Tip van jouw advocaat: Influencermarketing, hoe zit het precies?

Tip van jouw advocaat: Influencermarketing, hoe zit het precies?
Illustratie: Larissa Sas

KENNISPARTNER - COLUMN - Zet je als adverteerder wel eens influencers in voor je marketing? Dit is een effectieve manier om bepaalde doelgroepen te bereiken. Maar er gelden ook regels. Jouw advocaat bespreekt de belangrijkste aandachtspunten en geeft tips.

Na het instrueren van influencers kan je als adverteerder niet achterover leunen.

Wie is verantwoordelijk?

Bij klachten bij de Reclame Code Commissie wordt niet alleen de influencer, maar ook de adverteerder verantwoordelijk gehouden.

De Reclamecode Social Media & Influencer Marketing (RSM) vereist dat adverteerders actief toezien op naleving van de regels door de influencer. Het opnemen van een contractuele verplichting is niet voldoende. Dat bleek al eerder uit de uitspraak van de Reclame Code Commissie over Bang Energy. Een adverteerder moet influencers actief monitoren en op het matje roepen als de influencer de regels niet naleeft.

Herkenbaarheid

Wat zijn dan die regels? Eén van de belangrijkste regels is dat reclame duidelijk als zodanig herkenbaar moet zijn. Uit de socialmediapost moet blijken dat er een zogeheten ‘relevante relatie’ bestaat tussen adverteerder en influencer. Dit kan bijvoorbeeld duidelijk worden gemaakt met de #ad. Ook als de adverteerder aan de influencer gratis producten opstuurt in de hoop op een positieve post. Of vermelding van een disclaimer als “Ik krijg een klein bedrag als je via deze link/code iets koopt”, als sprake is van een affiliate-link.

Regels gelden ook voor eigen producten

Recent heeft de Reclame Code Commissie geoordeeld over een influencer die haar eigen kaartspel (DIEP’R) promootte zonder dit te vermelden. Dit is volgens de Commissie in strijd met artikel 11 van de (algemene) Nederlandse Reclame Code (NRC), dat stelt dat reclame als zodanig herkenbaar moet zijn. Dus ook als een influencer eigen producten aanprijst, moet dit herkenbaar zijn.

Ook andere codes zijn van belang

Niet alleen de RSM en de algemene regels uit de Nederlandse Reclame Code zijn van belang bij influencermarketing, maar in sommige gevallen ook andere bijzondere reclamecodes. Denk aan de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken (RVA), de Code voor Duurzaamheidsreclame (CDR), de Reclamecode Voor Voedingsmiddelen 2019 (RVV) en de Kinder- en Jeugdreclamecode (KJC).

Tip: Kijk vooral eens rond op de website influencerregels.com. Hier staat een uitgebreid overzicht van de regels, gesorteerd per socialmediaplatform.

Nieuw: certificaat voor influencers

Inmiddels kunnen influencers het certificaat ‘Certified by Influencerregels.com’ behalen. Dit certificaat is opgezet door de DDMA (branchevereniging voor marketing en data), bvA (bond van adverteerders) en de Stichting Reclame Code. Na het succesvol afleggen van een e-learningprogramma, worden influencers opgenomen in een register. Op deze manier kunnen influencers aantonen dat ze op de hoogte zijn van de regels. Steeds meer adverteerders werken alleen nog maar met gecertificeerde influencers.

Eerste boete aan influencer

Goed om te weten: influencers kunnen ook vallen onder het toezicht van het Commissariaat voor de Media (CvdM). Vloggers met meer dan 500.000 volgers, die regelmatig video’s plaatsen, verdienen aan video’s en ingeschreven staan bij de KvK, moeten voldoen aan de Mediawet. Overigens zal de grens van 500.000 volgers naar verwachting binnenkort naar beneden worden bijgesteld. Zodat nog meer vloggers onder toezicht van het Commissariaat vallen.

Het CvdM heeft in juni dit jaar de eerste boete (ruim € 6000) opgelegd aan een influencer omdat de video niet duidelijk als reclame herkenbaar was en ondanks een waarschuwing niet werd aangepast.

