Ebba Hoogenraad

Advocaat Hoogenraad & Haak

Beeld: Shutterstock
Duurzaamheidsclaims

ACM start handhaving duurzaamheidsclaims in de levensmiddelensector

COLUMN - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) kondigt aan dat zij in 2025 haar focus legt op duurzaamheidsclaims in de levensmiddelensector. In dit artikel meer over wat de levensmiddelenindustrie kan verwachten en tips voor producenten.

Illustratie: Larissa Sas
Kennis uit de markt

Tip van jouw advocaat: Influencermarketing, hoe zit het precies?

KENNISPARTNER - COLUMN - Zet je als adverteerder wel eens influencers in voor je marketing? Dit is een effectieve manier om bepaalde doelgroepen te bereiken. Maar er gelden ook regels. Jouw advocaat bespreekt de belangrijkste aandachtspunten en geeft tips.

Claim

Maakt een medische claim iets een geneesmiddel? Uitspraak geeft...

Consumentenreviews met het woord 'pijn' of een verwijzing naar ziekte bij een levensmiddel: dit zijn verboden medische claims. Maar hoe beoordeel je deze claims? Is het daardoor een geneesmiddel geworden? Na jarenlange discussie is er eindelijk uitsluitsel. Is een product zelf duidelijk een levensmiddel? Dan is het levensmiddelenrecht van toepassing, en niet de geneesmiddelenwet.

Claim

Tip van jouw advocaat: Wat is 'nieuw' en hoe lang is iets 'nieuw'?

KENNISPARTNER - COLUMN - 'Nieuw' is een veelgebruikte term op verpakkingen; het trekt extra de aandacht van de consument. Maar wanneer mag je die claim gebruiken? En hoe lang blijft iets 'nieuw'?

Kennis uit de markt - Wetgeving

Tip van jouw advocaat: Frietjes met… aardappelen, zout, maar ook...

KENNISPARTNER - COLUMN - De Franse Frietjes van McDonald's: een guilty pleasure voor velen. Gelukkig bestaan de frietjes slechts uit aardappelen en een snufje zout, verder wordt helemaal niets toegevoegd. Althans, dat zegt McDonald's in haar advertenties.

Reclame Code Commissie

Update Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken per 1 april

Op 1 april 2024 is de gewijzigde Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA) in werking getreden. De vorige versie van deze code stamt uit 2014. In dit artikel komen een aantal in het oog springende nieuwe regels aan bod over: minderjarigen, social media, de nieuwe educatieve slogan en amateursport.

2036938610
Kennispartners

Nieuw per 1 april 2024: Reclamecode voor Alcoholvrije Varianten van...

De 'virgin cocktail', of 'mocktail', en het 0.0 (speciaal) biertje zijn niet meer weg te denken van de menukaart. De keuze is reuze voor wie alcoholvrij wil toosten; de tijden van uitsluitend kinderchampagne van appelsap met prik zijn voorbij. Dit is een positieve ontwikkeling met het oog op verantwoord alcoholgebruik. Hoogste tijd dus voor de reclamecode om mee te bewegen met deze ontwikkeling.

Kennis uit de markt

Tip van jouw advocaat: een hele tray is niet okay en meer regels over...

KENNISPARTNER - COLUMN - Het drankje hard seltzer, alcoholhoudend bruiswater met een smaakje, wint de laatste tijd populariteit in Nederland. Dit is terug te zien in het aantal klachten (en aanbevelingen) bij de Stichting Reclame Code, want bij alcoholreclame zijn ook direct de strenge regels uit de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RVA) van toepassing.

Kennispartners

Tip van jouw advocaat: korting tijdens Black Friday

KENNISPARTNER - COLUMN - 24 november aanstaande is weer het zover: Black Friday. Op deze uit Amerika overgewaaide dag worden veel (en hoge) kortingen gegeven.

Voor abonnees
Voor abonnees
Duurzaamheidswetgeving

Voor abonnees Wegwijzer voor duurzaamheidsclaims in reclame: praktische tips in het...

Het is bijna niet bij te benen. Duurzaamheidsclaims voor levensmiddelen buitelen over elkaar heen. Menig bedrijf heeft goede voornemens en ambities. De concurrentie roept van alles. De consument is op zoek. De aarde kreunt. Door de bomen het bos zien is een kunst. Hoe vind je je weg in het woud van duurzaamheidsregels? In dit artikel een aantal tips voor onderweg.