Vivera zwemt tegen stroom in met plantaardige zalmfilet

Vivera zwemt tegen stroom in met plantaardige zalmfilet
Vivera introduceert plantaardige zalmfilet

Plantaardige producent Vivera introduceert een plantaardige zalmfilet. Hiermee wil de producent een alternatief bieden voor vis. "De filet heeft een vettige bite en valt door de flake-structuur als een echte zalm uit elkaar."

“Een goede vleesvervanger wordt gekenmerkt door de combinatie van structuur en smaak. Het was dan ook een uitdaging om een plantaardige zalmfilet te ontwikkelen”, vertelt Karin Löwik, international marketingmanager bij Vivera. “Wij hebben veel tijd gestoken in het ontwikkelen van een volwaardig alternatief op gebied van structuur en smaak. Met deze plantaardige zalmfilet hebben we echt het ‘zalmgevoel’ nagebootst.”

Gedragsverandering

De plantaardige zalmfilet van Vivera is gemaakt van tarwe-eiwitten. De producent voegt omega-3 vetzuren toe aan de plantaardige vis om de nutriënten vergelijkbaar te houden met zalm. De producent wil met de plantaardige zalm naar eigen zeggen een verandering teweegbrengen in het eetgedrag van mensen die nog niet stilstaan bij de gevolgen van het eten van vis. “Ik geloof dat het benoemen van de noodzaak zorgt voor gedragsverandering. Vervolgens is het belangrijk om een lekker alternatief te bieden, zodat mensen gemotiveerd worden om anders te gaan eten”, aldus Löwik.

Visvervanger goedkoper dan dierlijke variant

De plantaardige zalmfilets van Vivera worden per 2 stuks van 100 gram verkocht voor €3.49. Daarmee is de plantaardige variant volgens de producent goedkoper dan de dierlijke. “Waar vleesvervangers vaak duurder zijn dan vlees, is het omgekeerde het geval bij deze visvervanger”, stelt Löwik. De plantaardige zalm kan volgens de producent in de pan of oven worden bereid.

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

Als Tasty Basics een nieuw product ontwikkelt, gebruiken ze vooral onbewerkte ingrediënten zoals noten en zaden, hele grondstoffen in plaats van bewerkte ingrediënten
productontwikkeling

Onbewerkt en toch smeuïg: hoe Tasty Basics er zonder boter en suiker...

Ultrabewerkt is ongewenst, onbewerkt is 'in'. Maar hoe lastig is het om met onbewerkte ingrediënten te werken? Maarten Duursma weet niet anders als productontwikkelaar bij Tasty Basics, producent van ontbijtgranen en graanrepen. "Doordat we veel noten en zaden gebruiken, zijn onze producten vetrijk, maar dat is de keuze die we maken als we voor onbewerkt gaan."

Beeld: Stichting Week Zonder Vlees
Plantaardig

Nationale week zonder vlees & zuivel in maart focust extra op...

Van 3 tot 9 maart vindt de Nationale week zonder vlees en zuivel plaats. Dit is de achtste keer dat de organisatie deze week organiseert. Dit jaar richt de week zich op een lokale aanpak. Zo hoopt de campagne in te spelen op de verschillende houdingen rondom vlees- en zuivelconsumptie in Nederland, en deelname in achterlopende regio's te stimuleren.

Ingredient

Nieuwe ingrediënten 2025: plantaardige eiwitmix voor bakkerijproducten

Dit is een overzicht van nieuwe ingrediënten. Dit zijn de laatste wapenfeiten: plantaardige eiwitmix voor bakkerijproducten en natuurlijke blauwe kleurstof met lage CO₂ voetafdruk.

Voor abonnees
Voor abonnees
Alternatief voor zuivel

Voor abonnees 4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk...

