'Bij invoering suikertaks is rol van Zuivelorganisatie bij productverbetering uitgespeeld'

'Bij invoering suikertaks is rol van Zuivelorganisatie bij productverbetering uitgespeeld'

Het ministerie van VWS presenteert mogelijk deze zomer een plan voor de invoering van een 'slimme suikertaks', een belasting naar de hoeveelheid suiker per product. De Nederlandse Zuivelorganisatie (NZO) is er niet blij mee, omdat hiermee de rol van de NZO wegvalt in lopende initiatieven waarmee suiker wordt verlaagd in zuivelproducten.

Dat maakt staatssecretaris Maarten van Ooijen van VWS bekend in het journalistieke onderzoeksprogramma Pointer dat KRO-NCRV zondagavond uitzond. Meerdere productcategorieën krijgen mogelijk een suikertaks, omdat de eerste stap de verhoging van belasting op frisdranken beperkt effect sorteert. Van Ooijen wil van een ‘domme’ naar een ‘slimme’ belasting op suikerrijke producten. Dit betekent een belasting naar hoeveelheid suiker, verklaart hij aan Pointer. Het kabinet kondigde eind vorig jaar al aan op termijn een belasting op alcoholvrije dranken, ook light-varianten en mineraalwaters in te voeren.

Plannen slimme suikertaks

Deze zomer komen de eerste plannen naar buiten over deze ‘slimme suikertaks.’ Van Ooijen: “Ik denk dat we rond de zomer een brief sturen over de koers die wij gaan varen. Maar dit vraagt wel iets van ons belastingsysteem, daarom kost het wat meer tijd.’ De bewindsman stelt dat zuivel geen uitzondering meer krijgt voor de belasting.

Reactie Nederlandse Zuivelorganisatie

De zuivelbranche zegt tegen VMT dat er bij de invoering van suikertaks geen rol meer kan zijn voor de brancheorganisatie. Woordvoerder Jolande Valkenburg: “Nederlandse zuivelondernemingen hebben via de NZO (Nederlandse Zuivel Organisatie) sectorbrede afspraken gemaakt en maximale waarden voor toegevoegd suiker vastgesteld. Hiermee hebben we de afgelopen jaren 10% reductie van toegevoegde suikers in zuivelproducten gerealiseerd. De gevolgen van de invoering van een suikertaks heeft een directe werking op de prijs van producten. Als sectororganisatie kunnen en mogen we op geen enkele wijze een rol spelen in commerciële discussies en afwegingen van onze leden. Omdat prijsmaatregelen concurrentiegevoelig zijn, valt de rol van de NZO als aanspreekpunt namens de sector weg. Individuele zuivelbedrijven zullen zelf moeten gaan bepalen hoe ze op de suikertaks gaan reageren en of ze belasting aan de consument gaan doorrekenen of niet. Daar kan en mag NZO niet tussen zitten. Wij zouden het erg jammer vinden als onze rol weg zou vallen. Wij zouden aan het einde van de eerste helft van 2022 met alle deelnemers aan het sectorbrede initiatief gaan praten over een volgende stap om suiker te gaan verlagen. Het zou jammer zijn als dat teniet zou worden gedaan. Daarom gaan we graag in gesprek met de staatssecretaris over mogelijke scenario’s."

Frisdrankenbranche: brede suikerbelasting eerlijker

De frisdrankbranche is minder kritisch over het Engelse model van belastingheffing op suikerrijke producten. Het is vooral een eerlijker model, aldus de sector. ‘Wij zien meer in de invoering van een brede suikerbelasting, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen producten met veel en weinig suiker.’ De invoering van de suikertaks is een prioriteit van de regeringscoalitie van VVD, CDA en D66. Hiermee wil het kabinet de suikerinname onder de Nederlandse bevolking verminderen om zo ziektes te voorkomen.

Willem Paul de Mooij

Willem Paul de Mooij

Hoofdredacteur VMT

Willem Paul de Mooij is hoofdredacteur van VMT. Binnen VMT schrijft hij vooral over het thema Voedselveiligheid & Kwaliteit.

Beeld: ShutterstockVoor abonnees
Voor abonnees
Op de klaagbank

Voor abonnees Op de klaagbank: 2 tips voor gebruik claim 'zero sugar added' en...

OP DE KLAAGBANK - De Reclame Code Commissie (RCC) doet jaarlijks zo'n 400 uitspraken. Zo'n 10% daarvan gaan over voedingsmiddelen. In de serie 'Op de klaagbank' bespreekt Margreet Verhoef, hoofd klachtenbehandeling bij de Stichting Reclame Code, recente cases. Mét tips om misleiding te voorkomen. In dit eerste artikel: de claims 'zero sugar added' en 'zonder calorieën'.

Beeld: Shutterstock
Reclame Code Commissie

'Boeren houden van koeien': imagocampagne voor jonge boeren of...

In een recente beslissing legt het College van Beroep (CvB) van de Stichting Reclame Code uit waarom transparantie rondom sponsoring van een ideële campagne door een commerciële organisatie noodzakelijk is. Ook verduidelijkt zij wanneer een partij wordt beschouwd als mede-adverteerder, die de aanbevelingen van de Reclame Code Commissie (RCC) of het CvB ter harte mag nemen. In dit artikel wordt deze recente uitspraak verder toegelicht.

