Hoe gaan Internet of Things, kunstmatige intelligentie en traceerbaarheid de voedings- en drankindustrie transformeren? 5 trends op een rij

Hoe gaan Internet of Things, kunstmatige intelligentie en traceerbaarheid de voedings- en drankindustrie transformeren? 5 trends op een rij

De gevolgen van de coronacrisis zijn sterk voelbaar in de voedings- en drankindustrie. Een van de gevolgen is dat de sector in een razendsnel tempo verandert en digitaliseert. Welke rol spelen trends als Internet of Things, kunstmatige intelligentie en traceerbaarheid hierin in 2021? 5 trends op een rij.

De voedselindustrie ziet zich genoodzaakt om de bedrijfsvoering zo snel mogelijk toekomstbestendig te maken, met een focus op het sneller introduceren van nieuwe producten, kwaliteit en voedselveiligheid, elasticiteit van de keten en diversificatie van de verkoopkanalen. Een speerpunt is het minimaliseren van verspilling van mankracht, productiemiddelen, grondstoffen, water en energie. De landbouwsector heeft bijvoorbeeld behoefte aan precisie en voorspelbaarheid waarbij technologieën als Internet of Things (IoT) kunnen bijdragen om de oogst te maximaliseren en verspilling tot een minimum te beperken. Maar hoe ziet 2021 eruit voor voedings- en drankproducenten?

Trend 1: Cloud

Nummer 1 vierkant

In 2021 zal het aantal technische oplossingen en diensten dat in de cloud draait alleen maar toenemen. De cloud biedt de benodigde connectiviteit en data services om de gegevens van IoT-apparaten en de supply chain vast te leggen. Kunstmatige intelligentie en rekenkracht in de cloud worden toegepast om de grote hoeveelheid aan data te vertalen in inzichten en zelfs automatische beslissingen en acties. Dankzij de cloud kunnen nieuwe technologische mogelijkheden als een service worden toegepast, wat veel sneller en minder risicovol is dan een complex en langdurig IT project.

Trend 2: Omnichannel ervaring

Nummer 2 vierkant

De coronacrisis heeft een grote impact op de voedings- en drankindustrie en zorgde voor een enorme verschuiving in deze markt. De horeca sloot haar deuren terwijl leveringen aan huis steeds populairder werden. Consumenten zijn gewend geraakt aan het online bestellen van maaltijden en zullen dit ook in 2021 blijven doen. De omnichannel-strategie – waarbij diverse kanalen zoals e-commerce, winkels en sociale media worden ingezet – maakt een organisatie minder kwetsbaar en biedt kansen om zich ten opzichte van de rest van de markt te onderscheiden. Hierin is het streven naar een betere klantervaring leidend, en bepalend voor het onderscheidend vermogen.

Klanten willen een geïntegreerde winkelervaring en dit kan worden gerealiseerd door chatbots. Een chatbot kan worden geïmplementeerd in meerdere kanalen zoals een website, Facebook en Whatsapp. Deze technologie kan zorgen voor een verbeterde klantenervaring en slaat informatie over elke gebruikerssessie op. Nadien kan je deze gegevens analyseren tot nieuwe inzichten.

Trend 3: IoT en traceerbaarheid

Nummer 3 vierkant

Ook buitende landbouwsector kan IoT helpen om de traceerbaarheid te verbeteren, voedselveiligheidsproblemen te voorkomen en water- en energieverspilling te verminderen. Toch lijken veel voedselverwerkers nog geen plan te hebben over hoe ze de rol van IoT willen vergroten. Slechts weinig bedrijven in deze sector hebben volledig digitale track and trace systemen die in real time met een kwaliteitsmanagementomgeving zijn geïntegreerd. In sommige gevallen zitten de gegevens bijvoorbeeld opgesloten in spreadsheets, of wordt zelfs gebruik gemaakt van pen en papier. Een systeem dat werkt aan de hand van IoT-sensoren kan gegevens over herkomst en resultaten van kwaliteitstests onmiddellijk in kaart brengen en eventuele problemen vaststellen of zelfs voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan een onderbroken track and trace, omdat een ingrediënt niet wordt geboekt zoals het hoort

Trend 4: Datagedreven toepassingen

Nummer 4 vierkant

Een volledig digitaal platform maakt het mogelijk om gegevens te verzamelen en nadien te analyseren. Het eerste voordeel is dat het platform sneller en efficiënter problemen aantoont met de mogelijkheid om de onderliggende oorzaak van het probleem onmiddellijk te identificeren en te analyseren. Het tweede voordeel is dat gegevens kunnen worden gebruikt om geautomatiseerd beslissingen te nemen wat kan zorgen voor een concurrentievoordeel.

