Interviews: meest gelezen in 2021

Interviews: meest gelezen in 2021

In dit artikel zetten we de 5 meest gelezen interviews van 2021 op een rij. Die hangen - niet onverwacht - samen met actuele kwesties zoals de coronacrisis en ethyleenoxide.

1 Unilever en Fairtrade original over ethyleenoxide

In september 2020 werd een lading sesamzaad uit India ontdekt verontreinigd met ethyleenoxide. Dit leidde tot een regen aan recalls van levensmiddelen waarin het verontreinigde sesamzaad was verwerkt. VMT sprak met Unilever en Fairtrade Original over het hoe en waarom van de recalls. “Het is in een jaar tijd nog niet gelukt om dit probleem binnen de sesamzaadketens op te lossen.”

2 Vion over vleesvervangers

Vion is producent van vleesproducten en produceert sinds ongeveer een jaar ook vleesvervangers onder de startup ME-AT the alternative. Hoewel vleesvervangers enorm in populariteit stijgen, is er ook veel negativiteit rondom de productgroep. “Je ziet dan mensen soms agressief reageren op vleesvervangers, terwijl zij ze zelf nooit zouden eten”, vertelde Thea Smit van Vion aan VMT.

3 Iglo, HAK en CBL over Nutri-Score

In juni van dit jaar kondigde minister Blokhuis van het ministerie van VWS aan dat de invoering van de Nutri-Score wordt uitgesteld tot 2022. VMT deed een rondvraag bij enkele brancheverenigingen en producenten wat zij vinden van de uitstelling. “Wachten tot de allerlaatste criticaster tevreden is, is geen optie voor ons.”

4 Tony's Chocoloney over groeien

Tony’s Chocolonely kondigde in april aan dat ze de Belgische repenfabrikant Althaea-De Laet overnemen. Anne-Wil Dijkstra legt uit waarom deze overname belangrijk is voor Tony’s Chocolonely: grip houden op de productiecapaciteit, sneller productinnovaties lanceren en het leren runnen van een chocoladerepenfabriek op deze schaal.

5 Carl Siegert over de coronacrisis

Bakkerij Carl Siegert is al 130 jaar een familiebedrijf. De bakker levert biologische vriesverse broodspecialiteiten aan met name horeca, catering, luchtvaart en on-the-go-producenten. De coronacrisis slaat dan ook hard toe bij Carl Siegert. “Mijn agenda is de grootste miskoop van 2020, die had ik niet meer nodig”, vertelt eigenaar Carl Siegert in april aan VMT. Ondanks de zware gevolgen blijft de bakker positief.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Voor abonnees
Voor abonnees
Overzicht

Voor abonnees Goed voorbereid op veranderende wetgeving? Dit gebeurde er in 2024 en...

Bij de start van 2025 kijken we veelal nog terug naar het vorige jaar. Want wat gebeurde er in 2024 op het gebied van levensmiddelenwetgeving? Er gebeurde veel in onder andere duurzaamheidswetgeving, rookaroma's, allergenenbeleid en de Nutri-Score. Ook dit jaar staat ons weer genoeg te wachten op gebied van wetgeving. VMT zet 10 belangrijke wettelijke gebeurtenissen op een rij.

Visie op wetgeving

QA'er en R&D'er in discussie: 'Wetgeving geeft helderheid die we niet...

VISIE OP WETGEVING - Kwaliteitsmanagers en productontwikkelaars ervaren wetgeving anders. Waar de kwaliteitsmanager moet waken dat wetten worden nageleefd, ervaart een R&D'er wetgeving soms als belemmering. VMT ging in gesprek met Jilles Littel (senior productontwikkelaar) en Annemiek de Vries (QA adviseur) van Dr. Oetker over de bottlenecks waar zij tegenaan lopen op gebied van wetgeving. Dit is het elfde artikel in een serie.

trend

Chocolade in 2025: 'Deze vier trends mag je niet missen'

De hoge chocoladeprijs is volgens trendwatcher Anneke Ammerlaan dé grote uitdaging voor de komende jaren. Toch ziet ze ook kansen. Vooral op het gebied van innovatie in (pure) smaak en textuur.

Voor abonnees
Voor abonnees
Video

Voor abonnees Food Law Event gemist: Dit zijn de aandachtspunten van het VWS op...

Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS)? Wat is de stand van zaken op gebied van onderwerpen als de Nutri-Score, het nieuwe allergenenbeleid, verpakkingsmaterialen en duurzaamheid? Sander Baljé, plaatsvervangend directeur directie Voeding, Gezondheidsbescherming en Preventie bij het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), geeft in deze video een update over deze actuele onderwerpen.

Plantaardig

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een...

Plantaardige eiwitten waren dit jaar nog steeds volop te vinden op de Europese ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. De bekende focus op smaak en textuur was nog steeds te merken, maar er waren ook een paar opvallende veranderingen te noteren.

“Met onze technologie kunnen we producenten helpen om de prijsstijging deels op te vangen, zonder dat zij inboeten op de kwaliteit."Gesponsord
Gesponsord
trending 2025

Gesponsord Natuurlijke oplossingen voor cacaoreductie zonder smaakconcessies

Het wereldwijde tekort aan cacao en de stijgende prijzen dwingen producenten om op zoek te gaan naar nieuwe oplossingen. Yama Products, vooral bekend van hun actieve bijdrage aan de hartige levensmiddelenindustrie, zet nu stappen in de zoete sector met baanbrekende receptuuraanpassingen voor onder andere cacaoreductie.

Innovaties voor vlees- en proteïneverwerking op IFFA 2025, met als hoofdthema ‘Increasing Performance’. Bron: Messe Frankfurt
IFFA

IFFA 2025 wil de toekomst van vlees en plantaardige eiwitten laten...

De grootste internationale vakbeurs voor vlees- en eiwittechnologie, de IFFA, opent van 3 tot en met 8 mei 2025 de deuren in Frankfurt am Main. Onder het motto 'Rethinking Meat and Proteins' presenteert de beurs innovatieve oplossingen en de nieuwste trends voor de complete productieketen, van grondstof tot eindproduct​.

Unilever

Ceo Unilever tegen FD: Voedingsmerken te koop die onvoldoende bij...

Hein Schumacher zegt tegen het FD dat ze voedingsmerken met in totaal €1 mrd aan omzet in de verkoop. Het gerucht dat De Vegetarische Slager daaronder valt, bevestigt hij niet tegen de krant. Volgens Jeroen Willemsen van de Green Protein Alliance hebben merken in plantaardig het moeilijk. "De opwaartse lijn zit er voorzichtig weer in bij merken, het zijn evengoed vooral private label en ingrediënten die momenteel groeien."

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.