Afsluitende tip

Influencermarketing biedt grote kansen, maar brengt ook verantwoordelijkheden met zich mee. Zorg als adverteerder dat je de regels kent, houd toezicht op de influencers waarmee je samenwerkt en kies bij voorkeur voor gecertificeerde partners.

Auteur: Ebba Hoogenraad, advocaat food law bij Hoogenraad & Haak, kennispartner van VMT

Ebba Hoogenraad

Ebba Hoogenraad

Advocaat Hoogenraad & Haak

Kennis uit de markt

Tip van jouw advocaat: een hele tray is niet okay en meer regels over...

KENNISPARTNER - COLUMN - Het drankje hard seltzer, alcoholhoudend bruiswater met een smaakje, wint de laatste tijd populariteit in Nederland. Dit is terug te zien in het aantal klachten (en aanbevelingen) bij de Stichting Reclame Code, want bij alcoholreclame zijn ook direct de strenge regels uit de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RVA) van toepassing.

Kennis uit de markt

Tip van jouw advocaat: Kalverliefde, goed bezig en dan toch nog...

KENNISPARTNER - COLUMN - Ja, we weten het. Voedselinformatie moet nauwkeurig, duidelijk en voor de gemiddelde consument gemakkelijk te begrijpen zijn, inclusief de informatie op verpakkingen. Aldus de Europese Verordening 1169/2011 over voedselinformatie aan consumenten, ook wel bekend als de VIC.

Kennis uit de markt

Tip van jouw advocaat: Smaken verschillen, maar een boete van de ACM...

KENNISPARTNER - COLUMN - De Autoriteit Consument en Markt (ACM) maakt zich hard voor de bescherming van consumenten tegen de risico's van het doen van online aankopen. Onlangs legde de ACM dan ook een fikse boete van 100.000 euro op aan een webwinkel voor onder andere het plaatsen van nepreviews. Mag het wijzigen van reviews op sites voor levensmiddelen wel? Nee, tenzij je dat duidelijk erbij vermeldt. Opletten dus.

Kennis uit de markt

Tip van jouw advocaat: TikTok reclame voor chips, over kinderen en...

Bram Krikke heeft zijn eigen Krikkies chips op de markt gebracht. Een viertal TikTok video's over deze chips lagen onder vuur bij de Reclame Code Commissie. De discussie ging over de vraag of de video's zijn gericht op kinderen tot en met 12 jaar en of de kijker wordt aangespoord tot overmatige consumptie.

Etikettering

Verdwaald in het web van etiketteringswetgeving? Deze artikelen...

Wat staat er in het NVWA Handboek Etikettering? Wat zijn de laatste wetswijzigingen op gebied van etikettering? En welke verplichte vermeldingen moeten er op een etiket? De nieuwe collectie van VMT over etikettering bevat een aantal 'must reads' voor iedereen die met etikettering bezig is.

Beeld: Shutterstock
Duurzaamheidsclaims

ACM start handhaving duurzaamheidsclaims in de levensmiddelensector

COLUMN - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) kondigt aan dat zij in 2025 haar focus legt op duurzaamheidsclaims in de levensmiddelensector. In dit artikel meer over wat de levensmiddelenindustrie kan verwachten en tips voor producenten.

Beeld: Shutterstock
Misleiding

Misleiding voorkomen? Dit is de rol van de 'gemiddelde consument' in...

Voedselproducenten moeten rekening houden met de manier waarop de gemiddelde consument naar producten kijkt. Is de vormgeving van de nieuwe productlijn niet misleidend? Begrijpt de consument de voedingsclaim? En hoe kijkt de consument naar de etiketten op producten? Maar wie is de 'gemiddelde consument' precies? In dit artikel meer hierover.

Beeld: ShutterstockVoor abonnees
Voor abonnees
Op de klaagbank

Voor abonnees Op de klaagbank: 2 tips voor gebruik claim 'zero sugar added' en...