Een andere datagedreven toepassing die steeds vaker worden ingezet is beeldherkenning om de kwaliteit van de producten te analyseren en mede op basis daarvan de aankoopprijs te bepalen. Een van onze klanten uit de vleesindustrie maakt bijvoorbeeld gebruik van beeldherkenning en machine learning om de vet- en spierkwaliteit van karkassen te analyseren. Op die manier wordt de prijs bepaald die de veehouder krijgt voor zijn dier.

Hyper spectral imaging camera

Trend 5: Duurzaamheid en transparantie

Nummer 5 vierkant

De consument gaat bewuster om met voeding en duurzaamheid wordt steeds belangrijker in de keuze om bepaalde voedingsmiddelen wel of niet te consumeren. Om deze transparantie te kunnen bieden, zullen voedingsbedrijven hun infrastructuur goed moeten inrichten. Ook is het belangrijk om aan de consument te laten zien dat men duurzaam opereert en wat de herkomst is van de grondstoffen. Diverse retailers, producenten en organisaties als GlobalGAP zetten vol in op transparantie naar de consument. Zo heeft Aldi de transparantiecode geïntroduceerd om het consumentenvertrouwen in vlees te vergroten. Hiermee kan de consument zien van welke boerderij het vlees afkomstig is.

ATC Code aldi transparantiecode

Kortom

Consumenten zijn bewuster bezig met voeding dan ooit tevoren. Ze willen weten waar hun voeding vandaan komt en of het wel op een dier- en mensvriendelijke manier geproduceerd is. In 2021 zullen transparantie en traceerbaarheid nog belangrijker worden binnen de voedings- en drankindustrie waarbij consumenten informatie willen over bijvoorbeeld verpakkingen, ingrediënten en voedselverspilling.

De voedings- en drankenindustrie is meer dan ooit in beweging. Dat biedt kansen, maar vooral uitdagingen voor producenten die zich in een razendsnel tempo moeten aanpassen. Trends als IoT en track and trace kunnen hier bijdragen aan de zoektocht naar continuïteit, groei en winstgevendheid.

Auteur: Marcel Koks, Industry en Solution Strategy Director Food & Beverage, Infor

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

Ieder jaar brengt Aptean een F&B/IT Trendrapport uit voor de voedings- en drankensector. In 2025 is er sprake van nieuwe trends, maar ook een verdieping van die van 2024, zo zegt Arjen Verburg van Aptean. "Artificial Intelligence zal nog groter worden en concretere toepassingen vinden."

De gebruikers kunnen door de 3D-omgeving lopen, trappen op- en aflopen, foto’s maken van een bepaalde situatie en live overleggen met collega’s.

Tweak je nieuwe fabriek al voordat die gebouwd is: aan de VR-bril?

Praatten we enkele jaren geleden nog volop over Industry 4.0 en zijn ongekende nieuwe mogelijkheden voor de voedselindustrie, nu is het alweer de beurt aan zijn opvolger, 5.0. Gebruikmakend van virtual reality kunnen producenten hun nieuwe fabrieksopstelling bezoeken.

2025 Trendrapport: De belangrijkste trends en ontwikkelingen die de voedings- en drankenindustrie in 2025 vormgeven

2025 Trendrapport: De belangrijkste trends en ontwikkelingen die de...

Hoe ver zijn de Nederlandse en Belgische voedingsindustrie met de adoptie van AI? Hoe staat het met de transitie naar Cloud ERP? En hoe ver is de industrie met de automatisering van processen? Ontdek in dit webinar hoe de voedings- en drankensector ervoor staat met de kraakverse onderzoeksresultaten.

Webinar/eBook: 'Inefficiëntie in voedings- en drankenbedrijven te lijf met machine learning en AI'

Webinar/eBook: 'Inefficiëntie in voedings- en drankenbedrijven te...

