Van cider tot reststromen: wat waren de trends?

Van cider tot reststromen: wat waren de trends?

Het afgelopen jaar werkte VMT samen met Innova Market Insights. Het onderzoeksbureau dook in hun uitgebreide database. Op verschillende onderwerpen - van hard seltzer tot duurzaamheidsclaims - gaven ze de ontwikkelingen in de markt voor deze productcategorieën.

Hard seltzer: hype of trend?

Hard Seltzer zie je steeds meer in de schappen van supermarkten. Maar wat is het nu precies? En is het een snel voorbijtrekkende hype of een blijvende trend? VMT dook in het onderwerp en deed navraag bij verschillende producenten. “Voorlopig wordt er meer over Hard Seltzer gepraat dan dat er gedronken wordt, maar het gaat zeker een relevante categorie worden.”

Volgens Innova Market Insights zijn de populairste smaken in deze categorie: limoen, mango, aardbei, framboos en citroen. Behalve in Latijns-Amerika staat limoen in alle regionen bovenaan qua smaak. De meeste productontwikkeling in Hard Seltzer vindt volgens het onderzoeksbureau plaats in Noord-Amerika (48%), West-Europa (31%) en Latijns-Amerika (8%).

Laag-alcoholische dranken

VMT sprak met de ontwikkelaars van het merk Galipette, een Franse cider die een jongere doelgroep moet aanspreken. Maar hoe ontwikkelt de categorie ciders zich wereldwijd? Innova Market Insights zocht het uit. Het segment laat een stabiele groei zien.

Upcyclen

In de eerste 8 maanden van 2021 zijn meer producten met de claim ‘reduce foodwaste’ verschenen (in West-Europa) dan in heel 2020. Soms zijn het algemene claims, soms betreft het upcycling. Innova Market Insights dook voor VMT in hun database op zoek naar trends.

Duurzaamheidsclaims

Binnen alle productlanceringen ziet Innova Market Insights jaarlijks een groei in het aantal claims. Het overgrote deel van de duurzaamheidsclaims had betrekking op de verpakking, maar de sterkste groei was echter te zien bij claims over het product zelf of de productie daarvan.

Plantaardige kaas

Binnen alle productlanceringen ziet Innova Market Insights jaarlijks een groei in het aantal claims. Het overgrote deel van de duurzaamheidsclaims had betrekking op de verpakking, maar de sterkste groei was echter te zien bij claims over het product zelf of de productie daarvan.

Consumententrends 2022

De gezondheid van de planeet is belangrijker voor de consument dan hun persoonlijke gezondheid. Dit is de belangrijkste trend die Innova Market Insights ziet voor 2022. Dit is een overzicht van de 10 trends voor 2022.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Innovaties in verpakkingen spotten: bladeren als grondstof tot een hersluitbaar blikje

Innovaties in verpakkingen spotten: bladeren als grondstof tot een...

Reduce, reuse and recycle (3R), PPWR-wetgeving: bekende begrippen in de verpakkingswereld. Hoe spelen verpakkingsproducenten in op de wens naar minder plastic, meer gerecycled materiaal en de wens voor hergebruik? Op de All4Pack, een Parijse verpakkingsbeurs, waren een aantal innovaties te zien.

Heineken bouwt r&d-centrum in Zoeterwoude

Heineken bouwt r&d-centrum in Zoeterwoude

Heineken gaat een nieuw r&d-centrum bouwen in Zoeterwoude. De bierbrouwer investeert 45 miljoen euro in het zogeheten Dr. H.P. Heineken Centre, dat medio 2025 wordt geopend.

Innova top 10 trends 2025: dit verwachten consumenten van ingrediënten, plantaardig en van AI

Innova top 10 trends 2025: dit verwachten consumenten van...

Wat denken consumenten van AI-ontwikkelde producten? Wat verwachten ze van de plantaardige producten? En welk product blijven ze kopen zelfs als de prijs flink stijgt? Lees meer over de 10 trends voor 2025 van Innova Market Insights.

Productinnovaties oktober: biologische ontbijtgranolamix en bioscooppakket bier, popcorn en voucher

Productinnovaties oktober: biologische ontbijtgranolamix en...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. De productinnovaties van oktober: biologische ontbijtgranolamix en bioscooppakket bier, popcorn en voucher.

Snoepproductie - Beeld: Cloetta

R&D'er over wetgeving: 'Sommige wetten zijn al achterhaald voordat ze...

VISIE OP WETGEVING - Door onder andere politieke complexiteit kan de invoering van nieuwe wetten soms lang duren, stelt Erik-Jan Ransdorp, innovatie directeur bij Cloetta. Wetgeving mag dan ook vaker op wetenschappelijke kennis gebaseerd worden volgens hem. VMT sprak met Ransdorp over de bottlenecks die hij ziet en zijn tips voor andere R&D'ers op gebied van wetgeving. Dit is het zevende artikel in een serie.

Van supermarktkeuken naar gaarkeuken: zo wil deze startup 'Unilever van de nieuwe generatie' worden

Van supermarktkeuken naar gaarkeuken: zo wil deze startup 'Unilever...

STARTUP BELICHT - Kant-en-klaar maaltijden worden vaak gezien als 'niet vers' en 'smakeloos'. Startup Mama's Maaltijden gaat hier tegenin en maakt koelverse kant-en-klare maaltijden 'zoals mensen ze vanuit huis gewend zijn'. Met bekende smaken dus. VMT sprak met oprichter Serdar Tolenaar over het ontstaan van de startup, de bottlenecks en de verdere plannen.

Zo ontwikkelt deze producent nieuwe dranken met AI: 'Het biedt een goede basis'

Zo ontwikkelt deze producent nieuwe dranken met AI: 'Het biedt een...

Artificial Intelligence (AI), ook de voedingsindustrie kan er niet meer omheen. Verschillende producenten kijken voorzichtig wat AI voor hen kan betekenen en hoe ze dit het beste kunnen toepassen. Zo ook Engel Foreign Food. Zij ontwikkelden drie frisdranken met behulp van AI. Nick Maijenburg vertelde op de SIAL aan VMT hoe ze dat deden.

Vet verlagen door toevoegen van champignons? Puree kan tot 41% vet verminderen

Vet verlagen door toevoegen van champignons? Puree kan tot 41% vet...

Scelta Mushrooms won in Parijs de SIAL Innovatie Award voor het product Fungible. Dit is een vetvervanger die de producent maakt voor gebruik in vlees en plantaardige producten. De vetvervanger kan het vet in producten tot 41% verlagen. VMT sprak op de beurs met de producent over het nieuwe product.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.