Tip van jouw advocaat: Vrolijke vlaggetjes vragen aandacht

Tip van jouw advocaat: Vrolijke vlaggetjes vragen aandacht

KENNISPARTNER - COLUMN - Dat Italiaanse vlaggetje op de verpakking, een foto van de Eiffeltoren, de naam Goudse stroopwafels. Verpakkingen worden opgevrolijkt met herkomstvermeldingen. Zo weet de consument waar het product vandaan komt. Maar als de ingrediënten (een keertje) uit een ander land komen, is Leiden in last. Dan moet op de verpakking óók het echte land van herkomst worden vermeld.

Uitgangspunt is dat de consument niet mag worden misleid. Verwijzen afbeeldingen, namen of foto’s naar een land?
En zal de consument denken dat het product daarvandaan komt? Dan moet het zogeheten primaire ingrediënt óók uit dat land afkomstig zijn. Maar wisselende inkoopprijzen of mislukte oogsten maken dat de aardappelen voor de friet, of de cacaobonen voor de chocolade (tijdelijk) uit een heel ander land komen. De illustraties op de verpakking kloppen dan niet meer met de werkelijkheid. Dat moet volgens de Europese wetgever worden gecorrigeerd: de naam van het land of werelddeel waar het primaire ingrediënt vandaan komt, moet er ook bij komen te staan. Niet weggestopt, maar in hetzelfde gezichtsveld als dat vlaggetje of die foto. Zo wordt de misleiding over het land van herkomst weggenomen.

Geregistreerde merken zijn uitgezonderd

Dit heeft inmiddels veel voeten in de aarde. De regels zijn minder duidelijk dan het lijkt. Gelukkig zijn merken die geregistreerd zijn uitgezonderd. Het Italiaanse vlaggetje in het logo van Grand’Italia mag altijd blijven, ook als het graan van de pasta niet uit Italië komt. En namen die inmiddels zijn ingeburgerd hoeven zich ook niet aan de strenge regels te storen: Franse mosterd, Goudse stroopwafels en Frankfurter worstjes zijn inmiddels een beschrijvende naam geworden voor een smaak of receptuur. De consument zal niet denken dat de worstjes alleen maar uit Frankfurt komen.

Landsymbolen geven ook herkomst aan

Ook bekende gebouwen (Berliner Tor) en herkenbare landsymbolen (molens en tulpen, het Vrijheidsbeeld) kunnen zo’n herkomstteken vormen. De regels lijken helder, maar zijn toch best onduidelijk, bijvoorbeeld bij het vaststellen wat in een product het ‘primaire ingrediënt’ is. En volgens de regels moet je evenzoveel keren een disclaimer plaatsen als dat je vlaggetjes en landkleuren hebt afgebeeld. Dat is wel heel streng… Uiteindelijk draait het om het voorkomen van misleiding van de consument en dat kan misschien met één duidelijke disclaimer ook bereikt worden.

De oplossing? Verwijzingen naar een receptuur of stijl vallen buiten de herkomstregels. Veel verpakkingen worden inmiddels aangepast in de trant van ‘yoghurt Griekse stijl’ of ‘Aspergesoep op Limburgse wijze’. Wat een vrolijk vlaggetje op de verpakking wel niet teweeg kan brengen…

Auteur: Ebba Hoogenraad, advocaat food law bij Hoogenraad & Haak, kennispartner van VMT

Illustratie: Larissa Sas

Niets missen van VMT.nl? Meld u dan aan voor onze gratis nieuwsbrief!

 Ik ga akkoord met het ontvangen van vakinformatie op mijn interessegebieden van de titels van Vakmedianet en heb kennis genomen van het Privacy en Cookie Beleid van Vakmedianet groep. Ik kan deze toestemming op ieder gewenst moment intrekken.

Ebba Hoogenraad

Ebba Hoogenraad

Advocaat Hoogenraad & Haak

Beeld: Shutterstock

'Boeren houden van koeien': imagocampagne voor jonge boeren of...

In een recente beslissing legt het College van Beroep (CvB) van de Stichting Reclame Code uit waarom transparantie rondom sponsoring van een ideële campagne door een commerciële organisatie noodzakelijk is. Ook verduidelijkt zij wanneer een partij wordt beschouwd als mede-adverteerder, die de aanbevelingen van de Reclame Code Commissie (RCC) of het CvB ter harte mag nemen. In dit artikel wordt deze recente uitspraak verder toegelicht.

Beeld: Shutterstock

Nieuw Nederlandse allergenenbeleid: 7 tips voor toepassing in je...

Begin 2024 werd bekend dat een nieuw allergenenbeleid gaat gelden in Nederland. Er komen scherpere regels voor kruisbesmettingswaarschuwingen. Als gevolg mogen deze waarschuwingen niet zomaar op verpakkingen staan. Het doel is dat de waarschuwingen die wél geplaatst worden, meer waarde krijgen. Maar hoe pas je dit nieuwe beleid praktisch toe?

Beeld: Shutterstock

Food Law Event gemist: Laatste stand van zaken voor...

Hoewel herkomstetikettering in de luwte lijkt te liggen is het zeker niet minder belangrijk. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten? En wat mag er nu wel en niet bij het gebruik van (zuivel)benamingen voor vegan producten? Is 'alternatief voor' de uitweg? Ebba Hoogenraad (Hoogenraad & Haak) en Marloes Kneppers (FNLI) vertellen in deze lezing meer over hoe de industrie met deze onderwerpen om kan gaan.