Maakt zuivel een comeback? De categorie plantaardige alternatieven voor zuivel groeit nog wel, maar niet overal. Trendbureau The Healthy Marketing Team dook in dit onderwerp en presenteerde op de Food Ingredients Europe de oorzaken en oplossingen voor deze categorie. VMT destilleerde 4 lessen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Ceo Robert van Ballengooien van Van Loon Group. Foto Bert Jansen
hybride

Ceo Van Loon Group: 'Geen toekomst vleesvervangers, wel voor hybride'

Volgens ceo Robert van Ballegooijen (59) van Van Loon Group is het vrijwel onmogelijk voor supermarkten om de doelen van de eiwittransitie te behalen in 2030. Bovendien brengt het inzetten van vleesvervangers of het stoppen met vleesreclames, zoals Jumbo deed, deze transitie niet dichterbij, stelt Van Ballegooijen in gesprek met Distrifood. Meer tijd en andere oplossingen zijn nodig.

Alternatief voor zuivel

Zal lokale soja yoghurteters over de streep trekken? Jumbo en De...

De Nieuwe Melkboer ontwikkelde een plantaardige yoghurtvariatie waarin ze onder andere de hele - in Nederland geteelde- sojaboon gebruiken. Jumbo legt het in meer dan 300 winkels in de schappen onder het huismerk Jumbo met het label 'Direct van de Boerderij'. Dit product raakt alle trends aan: lekker, Nutri-Score A, eiwit- en vezelrijk en lokaal geproduceerd. Hoe dat tot stand is gekomen, vertelt Menno Wigtman van Jumbo aan VMT. En Tom Grobben van De Nieuwe Melkboer vertelt over de productontwikkeling.

Onderzoekers Przemyslaw Strachowski en Mehdi Abdollahi van Chalmers University of Technology werken met proefmonsters in het lab.(foto: Hanna Magnusson)
Zware metalen

'Kwikgehalte ingeblikte tonijn kan omlaag door verpakkingsinnovatie'

Het kwikgehalte van ingeblikte tonijn kan met 25 tot 35% omlaag worden gebracht door er een waterige oplossing aan toe te voegen met cysteïne (E920). Dit aminozuur bindt sterk aan kwik, ontdekten onderzoekers van de Chalmers University of Technology in Zweden.

Voor abonnees
Voor abonnees
Overzicht

Voor abonnees Goed voorbereid op veranderende wetgeving? Dit gebeurde er in 2024 en...

Bij de start van 2025 kijken we veelal nog terug naar het vorige jaar. Want wat gebeurde er in 2024 op het gebied van levensmiddelenwetgeving? Er gebeurde veel in onder andere duurzaamheidswetgeving, rookaroma's, allergenenbeleid en de Nutri-Score. Ook dit jaar staat ons weer genoeg te wachten op gebied van wetgeving. VMT zet 10 belangrijke wettelijke gebeurtenissen op een rij.

Beeld: Shutterstock
Etikettering

Vleesbenamingen op Franse vegetarische producten toch toegestaan in...

Bedrijven in Frankrijk mogen doorgaan met het verkopen van vegetarische producten onder etiketten met daarop termen als steak, worst en filet. Dat heeft de hoogste bestuursrechter in dat land bepaald.

plantaardige eiwitten

Oprichter Willicroft verkoopt na moeilijk jaar: 'opschalen in...

Oprichter Brad Vanstone meldt dat hij na een moeilijk 2024 zijn bedrijf Willicroft - producent van plantaardige alternatieven voor kaas en boter - heeft verkocht.

biodiversiteit

Lupineballetjes bij Ekoplaza: 'We zochten naar een meer populaire...

Ekoplaza heeft lupineballetjes in het assortiment opgenomen. De lupine komt van ecoboerderij Andre Jurrius. "We willen een korte keten hebben met onze telers," vertelt kwaliteitsmanager Steven IJzerman aan VMT.

Voor abonnees
Voor abonnees
Nieuws

Voor abonnees Proveg: Om deze 3 redenen zijn vlees- en zuivelvervangers in...

HEB JE DIT GEMIST IN DECEMBER? - Vlees- en zuivelvervangers zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden, zowel wereldwijd als in Nederland. Nederlandse vlees- en zuivelvervangers lopen voorop als het gaat om voedingswaarde in vergelijking met andere landen. Volgens Proveg komt dit door drie redenen.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.