OP DE KLAAGBANK - De Reclame Code Commissie (RCC) doet jaarlijks zo'n 400 uitspraken. Zo'n 10% daarvan gaan over voedingsmiddelen. In de serie 'Op de klaagbank' bespreekt Margreet Verhoef, hoofd klachtenbehandeling bij de Stichting Reclame Code, recente cases. Mét tips om misleiding te voorkomen. In dit eerste artikel: de claims 'zero sugar added' en 'zonder calorieën'.

Voedingsclaims

Consumentenorganisaties vragen Europa om voedingsprofielen:...

De Belgische consumentenorganisatie Testaankoop roept de Europese Commissie (EC) op werk te maken van voedingsprofielen om misleiding te voorkomen. Voedingsprofielen stellen extra eisen aan productclaims voor levensmiddelen met specifieke nutritionele waarde. Tot op heden zijn de voedingsprofielen nog steeds niet definitief.

Food Law Event 2024 - Beeld: Koos Groenewold
Voedselwetgeving

Food Law Event 2024 gemist? Bekijk hier de sessies terug

Afgelopen 4 juni vond het Food Law Event plaats in Utrecht. Kon je er niet bij zijn, heb je bepaalde sessies gemist of wil je de sessies gewoon nog eens zien? In dit artikel de terug te kijken sessies op een rij.

Voor abonnees
Voor abonnees
Video

Voor abonnees Food Law Event gemist: Misleiding voorkomen? RCC geeft tips rondom...

De Reclame Code Commissie is bekend vanwege de beoordeling van klachten over voedingsmiddelen. Zij oordelen over deze klachten door middel van zelfregulering. Hierdoor moet misleiding voorkomen worden. Maar hoe ziet zo'n proces er nu precies uit? En hoe kun je als producent het beste omgaan met deze zelfregulering? Margreet Verhoef, hoofd klachtenbehandeling bij de Stichting Reclame Code, vertelt meer hierover aan de hand van praktijkvoorbeelden.

Foto: Shutterstock
Ongepasteuriseerde melk

Dit is waarom er in januari strengere regels komen voor de verkoop...

De laatste jaren is rauwe melk populair onder consumenten die op zoek zijn naar natuurlijke, onbewerkte voedingsmiddelen. Hoewel de voedselveiligheid van rauwe zuivelproducten in Nederland relatief goed is, blijft de consumptie ervan risicovol. Regels rondom verkoop worden daarom per 1 januari 2025 aangescherpt. Dit artikel zet het op een rij.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.

  1. Voor abonneesFood Law Event gemist: dit houdt het nieuwe Nederlandse allergenenbeleid in voor de industrie (video)
  2. Unilever vindt koper voor Conimex
  3. 'Vleessector hield informatie achter over populariteit vleestaks in 2021'
  4. Voor abonneesVMT 8 (2024): Wat gaat 2025 ons brengen?
  5. 20/11/2025 | VMT Food Safety Event
  6. Voor abonneesWebinar terugkijken: Voedings- of gezondheidsclaim maken? Hier ligt de focus van de NVWA (video)
  7. Albert Heijn Lekkerbekjes winnaar 'krimpflatie'-Gouden Windei 2024
  8. NVWA publiceert 2 nieuwe handboeken en aangepast handboek additieven
  9. GesponsordDuurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen
  10. Vezet gaat miljoenen kilo's groente besparen door snijafval te verwaarden
  1. Zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden krijgt vorm in NAPV
  2. Voor abonneesVisie van VMT: terugblik op 2024 en vooruitblik op trends 2025
  3. Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe frietverpakking
  4. Wat brengt 2025 voor R&D? 5 trends en praktische tips om deze te implementeren
  5. GesponsordNieuwe allergenenwetgeving dwingt voedingsbedrijven komend jaar tot actie
  6. 'Boeren houden van koeien': imagocampagne voor jonge boeren of commerciële boodschap voor zuivelverkoop?
  7. Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten
  8. Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een hoog eiwitgehalte (met goede smaak)
  9. GesponsordQA-manager van de toekomst: specialist of manager?
  10. Gesponsord"In 2025 wordt AI concreter toegepast"