Tip van jouw advocaat: Influencermarketing, hoe zit het precies?

Tip van jouw advocaat: Influencermarketing, hoe zit het precies?
Illustratie: Larissa Sas

KENNISPARTNER - COLUMN - Zet je als adverteerder wel eens influencers in voor je marketing? Dit is een effectieve manier om bepaalde doelgroepen te bereiken. Maar er gelden ook regels. Jouw advocaat bespreekt de belangrijkste aandachtspunten en geeft tips.

Na het instrueren van influencers kan je als adverteerder niet achterover leunen.

Wie is verantwoordelijk?

Bij klachten bij de Reclame Code Commissie wordt niet alleen de influencer, maar ook de adverteerder verantwoordelijk gehouden.

De Reclamecode Social Media & Influencer Marketing (RSM) vereist dat adverteerders actief toezien op naleving van de regels door de influencer. Het opnemen van een contractuele verplichting is niet voldoende. Dat bleek al eerder uit de uitspraak van de Reclame Code Commissie over Bang Energy. Een adverteerder moet influencers actief monitoren en op het matje roepen als de influencer de regels niet naleeft.

Herkenbaarheid

Wat zijn dan die regels? Eén van de belangrijkste regels is dat reclame duidelijk als zodanig herkenbaar moet zijn. Uit de socialmediapost moet blijken dat er een zogeheten ‘relevante relatie’ bestaat tussen adverteerder en influencer. Dit kan bijvoorbeeld duidelijk worden gemaakt met de #ad. Ook als de adverteerder aan de influencer gratis producten opstuurt in de hoop op een positieve post. Of vermelding van een disclaimer als “Ik krijg een klein bedrag als je via deze link/code iets koopt”, als sprake is van een affiliate-link.

Regels gelden ook voor eigen producten

Recent heeft de Reclame Code Commissie geoordeeld over een influencer die haar eigen kaartspel (DIEP’R) promootte zonder dit te vermelden. Dit is volgens de Commissie in strijd met artikel 11 van de (algemene) Nederlandse Reclame Code (NRC), dat stelt dat reclame als zodanig herkenbaar moet zijn. Dus ook als een influencer eigen producten aanprijst, moet dit herkenbaar zijn.

Ook andere codes zijn van belang

Niet alleen de RSM en de algemene regels uit de Nederlandse Reclame Code zijn van belang bij influencermarketing, maar in sommige gevallen ook andere bijzondere reclamecodes. Denk aan de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken (RVA), de Code voor Duurzaamheidsreclame (CDR), de Reclamecode Voor Voedingsmiddelen 2019 (RVV) en de Kinder- en Jeugdreclamecode (KJC).

Tip: Kijk vooral eens rond op de website influencerregels.com. Hier staat een uitgebreid overzicht van de regels, gesorteerd per socialmediaplatform.

Nieuw: certificaat voor influencers

Inmiddels kunnen influencers het certificaat ‘Certified by Influencerregels.com’ behalen. Dit certificaat is opgezet door de DDMA (branchevereniging voor marketing en data), bvA (bond van adverteerders) en de Stichting Reclame Code. Na het succesvol afleggen van een e-learningprogramma, worden influencers opgenomen in een register. Op deze manier kunnen influencers aantonen dat ze op de hoogte zijn van de regels. Steeds meer adverteerders werken alleen nog maar met gecertificeerde influencers.

Eerste boete aan influencer

Goed om te weten: influencers kunnen ook vallen onder het toezicht van het Commissariaat voor de Media (CvdM). Vloggers met meer dan 500.000 volgers, die regelmatig video’s plaatsen, verdienen aan video’s en ingeschreven staan bij de KvK, moeten voldoen aan de Mediawet. Overigens zal de grens van 500.000 volgers naar verwachting binnenkort naar beneden worden bijgesteld. Zodat nog meer vloggers onder toezicht van het Commissariaat vallen.

Het CvdM heeft in juni dit jaar de eerste boete (ruim € 6000) opgelegd aan een influencer omdat de video niet duidelijk als reclame herkenbaar was en ondanks een waarschuwing niet werd aangepast.

Afsluitende tip

Influencermarketing biedt grote kansen, maar brengt ook verantwoordelijkheden met zich mee. Zorg als adverteerder dat je de regels kent, houd toezicht op de influencers waarmee je samenwerkt en kies bij voorkeur voor gecertificeerde partners.

Auteur: Ebba Hoogenraad, advocaat food law bij Hoogenraad & Haak, kennispartner van VMT

Ebba Hoogenraad

Ebba Hoogenraad

Advocaat Hoogenraad & Haak

Tip van jouw advocaat: een hele tray is niet okay en meer regels over alcoholreclame

Tip van jouw advocaat: een hele tray is niet okay en meer regels over...

KENNISPARTNER - COLUMN - Het drankje hard seltzer, alcoholhoudend bruiswater met een smaakje, wint de laatste tijd populariteit in Nederland. Dit is terug te zien in het aantal klachten (en aanbevelingen) bij de Stichting Reclame Code, want bij alcoholreclame zijn ook direct de strenge regels uit de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RVA) van toepassing.

Tip van jouw advocaat: Kalverliefde, goed bezig en dan toch nog misleidend?

Tip van jouw advocaat: Kalverliefde, goed bezig en dan toch nog...

KENNISPARTNER - COLUMN - Ja, we weten het. Voedselinformatie moet nauwkeurig, duidelijk en voor de gemiddelde consument gemakkelijk te begrijpen zijn, inclusief de informatie op verpakkingen. Aldus de Europese Verordening 1169/2011 over voedselinformatie aan consumenten, ook wel bekend als de VIC.

