De voedselindustrie ziet zich genoodzaakt om de bedrijfsvoering zo snel mogelijk toekomstbestendig te maken, met een focus op het sneller introduceren van nieuwe producten, kwaliteit en voedselveiligheid, elasticiteit van de keten en diversificatie van de verkoopkanalen. Een speerpunt is het minimaliseren van verspilling van mankracht, productiemiddelen, grondstoffen, water en energie. De landbouwsector heeft bijvoorbeeld behoefte aan precisie en voorspelbaarheid waarbij technologieën als Internet of Things (IoT) kunnen bijdragen om de oogst te maximaliseren en verspilling tot een minimum te beperken. Maar hoe ziet 2021 eruit voor voedings- en drankproducenten?
Trend 1: Cloud
In 2021 zal het aantal technische oplossingen en diensten dat in de cloud draait alleen maar toenemen. De cloud biedt de benodigde connectiviteit en data services om de gegevens van IoT-apparaten en de supply chain vast te leggen. Kunstmatige intelligentie en rekenkracht in de cloud worden toegepast om de grote hoeveelheid aan data te vertalen in inzichten en zelfs automatische beslissingen en acties. Dankzij de cloud kunnen nieuwe technologische mogelijkheden als een service worden toegepast, wat veel sneller en minder risicovol is dan een complex en langdurig IT project.
Trend 2: Omnichannel ervaring
De coronacrisis heeft een grote impact op de voedings- en drankindustrie en zorgde voor een enorme verschuiving in deze markt. De horeca sloot haar deuren terwijl leveringen aan huis steeds populairder werden. Consumenten zijn gewend geraakt aan het online bestellen van maaltijden en zullen dit ook in 2021 blijven doen. De omnichannel-strategie – waarbij diverse kanalen zoals e-commerce, winkels en sociale media worden ingezet – maakt een organisatie minder kwetsbaar en biedt kansen om zich ten opzichte van de rest van de markt te onderscheiden. Hierin is het streven naar een betere klantervaring leidend, en bepalend voor het onderscheidend vermogen.
Klanten willen een geïntegreerde winkelervaring en dit kan worden gerealiseerd door chatbots. Een chatbot kan worden geïmplementeerd in meerdere kanalen zoals een website, Facebook en Whatsapp. Deze technologie kan zorgen voor een verbeterde klantenervaring en slaat informatie over elke gebruikerssessie op. Nadien kan je deze gegevens analyseren tot nieuwe inzichten.
Trend 3: IoT en traceerbaarheid
Ook buitende landbouwsector kan IoT helpen om de traceerbaarheid te verbeteren, voedselveiligheidsproblemen te voorkomen en water- en energieverspilling te verminderen. Toch lijken veel voedselverwerkers nog geen plan te hebben over hoe ze de rol van IoT willen vergroten. Slechts weinig bedrijven in deze sector hebben volledig digitale track and trace systemen die in real time met een kwaliteitsmanagementomgeving zijn geïntegreerd. In sommige gevallen zitten de gegevens bijvoorbeeld opgesloten in spreadsheets, of wordt zelfs gebruik gemaakt van pen en papier. Een systeem dat werkt aan de hand van IoT-sensoren kan gegevens over herkomst en resultaten van kwaliteitstests onmiddellijk in kaart brengen en eventuele problemen vaststellen of zelfs voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan een onderbroken track and trace, omdat een ingrediënt niet wordt geboekt zoals het hoort
Trend 4: Datagedreven toepassingen
Een volledig digitaal platform maakt het mogelijk om gegevens te verzamelen en nadien te analyseren. Het eerste voordeel is dat het platform sneller en efficiënter problemen aantoont met de mogelijkheid om de onderliggende oorzaak van het probleem onmiddellijk te identificeren en te analyseren. Het tweede voordeel is dat gegevens kunnen worden gebruikt om geautomatiseerd beslissingen te nemen wat kan zorgen voor een concurrentievoordeel.
Een andere datagedreven toepassing die steeds vaker worden ingezet is beeldherkenning om de kwaliteit van de producten te analyseren en mede op basis daarvan de aankoopprijs te bepalen. Een van onze klanten uit de vleesindustrie maakt bijvoorbeeld gebruik van beeldherkenning en machine learning om de vet- en spierkwaliteit van karkassen te analyseren. Op die manier wordt de prijs bepaald die de veehouder krijgt voor zijn dier.
Trend 5: Duurzaamheid en transparantie
De consument gaat bewuster om met voeding en duurzaamheid wordt steeds belangrijker in de keuze om bepaalde voedingsmiddelen wel of niet te consumeren. Om deze transparantie te kunnen bieden, zullen voedingsbedrijven hun infrastructuur goed moeten inrichten. Ook is het belangrijk om aan de consument te laten zien dat men duurzaam opereert en wat de herkomst is van de grondstoffen. Diverse retailers, producenten en organisaties als GlobalGAP zetten vol in op transparantie naar de consument. Zo heeft Aldi de transparantiecode geïntroduceerd om het consumentenvertrouwen in vlees te vergroten. Hiermee kan de consument zien van welke boerderij het vlees afkomstig is.
Kortom
Consumenten zijn bewuster bezig met voeding dan ooit tevoren. Ze willen weten waar hun voeding vandaan komt en of het wel op een dier- en mensvriendelijke manier geproduceerd is. In 2021 zullen transparantie en traceerbaarheid nog belangrijker worden binnen de voedings- en drankindustrie waarbij consumenten informatie willen over bijvoorbeeld verpakkingen, ingrediënten en voedselverspilling.
De voedings- en drankenindustrie is meer dan ooit in beweging. Dat biedt kansen, maar vooral uitdagingen voor producenten die zich in een razendsnel tempo moeten aanpassen. Trends als IoT en track and trace kunnen hier bijdragen aan de zoektocht naar continuïteit, groei en winstgevendheid.
Auteur: Marcel Koks, Industry en Solution Strategy Director Food & Beverage, Infor