Wil je weten welke opkomende automatiseringsmethoden aan populariteit winnen en welke technologieën meer automatisering mogelijk zullen maken? Volgens het nieuwe Expert eBook van Aptean staan we mogelijk aan het begin van een nieuw tijdperk met machine learning en artificial intelligence als sleuteltechnologieën.

Bedrijfsovernames in voeding 2024: FrieslandCampina en Milcobel kondigen intentie tot fusie aan

Bedrijfsovernames in voeding 2024: FrieslandCampina en Milcobel...

In dit artikel recente bedrijfsovernames in de voedingsindustrie op een rij. Het laatste wapenfeit: FrieslandCampina en Milcobel kondigen intentie tot fusie aan.

Food Law Event gemist: dit houdt het nieuwe Nederlandse allergenenbeleid in voor de industrie (video)

Food Law Event gemist: dit houdt het nieuwe Nederlandse...

Per 1 januari 2024 is er een nieuw Nederlands allergenenbeleid, vastgesteld door het ministerie van VWS. Daarnaast hebben de FNLI, het CBL en de NVWA een richtlijnendocument opgesteld. Wat staat hier precies in? En wat kunnen we verder nog verwachten op gebied van allergenen en kruisbesmetting? In deze lezing vertellen Krista Baar (Normec), Marjan van Ravenhorst (Allergenen Consultancy) en Marloes Kneppers (FNLI) meer over dit onderwerp.

'Vleessector hield informatie achter over populariteit vleestaks in 2021'

'Vleessector hield informatie achter over populariteit vleestaks in...

Toen er in 2021 een politieke discussie gaande was over het wel of niet invoeren van een vleesheffing, was 74% van de Nederlanders voor een prijsstijging. De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) zou dat hebben geweten uit een peiling onder 2550 Nederlanders, maar toen hebben verzwegen. Die beschuldiging uit de TAPP-coalitie. Nederland Vleesland reageert.

Beeld: Shutterstock

Wat brengt 2025 voor R&D? 5 trends en praktische tips om deze te...

2025 staat voor de deur, en verschillende marktonderzoekers komen met trends voor volgend jaar. Zo presenteert Euromonitor 5 trends voor 2025: gezondheidsplannen, verstandigere portemonnee, Eco Logisch, gefilterde focus en AI ambivalent. In dit artikel de vijf trends uitgewerkt op een rij en tips van Euromonitor hoe deze te implementeren.

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een hoog eiwitgehalte (met goede smaak)

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een...

Plantaardige eiwitten waren dit jaar nog steeds volop te vinden op de Europese ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. De bekende focus op smaak en textuur was nog steeds te merken, maar er waren ook een paar opvallende veranderingen te noteren.

Beeld: Shutterstock

Food Law Event gemist: Laatste stand van zaken voor...

Hoewel herkomstetikettering in de luwte lijkt te liggen is het zeker niet minder belangrijk. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten? En wat mag er nu wel en niet bij het gebruik van (zuivel)benamingen voor vegan producten? Is 'alternatief voor' de uitweg? Ebba Hoogenraad (Hoogenraad & Haak) en Marloes Kneppers (FNLI) vertellen in deze lezing meer over hoe de industrie met deze onderwerpen om kan gaan.

Beeld: Royal Smilde

Twee QA'ers delen wetgeving ervaringen: 'Datadrift leidt tot...

VISIE OP WETGEVING - In de voedingsindustrie spreken we volgens Royal Smilde van startups, 'boefjes' die de grenzen van de wetgeving opzoeken en grote betrouwbare commodity spelers. "Men verwacht van ons de creativiteit van een startup, de prijs van een 'boefje' en de professionaliteit van een commodity speler", stellen Ruud Tamsma en Marianne Hoogeveen, kwaliteitsmanagers bij Royal Smilde. VMT sprak met hen over bottlenecks en tips op het gebied van wetgeving. Dit is het tiende artikel in een serie.

Foto: Pixabay

Bacteriofagen maken snelle detectie van bacteriën in vloeistoffen...

Onderzoekers hebben een baanbrekende test ontwikkeld die bacteriën in vloeistoffen zoals water, urine en melk detecteert door gebruik te maken van bacteriofagen. Biogel verandert van kleur bij aanwezigheid van schadelijke bacteriën, wat snelle en eenvoudige controles mogelijk maakt voor onder meer voedselveiligheid zonder tussenkomst van een laboratorium.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.