Beeld: Shutterstock

Aldi Süd verliest zaak herkomstetikettering: Dubai-reep moet uit...

De populaire Dubai-chocoladerepen mogen in Duitsland niet meer onder die naam worden verkocht als deze niet in Dubai zijn gemaakt. Dat heeft een lokale rechter in Keulen maandag besloten.

Food Law Event 2024 - Beeld: Koos Groenewold

Food Law Event 2024 gemist? Bekijk hier de sessies terug

Afgelopen 4 juni vond het Food Law Event plaats in Utrecht. Kon je er niet bij zijn, heb je bepaalde sessies gemist of wil je de sessies gewoon nog eens zien? In dit artikel de terug te kijken sessies op een rij.

Beeld: ShutterstockVoor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Food Law Event gemist: Laatste stand van zaken voor...

Hoewel herkomstetikettering in de luwte lijkt te liggen is het zeker niet minder belangrijk. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten? En wat mag er nu wel en niet bij het gebruik van (zuivel)benamingen voor vegan producten? Is 'alternatief voor' de uitweg? Ebba Hoogenraad (Hoogenraad & Haak) en Marloes Kneppers (FNLI) vertellen in deze lezing meer over hoe de industrie met deze onderwerpen om kan gaan.

Beeld: Shutterstock

Farm to Fork-strategie teleurstelling voor duurzame etikettering? Dit...

2024 markeert het einde van de programmaperiode van de Farm to Fork (F2F)-strategie. Dit gaat gepaard met een gevoel van teleurstelling. Een van de belangrijkste doelstellingen van de strategie was het integreren van duurzaamheid in de huidige en toekomstige regelgeving voor voedseletikettering. Hierbij waren er hoge verwachtingen. Tot nu toe zijn deze verwachtingen niet waargemaakt. In dit artikel de meest recente ontwikkelingen op een rij.

Quality Time met IJsbrand: Lekker vaag doen over de herkomst (video)

Quality Time met IJsbrand: Lekker vaag doen over de herkomst (video)

VIDEOCOLUMN - IJsbrand Velzeboer, voedingstechnoloog, verbaast zich over de vage herkomstaanduidingen op veel producten. Honing waar niet duidelijk van is waar het vandaan komt en ook de huismerken kunnen er wat van. In deze videocolumn Quality Time gaat hij erop in.

Beeld: PepsiCo

Ervaring QA'er: 'Er moet vaak eerst iets fout gaan voor er wetgeving...

VISIE OP WETGEVING - Voor QA'ers is het belangrijk om up-to-date te blijven op gebied van wet- en regelgeving. Het aantal wetten neemt alleen maar toe. Marcus Bot, FSQA manager bij PepsiCo, vraagt zich bij sommige wetten af welk doel ze nu hebben. VMT sprak met hem over de bottlenecks die hij ziet op gebied van wetgeving en zijn tips voor andere QA'ers. Dit is het derde artikel in een serie.

Beeld: Shutterstock

Europese Commissie: 'Land van oorsprong moet duidelijker op...

Vanaf 1 januari 2025 moet het land van oorsprong duidelijker zichtbaar zijn op verpakkingen van groenten en fruit. Ook op verpakkingen van gesneden groenten en fruit moet de oorsprong van de producten duidelijk zijn. Dit stelt de Europese Commissie.

Frankrijk introduceert nieuw logo: is dit de 'Nutri-Score' voor herkomstetikettering?Voor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Frankrijk introduceert nieuw logo: is dit de 'Nutri-Score' voor...

Vanaf de zomer van 2024 komt op Franse verpakkingen het nieuwe Origin'Info-logo te staan. Gebruik van het logo is vrijblijvend en moet consumenten meer inzicht geven in de herkomst van ingrediënten in voedingsmiddelen.

Last Call Food Law Event 2024: van allergenen en reststromen tot due diligence wetgeving

Last Call Food Law Event 2024: van allergenen en reststromen tot due...

Wat zijn de speerpunten van het VWS op gebied van voeding? Hoe kijkt de Stichting Reclame Code naar zelfregulering? Hoe zit het met 'alternatief voor'-benamingen? Hoe ga je om met het bos aan due diligence wetgeving? En wat zegt de wetgeving over het werken met reststromen? Leer meer over deze en veel meer onderwerpen tijdens het Food Law Event op dinsdag 4 juni.

Beeld: ShutterstockVoor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees 5 do's en 5 don'ts op het gebied van herkomstetikettering

Franse kaas, Italiaanse pesto, Belgische bonbons. Een vermelding van herkomst op een product kan het product een onderscheidend vermogen geven en aantrekkelijker maken voor de consument. Maar er gelden regels voor dit soort aanduidingen. In dit artikel 5 do's en 5 don'ts om je op weg te helpen.