Tip van jouw advocaat: Smaken verschillen, maar een boete van de ACM is bitter

Tip van jouw advocaat: Smaken verschillen, maar een boete van de ACM...

KENNISPARTNER - COLUMN - De Autoriteit Consument en Markt (ACM) maakt zich hard voor de bescherming van consumenten tegen de risico's van het doen van online aankopen. Onlangs legde de ACM dan ook een fikse boete van 100.000 euro op aan een webwinkel voor onder andere het plaatsen van nepreviews. Mag het wijzigen van reviews op sites voor levensmiddelen wel? Nee, tenzij je dat duidelijk erbij vermeldt. Opletten dus.

Tip van jouw advocaat: TikTok reclame voor chips, over kinderen en overmatige consumptie 

Tip van jouw advocaat: TikTok reclame voor chips, over kinderen en...

Bram Krikke heeft zijn eigen Krikkies chips op de markt gebracht. Een viertal TikTok video's over deze chips lagen onder vuur bij de Reclame Code Commissie. De discussie ging over de vraag of de video's zijn gericht op kinderen tot en met 12 jaar en of de kijker wordt aangespoord tot overmatige consumptie.

Foto: Shutterstock

Dit is waarom er in januari strengere regels komen voor de verkoop...

De laatste jaren is rauwe melk populair onder consumenten die op zoek zijn naar natuurlijke, onbewerkte voedingsmiddelen. Hoewel de voedselveiligheid van rauwe zuivelproducten in Nederland relatief goed is, blijft de consumptie ervan risicovol. Regels rondom verkoop worden daarom per 1 januari 2025 aangescherpt. Dit artikel zet het op een rij.

Food Law Event gemist: dit houdt het nieuwe Nederlandse allergenenbeleid in voor de industrie (video)

Food Law Event gemist: dit houdt het nieuwe Nederlandse...

Per 1 januari 2024 is er een nieuw Nederlands allergenenbeleid, vastgesteld door het ministerie van VWS. Daarnaast hebben de FNLI, het CBL en de NVWA een richtlijnendocument opgesteld. Wat staat hier precies in? En wat kunnen we verder nog verwachten op gebied van allergenen en kruisbesmetting? In deze lezing vertellen Krista Baar (Normec), Marjan van Ravenhorst (Allergenen Consultancy) en Marloes Kneppers (FNLI) meer over dit onderwerp.

Gerard Kramer, specialist agro-food 
bij Nutrilab: 
“Veel allergenen vinden hun oorsprong al op het veld of tijdens het transport.”

Nieuwe allergenenwetgeving dwingt voedingsbedrijven komend jaar tot...

Vanaf 1 januari 2026 treedt de strengere wetgeving in werking die voedingsbedrijven verplicht allergenen nauwkeurig in kaart te brengen en te kwantificeren. Een aanzienlijke verandering, vooral voor kleinere bedrijven, die tot nu toe vaak uit voorzorg 'kan bevatten'-claims hanteerden.

Beeld: Shutterstock

'Boeren houden van koeien': imagocampagne voor jonge boeren of...

In een recente beslissing legt het College van Beroep (CvB) van de Stichting Reclame Code uit waarom transparantie rondom sponsoring van een ideële campagne door een commerciële organisatie noodzakelijk is. Ook verduidelijkt zij wanneer een partij wordt beschouwd als mede-adverteerder, die de aanbevelingen van de Reclame Code Commissie (RCC) of het CvB ter harte mag nemen. In dit artikel wordt deze recente uitspraak verder toegelicht.

Beeld: Shutterstock

Nieuw Nederlandse allergenenbeleid: 7 tips voor toepassing in je...

Begin 2024 werd bekend dat een nieuw allergenenbeleid gaat gelden in Nederland. Er komen scherpere regels voor kruisbesmettingswaarschuwingen. Als gevolg mogen deze waarschuwingen niet zomaar op verpakkingen staan. Het doel is dat de waarschuwingen die wél geplaatst worden, meer waarde krijgen. Maar hoe pas je dit nieuwe beleid praktisch toe?

Beeld: Shutterstock

RCC oordeelt niet over krimpflatie: Consumentenbond teleurgesteld

De Consumentenbond diende drie klachten in bij de Reclame Code Commissie (RCC) over krimpflatie. De RCC geeft aan geen uitspraak te doen in deze zaken omdat zij hiertoe niet bevoegd is. RCC beoordeelt naar eigen zeggen enkel huidige verpakkingen en vergelijkt deze niet met eerdere verpakkingen. Consumentenbond is naar eigen zeggen teleurgesteld dat er geen uitspraak komt.

Beeld: Shutterstock

Misleidende reclame op voeding voorkomen? 8 opvallende uitspraken van...

Hoe ver mag je gaan met het aanprijzen van voedingsmiddelen? In 2024 boog de Reclame Code Commissie (RCC) zich opnieuw over reclames en voedselclaims die consumenten op het verkeerde been zouden kunnen zetten. Van fastfood tot snoep, van eieren tot bier. Dit artikel geeft een beknopt overzicht van de meest opvallende kwesties in 2024.

tegengaan milieuschade

Europees Hof over EU-biologo op producten uit derde landen:...

De Europese Unie beschouwt de Amerikaanse biologische wetgeving als gelijkwaardig aan de Europese. Op sommige punten wijkt deze Amerikaanse bio-wetgeving echter iets af van Europese. Mag in dat geval het EU-biologo op het Amerikaanse product worden gebruikt? In dit artikel meer over de uitspraak van de Europese rechter.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.