Beeld: Royal Smilde

Twee QA'ers delen wetgeving ervaringen: 'Datadrift leidt tot...

VISIE OP WETGEVING - In de voedingsindustrie spreken we volgens Royal Smilde van startups, 'boefjes' die de grenzen van de wetgeving opzoeken en grote betrouwbare commodity spelers. "Men verwacht van ons de creativiteit van een startup, de prijs van een 'boefje' en de professionaliteit van een commodity speler", stellen Ruud Tamsma en Marianne Hoogeveen, kwaliteitsmanagers bij Royal Smilde. VMT sprak met hen over bottlenecks en tips op het gebied van wetgeving. Dit is het tiende artikel in een serie.

Gerard Kramer, specialist agro-food 
bij Nutrilab: 
“Veel allergenen vinden hun oorsprong al op het veld of tijdens het transport.”

Nieuwe allergenenwetgeving dwingt voedingsbedrijven komend jaar tot...

Vanaf 1 januari 2026 treedt de strengere wetgeving in werking die voedingsbedrijven verplicht allergenen nauwkeurig in kaart te brengen en te kwantificeren. Een aanzienlijke verandering, vooral voor kleinere bedrijven, die tot nu toe vaak uit voorzorg 'kan bevatten'-claims hanteerden.

Nienke Faber, operationeel manager bij Normec Label & Specification: “Nieuwe regelgeving zorgt 
voor meer transparantie.”

Communicatie over je product is een vak apart

Voor retailers en producenten is het belangrijk en wenselijk om unieke producteigenschappen zoveel mogelijk te benadrukken, bijvoorbeeld via een etiket. Consumenten hechten echter ook waarde aan transparante etiketten, met kloppende informatie. Die twee hoeven elkaar niet te bijten, maar het is soms wel een dun koord om op te dansen. Normec Foodcare helpt daarbij. Volgens Nienke Faber zijn er verschillende trends die producenten en retailers niet alleen nu al in de huidige markt, maar ook in 2025 in overweging moeten nemen.

Beeld: Shutterstock

Vertraagt wetgeving innovatie? 'Transparante informatie steeds...

Er is een verschuiving gaande in het voedsellandschap. Waar voedsel eerst vooral beschikbaar moest zijn, zijn tegenwoordig meer aspecten belangrijk. Zo moet voedsel veilig, voedzaam, gezond en duurzaam zijn. Hoe kun je hier als producent de juiste balans in vinden? En vormt al deze 'ogenschijnlijk tegenstrijdige' wetgeving een rem voor innovatie of juist een duwtje in de rug? Alie de Boer vertelt meer over het onderwerp.

Beeld: Shutterstock

Misleidende reclame op voeding voorkomen? 8 opvallende uitspraken van...

Hoe ver mag je gaan met het aanprijzen van voedingsmiddelen? In 2024 boog de Reclame Code Commissie (RCC) zich opnieuw over reclames en voedselclaims die consumenten op het verkeerde been zouden kunnen zetten. Van fastfood tot snoep, van eieren tot bier. Dit artikel geeft een beknopt overzicht van de meest opvallende kwesties in 2024.

Beeld: Koninklijke Verkade

QA'er uit koekjesbranche: 'Wetgeving helpt me vaker dan het me...

VISIE OP WETGEVING - Voor alle Europese lidstaten geldt in principe dezelfde Europese wetgeving. Wel hebben lidstaten vaak ook nog nationale wetgeving. "Ik ben qua wetgeving blij dat ik in Europa woon, het is hier best goed geregeld", stelt Francis Driessen, QHSE manager bij Koninklijke Verkade. VMT sprak met Driessen over de bottlenecks die hij ziet op gebied van wetgeving en zijn tips voor andere QA'ers. Dit is het negende artikel in een serie.

Beeld: Shutterstock

Belangrijkste punten onderzoek etikettering: 'Hiaten in EU-wetgeving...

De Europese rekenkamer publiceerde een rapport over voedseletikettering in Europa. Uit het rapport blijkt dat het groeiende aantal claims, logo's, slogans, labels en scores verwarrend én misleidend kunnen werken. De Rekenkamer pleit voor meer Europese harmonisatie en voedselvoorlichting. VMT dook in het rapport en benoemt de opvallendste bevindingen.

Visie van Geert Houben op allergenen: 'Op etiketten kan nu een waarschuwing staan die niet nodig is'

Visie van Geert Houben op allergenen: 'Op etiketten kan nu een...

Als eerste land ter wereld heeft Nederland sinds 1 januari dit jaar een richtlijn met eisen voor de vermelding van allergenen kruisbesmetting op de verpakking. 'Kan sporen bevatten van…' is te vaag en dat zorgt voor problemen. "Terwijl dat helemaal niet nodig is", zegt prof. dr. Geert Houben van TNO en het UMC Utrecht.

Beeld: Shutterstock

Nieuwe versie Handboek Etikettering: dit zijn de 4 grootste...

De NVWA publiceerde recent versie 9 van het Handboek Etikettering van Levensmiddelen. In deze nieuwe versie voerde de NVWA enkele wijzigingen door. Onder andere op gebied van kruisbesmetting, uiterste consumptiedatum en etikettering van chocolade. In dit artikel de belangrijkste wijzigingen op een rij.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.