Beeld: Shutterstock
Duurzaamheidsclaims

ACM start handhaving duurzaamheidsclaims in de levensmiddelensector

COLUMN - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) kondigt aan dat zij in 2025 haar focus legt op duurzaamheidsclaims in de levensmiddelensector. In dit artikel meer over wat de levensmiddelenindustrie kan verwachten en tips voor producenten.

Beeld: Shutterstock
Misleiding

Misleiding voorkomen? Dit is de rol van de 'gemiddelde consument' in...

Voedselproducenten moeten rekening houden met de manier waarop de gemiddelde consument naar producten kijkt. Is de vormgeving van de nieuwe productlijn niet misleidend? Begrijpt de consument de voedingsclaim? En hoe kijkt de consument naar de etiketten op producten? Maar wie is de 'gemiddelde consument' precies? In dit artikel meer hierover.

Illustratie: Larissa Sas
Kennis uit de markt

Tip van jouw advocaat: Influencermarketing, hoe zit het precies?

KENNISPARTNER - COLUMN - Zet je als adverteerder wel eens influencers in voor je marketing? Dit is een effectieve manier om bepaalde doelgroepen te bereiken. Maar er gelden ook regels. Jouw advocaat bespreekt de belangrijkste aandachtspunten en geeft tips.

Beeld: Shutterstock
Reclame Code Commissie

'Boeren houden van koeien': imagocampagne voor jonge boeren of...

In een recente beslissing legt het College van Beroep (CvB) van de Stichting Reclame Code uit waarom transparantie rondom sponsoring van een ideële campagne door een commerciële organisatie noodzakelijk is. Ook verduidelijkt zij wanneer een partij wordt beschouwd als mede-adverteerder, die de aanbevelingen van de Reclame Code Commissie (RCC) of het CvB ter harte mag nemen. In dit artikel wordt deze recente uitspraak verder toegelicht.

Beeld: ShutterstockVoor abonnees
Voor abonnees
Allergenen

Voor abonnees Nieuw Nederlandse allergenenbeleid: 7 tips voor toepassing in je...

Begin 2024 werd bekend dat een nieuw allergenenbeleid gaat gelden in Nederland. Er komen scherpere regels voor kruisbesmettingswaarschuwingen. Als gevolg mogen deze waarschuwingen niet zomaar op verpakkingen staan. Het doel is dat de waarschuwingen die wél geplaatst worden, meer waarde krijgen. Maar hoe pas je dit nieuwe beleid praktisch toe?

Beeld: Shutterstock
Reclame Code Commissie

Misleidende reclame op voeding voorkomen? 8 opvallende uitspraken van...

Hoe ver mag je gaan met het aanprijzen van voedingsmiddelen? In 2024 boog de Reclame Code Commissie (RCC) zich opnieuw over reclames en voedselclaims die consumenten op het verkeerde been zouden kunnen zetten. Van fastfood tot snoep, van eieren tot bier. Dit artikel geeft een beknopt overzicht van de meest opvallende kwesties in 2024.

tegengaan milieuschade
Biologisch

Europees Hof over EU-biologo op producten uit derde landen:...

De Europese Unie beschouwt de Amerikaanse biologische wetgeving als gelijkwaardig aan de Europese. Op sommige punten wijkt deze Amerikaanse bio-wetgeving echter iets af van Europese. Mag in dat geval het EU-biologo op het Amerikaanse product worden gebruikt? In dit artikel meer over de uitspraak van de Europese rechter.

Claim

Maakt een medische claim iets een geneesmiddel? Uitspraak geeft...

Consumentenreviews met het woord 'pijn' of een verwijzing naar ziekte bij een levensmiddel: dit zijn verboden medische claims. Maar hoe beoordeel je deze claims? Is het daardoor een geneesmiddel geworden? Na jarenlange discussie is er eindelijk uitsluitsel. Is een product zelf duidelijk een levensmiddel? Dan is het levensmiddelenrecht van toepassing, en niet de geneesmiddelenwet.