Beeld: ShutterstockVoor abonnees
Voor abonnees
Europese Commissie

Voor abonnees Commissie herziet Europese 'ontbijt' richtlijn: dit zijn de...

Een belangrijk doel van de Europese Boer tot bord-strategie is het 'bevorderen van een gezond en milieuvriendelijk voedselsysteem'. Om hier stappen in te zetten, paste de Commissie recent een aantal Europese richtlijnen aan door middel van een richtlijn die verschillende onbijtproducten reguleert. In dit artikel meer over de betreffende producten en wijzigingen.

Kennis uit de markt - Wetgeving

Tip van jouw advocaat: Frietjes met… aardappelen, zout, maar ook...

KENNISPARTNER - COLUMN - De Franse Frietjes van McDonald's: een guilty pleasure voor velen. Gelukkig bestaan de frietjes slechts uit aardappelen en een snufje zout, verder wordt helemaal niets toegevoegd. Althans, dat zegt McDonald's in haar advertenties.

Als Tasty Basics een nieuw product ontwikkelt, gebruiken ze vooral onbewerkte ingrediënten zoals noten en zaden, hele grondstoffen in plaats van bewerkte ingrediënten
productontwikkeling

Onbewerkt en toch smeuïg: hoe Tasty Basics er zonder boter en suiker...

Ultrabewerkt is ongewenst, onbewerkt is 'in'. Maar hoe lastig is het om met onbewerkte ingrediënten te werken? Maarten Duursma weet niet anders als productontwikkelaar bij Tasty Basics, producent van ontbijtgranen en graanrepen. "Doordat we veel noten en zaden gebruiken, zijn onze producten vetrijk, maar dat is de keuze die we maken als we voor onbewerkt gaan."

Kweekopstelling van waterlinzen bij Aeres Hogeschool Dronten
Waterlinzen

Yoghurt met waterlinzen? Consortium onderzoekt de mogelijkheden

Een consortium heeft de afgelopen twee jaar uiteenlopende hobbels genomen om waterlinzen aan onze voedingsketen toe te voegen; ontkleuren, drogen en op grote schaal produceren. Met de goedkeuring door EFSA zijn er nu stappen mogelijk en ligt er een kans voor producent en consument.

PEF-behandelde sappen. Door het gebruik van Pulsed Electric Field (PEF) blijven de natuurlijke kleur, smaak en voedingsstoffen van de sappen beter behouden, terwijl de houdbaarheid wordt verlengd.Voor abonnees
Voor abonnees
tht

Voor abonnees Wordt het PEF, HPP of oldschool pasteurisatie: de juiste keuze voor...

Pulsed Electric Field (PEF) is een conserveringstechniek die steeds vaker wordt ingezet. Maar hoe verhoudt PEF zich tot High Pressure Processing (HPP) en traditionele pasteurisatie? Dit artikel geeft inzicht in de werking, toepassingen en strategische afwegingen van PEF voor sappenproducenten. Maar ook zuivel en plantaardige zuivelalternatieven komen aan bod.

Foto: shutterstock
Zoetstoffen

Pleidooi voor Europees verbod op aspartaam (E951)

Aspartaam (E951) moet in de EU worden verboden. Tenminste, dat vinden Foodwatch en nog enkele organisaties. Met een petitie roepen ze consumenten op de Europese Commissie en de EU lidstaten te mobiliseren. VMT vroeg de FNLI om een reactie.

Ingredient

Nieuwe ingrediënten 2025: plantaardige eiwitmix voor bakkerijproducten

Dit is een overzicht van nieuwe ingrediënten. Dit zijn de laatste wapenfeiten: plantaardige eiwitmix voor bakkerijproducten en natuurlijke blauwe kleurstof met lage CO₂ voetafdruk.

Voor abonnees
Voor abonnees
Alternatief voor zuivel

Voor abonnees 4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk...

Maakt zuivel een comeback? De categorie plantaardige alternatieven voor zuivel groeit nog wel, maar niet overal. Trendbureau The Healthy Marketing Team dook in dit onderwerp en presenteerde op de Food Ingredients Europe de oorzaken en oplossingen voor deze categorie. VMT destilleerde 4 lessen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Voor abonnees
Voor abonnees
Nieuws

Voor abonnees Proveg: Om deze 3 redenen zijn vlees- en zuivelvervangers in...

HEB JE DIT GEMIST IN DECEMBER? - Vlees- en zuivelvervangers zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden, zowel wereldwijd als in Nederland. Nederlandse vlees- en zuivelvervangers lopen voorop als het gaat om voedingswaarde in vergelijking met andere landen. Volgens Proveg komt dit door drie redenen.

Plantaardig

Foodvalley verwacht dat deze eiwittrends de komende vijf jaar...

Welke trens bepalen het veld van eiwitten? De TPC-community binnen Foodvalley boog zich over dit onderwerp en formuleerde 8 trends waar voedselproducenten of investeerders hun voordeel mee kunnen doen.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.