Het is een veelbesproken onderwerp binnen voedingsmiddelenbedrijven: wat en wanneer moet je allemaal op orde hebben als er sprake is van een recall of incident.
Achter de schermen
Tijdens de sessie ‘Recalls – Meldplicht bij incidenten’ tijdens de digitale Food Safety Update op 5 oktober gaat De Stoppelaar van de NVWA hier precies op in. Wat gebeurt er met een melding achter de schermen bij de NVWA en wat verwacht de NVWA van bedrijven? Wanneer zet de NVWA een melding door naar andere (Europese) toezichthouders? En niet onbelangrijk: waar moet een publieksrecall aan voldoen?
Waar moet je aan denken?
Advocaat Silvia Gawronski, Van Traa Advocaten, zal tijdens dezelfde sessie ingaan op de maatregelen die voedingsbedrijven moeten nemen bij een incident. En een handige checklist geven van waar je verder nog allemaal aan moet denken, zoals het informeren van andere toezichthouders, claims en de verzekeraars.
Waar loopt het in de praktijk mis?
Tot slot worden ervaringen uit de praktijk gedeeld door Michelle de Lepper, werkzaam in QA/QC-functies bij verschillende bedrijven in de voedingsindustrie. Waar gaat het in de praktijk mis? Aan de hand van voorbeelden legt De Lepper uit waar je op bedacht moet zijn, waar je je prioriteiten moet leggen en wat bedrijven én de NVWA in de toekomst zou kunnen doen om incidentmanagement, meldingen en recalls soepeler te laten verlopen.