het verkopen van vegetarische producten onder etiketten met daarop termen als steak, worst en filet. Dat heeft de hoogste bestuursrechter in dat land bepaald.

Voor abonnees
Voor abonnees
vezels

Voor abonnees Hoe beïnvloeden vezels de gemoedstoestand van de mens? Dit zijn 5...

Prebiotische vezels kunnen gevoelens van stress verminderen en de stemming in gezonde volwassenen verbeteren. De meeste microbioomstudies nemen echter niet de dagelijkse gemoedstoestand op in het onderzoek. En weinig studies nemen uitgebreide biologische analyse mee. Dat gat moet dit onderzoek - geleid door TNO - dichten. Dit zijn 5 inzichten uit deze studie.

Beeld: ShutterstockVoor abonnees
Voor abonnees
Op de klaagbank

Voor abonnees Op de klaagbank: 2 tips voor gebruik claim 'zero sugar added' en...

OP DE KLAAGBANK - De Reclame Code Commissie (RCC) doet jaarlijks zo'n 400 uitspraken. Zo'n 10% daarvan gaan over voedingsmiddelen. In de serie 'Op de klaagbank' bespreekt Margreet Verhoef, hoofd klachtenbehandeling bij de Stichting Reclame Code, recente cases. Mét tips om misleiding te voorkomen. In dit eerste artikel: de claims 'zero sugar added' en 'zonder calorieën'.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.