Claim

Tip van jouw advocaat: Wat is 'nieuw' en hoe lang is iets 'nieuw'?

KENNISPARTNER - COLUMN - 'Nieuw' is een veelgebruikte term op verpakkingen; het trekt extra de aandacht van de consument. Maar wanneer mag je die claim gebruiken? En hoe lang blijft iets 'nieuw'?

Beeld: Shutterstock
Kwaliteitsmanagement

Gaat duurzaamheid hand in hand met voedselveiligheid en kwaliteit?...

Voedselproducenten krijgen meer en meer te maken met het thema duurzaamheid. Hoe kunnen bedrijven dit thema het beste aanpakken? En in hoeverre gaat duurzaamheid hand in hand met voedselveiligheid en kwaliteit? In dit artikel zes overeenkomsten op een rij.

  1. Geneesmiddel of voedingssupplement? Rechtbank Gelderland doet uitspraak
  2. Wetgeving verschilt in Europese lidstaten: zo werkt wederzijdse erkenning
  3. Voor abonneesCommissie herziet Europese 'ontbijt' richtlijn: dit zijn de belangrijkste wijzigingen
  4. Wetgeving voor allergenen in voedselcontactmaterialen? Dit is de laatste stand van zaken
  5. Tip van jouw advocaat: Frietjes met… aardappelen, zout, maar ook dinatriumdifosfaat en dextrose
  6. Opfrissing wetgeving etikettering van levensmiddelen: hoe zit het ook alweer?
  7. Komt er een notificatiesysteem voor voedingssupplementen in Nederland? Dit is de laatste stand van zaken
  8. Nationale taaleis 1169/2011: in hoeverre is dit een obstakel voor internationale handel?
  9. Voor abonneesNieuwe Europese ontbossingswetgeving: 10 belangrijke vragen en antwoorden op een rij
  10. Europese harmonisatie probiotica-claim mogelijk? Dit is de laatste stand van zaken
  11. Een eigen logo op je etiket: hier moet je op letten
  12. Update Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken per 1 april
  13. Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) is een feit: dit zijn de ins en outs
  14. Nieuw per 1 april 2024: Reclamecode voor Alcoholvrije Varianten van Alcoholhoudende dranken
  15. Voor abonneesNieuwe NVWA Meldwijzer: hoe staat deze in verhouding tot geldende wetgeving?
  1. Voor abonneesEiwitclaims: dit zijn 3 veelgemaakte fouten
  2. Benamingen van vleesvervangers: belangrijke ontwikkelingen op Europees niveau
  3. Tip van jouw advocaat: een hele tray is niet okay en meer regels over alcoholreclame
  4. Voor abonneesLeverancier aansprakelijk voor non-conforme producten? Deze case toont het belang van certificering en het gevaar van verklaringen
  5. Verbod op medische claims levensmiddelen: aandachtspunten voor voedselproducenten
  6. Gezondheidsvoordelen of gezondheidsclaims voor botanicals toegestaan? Het Europese Hof buigt zich hierover
  7. Betalingstermijn mogelijk van 60 naar 30 dagen: aandachtspunten voor voedselproducenten
  8. Voor abonneesAllergenenetikettering: uitdagingen en ontwikkelingen in de voedingsindustrie
  9. Duurzaamheid versus voedselveiligheid: ongenoegen vanuit de horecabranche over SUP-richtlijn
  10. Voor abonneesWegwijzer voor duurzaamheidsclaims in reclame: praktische tips in het woud van claims
  11. Verpakkingswetgeving: dit komt eraan voor voedingsproducenten
  12. Voor abonneesDit zijn de belangrijkste verplichtingen in de CSDD voor voedselproducenten
  13. Nieuwe Genomische Technieken: bedreiging of kans?
  14. Tip van jouw advocaat: Bij kortingsacties met uitzonderingen is 'Check de voorwaarden' onvoldoende
  15. Goede onderbouwing gezondheidsclaims noodzakelijk: deze claims zijn afgekeurd