Van cider tot reststromen: wat waren de trends?

Van cider tot reststromen: wat waren de trends?

Het afgelopen jaar werkte VMT samen met Innova Market Insights. Het onderzoeksbureau dook in hun uitgebreide database. Op verschillende onderwerpen - van hard seltzer tot duurzaamheidsclaims - gaven ze de ontwikkelingen in de markt voor deze productcategorieën.

Hard seltzer: hype of trend?

Hard Seltzer zie je steeds meer in de schappen van supermarkten. Maar wat is het nu precies? En is het een snel voorbijtrekkende hype of een blijvende trend? VMT dook in het onderwerp en deed navraag bij verschillende producenten. “Voorlopig wordt er meer over Hard Seltzer gepraat dan dat er gedronken wordt, maar het gaat zeker een relevante categorie worden.”

Volgens Innova Market Insights zijn de populairste smaken in deze categorie: limoen, mango, aardbei, framboos en citroen. Behalve in Latijns-Amerika staat limoen in alle regionen bovenaan qua smaak. De meeste productontwikkeling in Hard Seltzer vindt volgens het onderzoeksbureau plaats in Noord-Amerika (48%), West-Europa (31%) en Latijns-Amerika (8%).

Laag-alcoholische dranken

VMT sprak met de ontwikkelaars van het merk Galipette, een Franse cider die een jongere doelgroep moet aanspreken. Maar hoe ontwikkelt de categorie ciders zich wereldwijd? Innova Market Insights zocht het uit. Het segment laat een stabiele groei zien.

Upcyclen

In de eerste 8 maanden van 2021 zijn meer producten met de claim ‘reduce foodwaste’ verschenen (in West-Europa) dan in heel 2020. Soms zijn het algemene claims, soms betreft het upcycling. Innova Market Insights dook voor VMT in hun database op zoek naar trends.

Duurzaamheidsclaims

Binnen alle productlanceringen ziet Innova Market Insights jaarlijks een groei in het aantal claims. Het overgrote deel van de duurzaamheidsclaims had betrekking op de verpakking, maar de sterkste groei was echter te zien bij claims over het product zelf of de productie daarvan.

Plantaardige kaas

Binnen alle productlanceringen ziet Innova Market Insights jaarlijks een groei in het aantal claims. Het overgrote deel van de duurzaamheidsclaims had betrekking op de verpakking, maar de sterkste groei was echter te zien bij claims over het product zelf of de productie daarvan.

Consumententrends 2022

De gezondheid van de planeet is belangrijker voor de consument dan hun persoonlijke gezondheid. Dit is de belangrijkste trend die Innova Market Insights ziet voor 2022. Dit is een overzicht van de 10 trends voor 2022.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

QA'er en R&D'er in discussie: 'Wetgeving geeft helderheid die we niet altijd willen horen'

QA'er en R&D'er in discussie: 'Wetgeving geeft helderheid die we niet...

VISIE OP WETGEVING - Kwaliteitsmanagers en productontwikkelaars ervaren wetgeving anders. Waar de kwaliteitsmanager moet waken dat wetten worden nageleefd, ervaart een R&D'er wetgeving soms als belemmering. VMT ging in gesprek met Jilles Littel (senior productontwikkelaar) en Annemiek de Vries (QA adviseur) van Dr. Oetker over de bottlenecks waar zij tegenaan lopen op gebied van wetgeving. Dit is het elfde artikel in een serie.

Alie de Boer, voedingswetenschapper en universitair docent aan de Universiteit Maastricht. (Foto: Koos Groenewold)Voor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Food Law Event gemist: is Europese wetgeving rem voor...

Europese wetgeving vormt soms een obstakel of vertragende factor voor de voedseltransitie. Velen zeggen ook wel dat Europese wetgeving een rem vormt voor innovatie in de voedingsindustrie. Een lezing van Alie de Boer, voedingswetenschapper en universitair docent aan de Universiteit Maastricht.

Beeld: Shutterstock

Handig overzicht: Alle foodtrends voor 2025 op een rij

Aan het eind van elk jaar zijn er vele lijstjes met foodtrends voor het jaar daarop. Reden voor de redactie om deze foodtrends op een rij te zetten. Lees 6 trendartikelen en luister naar 2 trendpodcasts.

Een actueel thema bij de nieuwbouw van Vezet is verder ‘automatisering en robotisering’.

Vezet gaat miljoenen kilo's groente besparen door snij-afval te...

De nieuwbouw van Koninklijke Vezet in Warmenhuizen krijgt een oppervlakte van maar liefst 35.000 m2. In 2026 moet het in bedrijf gaan. In het ontwerp van de nieuwbouw ligt de focus op duurzaamheid, hygiënisch ontwerp en verwaarding van reststromen voor menselijke en dierlijke consumptie.

Deze foto is door VMT gegenereerd met behulp van AIVoor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Visie van VMT: terugblik op 2024 en vooruitblik op trends 2025

Welke ontwikkelingen heeft de voedingsindustrie doorgemaakt in 2024? De redactie van VMT kijkt terug op het afgelopen jaar. Waar heeft de voedingsindustrie naar inzien van de redactieleden de tanden in gezet? En welke onderwerpen verwachten de redacteuren in 2025 voor de boeg te hebben?

Beeld: Shutterstock

Wat brengt 2025 voor R&D? 5 trends en praktische tips om deze te...

2025 staat voor de deur, en verschillende marktonderzoekers komen met trends voor volgend jaar. Zo presenteert Euromonitor 5 trends voor 2025: gezondheidsplannen, verstandigere portemonnee, Eco Logisch, gefilterde focus en AI ambivalent. In dit artikel de vijf trends uitgewerkt op een rij en tips van Euromonitor hoe deze te implementeren.

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten.

Young R&D: 'Hoe geef je een juiste inschatting van volumes voor nieuwe grondstoffen?'

Young R&D: 'Hoe geef je een juiste inschatting van volumes voor...

In de rubriek Young R&D stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren vakgenoten.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.