'Bij invoering suikertaks is rol van Zuivelorganisatie bij productverbetering uitgespeeld'

'Bij invoering suikertaks is rol van Zuivelorganisatie bij productverbetering uitgespeeld'

Het ministerie van VWS presenteert mogelijk deze zomer een plan voor de invoering van een 'slimme suikertaks', een belasting naar de hoeveelheid suiker per product. De Nederlandse Zuivelorganisatie (NZO) is er niet blij mee, omdat hiermee de rol van de NZO wegvalt in lopende initiatieven waarmee suiker wordt verlaagd in zuivelproducten.

Dat maakt staatssecretaris Maarten van Ooijen van VWS bekend in het journalistieke onderzoeksprogramma Pointer dat KRO-NCRV zondagavond uitzond. Meerdere productcategorieën krijgen mogelijk een suikertaks, omdat de eerste stap de verhoging van belasting op frisdranken beperkt effect sorteert. Van Ooijen wil van een ‘domme’ naar een ‘slimme’ belasting op suikerrijke producten. Dit betekent een belasting naar hoeveelheid suiker, verklaart hij aan Pointer. Het kabinet kondigde eind vorig jaar al aan op termijn een belasting op alcoholvrije dranken, ook light-varianten en mineraalwaters in te voeren.

Plannen slimme suikertaks

Deze zomer komen de eerste plannen naar buiten over deze ‘slimme suikertaks.’ Van Ooijen: “Ik denk dat we rond de zomer een brief sturen over de koers die wij gaan varen. Maar dit vraagt wel iets van ons belastingsysteem, daarom kost het wat meer tijd.’ De bewindsman stelt dat zuivel geen uitzondering meer krijgt voor de belasting.

Reactie Nederlandse Zuivelorganisatie

De zuivelbranche zegt tegen VMT dat er bij de invoering van suikertaks geen rol meer kan zijn voor de brancheorganisatie. Woordvoerder Jolande Valkenburg: “Nederlandse zuivelondernemingen hebben via de NZO (Nederlandse Zuivel Organisatie) sectorbrede afspraken gemaakt en maximale waarden voor toegevoegd suiker vastgesteld. Hiermee hebben we de afgelopen jaren 10% reductie van toegevoegde suikers in zuivelproducten gerealiseerd. De gevolgen van de invoering van een suikertaks heeft een directe werking op de prijs van producten. Als sectororganisatie kunnen en mogen we op geen enkele wijze een rol spelen in commerciële discussies en afwegingen van onze leden. Omdat prijsmaatregelen concurrentiegevoelig zijn, valt de rol van de NZO als aanspreekpunt namens de sector weg. Individuele zuivelbedrijven zullen zelf moeten gaan bepalen hoe ze op de suikertaks gaan reageren en of ze belasting aan de consument gaan doorrekenen of niet. Daar kan en mag NZO niet tussen zitten. Wij zouden het erg jammer vinden als onze rol weg zou vallen. Wij zouden aan het einde van de eerste helft van 2022 met alle deelnemers aan het sectorbrede initiatief gaan praten over een volgende stap om suiker te gaan verlagen. Het zou jammer zijn als dat teniet zou worden gedaan. Daarom gaan we graag in gesprek met de staatssecretaris over mogelijke scenario’s."

Frisdrankenbranche: brede suikerbelasting eerlijker

De frisdrankbranche is minder kritisch over het Engelse model van belastingheffing op suikerrijke producten. Het is vooral een eerlijker model, aldus de sector. ‘Wij zien meer in de invoering van een brede suikerbelasting, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen producten met veel en weinig suiker.’ De invoering van de suikertaks is een prioriteit van de regeringscoalitie van VVD, CDA en D66. Hiermee wil het kabinet de suikerinname onder de Nederlandse bevolking verminderen om zo ziektes te voorkomen.

Willem Paul de Mooij

Willem Paul de Mooij

Hoofdredacteur VMT

Willem Paul de Mooij is hoofdredacteur van VMT. Binnen VMT schrijft hij vooral over het thema Voedselveiligheid & Kwaliteit.

Beeld: Shutterstock

Commissie herziet Europese 'ontbijt' richtlijn: dit zijn de...

Een belangrijk doel van de Europese Boer tot bord-strategie is het 'bevorderen van een gezond en milieuvriendelijk voedselsysteem'. Om hier stappen in te zetten, paste de Commissie recent een aantal Europese richtlijnen aan door middel van een richtlijn die verschillende onbijtproducten reguleert. In dit artikel meer over de betreffende producten en wijzigingen.

Tip van jouw advocaat: Frietjes met… aardappelen, zout, maar ook dinatriumdifosfaat en dextrose

Tip van jouw advocaat: Frietjes met… aardappelen, zout, maar ook...

KENNISPARTNER - COLUMN - De Franse Frietjes van McDonald's: een guilty pleasure voor velen. Gelukkig bestaan de frietjes slechts uit aardappelen en een snufje zout, verder wordt helemaal niets toegevoegd. Althans, dat zegt McDonald's in haar advertenties.

