Koffie met functionele eigenschappen van het Nederlandse Two Align

Zo spelen 10 drankenproducenten in op trends: focus op functionele...

Op de SIAL in Parijs stonden veel drankenproducenten. Hier presenteerden zij nieuwe of verbeterde producten. Producenten spelen vooral in op gezondere dranken met functionele eigenschappen. In dit artikel 10 innovaties van producenten op een rij.

Startup King Konjac

15 startup innovaties op de SIAL: van cacao- en koffievervangers tot...

De SIAL in Parijs toont veel voedsel- en drankeninnovaties. Ook verschillende startups toonden innovaties op de beurs, gezondheid voert hier absoluut de boventoon. VMT liep een rondje over het startupplein en zet 15 innovaties op een rij.

Dranken gemaakt met behulp van AI door Engel Foreign Food

Zo ontwikkelt deze producent nieuwe dranken met AI: 'Het biedt een...

Artificial Intelligence (AI), ook de voedingsindustrie kan er niet meer omheen. Verschillende producenten kijken voorzichtig wat AI voor hen kan betekenen en hoe ze dit het beste kunnen toepassen. Zo ook Engel Foreign Food. Zij ontwikkelden drie frisdranken met behulp van AI. Nick Maijenburg vertelde op de SIAL aan VMT hoe ze dat deden.

Beeld: Shutterstock

Zorgt omzeiling suikertaks voor nieuwe vormgeving wet? 'Op dit moment...

Producent Riedel introduceerde recent Appelsientje Fruitdrink met een vleugje zuivel. Door het toevoegen van de zuivel hoeft de producent geen suikertaks te betalen. In een kamerbrief stelt de staatssecretaris Van Rij van financiën, fiscaliteit en belastingdienst dat de producent de wet niet overtreedt. "Het is een feit dat de verbruiksbelasting níet is verschuldigd als de alcoholvrije drank een bepaald gehalte aan melkvet bevat."

Is suikertaks te omzeilen? Appelsientje doet het met 'vleugje zuivel'

Is suikertaks te omzeilen? Appelsientje doet het met 'vleugje zuivel'

De verbruiksbelasting maakt dranken zonder alcohol duurder. Producent Riedel heeft voor Appelsientje een manier gevonden om de 'suikertaks' te omzeilen. Namelijk het toevoegen van een beetje zuivel. Zo hoeft de producent voor de Appelsientje Fruitdrink geen suikertaks te betalen. De wet wordt hiermee niet overtreden. CDA pleit dan ook voor een aanpassing van de huidige wet.

Rudy's Kombucha

Dranken trends: van kombucha en gembershots tot functionele limonade

De categorie dranken werd op de Free From beurs in Amsterdam goed vertegenwoordigd. Vooral dranken als kombucha en gembershots waren veel op de beursvloer te vinden. VMT liep een rondje en sprak met verschillende drankenproducenten.

Koffie die niet naar koffie smaakt? 5 innovaties in dranken op Anuga

Koffie die niet naar koffie smaakt? 5 innovaties in dranken op Anuga

Gember als opkomende smaak in frisdrank en alcoholvrije dranken, koffie die niet naar koffie smaakt. Innovaties in dranken haken aan bij gezondheidstrends en de vraag naar spannende smaken van gen Z. In dit artikel 5 innovaties in dranken gezien op de Anuga.

Drankensector behaalt doel Nationaal Preventieakkoord: 'Er zit 34% minder suiker in frisdranken'  

Drankensector behaalt doel Nationaal Preventieakkoord: 'Er zit 34%...

De drankensector heeft binnen het Nationaal Preventieakkoord het doel gesteld om uiterlijk in 2025 het suikergehalte in dranken terug te dringen met 30%. Drie jaar voor de deadline is dit doel behaald. Frisdranken bevatten 34% minder suiker en consumenten kiezen dan ook vaker voor light of zero dranken.

Richtlijnen aspartaamconsumptie blijven ongewijzigd na reviews WHO

Richtlijnen aspartaamconsumptie blijven ongewijzigd na reviews WHO

Volgens het Internationaal Agentschap voor Kankeronderzoek (IARC) van de WHO is er op grond van drie recente studies "beperkt bewijs" dat aspartaam kankerverwekkend is. Tegelijk ziet de commissie JECFA, die zich buigt over voedingsadditieven, geen reden om de richtlijnen rond de dagelijkse consumptie van aspartaam (ADI van 40 mg/kilogram lichaamsgewicht) aan te passen.

De Ice Tea van Jumbo wint het Gouden Windei 2022 - Foto: Foodwatch

Ice Tea van Jumbo 'meest misleidende product van 2022': 'In april...

De Ice Tea van Jumbo wint het Gouden Windei 2022. De Nederlandse consument koos volgens Foodwatch dit product tot het 'meest misleidende voedselproduct van 2022'. Het product van Jumbo wint de prijs met 47% van de stemmen. Jumbo reageert tegenover VMT op het winnen van de prijs.