Illustratie: Larissa Sas
Kennis uit de markt

Tip van jouw advocaat: Influencermarketing, hoe zit het precies?

KENNISPARTNER - COLUMN - Zet je als adverteerder wel eens influencers in voor je marketing? Dit is een effectieve manier om bepaalde doelgroepen te bereiken. Maar er gelden ook regels. Jouw advocaat bespreekt de belangrijkste aandachtspunten en geeft tips.

Voor abonnees
Voor abonnees
Marketing

Voor abonnees Foodproducenten die wetenschappelijk onderzoek subsidiëren? 'Let op...

Voedingsmiddelenbedrijven melden nu en dan over subsidiëring van wetenschappelijk onderzoeker. Zo meldde visbedrijf John West bijvoorbeeld een tijdje geleden dat het onderzoek naar Alzheimer subsidieert voor een bedrag van 75.000 pond. Maar is het eigenlijk slim om je als voedingsmiddelenbedrijf te verbinden aan wetenschappelijk onderzoek? Experts reageren in dit artikel.

Beeld: PointerVoor abonnees
Voor abonnees
Overgewicht en obesitas

Voor abonnees Unilever en McDonald's reageren op onderzoek over reclame voor...

De afgelopen zes jaar werd voor €4,2 miljard advertentieruimte ingekocht voor ongezonde voeding, blijkt uit onderzoek van Pointer. Unilever kocht de meeste advertentieruimte in, ter waarde van €355 miljoen. 95% hiervan was voor ongezonde voeding. McDonald's kwam op de tweede plaats, met €284 miljoen aan advertentieruimte voor ongezonde voeding. VMT vroeg de producenten om een reactie.

Bonen en peulvruchten

De Nederlander moet aan de boon: campagne met supermarkten, cateraars...

De #BEANMEAL is een landelijke campagne die de peulvruchtenconsumptie moet bevorderen. Dat is nodig want de Nederlander eet wekelijks gemiddeld 50 gram peulvruchten, de helft van wat het Voedingscentrum aanbeveelt.

Een lege plek op de plaats waar normaal Haribo-snoep ligt. Foto: Distrifood
Jumbo

Jumbo heeft geen Haribo meer en aanvoer Coca-Cola droogt op

Onderhandelingen tussen Jumbo en leveranciers lopen stroef. Haribo-snoep is al sinds vorige week niet meer te krijgen en nu zouden ook artikelen van Coca-Cola niet meer geleverd worden.

Consumentenonderzoek

Hoe denkt 'eigenzinnig gewoontedier' over duurzame foodmerken? Tool...

"We zien vaak dat duurzame foodmerken het belang overschatten dat consumenten hechten aan duurzaamheid." Daarom lanceren Food Cabinet en Future of Food Institute de tool 'Food Profiles'. Door deze doelgroepsegmentatie kunnen ondernemers, marketeers en brand managers zorgen dat het merkverhaal en de communicatie beter aansluit bij de consument.

Voor abonnees
Voor abonnees
consumententrends

Voor abonnees Trends 2024: wat wil consument van plantaardig? 5 lessen uit recent...

Wat wil de Europese consument van plantaardig in 2024? Proveg International gaf tijdens de New Food Conference 2023 alvast inzage in recent consumentenonderzoek. Ze voerden een vergelijkbaar onderzoek uit in 2021. Wat is er veranderd in de tijd? Dit zijn 5 leerpunten.

Consument

Deze vijf punten vraagt Foodwatch van het nieuwe kabinet

Met de komst van het nieuwe kabinet is Foodwatch een nieuwe campagne gestart: 'Haal die bende van ons bord'. De organisatie heeft een vijfpuntenplan opgesteld. Daarin beschrijft Foodwatch hoe het nieuwe kabinet in hun ogen het huidige voedselsysteem kan verbeteren. Door de campagne hoopt Foodwatch dat de regering deze vijf punten meeneemt in het nieuwe regeerakkoord.

Marketing

'Consument heeft behoefte aan volkoren, supermarkt speelt hier te...

De Consumentenbond publiceerde recent een onderzoek naar de aanwezigheid van volkoren graanproducten in kant-en-klaarmaaltijden. De consumentenorganisatie vindt het resultaat 'onder de maat'. Supermarkten geven daarentegen aan zich wel degelijk in te zetten voor volkorenproducten.

Voor abonnees
Voor abonnees
Verpakking

Voor abonnees Stappenplan: 4 tips voor een aantrekkelijk herontwerp van een...

Een lekker product ontwikkeld, daar hoort een aantrekkelijke verpakking bij. Wil je deze een update geven? Waar moet je op letten bij het herontwerp van een verpakking, volgens neuromarketingbureau Unravel Research? In dit artikel 4 tips.

  1. Supermarkten profiteren in België: sprake van graaiflatie?
  2. Productontwikkelaar en marketeer begrijpen elkaar vaak niet. 'Waarom kan de concurrent het wel en wij niet?'
  3. Oatly bundelt al 'het gezeik' over zijn havermelk op website 'F*ck!Oatly'
  4. Foodbedrijf No Fairytales wil eetgedrag consument veranderen met campagne: 'het traagste dieet ter wereld'
  5. Consumenten niet gevoelig voor goedkopere gezonde producten (update)
  6. Lancering Greenpaper: 'Marketing claims over biologisch'
  7. Kan de supermarkt de verkoop van vleesvervangers stimuleren?
  8. Ophef over 'zuivelleugens' rond lege melkschappen bij Jumbo
  9. Jan-Willem Grievink: 'Bakkerij en meelfabrikant moeten loskomen van kilo-denken'
  10. Grootste supermarkten in het Verenigd Koninkrijk promoten goedkoop vlees
  11. 'World Food Experience is een waanzinnige attractie over voeding met een serieuze boodschap'
  12. 7 producenten over vriesvers imago: 'Diepgevroren moet evenveel aandacht krijgen als vers'
  13. Heineken wil met 'Silver' twintiger bereiken
  14. Vleesverwerkers in België zien 'plantbased' niet als de vijand
  15. Plus start nieuwe pilot met Nutri-Score
  1. Regels voedingsmiddelen reclame voor kinderen strenger per 1 januari 2022
  2. Ook Jumbo test al met Nutri-Score, maar wacht definitieve goedkeuring VWS af
  3. AH trotseert VWS met Nutri-Score, maar verwacht snelle invoering
  4. Crackers en knäckebröd groeiparels in broodvervangers
  5. Wetgeving & Toezicht: meest gelezen in 2021
  6. Voor abonnees6 tips van het FAVV voor veilige online aankoop voedingssupplementen
  7. Van mocktails tot moringa: 9 foodtrends voor 2022
  8. Starbucks op 1 in Stayers-onderzoek 2021: Hoogste groeicijfers productintroducties ooit
  9. Wakker Dier meldt sterkste stijging rundvlees aanbiedingen, CBL nuanceert
  10. Onderzoek: 'Onafhankelijke monitoring van voedselomgeving is structureel nodig'
  11. Voor abonneesWebinar: Innova Foodtrends 2022 over consumenten die bescherming planeet als gezamenlijke verantwoordelijkheid zien
  12. Walging door onsmakelijke plaatjes helpen vleesconsumptie te minderen en duurzamer te eten
  13. World Food Experience opent in 2023
  14. AH breidt assortiment verspakketten uit naar zestig
  15. Wederom Europese subsidie voor imagocampagne brood