Beeld: Shutterstock

Kan een suikertaks werken? Onderzoek laat zien van wel

Een belasting op snoep en andere producten met (veel) suiker, is 'zeer effectief' en kan de schatkist flink wat opleveren. Daarbij is de invulling van zo'n suikertaks wel belangrijk, ook voor de vraag of er niet talloze rechtszaken volgen. Dat blijkt uit een onderzoek door Ecorys naar een 'brede suikerbelasting' in opdracht van de ministeries van Financiën en Volksgezondheid.

Beeld: Shutterstock

Zorgt omzeiling suikertaks voor nieuwe vormgeving wet? 'Op dit moment...

Producent Riedel introduceerde recent Appelsientje Fruitdrink met een vleugje zuivel. Door het toevoegen van de zuivel hoeft de producent geen suikertaks te betalen. In een kamerbrief stelt de staatssecretaris Van Rij van financiën, fiscaliteit en belastingdienst dat de producent de wet niet overtreedt. "Het is een feit dat de verbruiksbelasting níet is verschuldigd als de alcoholvrije drank een bepaald gehalte aan melkvet bevat."

De warmtepomp die bij FrieslandCampina is geïnstalleerd.

Eerste stoomproducerende warmtepomp van Nederland bij...

FrieslandCampina heeft een primeur in Nederland: in de zuivelfabriek in Maasdam draait sinds oktober 2024 een stoomproducerende warmtepomp, waarmee CO2-uitstoot met 30% wordt teruggedrongen en het energieverbruik met ongeveer 10%. Een interview met Gerrit Westhoff, Global SHE & Sustainability Director en Nienke van Driel, Procestechnoloog bij de technologie-afdeling van de Global Supply Chain-organisatie van FrieslandCampina.

FrieslandCampina concentreert productie en sluit kaasfabriek, totaal 186 banen verloren

FrieslandCampina concentreert productie en sluit kaasfabriek, totaal...

FrieslandCampina heeft vandaag plannen aangekondigd zijn productie in Nederland te optimaliseren. Zo wil het bedrijf activiteiten in Leeuwarden meer concentreren en de productie van natuurkaas in het Limburgse Born verplaatsen naar het Friese Workum. Door deze plannen komen volgens FrieslandCampina 186 banen te vervallen.

Koffie met functionele eigenschappen van het Nederlandse Two Align

Zo spelen 10 drankenproducenten in op trends: focus op functionele...

Op de SIAL in Parijs stonden veel drankenproducenten. Hier presenteerden zij nieuwe of verbeterde producten. Producenten spelen vooral in op gezondere dranken met functionele eigenschappen. In dit artikel 10 innovaties van producenten op een rij.

PFAS op lijst 'zeer zorgwekkende stoffen'

PFAS op lijst 'zeer zorgwekkende stoffen'

Bedrijven moeten de uitstoot van alle PFAS zoveel mogelijk vermijden. Alle PFAS-stoffen komen op de lijst met 'zeer zorgwekkende stoffen' (ZZS), heeft staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) bekendgemaakt.

Startup King Konjac

15 startup innovaties op de SIAL: van cacao- en koffievervangers tot...

De SIAL in Parijs toont veel voedsel- en drankeninnovaties. Ook verschillende startups toonden innovaties op de beurs, gezondheid voert hier absoluut de boventoon. VMT liep een rondje over het startupplein en zet 15 innovaties op een rij.

Foto: Pixabay

Uien zijn besmettingsbron E. coli in burgers; McDonald's bant uien

Gesneden uien die eerder op McDonald's Quarter Pounder-burgers in de Verenigde Staten werden geserveerd, zijn de waarschijnlijke bron van besmetting. Dit wordt geconcludeerd op basis van epidemiologische en tracebackgegevens, aldus de FDA.

Zo ontwikkelt deze producent nieuwe dranken met AI: 'Het biedt een goede basis'

Zo ontwikkelt deze producent nieuwe dranken met AI: 'Het biedt een...

Artificial Intelligence (AI), ook de voedingsindustrie kan er niet meer omheen. Verschillende producenten kijken voorzichtig wat AI voor hen kan betekenen en hoe ze dit het beste kunnen toepassen. Zo ook Engel Foreign Food. Zij ontwikkelden drie frisdranken met behulp van AI. Nick Maijenburg vertelde op de SIAL aan VMT hoe ze dat deden.

XXL Nutrition en Zuivelhoeve werken samen aan eiwitrijke productlijn

XXL Nutrition en Zuivelhoeve werken samen aan eiwitrijke productlijn

Twee op het oog compleet verschillende bedrijven slaan de handen ineen om een aanval te doen op de zuivelreuzen in het proteïnerijke schap. XXL Nutrition en Zuivelhoeve lanceren 12 oktober 2024 een proteïnerijke yoghurt en pudding.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.