Van cider tot reststromen: wat waren de trends?

Van cider tot reststromen: wat waren de trends?

Het afgelopen jaar werkte VMT samen met Innova Market Insights. Het onderzoeksbureau dook in hun uitgebreide database. Op verschillende onderwerpen - van hard seltzer tot duurzaamheidsclaims - gaven ze de ontwikkelingen in de markt voor deze productcategorieën.

Hard seltzer: hype of trend?

Hard Seltzer zie je steeds meer in de schappen van supermarkten. Maar wat is het nu precies? En is het een snel voorbijtrekkende hype of een blijvende trend? VMT dook in het onderwerp en deed navraag bij verschillende producenten. “Voorlopig wordt er meer over Hard Seltzer gepraat dan dat er gedronken wordt, maar het gaat zeker een relevante categorie worden.”

Volgens Innova Market Insights zijn de populairste smaken in deze categorie: limoen, mango, aardbei, framboos en citroen. Behalve in Latijns-Amerika staat limoen in alle regionen bovenaan qua smaak. De meeste productontwikkeling in Hard Seltzer vindt volgens het onderzoeksbureau plaats in Noord-Amerika (48%), West-Europa (31%) en Latijns-Amerika (8%).

Laag-alcoholische dranken

VMT sprak met de ontwikkelaars van het merk Galipette, een Franse cider die een jongere doelgroep moet aanspreken. Maar hoe ontwikkelt de categorie ciders zich wereldwijd? Innova Market Insights zocht het uit. Het segment laat een stabiele groei zien.

Upcyclen

In de eerste 8 maanden van 2021 zijn meer producten met de claim ‘reduce foodwaste’ verschenen (in West-Europa) dan in heel 2020. Soms zijn het algemene claims, soms betreft het upcycling. Innova Market Insights dook voor VMT in hun database op zoek naar trends.

Duurzaamheidsclaims

Binnen alle productlanceringen ziet Innova Market Insights jaarlijks een groei in het aantal claims. Het overgrote deel van de duurzaamheidsclaims had betrekking op de verpakking, maar de sterkste groei was echter te zien bij claims over het product zelf of de productie daarvan.

Plantaardige kaas

Binnen alle productlanceringen ziet Innova Market Insights jaarlijks een groei in het aantal claims. Het overgrote deel van de duurzaamheidsclaims had betrekking op de verpakking, maar de sterkste groei was echter te zien bij claims over het product zelf of de productie daarvan.

Consumententrends 2022

De gezondheid van de planeet is belangrijker voor de consument dan hun persoonlijke gezondheid. Dit is de belangrijkste trend die Innova Market Insights ziet voor 2022. Dit is een overzicht van de 10 trends voor 2022.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Een actueel thema bij de nieuwbouw van Vezet is verder ‘automatisering en robotisering’.

Vezet gaat miljoenen kilo's groente besparen door snij-afval te...

De nieuwbouw van Koninklijke Vezet in Warmenhuizen krijgt een oppervlakte van maar liefst 35.000 m2. In 2026 moet het in bedrijf gaan. In het ontwerp van de nieuwbouw ligt de focus op duurzaamheid, hygiënisch ontwerp en verwaarding van reststromen voor menselijke en dierlijke consumptie.

Deze foto is door VMT gegenereerd met behulp van AI

Visie van VMT: terugblik op 2024 en vooruitblik op trends 2025

Welke ontwikkelingen heeft de voedingsindustrie doorgemaakt in 2024? De redactie van VMT kijkt terug op het afgelopen jaar. Waar heeft de voedingsindustrie naar inzien van de redactieleden de tanden in gezet? En welke onderwerpen verwachten de redacteuren in 2025 voor de boeg te hebben?

Foto: Pixabay

Bacteriofagen maken snelle detectie van bacteriën in vloeistoffen...

Onderzoekers hebben een baanbrekende test ontwikkeld die bacteriën in vloeistoffen zoals water, urine en melk detecteert door gebruik te maken van bacteriofagen. Biogel verandert van kleur bij aanwezigheid van schadelijke bacteriën, wat snelle en eenvoudige controles mogelijk maakt voor onder meer voedselveiligheid zonder tussenkomst van een laboratorium.

Beeld: Shutterstock

Vertraagt wetgeving innovatie? 'Transparante informatie steeds...

Er is een verschuiving gaande in het voedsellandschap. Waar voedsel eerst vooral beschikbaar moest zijn, zijn tegenwoordig meer aspecten belangrijk. Zo moet voedsel veilig, voedzaam, gezond en duurzaam zijn. Hoe kun je hier als producent de juiste balans in vinden? En vormt al deze 'ogenschijnlijk tegenstrijdige' wetgeving een rem voor innovatie of juist een duwtje in de rug? Alie de Boer vertelt meer over het onderwerp.

FiE 2024: 'Introductie hybride gehakt van Lidl zorgt voor meer interesse van foodproducenten'

FiE 2024: 'Introductie hybride gehakt van Lidl zorgt voor meer...

Is nu het momentum voor hybride foodproducten? Op de Food Ingredients Beurs FiEurope lijkt het onderwerp een nieuw leven beschoren onder druk van duurzaamheid. VMT sprak twee bedrijven die zien dat hybride groeit mede onder druk van de aankomende duurzaamheidswetgeving. Maar zegt een marketingexpert: 'Hybride is een industrie push, het voordeel voor de consument is niet duidelijk.'

Beeld: Shutterstock

Nieuw product ontwikkelen? 4 trends om in de gaten te houden voor 2025

Het einde van het jaar nadert. De trends voor 2025 komen dan ook langzaam weer om de hoek kijken. Mintel voorspelt vier trends voor aankomend jaar: voedzame voeding 'als medicijn', rebelse consumenten die soms zoeken naar 'ongezonde' producten, veranderende ketens die leiden tot meer lokale of wereldwijde producten en samenwerking tussen technologie en landbouw. In dit artikel de vier trends verder uitgewerkt.

Koffie met functionele eigenschappen van het Nederlandse Two Align

Zo spelen 10 drankenproducenten in op trends: focus op functionele...

Op de SIAL in Parijs stonden veel drankenproducenten. Hier presenteerden zij nieuwe of verbeterde producten. Producenten spelen vooral in op gezondere dranken met functionele eigenschappen. In dit artikel 10 innovaties van producenten op een rij.

Innovaties in verpakkingen spotten: bladeren als grondstof tot hersluitbare blikjes

Innovaties in verpakkingen spotten: bladeren als grondstof tot...

Reduce, reuse and recycle (3R), PPWR-wetgeving: bekende begrippen in de verpakkingswereld. Hoe spelen verpakkingsproducenten in op de wens voor minder plastic, meer gerecycled materiaal en de wens voor hergebruik? Op de All4Pack, een Parijse verpakkingsbeurs, was een aantal innovaties te zien.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.