Unilever maakt vet-, zout- en suikerscore in producten inzichtelijker

Unilever maakt vet-, zout- en suikerscore in producten inzichtelijker

Unilever gaat onder druk van investeerders het suiker-, vet- en zoutgehalte van zijn producten beter inzichtelijk maken. Het levensmiddelenconcern belooft om publiekelijk verslag te zullen doen van de prestaties van de eigen producten, afgezet tegen een zestal door overheden goedgekeurde maatstaven zoals de Europese Nutri-Score.

Volgens Imkje Tiesinga is de levensmiddelenwetgeving de afgelopen decennia enorm veranderd, van verticaal naar horizontaal. Zo hebben veel warenwetbesluiten voor specifieke producten plaatsgemaakt voor meer generieke wetgeving. Echter, nu zie je soms weer een tegengestelde beweging. (foto: Guy Ackermans)

Imkje Tiesinga: 'Nutri-Score alleen zal niet leiden tot gezonder...

Meer dan 37 jaar representeerde Imkje Tiesinga achter de schermen een groot deel van de voedingsmiddelenindustrie richting de Nederlandse en Europese beleidsmakers en probeerde waar dat kon de totstandkoming van de levensmiddelenwetgeving te beïnvloeden, zodat deze ook werkbaar bleef voor de producenten. Maar het spel is veranderd.

E-lecture: Met digitale tools sneller herformuleren (met demo)

E-lecture: Met digitale tools sneller herformuleren (met demo)

Consumenten letten tegenwoordig beter op welke ingrediënten hun voedingsmiddelen bevatten. Bevat het niet te veel vet, suiker en zout? Heeft het genoeg vezels? Is het plantaardig? Herformuleren is daardoor complex. Met digitale tools is dit proces te versnellen, zeggen experts van Wageningen Universiteit.

Novel eiwit kan zoete smaak van suiker vervangen

Novel eiwit kan zoete smaak van suiker vervangen

Amai Proteins ontwikkelt eiwitten die de zoete smaak van suiker in levensmiddelen kunnen vervangen. VMT sprak met de producent over dit novel food ingrediënt dat waarschijnlijk pas over 2 jaar in Europa toegestaan is.

CSM verkoopt bakkerij-poot aan investeringsmaatschappij

CSM verkoopt bakkerij-poot aan investeringsmaatschappij

CSM, wereldwijd leverancier van bakkerij-ingrediënten, verkoopt deze tak aan een Europese investeringsmaatschappij. De deal met Invest Industrial moet begin volgend jaar rond zijn.

Frisdranken bevatten in 2019 25% minder calorieën

Frisdranken bevatten in 2019 25% minder calorieën

Frisdranken van A-merken die in 2019 zijn verkocht, bevatten 25 procent minder calorieën dan in 2012. Hiermee lopen de producenten voor op de afspraak uit het Nationaal Preventieakkoord.

Foodwatch: Chocopasta voor baby's is meest misleidend

Foodwatch: Chocopasta voor baby's is meest misleidend

De biologische chocoladepasta van De Kleine Keuken is door Foodwatch benoemd tot het meest misleidende product van 2019. Daarmee 'wint' deze chocopasta voor baby's vanaf 8 maanden het Gouden Windei. De Kleine Keuken is het er niet mee eens en heeft systematisch op een rij gezet waarom.

Minder suiker prikkelt omzet Coca-Cola

Minder suiker prikkelt omzet Coca-Cola

Coca-Cola blijft wereldwijd profiteren van zijn strategie om meer frisdranken met minder suiker te verkopen, zoals de suikervrije variant Coca-Cola Zero. Dat zorgde in het derde kwartaal andermaal voor hogere opbrengsten voor het Amerikaanse frisdrankbedrijf. Ook buiten de eigen landsgrenzen deed Coca-Cola goede zaken.

Suikerreductie gaat niet hard genoeg volgens Diabetes Fonds

Suikerreductie gaat niet hard genoeg volgens Diabetes Fonds

Het gaat niet snel genoeg met het terugdringen van suiker in voedingsmiddelen. Dat zegt Hanneke Dessing, directeur van Diabetes Fonds. Haar organisatie is vandaag begonnen met een zogenoemde Suiker Terugroepactie voor consumenten.

Questionmark: 'Weinig vezels en onnodig veel zout in cornflakes'

Questionmark: 'Weinig vezels en onnodig veel zout in cornflakes'

Veel producenten voegen onnodig zout toe aan cornflakes. Bovendien bevat deze populaire ontbijtsoort twee tot drie keer minder vezels dan andere ontbijtgranen. Dat zegt onderzoeksbureau Questionmark op basis van zijn zogeheten Cornflakeswijzer.